Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ei viihdy autossa :(

Vierailija
29.06.2013 |

On stressaavaa miettiä jokaista kotoa lähtöä kauhunsekaisin tuntein - huutaako vauva (3kk) taas koko matkan? Emme ole voineet tehdä kovin pitkiä automatkoja vielä mihinkään, sillä liian monta kertaa ne on päättyneet sydäntäsärkevään itkuun.

Eilen kävimme pienellä ajelulla ja kaikki meni alussa hyvin, kun vauva nukkui. Viimeiset 20 km olivat hermojaraastavat. Vauva ei rauhoittunut, pysähdyimme ja syötin hänet. Hän rauhoittui, mutta matkan taas jatkuttua rääkyminen alkoi. Mies ei tunnu kestävän lapsen itkua yhtään. Hän lopulta hermostui tilanteesta niin pahasti, että haukkui ja nimitteli minua mm. hirviöksi, joka rääkkää lasta turhaan. Miehen mielestä mun olisi pitänyt ottaa mieluummin vauva syliini kuin huudattaa turvakaukalossa. Kieltäydyin tästä ilman muuta, sillä mun mielestä on pienempi paha itkettää vauvaa hetki kuin altistaa hänet vaaralle ottamalla turvaistuimesta kesken ajon. Mies puolustautui, että ajettaisiin hiljaa. Tie on pienehkö maaseututie kotiin asti, jossa kuitenkin ajaa autoja välillä aika kovaakin.

Saimme tästä järkyn riidan aikaiseksi, jota puidaan vieläkin. Olen loukkaantunut miehen nimittelystä ja hän taas syyttää minua siitä, etten tehnyt tarpeeksi vauvan olon helpottamiseksi. Istuin takana, tarjosin tuttia, silitin ja puhelin rauhoittaakseni lasta.

Olen turhautunut, että lapsemme on näin vaativa enkä pääse kotoani kuin hädin tuskin kauppareissulle. Tunnen syyllisyyttä, jos ajattelen niin itsekkäästi, että minun on "pakko" päästä tuulettumaan ja käydä edes jossain vauvan kanssa sen sijaan, että istuisin kotona. Vauva stressaantuu heti vieraista paikoista ja ihmisvilinästä.

Kaksi vanhempaa lasta ovat vauvana olleet paljon helpompia eivätkä näin itkuisia. Tuntuu kuin mies ei luottaisi minuun äitinä. Hän epäilee, että päivisin "kidutan" lasta kuljettamalla häntä väkisin autolla ympäriinsä. En minäkään halua aiheuttaa vauvalle traumoja, mutta en voi sulkeutua kotiinkaan 24/7...

Miten tästä selviää?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, vain yksi kaveri tulee mieleen, jolla olisi turvakaukalo. Täytyypä kokeilla!

6: Meillä on lähimpään kauppaan matkaa 9 km, joten autolla on pakko käydä hoitamassa asiat. Mies käy meillä kaupassa, mutta joskus on itselläkin tarve hoitaa jotain juoksevia asioita. Sen pidempiä matkoja ei juuri olla tehty, tämä eilinen oli kokeilu, kun ajettiin yhteensä noin 40 km.

Meillä on autossa ilmastointi ja yleensä puen vauvan kevyesti. Tosi harvoin on hikoillut autossa, mutta voi toki olla kuumissaankin, en sitä kiellä. Olkahihnat on pehmustetut.

Lelujakin on kokeiltu, mutta väsyneenä tai esim. vatsakipuisena leluista tuskin on iloa vauvalle.

Matkapahoinvointi voi olla mahdollinen selitys! Vauva on refluksitautinen, joka muutenkin pulauttelee paljon, joten voi olla, että ruoka tulee ylös autossa vielä helpommin kuin normaalitilanteessa...

Toivottavasti tämä vaihe ei kestä kovin pitkään, että tämä elämä tästä alkaisi normalisoitua. Ap

Vierailija
22/23 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauva karjuu ajoittain naama punaisena autossa, arvelen että silkkaa tylsyyttään. On epämukavaa maata remmeillä kytkettynä kopassa näkemättä ympärilleen. Melko hyviä keinoja on syöttäminen ennen ajelulle lähtöä, ajelemaan lähtö nukkumaanmenoaikoina sekä kaukalon kahvaan ripustettavat lelut esim. soittorasiat ja muut aktiivilelut. Niillä leikiskeli jo 3 kk vanhana.

Itku katkeaa kuin veitsellä leikaten jos pysähdytään ja otetaan vauva syliin, siitä päättelen että kaukalossaolo vain on tylsää. Moottoritiellä ei kyllä pysähdellä, mutta voihan muuten kesken matkaakin mennä taakse viihdyttämään ja ottaa vauva hetkeksi pois. Jos se on vaikka puutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin yksi lapsista huusi vauvana kaikki automatkat. Se oli hirveää, joten vältettiin autoilua hänen kanssaan viimeiseen asti.

Nyt on 6-vuotias, ja tiedämme syynkin sille miksi ei tykkää automatkoista. Auton tärinä (niin vähäistä kuin se onkin) aiheuttaa hänelle mahakipuja. Se tärinä kiihdyttää suoliston toimintaa, ja tämä lapsi tuntee tällöin kipua. Se kuuluu kuulemma toiminnallisiin vatsakipuihin. Semmoinen diagnoosi ollaan saatu lastenlääkäriltä.

Lapsen vatsaongelmien syytä selviteltiin, ja siinä samalle selvisi se miksi autossa oleminen on lapselle vaikeaa. Vaikka tuo asia elämää haittaakin, oli diagnoosi helpotus, sillä vatsavaivojen syyksi ehdittiin jo epäillä paljon vakavampia asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi