Kroppa kertoo tasan tarkasti mitä se tarvitsee!!
Minä, joka olen aina rakastanut lihaa, olen viime aikoina huomannut ällöäväni sitä. Sen sijaan kalaa ja katkiksia himoitsen kuin hullu! Kalaa syön ihan liian harvoin.
Näin kroppani kertoo, että pitää tsempata kalan syönnin suhteen, ja antaa ällötyssignaalin muusta lihasta.
Kerran tilasin pizzeriasta salaatin myöhään illalla, koska kroppani himoitsi salaattia ihan sairaasti XD. Olen useinkin tilannut salaattia, mutta tuo kerta jäi mieleen, koska kroppani oikein huusi salaattia ihan himoissaan XD.
Kommentit (25)
Mä kyllä uskon että kroppa kertoo mitä se tarvitsee. Tykkään syödä suht terveellisesti ja huomaan, että voin myös paremmin kun syön terveellisesti. Sitten taas välillä kroppa oikein huutaa mättöruokaa ja suon sen kyllä itselleni, ei pari kertaa kuussa mitään haittaa. Suklaasta tai karkeista en pidä ja jos joskus niitä syön, niin tulee heti paha olo. Kroppa siis kertoo ettei ne sovi mulle ja parempi olla jatkossakin ilman.
Tietysti tämä ei aina päde eikä välttämättä sellaisten ihmisten osalta, jotka luontaisesti tykkää tosi epäterveellisestä ruuasta. Mutta omalla kohdalla kyllä totta toinen puoli!
Vierailija kirjoitti:
Ok mun tekee mieli poppareita
That is thiii point
SUN
Zincc
Eri asia ..
Ihmisten tunnistusjärjestelmä on aika sekaisin. Jano tuntuu usein nälältä. Kova nälkä saa himoitsemaan kaikkea makeaa ja mättöruokaa. Mutta jos janosta ja akuutista nälästä on huolehdittu, niin kroppa kyllä tosiaan kertoo. Joskus sille pitää vain antaa sattumalta ensin maistiainen tietystä ruuasta, että se tajuaa alkaa himoita sitä. Esim. juustoa, kasviksia, marjoja, maustamatonta jugurttia.
Joskus pitää harjoitella tietoisesti vähän aikaa, ennen kuin tilanne korjaantuu.
On nimittäin ihan tutkittua, että suolistobakteerisi päättävät, mitä himoitset. Jos olet jo pilannut bakteerikantasi, himoitset epäterveellistä ruokaa eli sitä, mikä ruokkii bakteereitasi. Jos bakteerikantasi on hyvä, himoitset niille sopivaa ruokaa.
Se, mitä ruumis tarvii ja mieli kaipaa on kaksi eri asiaa. Muutamilla näyttää menevän zekaisin kuin seinäkello nämä asiat
Ziunc
Mulla kroppa kertoo mitä se tarvitsee.
Tiedän mistä puhun. Olin ennen todella lihava ja söin juuri klassisen väärin, ruokavalioni oli pelkää roskaruokaa ja höttöä; siihen nimittäin jää koukkuun. Suolaiseen ja makeaan mutta rasvaisen ruokaan. Pizza, kebab, hampurilaiset, pasta & kermakastikkeet, pekoni, kiinalainen ruoka, mitä nyt näitä on!
Lääkärin kehoituksesta muutin ruokavalioni; lopetin kaiken korkeasti prosessoidun ruoan syömisen ja roskaruoan. Joka kerran kun söin, kysyin itseltäni: onko tämä ruoka ravintorikasta? Onko vähäkalorista? Kuitupitoista?
Lopetin mehujen ja limsan juomisen. Myös keinomakeutetut. Lopetin herkut, sallin itselleni 1 herkkupäivän maltilla.
Kesti kaksi vuotta laihduin 50 kg, ja kahden vuoden jälkeen maistoin Pepsi Maxia; se oli pahaa!! Ja tilaamani hampurilais-ateria aiheutti pahan olon; pystyin syömään vain vajaan puolet, ja sekin maistui pahalta pitkän tauon jälkeen.
Nykyään syön kasviksia todella paljon joka päivä. Juomana hanavesi tai rasvaton maito. Syön 80% paleoruokavaliolla (tosin liha on kaupasta, ei riistaa). Marjat ja hedelmät maistuvat paremmilta kuin karkki! Lempiruokaani on liha, salaatit. Erityisesti kurkku, tomaatti, paprika ja salaatti, vesimeloni, marjat ja sienet, erilaiset pähkinät ja siemenet.
Mulle herahtaa vesikielelle aina kasvisosastolla! Hedelmiä rakastan.
En enää pidä leivoksista, kakuista, pullista tai karkista. Ovat suussani liian makeita. Sipsit ym suolaiset taas liian suolaisia ja rasvaisia.
Jos tekee mieli rasvaista ja täyteläistä, syön avokadon, banaania tai pähkinöitä. Kun tekee mieli makeaa, syön marjoja ja hedelmiä, esim nyt kesällä marjat ovat makeita ja vesimeloni suurin herkku.
Baby porkkanat olivat viimeisin himon kohde. Söin niitä pussillisen kun maistuivat niin hyvälle.
Syön paljon erilaisia kasvissosekeittoja, salaatteja, lihaa ja kalaa, rasvattomia maitotuotteita; piimää, rahkaa, jugurttia, raejuustoa. Ja hedelmiä. Ja myös keittoruokia, suosikkini on liha ja kalakeitto sekä hernekeitto.
Makkaraa, makkaraleikkeitä, pekonia en syö lainkaan, ne maistuu pahalle.
Makuaistini on herkistynyt, teolliset ruoat ovat liian rasvaisia, liian makeita tai liian suolaisia.