Me suomalaiset olemme vähäsanainen kansa
Sanoo Ali Jahangiri TV:n tietoiskussa.
Oletko samaa mieltä?
Kommentit (48)
Kun pää lyö tyhjää, sano siinä sitten jotain sanomisen arvoista.
Luulee et kaikki on suomalaisia vaikka täällä on venäläiset ortodoksikirkon ja hellarivapari . Täällä asuu miljoona valkoista muu uskontoisia . Muumaalaisia jotka tuijottaa koska ei osaa kieltä . Osa ei osaa edes lukea . Sylkevät kyllä . Suomen kieltä ja ruotsia puhuvat lopetti puhumisen kun nauvosto pudotti pommeja kouluihin tuolla itärajalla ennen Viipuria . Ne ei puhu enää mitään . Suomalaisia ruotsalaisia on haudattu hirveet määrät tonne Venäjän puolelle ja ne yritti tuhota niitä hautausmaitakin. Kyllä täällä on hiljaista niin . Hietsussa on venäläinen hautausmaa . Ryöstö retkeilyä . Ihmiskauppiaita kuulkaa myyvät ihmisiä rahasta . Juutalaiset arabit jne. toivotaan että pienet kansat saa omat maansa takaisin ja kielensä . Kirkkonsa. Arabit kivittää ihmisiä Euroopassa kivillä . Ympärileikatut . Puolustaako joku kristittyjä ?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kansa pelkää, että suomalaisuus häviää kun aikaa kuluu vielä 50-100v.
Tehän saatte sen itse aikaan. Kun kaikki ovat hiljaa, miten kukaan edes tutustuu toisiin?
Ei lyö tyhjää mutta ihmetyttää nämä ryöstäjät joita tänne tulvii varastamaan . Toisia päin sylkevät .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kansa pelkää, että suomalaisuus häviää kun aikaa kuluu vielä 50-100v.
Tehän saatte sen itse aikaan. Kun kaikki ovat hiljaa, miten kukaan edes tutustuu toisiin?
Joskus kun itse päätän olla tuppisuuna, huomaan että läsnäoloni koetaan painostavana.
En osaa suomalaisten koodeja.
Hiljaista porukkaa kirjoitti:
Luulee et kaikki on suomalaisia vaikka täällä on venäläiset ortodoksikirkon ja hellarivapari . Täällä asuu miljoona valkoista muu uskontoisia . Muumaalaisia jotka tuijottaa koska ei osaa kieltä . Osa ei osaa edes lukea . Sylkevät kyllä . Suomen kieltä ja ruotsia puhuvat lopetti puhumisen kun nauvosto pudotti pommeja kouluihin tuolla itärajalla ennen Viipuria . Ne ei puhu enää mitään . Suomalaisia ruotsalaisia on haudattu hirveet määrät tonne Venäjän puolelle ja ne yritti tuhota niitä hautausmaitakin. Kyllä täällä on hiljaista niin . Hietsussa on venäläinen hautausmaa . Ryöstö retkeilyä . Ihmiskauppiaita kuulkaa myyvät ihmisiä rahasta . Juutalaiset arabit jne. toivotaan että pienet kansat saa omat maansa takaisin ja kielensä . Kirkkonsa. Arabit kivittää ihmisiä Euroopassa kivillä . Ympärileikatut . Puolustaako joku kristittyjä ?
Et osaa kirjoittaa suomea, vaikutat venäläiseltä. Kysymykseni ovat suunnatut ainoastaan suomalaisille.
Minä kyllä muistan puhua itsekseni jos joskus jää toisille jotain sanomatta. Yksinpuhelu on kivempaa ja rehellisempää kuin tuottamaton ja miestäsyövä smalltalk. Smalltalkatessa ei voi sanoa mitä tahtoo
Minä mieluummin kirjoitan kun sanon. En jaksa kuunnella itseäni toisten seurassa mutta jaksan lukea omaa tekstiäni
Hiljaista on. Vastauksia ei tule. Ikään kuin oltaisiin verisesti loukkaannuttu Kimppuun käydään
ikään kuin olisin vihamies.
Outo ja ahdistava fiilis.
Ihan sama fiilis tulee sekä livenä että täällä.
eryert kirjoitti:
Minä mieluummin kirjoitan kun sanon. En jaksa kuunnella itseäni toisten seurassa mutta jaksan lukea omaa tekstiäni
Kiitos tästä vastauksesta. Lisää näitä.
yuioyuio kirjoitti:
Minä kyllä muistan puhua itsekseni jos joskus jää toisille jotain sanomatta. Yksinpuhelu on kivempaa ja rehellisempää kuin tuottamaton ja miestäsyövä smalltalk. Smalltalkatessa ei voi sanoa mitä tahtoo
Kiitos, kiitos. Lisää näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joo huomannut. Joskus puhun itsekseni, eikä juttukaveri sano yhtään täytesanaa väliin, eikä kysy koskaan mitään. Ei reagoi. Se on oikeastaan henkisesti aika raskasta ja loukkaavaa.
Ei niin kuin kiinnosta mikään. Aika harva edes sanoo kiitos, ole hyvä.
En ole erityisemmin suulas ihminen kuitenkaan.
Kertokaas suomalaiset mikä teitä oikein vaivaa?
Mikä sinua vaivaa? Sinullahan se ongelma on, kun loukkaannut hiljaisuudesta. Mikset muuta niihin äwäbäläbä-kulttuureihin, jos sellainen on enemmän mieleesi?
Olen osittain ruotsalainen geeneiltäni, mutta en halua muuttaa täältä ulkomaille. Miksi te suomalaiset haluatte koko ajan loukata muita? Täällä on vaikeaa olla koska suomalaisilla ei ole käytöstapoja. Halutaanko vaikenemisella loukata muita, vai mikä siinä on perimmäisenä tarkoituksena? Onko se metsäläisyyttä?
Millä oikeudella sinä vaadit, että suomalaisten pitäisi olla toisenlaisia? Sinulla ei ole mitään käytöstapoja, maassa eletään maan tavoilla.
Minulla on oikeus saada tietää koska olen syntynyt Suomessa ja olen geeneiltäni myös suomalainenkin.
Voisitko vastata koska tämä olisi helpottavaa tietää. Jos tulisi järkevä selitys.
Suomalaiset ovat hiljaisia ja sinä nyt ihan hirveästi haluat loukata heitä, että he ovat vääränlaisia, mikseivät he ole toisenlaisia. Käytkö ihan täysillä?
En halua tahallani loukata. Anteeksi jos loukkasin.
Kysyn pelkästä mielenkiinnosta, koska tunnen itseni idiootiksi ja vialliseksi ihmiseksi Suomessa.
Kiitos kuitenkin vastauksesta. Tämä tosin etäännyttää minua ennestään suomalaisista.
Ehkä sitten niin halutaankin. Sori, mutta vaikutatte aika omituisilta.
Itse olet huonokäytöksinen ja omituinen.
Mitähän Iranissa tuumattaisiin jos minä, suomalainen nainen, menisin sinne laukomaan hetken maassa asuttuani "Me iranilaiset olemme äänekästä kansaa"...
Tuli vaan mieleen.
Armanilta ton vielä voisi antaa anteeksi, se on jotenkin niin suomalaistunut, kuin yksi meistä, mutta ton Alin suusta kuulostaa irvokkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joo huomannut. Joskus puhun itsekseni, eikä juttukaveri sano yhtään täytesanaa väliin, eikä kysy koskaan mitään. Ei reagoi. Se on oikeastaan henkisesti aika raskasta ja loukkaavaa.
Mikä sinua vaivaa? Sinullahan se ongelma on, kun loukkaannut hiljaisuudesta. Mikset muuta niihin äwäbäläbä-kulttuureihin, jos sellainen on enemmän mieleesi?
Olen osittain ruotsalainen geeneiltäni, mutta en halua muuttaa täältä ulkomaille. Miksi te suomalaiset haluatte koko ajan loukata muita? Täällä on vaikeaa olla koska suomalaisilla ei ole käytöstapoja. Halutaanko vaikenemisella loukata muita, vai mikä siinä on perimmäisenä tarkoituksena? Onko se metsäläisyyttä?
Millä oikeudella sinä vaadit, että suomalaisten pitäisi olla toisenlaisia? Sinulla ei ole mitään käytöstapoja, maassa eletään maan tavoilla.
Minulla on oikeus saada tietää koska olen syntynyt Suomessa ja olen geeneiltäni myös suomalainenkin.
Voisitko vastata koska tämä olisi helpottavaa tietää. Jos tulisi järkevä selitys.
Suomalaiset ovat hiljaisia ja sinä nyt ihan hirveästi haluat loukata heitä, että he ovat vääränlaisia, mikseivät he ole toisenlaisia. Käytkö ihan täysillä?
Kysyn pelkästä mielenkiinnosta, koska tunnen itseni idiootiksi ja vialliseksi ihmiseksi Suomessa.
Kiitos kuitenkin vastauksesta. Tämä tosin etäännyttää minua ennestään suomalaisista.
Itse olet huonokäytöksinen ja omituinen.
Mikä tuossa on huonokäytöksistä ja omituista? Livenä en tietenkään voi kysyä tuota keneltäkään, niin moukka en sentään ole.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole metsäläisyyttä. Se on järjenkäyttöä. Me suomalaiset kun ei haluta levittää viruksia kuten te ruotsalaiset. Ei se ole loukkaus vaan teistä huolehtimista. Kun ette itse ymmärrä huolehtia toisistanne, me suomalaiset edes yritetään.
Ja mitä vikaa on metsäläisyydessä, suomalaiset on tuhansia vuosia eläneet metsässä pienissä shamanistisissa heimoissa, sääli jos se jo olisi poistunut dna:stamme näin lyhyessä teollistumisen ajassa. Minusta se on helvetinmoinen ylpeyden aihe, että olemme Euroopan viimeiset pakanat. Toivottavasti oikeaa historiaamme aletaan kaivaa esiin, eikä vain tätä ruotsalaisten ja sakslaisten sotaherrojen ja tehdassukujen nykyaikaista lähihistoriaa, joka ei kovin suomalaista ole.
Miksi ei saa olla hiljainen? Puhua vähän?
Siksikö kun sitä pidetään suomalaisena ominaisuutena? Amerikan alkuperäisasukkailla sama piirtein kuitenkin kunnioitettava ja hyvä ominaisuus? Miksi siis vähätellään samaa piirrettä suomalaisilla?
Miksi jatkuva höpöttäminen ja luonteen kiihkeys on taas tavoiteltavaa? Siksi kun sitä ei mielletä suomalaiseen luonteeseen? Tai ylipäänsä suomalaisuuteen?
Mistä kummasta kumpuaa tämä oman kansan aliarvostus? Oletteko niin aivopestyjä että olette alkaneet uskoa kansalliseen alemmuuteen?
Miksi näin?