Mitä teen kaverini häiden suhteen?
Tilanne on se, että olen saanut kutsun lapsuusajan kaverini häihin. Olen asunut vuosikaudet hänestä kaukana ja olemme nähneet vain kerran, pari vuodessa, mutta silti pysyneet ystävinä ja hän on minulle tärkeä ja rakas ihminen. Kutsu tuli vain itselleni, koska olin silloin sinkku.
Olen seurustellut nyt kuukauden verran ihanan miehen kanssa, ja kysyin naimisiinmenevältä kaverilta, että voisinko ottaa mieheni häihin mukaan avecikseni, mutta vastaus oli, että en, sillä heidän tilaamansa catering-palvelusta ei voi enää ruokatilauksia muuttaa, eikä juhlatilaankaan mahdu enempää ihmisiä.
Asia oli minulle ok, ymmärrän kyllä, eiväthän he ole välimatkan takia nähneet edes miestäni ja haluavat viettää häänsä läheisten kesken. Sanoi myös, ettei olisi muita juhlavieraita kohtaan reilua että minulla olisi avec, koska kuulemma muillakaan ei ole. (olen kyllä aika varma, että häihin kutsutut läheisemmät kaverit saavat ottaa miehensä mukaan..)
Mitään ongelmaahan tässä muuten ei olisi, mutta kun asun 200 kilometrin päässä häistä, minulla ei ole omaa autoa ja rahatilanne vastavalmistuneena ja työttömänä on todella huono.
Pääsisin paljon helpommalla ja halvemmalla jos mieheni saisi tulla mukaan, minulla menisi häälahjan lisäksi vain parikymppiä bensaan. Kaverini on tilanteestani tietoinen, koska tämän saman hänelle sanoin kun kerroin, miksi niin kovasti mieheni haluaisin mukaan ottaa (tottakai raha-asian lisäksi myös siksi, että hän on seurustelukumppanini, enkä oikein tunne häistä ketään) - hänen kantansa asiaan ei siltikään muuttunut.
Nyt kun minun pitäisi mennä yksin, menisin paikalle junalla jo perjantaina ja lähtisin junalla pois sunnuntaina. Ensimmäisen yön majoittuisin hääparin luona, mutta toisen yön joutuisin punkkaamaan puolitutun luona.
Rahaa menisi siis jo yli 60e junalippuihin, plus siihen päälle koko viikonlopun syömiset ja juomiset..
Harmittaa tosi paljon, sillä olen todellakin odottanut ystäväni häitä ja haluan niihin osallistua. Jos rahatilanteeni olisi parempi, ei tässä mitään ongelmaa olisi, mutta kun kituutan parilla sadalla eurolla kuukauden, on tämä meno budjettiini aivan liian iso.. Minulle parikymppiäkin on jo mielettömän iso raha.
En haluaisi jankata, vängätä tai riskata ystävääni tällä asialla, mutta kun häihin haluaisin osallistua ja se olisi mahdollista vain miehen mukanaololla, joten kehtaanko kysyä vielä kerran asiaa, vai ilmoitanko vain, etten valitettavasti voikaan osallistua häihin rahatilanteeni takia?
Kommentit (42)
Ihan oikeasti, häävieraat ei aina ymmärrä että jokainen vieras maksaa ihan hemmetin paljon (Meillä vähän vajaat 100 euroa per vieras).
Mun kaveri sitten ilmoitti viikkoa ennen häitä että hänen miehensä ei pääsekään paikalle mutta ottaa kaverin aveciksi. Tytön jota en siis koskaan ollut tavannutkaan.
Kyllä syletti!
Ja meidän juhlapaikalle ei olisi muuten mahtunut yhtäkään ylimääräistä vierasta kun mitä oli kutsuttu. Jos joku olisi tullut paikalle kutsumatta niin istumapaikka olisi sitten löytynyt keittiöstä.
Eli juu, älä vaan missään nimessä rupea rutisemaan morsiamelle asiasta.
Jos olet jo ehtinyt ilmoittautua häihin ja nyt päätätkin perua niin häpeä!
Ja ihan aiheen vierestä kysyn, et ei kai sun tartte siellä junassa niissä juhlatamineissa istua jos menet jo pe ja häät on la?!