Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen kaverini häiden suhteen?

Vierailija
28.06.2013 |

Tilanne on se, että olen saanut kutsun lapsuusajan kaverini häihin. Olen asunut vuosikaudet hänestä kaukana ja olemme nähneet vain kerran, pari vuodessa, mutta silti pysyneet ystävinä ja hän on minulle tärkeä ja rakas ihminen. Kutsu tuli vain itselleni, koska olin silloin sinkku.

Olen seurustellut nyt kuukauden verran ihanan miehen kanssa, ja kysyin naimisiinmenevältä kaverilta, että voisinko ottaa mieheni häihin mukaan avecikseni, mutta vastaus oli, että en, sillä heidän tilaamansa catering-palvelusta ei voi enää ruokatilauksia muuttaa, eikä juhlatilaankaan mahdu enempää ihmisiä.

Asia oli minulle ok, ymmärrän kyllä, eiväthän he ole välimatkan takia nähneet edes miestäni ja haluavat viettää häänsä läheisten kesken. Sanoi myös, ettei olisi muita juhlavieraita kohtaan reilua että minulla olisi avec, koska kuulemma muillakaan ei ole. (olen kyllä aika varma, että häihin kutsutut läheisemmät kaverit saavat ottaa miehensä mukaan..)

Mitään ongelmaahan tässä muuten ei olisi, mutta kun asun 200 kilometrin päässä häistä, minulla ei ole omaa autoa ja rahatilanne vastavalmistuneena ja työttömänä on todella huono.

Pääsisin paljon helpommalla ja halvemmalla jos mieheni saisi tulla mukaan, minulla menisi häälahjan lisäksi vain parikymppiä bensaan. Kaverini on tilanteestani tietoinen, koska tämän saman hänelle sanoin kun kerroin, miksi niin kovasti mieheni haluaisin mukaan ottaa (tottakai raha-asian lisäksi myös siksi, että hän on seurustelukumppanini, enkä oikein tunne häistä ketään) - hänen kantansa asiaan ei siltikään muuttunut.

Nyt kun minun pitäisi mennä yksin, menisin paikalle junalla jo perjantaina ja lähtisin junalla pois sunnuntaina. Ensimmäisen yön majoittuisin hääparin luona, mutta toisen yön joutuisin punkkaamaan puolitutun luona.

Rahaa menisi siis jo yli 60e junalippuihin, plus siihen päälle koko viikonlopun syömiset ja juomiset.. 

Harmittaa tosi paljon, sillä olen todellakin odottanut ystäväni häitä ja haluan niihin osallistua. Jos rahatilanteeni olisi parempi, ei tässä mitään ongelmaa olisi, mutta kun kituutan parilla sadalla eurolla kuukauden, on tämä meno budjettiini aivan liian iso.. Minulle parikymppiäkin on jo mielettömän iso raha.

En haluaisi jankata, vängätä tai riskata ystävääni tällä asialla, mutta kun häihin haluaisin osallistua ja se olisi mahdollista vain miehen mukanaololla, joten kehtaanko kysyä vielä kerran asiaa, vai ilmoitanko vain, etten valitettavasti voikaan osallistua häihin rahatilanteeni takia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tuntenut jonkun miehen ainoastaan kuukauden verran ja olet jo raahaamassa häntä ystäväsi häihin. Hmph. Olkoon vain vaikka kuinka ihana, mutta seurustelusi on vielä tosi lyhyt ja vakiintumaton. Vie mies näytille jonakin toisena ajankohtana.

Jos sinulla ei ole rahaa mennä häihin, ilmoitat ystävällesi kohteliaasti, että et voi ottaa kutsua vastaan. Syytä tuskin tarvitsee mainita. 

Vierailija
22/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajakaa yhdessä perille lauantaina. Ole juhlissa kolmisen tuntia maksimissaan, jonka aikaa miehesi voi vaikka lukea kirjaa / mikä ikinä häntä kiinnostaakaan. Ajatte sitten pois. Ei tuossa sen kummempaa. Jos kaveri ihmettelee aikaista poistumista, niin selitä tilanne. Taloudellisesti ainoa osallistumistapa oli tulla autolla. Ja koska mies ei voinut tulla paikalle, etkä voi häntä odotuttaa ikuisuuksiin, niin nyt on aika poistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 17:45"]

Nyt kun minun pitäisi mennä yksin, menisin paikalle junalla jo perjantaina ja lähtisin junalla pois sunnuntaina. Ensimmäisen yön majoittuisin hääparin luona, mutta toisen yön joutuisin punkkaamaan puolitutun luona.

Rahaa menisi siis jo yli 60e junalippuihin, plus siihen päälle koko viikonlopun syömiset ja juomiset.. 

[/quote]

Perjantai-iltana hääpari tarjoaa varmasti sinulle iltapalan, lauantaina saat syödäksesi ihan kuten muutkin häävieraat ja su-aamuna oletan tuttusi tarjoavan aamiaista. Jos ei tarjoa ilmaiseksi, niin luulisin, että myyvät sinulle juustoleivän ja mehun eurolla.

Mitä muuta ruokaa tarvitset?

Tähän juttuun oli tungettu niin paljon ongelmia, että voisin jopa epäillä keksityksi, mutta se myös muistuttaa todella paljon erästä omaa kokemustani. Olin parikymppinen opiskelija, lapsuudenystävä 400 km:n päässä ja häät tulossa. Ystävä asui niin pienellä paikkakunnalla, ettei mitään hotelleja ollut, vaan olisin todennäköisesti joutunut punkkaamaan hänen äitinsä luona.

Olisin mielelläni mennyt niihin häihin, eikä edes raha ollut este, mutta matka liian vaivalloinen. Jätin siis välistä. Ystävä lähetti myöhemmin kivoja kuvia postissa ja kirjeen. Meidän ystävyys ei muuttunut tuosta miksikään. Jos ap:n ystävä on oikea ystävä, niin hänkään ei pahastu, jos ap ei pääse paikalle.

Vierailija
24/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista, olette oikeassa. Raha on minulle ongelma, koska sitä ei ole, joten joudun elämässäni kaikki asiat järjestämään niin, että pääsisin mahdollisimman halvalla, etten joudu syömään loppukuuta kynsiäni tai lainailemaan rahaa - ja siltikin niitä joudun tekemään.

Ei minulla ole hirveää hinkua päästä miestä esittelemään, vaikka olisihan se kiva että kaverini hänet tapaisikin, mutta kuten kerroin, motiivina tässä on lähinnä raha.

Tuo perjantaina junalla, lauantaina miehen kyydillä-asetelma voisi onnistuakin, joten alampas sitä järkkäilemään, että pääsisin juhlimaan ystävän häitä. :)

Vierailija
25/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:00"]Jos olisit sinkku edelleen olisit varman jäänyt suosiolla kotiin kun ei ois ollut varaa osallistua?

[/quote]

Hyvä pointti!

-24-

Vierailija
26/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minäkin nyt haluaisin tietää mitä olisit tehnyt jos et olisi tätä miestä tavannut, vaan olisit edelleen sinkku?

Vierailija
27/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli häissä ruokaa tarjolla vaikka kuinka monelle yllätysvieraalle. Aika köyhää, jos noin tarkkaan on ruokamäärät laskettu. Mistä hääpari tietää, kuinka paljon kukakin syö.

Vierailija
28/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:21"]

No meillä oli häissä ruokaa tarjolla vaikka kuinka monelle yllätysvieraalle. Aika köyhää, jos noin tarkkaan on ruokamäärät laskettu. Mistä hääpari tietää, kuinka paljon kukakin syö.

[/quote]

Ei hääpari tiedäkään, vaan catering-firma tietää. Annokset ovat tarkkaan mitattuja, ja annosten perusteella laskuttavat. Ei olisi kovin kannattava yritys jos laskuttaa viidestäkymmenestä annoksesta ja sitten pistävät vielä varmuudeksi kaupan päälle kymmenen annosta.

Vierailija
29/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa siitä paljon vaivaa, jos yhden annoksen tilaa lisää, jos ei kerran ole seisovapöytä häissä, niin kuin yleensä rukkaa olemaan

Vierailija
30/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstä ap tietää että haluaisiko tämä mies edes tulla juhliin vaikka kutsu olisikin avec?

Vierailija
31/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulostaa ihmeelliseltä tuo selityksesi. Jos ei rahat riitä, niin jätä väliin. Täytyy sanoa, etten ole 39-vuotiaaksi vielä jäänyt kuin yksistä häistä pois rahan takia. Nekin häät oli Los Angelesissa... opiskelijana ei budjetti venynyt. Edes opiskeluaikana en koskaan ollut niin p.a., etten olisi häihin päässyt, vaikka toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
32/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 18:28"]

No onpa siitä paljon vaivaa, jos yhden annoksen tilaa lisää, jos ei kerran ole seisovapöytä häissä, niin kuin yleensä rukkaa olemaan

[/quote]

"Olen seurustellut nyt kuukauden verran ihanan miehen kanssa, ja kysyin naimisiinmenevältä kaverilta, että voisinko ottaa mieheni häihin mukaan avecikseni, mutta vastaus oli, että en, sillä heidän tilaamansa catering-palvelusta ei voi enää ruokatilauksia muuttaa, eikä juhlatilaankaan mahdu enempää ihmisiä."

Morsian nyt on kuitenkin selkeästi ilmaissut että mies ei mahdu juhliin. Jos on varattu 30 hengen juhlasali, missä on paikkoja kolmellekymmenelle, niin lattiallako mies istuisi?

Ja nuo max rajat on olemassa ihan paloturvallisuussyistä. Ja aina voi vedota siihen ettei yksi lisää haittaa.. mutta milloin tulee raja vastaan? Jos on max 30, niin kyllähän nyt 31 mahtuu... ja jos 31 mahtuu niin miksei 32, ja jos 32 niin miksei 33 jne.....

Vierailija
33/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä olet, jos et mene!

Auton bensakulut olisivat noin 50 euroa, kun matka on edestakaisin yhteensä 200 km.

Jos sulla olisi mies  mukana, niin sinun olisi sitten ostettava tietenkin kalliimpi häälahjakin, kun teitä olisi kaksi osallistujaa. (Häälahjan hinnan on suotavaa olla saman suuruinen kuin heillä menee kestitsemiseen. Kahdelta siis ihan minimissään 60 euroa)

Olet seurustellut niin vähän aikaa, että ei ole oletettavaa, että miehesi pitäisi saada kutsu. (Olen toki sitä mieltä, että on moukkamaista olla kutsumatta aviopuolisoita tai pitkään yhdessä ollutta siippaa.)

Vierailija
34/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, olette seurustellet niin vähän aikaa ettet kehtaa kysyä autoa lainaa, mutta sen sijaan ystäväsi pitäisi kutsua ventovieras mies omiin häihinsä ?!?

Lisäksi, jos menet miehen kanssa olisit vain illan, mutta junalla mennessä sun pitäisikin olla kaksi yötä?! Miksi kaksi?

Oi logiikkaa. 

Kuulostat vaan syntymähankalalta tyypiltä, jolle ei mikään kelpaa. Tai vaihtoehtoisesti et sisimmässäsi halua häihin, vaan yrität nyt keksiä tekosyitä jättää menemättä. Menet häihin tai olet menemättä. Kanna vastuu päätöksestäsi, kuten aikuinen ihminen. 

Vierailija
35/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäs kehtaat. Kutsut on tehty/tilattu/lähetetty, kun olet tapaillut tätä miestä max. 1-2vk, tuskin ollenkaan. Ilman tätä miestä et olisi siis päässyt häihin ollenkaan, joten et häntä voi hyväksikään käyttää ystäväsi avustuksellakaan. Ystäväsi ei edes tietäisi avustavansa sinua käyttämään miestä rahallisesti hyväksi. Siitähän tässä on kyse. Ei varmasti kukaan häihinsä toivokaan tuiki tuntemattomia, kun edes kutsuttu vieras ei vielä tunne mukanansa viemää miestä.

Vierailija
36/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei bensat maksa 20 euroa vaan 50 euroa kuluu vähintään, kun kyse on yhteensä 400 kilometristä edestakaisin.

Vierailija
37/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mies ajattelisi kutsun saadessaan että "Jee, häät! Ilmaista viinaa!" ja sitten sinä oletkin kuskina koska "miehesi" (sori, minua vain häiritsee että kutsuu toista miehekseen kuukauden seurustelun jälkeen) päätti että hän voi ryypätä koska hermoilee eikä tunne ketään sieltä.

Ja sitten paljastuukin miehesi huonot puolet ja sinä mökötät ja ja ja ja........

Yleensä vieraat tutustuvat kyselemällä vähän onko morsiamen vai sulhon kavereita ja mistä tuttuja jne.. Ja miehesi sitten vastaisi että hän ei tunne kumpaakaan, tyttökaveri vaan ruinas kutsun miehellekin koska piti päästä halvalla kaverin juhliin.

Vierailija
38/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet junalla ja mies noutaa sinut sieltä pois. Jos mies aidosti rakastaa, tulee hän sinua hakemaan, vaikka ei pääse häihin.

Vierailija
39/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin mä ymmärrän hääparia! Omissa häissä oli sama tilanne, paitsi että kaveri ei ollut mikään superläheinen, vaan pikemminkin porukkaan kuuluva ja hän sitten viikkoa ennen häitä kysyy voiko tuoda avecin? Kukaan meistä ei edes tiennyt, että seurustelee, mutta en osannut sanoa eikään, joten hän toi miehen mukanaan. Selvisi, etteivät varsinaisesti edes seurustele ja muutama viikko häiden jälkeen tämä miekkonen alkoi seukkaamaan kaverin parhaan kaverin kanssa! Arvatkaa onko kiva katella tän tyypin kuvia omasta hääalbumista...

Ap, jos olette vain kk seukannut ja kutsun olet saanut jo varmasti aiemmin, niin menet sen suunnitelman mukaan kuin silloin olet ajatellut, tai lainaat miehen autoa tai vietätte miehen kanssa kivan viikonlopun jossain halvassa kohteessa tai telttaillen!

Vierailija
40/42 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jankkaa vaan ilmoitat ettet tule häihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan