Onko kaikki pohjanmaalta tulevat töykeitä ja loukkaavia puheissaan?
Mitä olette mieltä: oletko koskaan tavannut pohjanmaalta tulevaa/pohjanmaalla asuvaa, joka ei puheenvuoroissaan jatkuvasti piikittelisi tai loukkaisi muita?
Ovatko kaikki "po-ho-ja-laaaa-set" todellakin töykeitä ja pirullisia, ja haluavat jatkuvasti loukata muita naamioiden sen muka "suoruudeksi"?
Mun kokemusten mukaan asia on juurikin näin. Enkä olen törmännyt vain mätämuniin? Pahimpia ovat naispuoliset henkilöt vaikka kyllä niitä piruilijoita miehissäkin on. Piikittelevät ja (piilo)kettuilevat jatkuvasti, aiheina mm. lapsettomuus (pitäisi niitä lapsia "alakaa jo tekemähän") tai lasten lukumäärä (joko liian vähän tai liikaa), omaisuus (ökyrikas tai hävettävän köyhä), ulkonäkö (lihonut vai jo liian laiha)... Kovia ovat neuvomaan ja arvostelemaan, mutta oma pinta onkin sitten niin hauras, etteivät kestä vastavuoroista omaan elämäänsä kohdistuvaa arvostelua ollenkaan.
Kommentit (32)
Syvä Etelä-pohjanmaa...
Tiedättekö sen leffan, Syvä joki, missä ne hillbillyt raiskaa näitä miehiä perseeseen ja pyytää röhkimään kuin sika.
Syvä Etelä-Pohjanmaa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 14:22"]
Saattaa myös olla notta te muut että ymmärrä pohojalaasta kuivaa huumoria, itäsuomen tyhyjännaurajat on aika hukas jos vakavalla naamalla sanotahan jotaki vitsillä.
Toi murteella kirjoittaminen on aika ikävää lukijalle. Ei jaksa lukea tuollaista mongerrusta. Tuskin sulla mitään älykästä sanottavaa on, ei sillä.
[/quote]
Minoon samaa mieltä. Son huumoria, jos sanotahan vaikka että soot lihava. Kyllä sen verran pitää kestää ja pitää sanua samalla mitalla takaasi.
[/quote]
Joo. Eli kun joku pyylevä pohojalaaaaaaanen mies ja hänen uskovaisista uskovaisin puolisonsa (sori stereotypiat) esim. töksäyttää 13 vuotiaalle teinitytölle vakavalla naamalla, että "ristus ku susta on tullu lihaaava" kun tapaavat, tämän esiteini-ikäisen tytön pitäisi ymmärtää että tämä oli vain kepeä vitsi joka kohdistui hänen vartaloonsa? Jaa, no mun käsitys vitsailusta on hieman erilainen.
En tosiaankaan ihmettele ollenkaan, ettei aikuiset lapset halua altistaa omaa elämäänsä ja perheensä elämää tällaisilla hirviöillä.
[/quote]
No ei meilläpäin oo kukaa koskaa nuon sanonu, eikä olla uskovaasia. Ja lihava-sanaa ei venytellä nuon ;)
Minä oon ollu koko aikuusikäni lihava, eikä oo kukaa eteläpohojalaanen koskaa haukkunu, täälä keskipohojammaalla on jopa naapurin akan isä huomauttanu, ja yks naapuri, en käsitä kuinka vittumaasia ihimisiä täälä voi olla, vaikka mies on täältä kotoosin ei myöskää vittuule tuollalailla. Täälä keskipohojammaalla on osa ihimistä ihan huumorintajuttomia nyrppänaamoja, mulla oli eteläpohojammaalla oma liike, ja yleensä kaikkien asiakkairen kanssa heitettiin hurttia huumoria ja jopa pientä flirttiä, ku toin liikkeeni miehen peräs tänne, niin suurin osa asiakkaasta mulukooli kiukkuusen näköösesti jos jotaki yritti keventää, en tiä sit oliko jotaki helevetin körttilääsiä ;)
[/quote]
Oon asunut sekä Oulun seudulla, Tampereen ympäristössä että Etelä-Pohjanmaalla. Kyllä nyrppänaamoja ja kusipäitä löytyy ihan joka paikasta. Noita huumorintajuttomia viivasuita löytyy runsain määrin etenkin tuolla Oulun ympäristössä. Etelä-Pohjanmaalla on ronski, vähän kerskaileva ja joskus naljaileva puheentyyli mutta aina ollaan huumorilla matkassa. Samaa ei voi sanoa esim. just tuolla kuivalla Pohjois-Pohjanmaalla tai hitaassa Hämeessäkään. Tampereen seudulla toisaalta moni etelä-pohojalaanen on aika kotonaan eikä sieltä tänne muuttaneena mitään isoa kynnystä ole ollut. Kun ei ota kaikkea tosissaan ja heittää itsekin vähän huumorilla vastaan, aina pärjää. Tuolla pikkukylillä meno toki voi olla aika ummehtunutta ja pieninurkkaista välillä, kaikki vieraat syynätään ja kaikki tietää toistensa asiat. Vähän isommissa paikoissa (kuten esim. Seinäjoki) on väljempää, on paljon muualta muuttaneita nuoria ihmisiä ja ajatusmaailma modernimpi.
Savolainen tyhjännäauraja täällä. Ikinä en ole nauranut niin paljon kuin eteläpohjalaisten seurassa. :) Tosin on minua itkettänytkin eteläpohjalainen, mutta se oli ihan eri ihminen kuin tämä, joka on saanut minut nauramaan maha kippurassa.
Jos joku käyttäytyy tylysti, ei saa yleistää koko maakuntaa. Olen asunut eri puolilla Suomea ja huomaan kyllä erilaiset ilmapiirit. On sitten ihan itsestä kiinni, kuinka viihtyy. Vittuilemalla alkuperäisasukkaille ei ainakaan saa kovin lämmintä vastaanottoa missään päin Suomessa. Kokemusta on myös tästä paljon nuorempana ja typerämpänä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:34"] [quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:16"]
Saattaa myös olla notta te muut että ymmärrä pohojalaasta kuivaa huumoria, itäsuomen tyhyjännaurajat on aika hukas jos vakavalla naamalla sanotahan jotaki vitsillä.
Toi murteella kirjoittaminen on aika ikävää lukijalle. Ei jaksa lukea tuollaista mongerrusta. Tuskin sulla mitään älykästä sanottavaa on, ei sillä.
[/quote]
Minoon samaa mieltä. Son huumoria, jos sanotahan vaikka että soot lihava. Kyllä sen verran pitää kestää ja pitää sanua samalla mitalla takaasi.
[/quote]
Joo. Eli kun joku pyylevä pohojalaaaaaaanen mies ja hänen uskovaisista uskovaisin puolisonsa (sori stereotypiat) esim. töksäyttää 13 vuotiaalle teinitytölle vakavalla naamalla, että "ristus ku susta on tullu lihaaava" kun tapaavat, tämän esiteini-ikäisen tytön pitäisi ymmärtää että tämä oli vain kepeä vitsi joka kohdistui hänen vartaloonsa? Jaa, no mun käsitys vitsailusta on hieman erilainen.
En tosiaankaan ihmettele ollenkaan, ettei aikuiset lapset halua altistaa omaa elämäänsä ja perheensä elämää tällaisilla hirviöillä.
[/quote]
No ei meilläpäin oo kukaa koskaa nuon sanonu, eikä olla uskovaasia. Ja lihava-sanaa ei venytellä nuon ;)
Minä oon ollu koko aikuusikäni lihava, eikä oo kukaa eteläpohojalaanen koskaa haukkunu, täälä keskipohojammaalla on jopa naapurin akan isä huomauttanu, ja yks naapuri, en käsitä kuinka vittumaasia ihimisiä täälä voi olla, vaikka mies on täältä kotoosin ei myöskää vittuule tuollalailla. Täälä keskipohojammaalla on osa ihimistä ihan huumorintajuttomia nyrppänaamoja, mulla oli eteläpohojammaalla oma liike, ja yleensä kaikkien asiakkairen kanssa heitettiin hurttia huumoria ja jopa pientä flirttiä, ku toin liikkeeni miehen peräs tänne, niin suurin osa asiakkaasta mulukooli kiukkuusen näköösesti jos jotaki yritti keventää, en tiä sit oliko jotaki helevetin körttilääsiä ;)
[/quote] [/quote]
No mutta onneksi osaat hyvin lainata!
Jos et kunnon ihimisten puhetta ymmärrä, nii älä osallistu keskusteluhun ollenkaa. Kyllä minä ymmärrän vaikka savolaasia tai turkulaasia, ja jopa stadilaasia, mutta ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu...
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:44"]
Savolainen tyhjännäauraja täällä. Ikinä en ole nauranut niin paljon kuin eteläpohjalaisten seurassa. :) Tosin on minua itkettänytkin eteläpohjalainen, mutta se oli ihan eri ihminen kuin tämä, joka on saanut minut nauramaan maha kippurassa.
Jos joku käyttäytyy tylysti, ei saa yleistää koko maakuntaa. Olen asunut eri puolilla Suomea ja huomaan kyllä erilaiset ilmapiirit. On sitten ihan itsestä kiinni, kuinka viihtyy. Vittuilemalla alkuperäisasukkaille ei ainakaan saa kovin lämmintä vastaanottoa missään päin Suomessa. Kokemusta on myös tästä paljon nuorempana ja typerämpänä.
[/quote]
Joo, ja minä olin yllättyny ku olin käymäs Kuopios kokousmatkalla, kuinka ystävällisiä ihimisiä siä oli (verrattuna ny vaikka Helsinkiin, oon asunu siä 10 vuotta) Esim. kauheetten kantamusten kans raahustin kokouspaikalle ku bussi jätti torille ku tulin hotellilta, ja yks nainen kysyy karulla notta voinko auttaa kantamises :D Molin aiva notta HÄ!
Pohjoissavolaiset "miehet" ja eteläpohjalaiset naiset ovat pahinta mitä tiedän. Poikkeuksia mahtuu joukkoon mutta...
Ne emännät on just niin vitun pelottavia ilmestyksiä. Hyi!
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:44"]
[/quote]
Joo, ja minä olin yllättyny ku olin käymäs Kuopios kokousmatkalla, kuinka ystävällisiä ihimisiä siä oli (verrattuna ny vaikka Helsinkiin, oon asunu siä 10 vuotta) Esim. kauheetten kantamusten kans raahustin kokouspaikalle ku bussi jätti torille ku tulin hotellilta, ja yks nainen kysyy karulla notta voinko auttaa kantamises :D Molin aiva notta HÄ!
[/quote]
Mulla on sama kokemus Kuopiolaisista. Olin menossa uuteen vuokra-asuntooni. Olin ihan puhki haahuiltuani vieraassa kaupungissa etsimässä oikeaa paikka kahden matkalaukun kanssa. Kävin hakemassa avaimen vuokra-asuntotoimistosta ja ehdotin siellä sitten jollein huotomiehille, jotka pyörivät siinä toimistolla, että ette viitsisi heittää mua autolla kotiini. Suostuivat! En usko, että muualla missään Suomessa olisi suostuneet.
Muutenkin jäi ihmisistä kauhean hyvä kuva. No ei kaikista mutta hirveän auttavaisia ja ystävällisiä.
Ei voi yleistää,mutta on täällä niitäkin ja sitten taas ihan huipputyyppejä..ne jotka on niitä ns.hankalia on jotkut keskiikäiset tuvan ja navetan väliä kulkevat! Sori vaan..
Minä asun etelä-Pohjanmaalla. Olen syntynyt ja opiskellutkin täällä. Tuttuja on monenlaisia ja monilta tahoilta kotoisin.
Totean, että en voi muutakuin ymmärtää väittämää, että Etelä-Pohanmaalaiset akat ovat töykeitä.(akka on täällä positiivinen ilmaisu) Ei varmaankaan tarkoituksella, mutta kansan luonne vaan taitaa olla sellainen. Aloin oikein ajatella niitä naispuolisia ystäviä, joiden seura miellyttää eniten. Kyllä, he ovat muualta kotoisin. Kiinnostuneempia, empaattisia, avarakatseisempia ja pidättyväisempiä, mitä tulee vaikkapa oman mieipiteen julkituomiseen. Pohjanmaalaiset taas ovat suoraviivaisia. Esivanhemmatkin ovat muualta, samoin mieheni suku.
Mitä ajattelin nuorena Etelä-Pohjanmaalaisista miehistä? En ole koskaan edes seurustellut heidän kanssa. Ehkä ei kiinnostanut räväkkä kovaluonteinen anoppi
joka on aina oikeassa ja sanoa paukauttaa mitä haluaa. Ja miehelle äitee on aiki kaikessa. Ei millään pahalla ja yleistää ei saa. Mutta tämä on minun kokemukseni.
[/quote]
[/quote]
[/quote]