Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi huonoa vaihtoehtoa, kummat valitsisit?

Vierailija
28.06.2013 |

Tausta: Olen 34v korkeasti koulutettu ja jatkokoulutettu perheellinen nainen. Rahasta on ollut aina tiukkaa, koska en ole koskaan ollut kunnon päivätyössä (tai siis päässyt sellaisiin). Oma erikoisalani on suppea ja työpaikkoja harvoin tarjolla. Kaupunki kärsii todella pahasta työttömyydestä muutenkin. Periaatteessa osaamistani vastaavassa työssä palkka olisi 2500-3000e. Varsinaisesti työttömänä olen ollut kohta vuoden.

1: Jatkan kituuttamista työkkärin rahoilla, haen aktiivisesti töitä (muiltakin aloilta kuten tähänkin asti) ja toivon, että joskus tärppää. Tärppääkö sitten tänä vuonna, kahden vuoden päästä vai ei koskaan? Sitähän en voi tietää.

2: Teen täydellisen alanvaihdoksen alalle, jossa töitä saa paljon helpommin. Kaikki vaihtoehdot mietittyäni päädyin yhteen ammattiin, mutta koulutus on kahden vuoden amis! Olisin siellä siis 35-vuotiaana teinien seassa. Tuo alavalinta olisi aikamoinen pudotus alaspäin nykyisestä. Ja palkka saattaa olla vain 2000e/kk koko loppuelämän. Mitä siitä jää edes käteen verojen jälkeen ja 27km työmatkojen ja oman auton hankinnan jälkeen?

Tuntuu niin toivottomalta kaikki nyt...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan jatkaisin miettimistä siihen asti, että keksisin kolmannen vaihtoehdon, joka olisi selvästi parempi! jo se, että sä ajaisit bussikortin ja alkaisit bussikuskiksi päihittäisi noi molemmat yhteensä. niiden alkupalkkakin on jo jotain 3500e/kk ja työpaikkoja tarjolla vaikka kuinka.

Vierailija
2/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 12:54"]

varmaan jatkaisin miettimistä siihen asti, että keksisin kolmannen vaihtoehdon, joka olisi selvästi parempi! jo se, että sä ajaisit bussikortin ja alkaisit bussikuskiksi päihittäisi noi molemmat yhteensä. niiden alkupalkkakin on jo jotain 3500e/kk ja työpaikkoja tarjolla vaikka kuinka.

[/quote]

Kaikki mahdolliset ajotehtävät ja 3D-tarkkuutta vaativat on mulla pois laskuista fyysisistä syistä. Autolla ajan sen, minkä on ehdoton pakko, mutta yritän välttää sitäkin.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun on nyt kovin vaikea nhdä tätä tilannetta. Miten sun ala voi olla niin kapea, yritätkö sä jotenkin saada töitä juuri gradun aiheesta ymmärtämättä laajentaa osaamistasi ollenkaan? En myöskään tiedä yhtään nuorisoasteen (joss aolisit teinien kanssa) miskoulutusta jjoka kävisi kahdessa vuodesa. Kaikki ne vie kolme tai neljä. Aikuispuolella voi olla 2 vuoden koulutuksia ja tietty on näitä vuoden tai kahden mittaisia jatko/erikoistumislinjoja Amiksesakin. Näistä syistä mä en ihan vielä näe sun vaihtoehtojasi kovin realistisina.

sinänsä on niin, että ilmeisesti et ole sillä omalla erikoisalallasi kovin intohimoinen, koska et ole pystynyt järjestämään itsellesi töitä tai laventamaan sitä, joten sama se siltä kannalta, vaikka vaihtaisitkin alaa. Myös on niin, että vaihtoehtojen kuukausipalkoista - jos ne ovat realistiset - jää veroprogression takia käteen lähes saman verran. Tosin en oikeasti tiedä ketään, jolla tohtorintutkinnon jälkeen olisi alle 3000 euron kuukausipalkka. lisensiaatilla voi olla.

Vierailija
4/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon työpaikkaa odotellessa voisin opiskella jotain sellaista joka hyödyttäisi työnhaussa.

Vierailija
5/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taitaisin valita vaihtoehdon 1. Ehdottomasti laajentaisin työnhaun kyllä oman paikkakunnan ulkopuolelle. 

Vierailija
6/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkään en oikein ymmärrä, mikä voisi olla noin kapea ala jolle olet erikoistunut. oletko miettinyt ko. alan opettamista jossakin oppilaitoksessa? luulisin että melkein millä tahansa korkeakoulututkinnolla voisi saada edes toimistotöitä, joissa tuo palkka olisi ainakin tuo 2000€/kk, ja kuvittelisin että voisit saada vaikka suunnittelija-/asiantuntijatasoisia töitäkin joissa lähtöpalkka olisi varmaan kolmen tonnin luokkaa.

mun mielestä sun kannattaisi hiukan laventaa alaa, josta etsit töitä, mutta niin kuitenkin että sun koulutuksesta olisi jotain hyötyä. ja sitten tosiaan opiskella jotain sellaista, josta olisi hyötyä työnhaussa.

Vierailija
7/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa: Siis minulla on insinöörikoulutus (tietämystä siitä kuitenkin nolla, koska ala oli mulle väärä) + yliopisto-opintoja (jotka täydentää osaamistani siihen suuntaan, mitä eniten haluan tehdä) + jatkokoulutus täsmälleen siitä, mitä haluan tehdä. Haen siis töitä tältä sekä MONELTA MUULTA alalta, joihin voisin jotenkin sopia. Hakemuksia olen lähtettänyt keskimäärin 7kpl joka kuukausi. Hakualueena sellainen 40km säde tästä asuinpaikastani (kattaa naapurikuntiakin siis).

Kunnon työpaikkaa olen odotellut tosiaan jo lähemmäs 10 vuotta ja juuri siksi hankkinutkin noita koulutuksia, jotka täydentävät osaamistani. Työkkärin kurssitarjontaa seuraan kyllä edelleen.

Vierailija
8/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos selvennyksestä, mutten oikein vieläkään ymmärrä minkälaisia töitä haet? Mikä on se, mitä haluat tehdä? Oletko ollut lainkaan töissä, vaan vain opiskellut ja tehnyt lapsia? Luulen että siinä voi olla yksi iso syy. eli jos sulla ei ole työkokemusta juuri ollenkaan siltä minne haet?

Olisiko mahdollista päästä työkkärin tuella edes jonkinlaiseen harjoitteluun (en nyt muista mikä sen virallinen nimi on...) haluamaasi firmaan, ja sen kautta saisit kokemusta sekä jalkaa oven väliin?

Yksi vaihtoehto olisi tietysti muuttaa jonnekin muualle, olettaisin että pääkaupunkiseudulla olisi enemmän paikkoja tarjolla?

Vierailija
9/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan hakisin opiskelemaan alaa, jossa oikeasti haluaisin työskennellä ja missä olisi todennäköistä työllistyä. Opiskellessakin voi hakea töitä ja jos tärppää, niin miettiä opintojen jatkamista/keskeyttämistä. Kotisohvalla makoilu ei ainakaan avita työhön pääsyä pidemmän päälle. Tosin amitsuopintoihin en varmaan lähtisi, vaikka ihan palkankaan vuoksi... 

Tosi ikävä tilanne sinulla ap:( Kovasti tehnyt töitä tutkinnon eteen ja tulosko tässä?

Vierailija
10/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut oppisopimusvaihtoehtoa? Tai näyttötutkintoa. 

Nuo on molemmat nykyään aika suosittuja vaihtoehtoja aikuisten opiskelijoiden kohdalla.

Käynti työkkärissä koulutusneuvojalla auttaa.

Vierailija
11/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai olet siis odotellut että sopiva työ tupsahtaisi syliin?

Vierailija
12/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. En ole odotellut, että työtä tupsahtaa syliini, vaan tosiaankin olen hakenut sitä nyt aktiivisesti kohta vuoden verran. Tätä ennen olen opiskellut ja ollut työharjoittelussa (tällä yrityksellä ei ollut resursseja palkata ketään), hoitanut lapsiani ja tehnyt freelance-töitä (tuolla nyt sai lähinnä taskurahaa) ja silloinkin hakenut silloin tällöin muuta työtä.

Teknisen kirjoittajan eli dokumentoijan työ on se, mihin minut on koulutettu. Se, että nyt ei monikaan edes tiedä, mitä tuo tarkoittaa, kertoo juurikin tuon ammatin yleisyydestä... Tämän lisäksi olen hakenut kaikkia mahdollisia sihteerin ja toimistotyöntekijän paikkoja, aulaemäntien ym. vastaanottohenkilöiden paikkoja sekä kaikenlaisia helpdesk-tyyppisiä paikkoja. Sen verran olen edistynyt, että olen resurssina freelancerina eräässä käännöstoimistossa (eli "taskuraha"-hommia voi tulla, jos tulee) ja hyvällä tuurilla samanlaisena resurssina kohta toisessakin paikassa. Näistä ei kuitenkaan mitään säännölistä/luotettavaa päivätyötä saa.

Kaupunki on lupaillut jotain tukityöpaikkaa syksyllä, jos olen silloin täysin ilman töitä. Tämä on sellainen 3kk:n jakso, jos sopiva paikka löytyy. Sekin on kyllä kysymysmerkki, mistä kaupunki löytää näitä kaikille tuhansille työttömille...

Vierailija
13/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mites jos haet töitä todella paljon kauempaa, eli teet niinkuin niin monet muutkin; olet viikot töissä toisaalla ja tulet viikonlopuiksi kotiin?

Vierailija
14/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:48"]

No, mites jos haet töitä todella paljon kauempaa, eli teet niinkuin niin monet muutkin; olet viikot töissä toisaalla ja tulet viikonlopuiksi kotiin?

[/quote]

No, enpä olisi erossa neljästä lapsestani (3-10v.) viittä päivää viikossa. Ap.

Vierailija
15/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae amikseen, opiskele uutta ammattia. Siltikin hae kokoajan oman ( jo valmiina olevan) ammattisi töitä. Jos ei onnistu, sinulla on uusi ammatti tulon päällä. Ei opiskelu kiellä töitä hakemasta, jos tarjoutuu hyvä työpaikka, jätä opiskelu kesken. Joku tietysti nyt sanoo, että minä sen koulutuksen maksan ja valtion rahojen tuhlausta. On mahdollista, että saat oman alan töitäsi ja koulu jää kesken. Varmasti Se koulu antaa sinulle itselle kuitenkin. Jos et saa töitä sinä aikana ja käyt koulun loppuun, valmistut ja saat sen alan töitä, on meillä sillä alalla yksi uusi ammatti ihminen. Valtion rahoja on mennyt paljon turhempaankin.

Vierailija
16/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö työllistämään itse itsesi yrittäjänä? toiminimellä kaupata omaa osaamistasi yrityksille lyhytaikaiseen käyttöön? (tai freelance-verokortilla)

Vierailija
17/17 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sinulla on tarpeeksi intohimoa omaan alaasi, valmiuksia kehittää itseäsi ja odotat työltä muutakin kuin sitä kolmen tonnin palkkaa, niin valitset kohdan a. Muutoin kohdan B.

Tien A valinnut, välillä työttömänä oleva yh.