Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana, tissejä vihloo, imetys pelottaa jo valmiiksi

Vierailija
28.06.2013 |

Viimeinen kolmannes on menossa, nännit ovat olleet koko raskauden ajan todella kipeät ja herkät. Nyt uusimpana juttuna sellainen epämääräinen vihlonta rinnoissa/ nänneissä. Kuinka ikinä pystyn imettämään jos tisseihin sattuu jo ilman että kukaan edes koskee niihin? 

Ja miten ylipäätään imetykseen kannattaisi raskausaikana valmistautua? Mitä hankkia valmiiksi? ...rintapumppua, lansinohia, liivejä, paitoja, suojuksia...??

Olen miettinyt jo että en uskalla yritättää koko imetystä vaikka haluaisinkin, niin paljon se pelottaa. Joten apuja kaivattais jo valmiiksi. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli esikoisen kanssa aluksi rintakumi käytössä. Siitä tosin kannattaa melko nopeasti koittaa opetella pois, se saattaa häiritä maidontuotantoa ja imuotetta. Mut ilman sitä en olis pystynyt aloittaan imetystä.

Imetyspaitoja ei oo pakko olla, voi käyttää tavallisia jos haluaa. Rintapumppu on ihan kiva olla olemassa ja maidonkerääjät myös! Kannattaa liivinsuojiakin hankkia, mulla ei olis ollu ekan lapsen kans tarvettta niille ku ihan alussa mut tokan kanssa jouduin käyttään vuoden liivinsuojia... Tissit kasvaa tosi paljon synnytyksen jälkeen kun maito nousee, mä ostin sairaalasta sellaset kamalan näköiset (mutta ihanan pehmeät) verkkoliivihässäkät ja käytin niitä kunnes päästiin vauvan kans kotiin ja pääsin kaupoille. Etukäteen en olis voinu ostaa ku ei tienny minkä kokoisia tarvii.

Mä en tiedä mitä sä haluat et sulle kerrotaan. Imetys tosiaan saattaa sattua ekat päivät. Esikoisen kanssa mulla kesti sitä kauemmin, tokan kanssa päivän. Sit lähti sujumaan. Imetyksen terveellisyys (ja helppous sit ku se lähtee sujuun) on niin kiistatonta että kannustan yrittämään sitä. Muistaakseni ainakin Maitolaituri ja Imetyksen tuki on sellasia et kannattaa lueskella. Kannattaa pyytää sairaalassa kätilöitä katsomaan teidän imuotetta heti, sillä jos imuote on vääränlainen niin vauva ei välttämättä saa kunnolla maitoa ja imetys voi sattua enemmän. Voihan sitä etukäteenkin jo googlata sitä imuotetta vaikkei sitä varmaan viä osaa kuvitella kun vauva ei oo viä syntynyt. :)

Mä sain sairaalasta sellasen lapun missä selitettiin sitä vauvan vatsalaukun kokoa ja kaikkea, se oli aika hyvä. Se löyty googlella kun laitoin hakusanaksi "imetys- ja hoito-ohje salon sairaala" niin ekana. Kaikista isoin haaste imetyksessä on varmaan ne tiheän imun kaudet. Niitä kun saattaa tulla useinkin. Siis että vauva vaan syö ja syö ja syö ja rinnat tuntuu jo ihan tyhjiltä. Ja sit alkaa hiipiä epäilys että onkohan mulla maito loppu.. Se oli vaikeinta et tiedosti että niitä kausia tulee ja niiden tarkoitus on saada vauvalle nostatettua lisää maitoa eikä ne tarkoita sitä että maito olis loppu. Niin moni hoki mulle sitä "riittääkö maitoa" ja kerto kuinka maito loppuu jne, niin oli tosi vaikee uskoa että kyse on vaan tiheen imun kaudesta. ja aina se oli. :D

Oon joskus antanut korvikettakin vauvalle tai siis mies antanut jos oon ollut jossain. Mut säännöllinen korvikkeen antaminen vie aina tilaa imetykseltä, eli jos antaa joka päivä korviketta niin pian saattaa käydä niin että koska imetys vähentyy (korvikkeen annon myötä) niin maidon erityskin vähentyy ja koska maidon eritys vähentyy, annetaan lisää korviketta ja lopulta se imetys kaatuukin siihen. Eli siis  kannustaisin olemaan tietoinen siitä miten se imetys fysikaalisesti toimii. Mitä enemmän imettää, sitä enemmän maitoa tulee jne.

No mut nyt kirjotinkin jo vaikka mitä, kysele ihmeessä jos joku asia vaivaa viä..

Vierailija
2/5 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kokemusta kahdesta imetyksestä, molemmat onnistui hienosti. Aluksi se tuntuu erikoiselta, kun vauva imee, mutta rinnat tottuu siihen pian. Lansinohia tarvitsin toisen lapsen kanssa. Liivinsuojia myös molemmilla kerroilla tietenkin. Hyvät imetysliivit (esim Boob fast-food-bra ovat miellyttävät yöllä varsinkin).

Imetys on lapselle tärkeä juttu ja äidinmaito paras ravinto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen välineurheilija, seuraavia suosittelen (juuri mikään ei ole täysin välttämätöntä):

- imetystyyny, paras on ollut DooMoo. Vauvan saa mukavaan asentoon, omia niskoja särkee vähemmän. Liian korkea ja kova tyyny on hyödytön.

- Aventin rintapumppu, tosin lypsän enimmäkseen käsin

- jos annat pullostakin, Avent Natural pullot ja hitain tuttiosa, tutti muistuttaa rintaa ja ehkä vähemmän häiritsee imetystä. Virtaus on tosi hidas! Aventin maidonsäilytysastioita voi käyttää myöhemmin soseruuille, saman merkin tuttipulloharja on hyvä.

- rintakumeja jos tarvitset, mun mielestä Ainut oli hyvät, istuvat tiiviimmin ja ovat pehmeät toisinkuin esim. Avent. Mukana tulee kätevä säilytysrasia.

- oon testannut rintavoiteista ainakin Ainun, Lansinohin ja Aventin, Lansinoh oli paras ja sitä kannattaa kyllä hankkia, jo etukäteen toisinkuin monia muita tavaroita.

- maidonkerääjä/t! Toiseen rintaan samalla kuin imettää, ei valu hyvä maito alussa hukkaan. Edullinen must-ostos.

- mulla ei ollut yhtä ainoaa imetyspaitaa. Imetysliivit jos haluaa edulliset niin Carriwell. Kestää yllättävän hyvin. Kummempia en ole kokenut tarvitsevani.

- muutama pari kestoliivinsuojia. Jos pyykkää suht ahkerasti, niissä voi oikeasti säästää. Mulla on mennyt koko imetysajan liivinsuojia kun välillä herahtaa. Ihan parhaat on sellaiset joissa toinen puoli on silkkiä, yllättävän hyvät oli myös Ruskovillan liivinsuojat, jos ei paljoa tule ylivuotoa (imetyksen aikana maidonkerääjä jos tulee). Osa kertissuojista on vastenmielisiä, kuivattavat ihoa, tarttuvat kiinni jne. Jos haluaa brassailla kertiksillä, niin Avent!

- imetystee, koukutuin Earth Mama Angel Baby Milkmaid teen makuun... Vaikea kyllä sanoa muuta tehosta, kuin että ainakin tulee juotua enemmän :)

Oikeasti tarviit välttämättä alkuun vain ehkä perustyynyn. Suosittelen silti liivinsuojia, yhtä maidonkerääjää ja imetystyynyä. Ja tosiaan voi olla lisäksi hyvä ostaa varalle rintakumit ja Lansinohia. Ja vielä oikeasti, imetyksen ei tarvitse olla sellaista välineurheilua kuin mulla, friikki mikä friikki.

Vierailija
4/5 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin pari kerta käyttää rintakumia mut meidän vauva ei kyllä ymmärtänyt yhtään mitä semmoselle muovihärpäkkeelle olis pitäny tehdä. Eli turha kapistus meillä! Imetysliivejä kannattaa ilman muuta hommata, ite tykkään eniten Bravadon seamless-liiveistä, jossa yks koko on aika joustava eli uskalsin ostaa yhdet ennen synnytystä ja koko olikin ihan sopiva. Liivinsuojia kannattaa olla. Ite en oikein tykänny kestoliivinsuojista, oli jotenki kovat herkille nänneille (kokeilin äitiyspakkauksen suojia + ostin kahdet muut). Käsikäyttönen rintapumppu ja maidonkerääjä on olleet hyvät hankinnat myös.

Ei se imetys oikeasti ole niin kamalaa kuin luulet, tosi nopeeta se rupee tuntumaan luonnolliseslta jutulta. Käytä aika sairaalassa hyödyksi ja pyydä ahkerasti kätilöitä opastamaan. Mulla opastus asiassa autto tosi paljon. Kotiin ei kannata kiirehtiä ennenku oot varma, et imetys sujuu. Kyllähän mustakin tuntu et oli kiire kotiin, mut kotiuduttiin 4.päivänä synnytyksestä ja se oli tosi hyvä juttu, ehti opetella sen imetyksen. Kotona saat kyllä vauvan kanssa olla ihan riittämiin! Silti kotona tuli vielä monesti olo, et miks tää on näin vaikeeta ja miks kukaan ei varottanu et se on niin vaikeeta. Se on ihan luonnollista aatella noin. Nyt kun vauva on 2 kk, menee imetys ihan ns. vasemmalla kädellä, vaikka alussa laskin viikkoja ja kuukausia siihen, et saa alkaa antaa kiinteitä. Nyt aion täysimettää vauvaa ainakin 5 kk ikään. Mulla ei imetys sattunut alussa ollenkaan. Rinnanpäät menikin rikki vasta sitten kun vauva oli pari viikkoa... Sillon itku meinas päästä syöttäessä, mut onneks sekin meni nopeeta ohi. Kyllä sä siitä selviät, kokeile vaan rohkeasti ja pyydä apua sairaalassa! Maitolaituri on myös hyvä apupalsta kun pääsette kotiin.

Vierailija
5/5 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja älä pelästy kun se maito ei nouse sairaalassa heti! Mulla meni kolme päivää ennen kun se pamahti rintoihin (ja sit olikin kipeet tissit) mut oon kuullu et joillain on menny 4-5 päivääkin! Mulle oli tosi helpottavaa lukea jostain et vastasyntyneen vatsalaukku on tyyliin puolikkaan marmorikuulan kokoinen, eli se täyttyy hyvin niistä vähistäkin pisaroista mitä ekoina päivinä tulee.

Mulle toimi parhaiten kestoliivinsuojat, kertakäyttöiset jäi aina kiinni nänneihin ja se jos mikä teki kipeetä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi