Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pähkinäallerginen?

Vierailija
27.06.2013 |

Oletko allerginen myös pähkinäöljylle eli voiko sitä käyttää ruuanlaitossa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä luulet? Äly, hoi!

Vierailija
2/6 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä yhtään osaa sanoa. Mietin, että jos pähinöissä se allergisoiva osa on vaikka valkuaisaineissa, että jos sitä ei ole sitten öljyssä. Onko sinulla edellinen siis kokemusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ottais kyllä riskiä. Maapähkinäallerginen voi käyttää maapähkinästä puristettua öljyä, mikäli se on tarpeeksi käsiteltyä ja "puhdistettua", mutta esimerkiksi kylmäpuristettu maapähkinäöljy on ihan yhtä tappavaa kuin se maapähkinäkin.

Vierailija
4/6 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinäallergioita on erilaisia, ei voi tietää. Itse olen allerginen hasselpähkinöille, mutta en maapähkinöille. Hasselpähkinä turvottaa kurkun umpeen muutamassa minuutissa, mutta maapähkinävoita rakastan ja käytän maapähkinäöljyä ruuanlaitossa. Mantelit aiheuttavat vain lievän reaktion.

Vierailija
5/6 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 23:43"]

Pähkinäallergioita on erilaisia, ei voi tietää. Itse olen allerginen hasselpähkinöille, mutta en maapähkinöille. Hasselpähkinä turvottaa kurkun umpeen muutamassa minuutissa, mutta maapähkinävoita rakastan ja käytän maapähkinäöljyä ruuanlaitossa. Mantelit aiheuttavat vain lievän reaktion.

[/quote]

Sama juttu tytölläni. Maapähkinöille ei allerginen mutta hasselpähkinöille voimakkaasti allerginen.

Vierailija
6/6 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapähkinä ei ole pähkinä ollenkaan, vaan palkokasvi. Moni on allerginen toki molemmille ja lisäksi esim herneille ja pavuille.

Mutta öljyihin jää aina hieman valkuaista, joten en suosittele pähkinäöljyä ruuanlaittoon pähkinäallergiselle.