Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kondensoitu maito (ja key lime pie), APUA!

Vierailija
27.06.2013 |

Apua apua! Leivoin ensimmäistä kertaa kondensoitua maitoa apuna käyttäen ja nyt mietin, että menikö mönkään...

Tein siis Key lime pietä eli limettipiirakkaa. Täytteeseen tulee keltuaisia, kondensoitua maitoa ja limemehua. Ostin kaupasta tällaisen purkin http://animalbakery.vuodatus.net/lue/2013/02/kondensoitu-maito ja ihmettelin kyllä, kun en saa täytettä vaahdotettua, kuten ohjeessa neuvotaan tekemään. Panin kosteuden ja helteen piikkiin. Paistettuani piirakan huomasin myös täytteen värin olevan tummempi kuin googlen kuvahaun piiraissa. No onhan se, kun olen laittanut täytteeseen valmiiksi keiteltyä maitoa :( Piirakka on menossa lahjaksi, joten koepalaa en voi maistaa. Onko joku tehnyt vastaavan mokan tai osaisiko arvata tuliko kakusta syötävää vai ei?

Kiitos auttajille!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan...?

Vierailija
2/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tuota piirasta muutaman kerran ja aina onnistunut hyvin, mielestäni helppo ja herkullinen.

Kauanko paistoit piirasta uunissa ja missä lämpötilassa?

Minun ohjeessani neuvotaan paistamaan keksimurupohjaa ensin 10 min, sitten täyte pohjan päälle ja uuniin vielä vartiksi 175 asteeseen. Uuni ei saa olla liian kuuma. Tortun täyte siis vain hyytyy, ei saa ruskistua!

Sitten vielä kunnon jäähdytys, pari tuntia pakastimessa ja koristelu kermavaahdolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran vain käyttänyt sitä, johonkin banaanikakkuun. Silloin sitä itse PURKKIA keitin 2-3 TUNTIA ennen käyttöönottoa. Muuta en osaa sanoa.

Vierailija
4/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, enkä ole niin kauheasti itsekään vaahdottanut täytteen aineksia, sen verran vain että on kuohkeaa.

Vierailija
5/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, enkä ole niin kauheasti itsekään vaahdottanut täytteen aineksia, sen verran vain että on kuohkeaa.

Vierailija
6/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 22:20"]

Olen kerran vain käyttänyt sitä, johonkin banaanikakkuun. Silloin sitä itse PURKKIA keitin 2-3 TUNTIA ennen käyttöönottoa. Muuta en osaa sanoa.

[/quote] Kondensoitu maito keitetään, kun siitä halutaan sellaista paksua kinuskin tai toffeen kaltaista.

Key lime piehen sitä ei keitetä, vatkataan vain keltuaisten ja linmettimehun kanssa kuohkeaksi.

Vierailija
7/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Ja kun ostin vahingossa juurikin sitä valmiiksi keitettyä :( Onkohan tuo nyt ihan pilalla?

ap

Vierailija
8/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:49"]

Apua apua! Leivoin ensimmäistä kertaa kondensoitua maitoa apuna käyttäen ja nyt mietin, että menikö mönkään...

Tein siis Key lime pietä eli limettipiirakkaa. Täytteeseen tulee keltuaisia, kondensoitua maitoa ja limemehua. Ostin kaupasta tällaisen purkin http://animalbakery.vuodatus.net/lue/2013/02/kondensoitu-maito ja ihmettelin kyllä, kun en saa täytettä vaahdotettua, kuten ohjeessa neuvotaan tekemään. Panin kosteuden ja helteen piikkiin. Paistettuani piirakan huomasin myös täytteen värin olevan tummempi kuin googlen kuvahaun piiraissa. No onhan se, kun olen laittanut täytteeseen valmiiksi keiteltyä maitoa :( Piirakka on menossa lahjaksi, joten koepalaa en voi maistaa. Onko joku tehnyt vastaavan mokan tai osaisiko arvata tuliko kakusta syötävää vai ei?

Kiitos auttajille!

[/quote] Se oikea kondensoitu maito on vakeaa/kermanvarista. Tuo jonka ostit on jo keitetty karamelliksi, ei siis oikea tuote. Key Lime Piehin  pitaisi myos kayttaa Key-limetteja joita ei varmasti Suomesta saa muuten maku ei ole aito

Vierailija
9/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei varmasti ole aito, kun ei ole key-limettejä, mutta aika moni on ihan suomalaisiin kauppoihin toimitetuista limeteistä piirakkaa tehnyt. Limettien mausta en ole niin huolissani. Ongelma on nyt se, että olen käyttänyt kondensoidun maidon sijasta ikään kuin kinuskia. Rakenne on varmasti tiiviimpi kuin limettipiiraassa, joka on tehty siihen vaahtoavaan oikeaan versioon, mutta hitsi kun tietäisi, että tuliko muita sivuvaikutuksia kuin liika makeus...

ap

Vierailija
10/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu väärinhän tuo on sulla mennyt, voisiko verrata siihen että käyttäisi juustokakussa kuohukerman sijaan kinuskikastiketta? Autenttinen piirakka ei varmastikaan ole, mutta voisko maistua kaikesta huolimatta hyvältä, sitä on vaikea sanoa. Ei ehkä kannata sanoa sitä enää key lime pie:ksi, mutta tosiaan makuhan voi yllättää, mahdoton sanoa maistamatta...

Vierailija
11/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaan, että sanon sitä vain limettipiiraaksi :D

Mutta eikö se kondensoitu maito nyt kuitenkin ole aika makeaa sekin? Että onko ero kuitenkaan noin suuri kuin kinuskissa ja kuohukermassa...

ap

Vierailija
12/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tätä vieraan ala-arvostamista. Teet uudella reseptillä tarjottavaa ja hakuat antaa sen lahjaksi. Kutsutaan vieraita kylään, tarjottavat ovat kaikkia reseptejä . Itse annan joululahjaksi kakkuja ja aina kokeilen reseptit etukäteen.

no, kuten itsekin tajuat kakku on pilalla. Limepie on raikas ja nyt 1 raaka-aineista on lähes kinuskia vst eli maku on hyvin kaukana toivottua.

Vierailija
13/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty maistamatta on vaikea sanoa, mutta itse veikkaisin piirakan olevan pilalla johtuen siitä syystä että olet sekoittanut kinuskia ja keltuaisia keskenään, jotenkin tuo yhdistelmä vaikuttaa hiukka oudolle. Mutta uunissahan se on  käynyt eli muna ei varmasti ole enää raakaa kuitenkaan. Yritä vaan maistaa sitä jos mahdollista ja jos maku on outo niin tee uusi kakku. Jos olisit tehnyt tuon piirakan kuten Banoffee ja mukaillut siitä eli vaikka: se piirakkapohja ensin, siihen kinuski päälle, sitten lime-kermavaahto niin maku olisi varmaan ihan mahtava. Tuon munankeltuaisen on tarkoitus hyydyttää se kermamaito (kondensoitu maito) ja limetin mehu. En osaa näkemättä sanoa miten se on käyttäytynyt uunissa.

Suosittelen maistamaan sitä, edes jostain reunasta ... kerro miten kävi!

Vierailija
14/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ole varmaan sen makeampaa kuin olisi ollut "oikeilla" aineksillakaan, kondensoitu maito on tosi makeaa itsessään, eihän siihen kinuskiksi keitettäessä lisätä sokeria. Koostumus piirakassa varmasti erilainen kuin tarkoitus oli ja makukin karamellimaisrmpi? Luulisin olevan syötävää kuitenkin! Maistoithan varmaan täytettä ennen paistamista, miltä vaikutti?

Vierailija
15/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että on yli makeaa ja sitkeää

Vierailija
16/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kyllä vaan reippaasti maistaisin sitä piirakkaa, jos se on hyvää niin voithan jotenkin pelastaa tilanteen tekemällä valmiita annospaloja astiaan tms... Voi tuo kyllä maistua aika erikoiselle.

Vierailija
17/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:49"]

Kiitos auttajille!

[/quote] käy heti aamulla ostamassa uudet, oikeat ainekset... leivot uuden, sit voit tota maistaa ja tulla kertomaan mitäkävi.

Vierailija
18/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehny ihan saman jutun ihan omiin bileisiin ja molemmat kaksi piirakkaa meni hetkessä. Ja vielä lisänä tuohon, että pohjaan piti käyttää gluteenittomia suklaakeksejä... Ei se meillä oo niin tarkkaa täällä. Makeaahan tuo oli, ei sitä paljoa sen takia syö, mutta täällä ainakin kelpas.

Vierailija
19/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistoin! En ole koskaan oikeaa Key lime pieta maistanut, mutta kyllä tuo jonkinlaisesta limettipiiraasta meni! Leikkaan piirakan valmiiksi annospaloiksi ja annan ystävälleni. Hän tuskin pikkumokasta loukkaantuu, kun piirakka on kuitenkin ihan syötävää :)

Rakenne oli siis hyvä, ensimakuna kinuski ja jälkimakuna limetti. Erikoinen yhdistelmä kyllä, mutta maistuva. Toisella kertaa koitan Key lime pieta oikein aineksin. Paitsi niitä key-limettejähän en kyllä mistään saa ;)

Kiitos kaikille kommentoijille, paljon mukavampi miettiä yhdessä mokiansa kuin yksin :)

ap

Vierailija
20/26 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että pohja on aika kova sillä karamelli kovettuu! toivottavasti se on silti hyvää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi