Pitääkö muilla puuro nälkää? Minulla ei
Söin äsken vaihteeksi isohkon lautasellisen neljän viljan puuroa mansikkahillolla. Tuosta on nyt n. tunti ja tuntuu, että kohta tulee taas nälkä. Vauvakaan ei tunnu puurosta täyttyvän, kun aamupuuron jälkeen nälkä on jo 2h päästä ja illalla jos antaa puuroa, niin yöllä herätyksiä on miljoona ja ensimmäinen syöttökin jo ennen keskiyötä.
Miksi aina sanotaan, että puuro on niin täyttävää ja pitää hyvin nälkää? Yleensähän sitä kuitenkin kai syödään hillojen tai sokerin tai voin kanssa. Eri tietty jos laittaa esim. raejuustoa, mutta se taas kuulostaa yhdistelmänäkin jo aika kammottavalta...
Kommentit (19)
Hohhoijaa tota kakkosen tekstiä.... Mutta ap:n kysymykseen - mulla ainakaan ei puuro pidä nälkää. Muutaman tunnin sisällä puuron syömisestä aivan tajuton nälkä taas. Tosin syön aina veteen tehtyjä puuroja. Joku täällä aiemmin sanoi, että maitoon tehty pitää nälkää paremmin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:13"]
Hohhoijaa tota kakkosen tekstiä.... Mutta ap:n kysymykseen - mulla ainakaan ei puuro pidä nälkää. Muutaman tunnin sisällä puuron syömisestä aivan tajuton nälkä taas. Tosin syön aina veteen tehtyjä puuroja. Joku täällä aiemmin sanoi, että maitoon tehty pitää nälkää paremmin.
[/quote]
Hohhoijaa sinun juttujasi. Kakkonen puhuu järkeä.
Maitoon tehtyä puuroa, kunnon voisilmällä ja päälle vielä puolikas-purkillinen raejuustoa niin kestää lounaaseen asti. Itse en syö välipaloja. Syön aamupalan, lounaan päivällisen ja iltapalan/iltaruuan ja kaura on ainoa vilja jota syön joten mitään pikkuvälipaloja olisi ärsyttävä keksiä.
No ei pidä ja kaurapuurosta tulee kauhea mahakipukin. Ei kiitos.
2, puhun 9-kuisesta vauvasta. Kun annan vauvalle iltapalaksi lämpimän aterian, on yön ensimmäinen ja ainoa syöttö joskus aamuyöllä 4-5 aikaan. Eli ei mikään pikkuvauva todellakaan enää.
Mutta kyllä tässä puurojutussa jokin mättää, jos jo tunnin - puolentoista tunnin kuluessa alkaa tuntea uutta nälkää. Vaikka voileivätkin pitää nälkää paljon paremmin loitolla. Miten muuten normirytmiin kuuluu 2-3 tunnin välein ruokailu? Kun kaikkiallahan toitotetaan sitä 3 tunnin ruokailuväliä, ja kaksi tuntia olisi sitten ihan liian usein. Hmm?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:16"]
Maitoon tehtyä puuroa, kunnon voisilmällä ja päälle vielä puolikas-purkillinen raejuustoa niin kestää lounaaseen asti. Itse en syö välipaloja. Syön aamupalan, lounaan päivällisen ja iltapalan/iltaruuan ja kaura on ainoa vilja jota syön joten mitään pikkuvälipaloja olisi ärsyttävä keksiä.
[/quote]
Purkillinen raejuustoa? Ja puuron päälle vai? Kuulostaa aika ellottavalta.
Ei mullakaan pidä nälkää poissa. Välittömästi puuron syönnin jälkeen on tosi turvonnut ja "väsynyt" olo ja sama tunne jatkuu melkein tunnin verran. Parin tunnin päästä syömisestä onkin taas nälkä.
Oon juuri tuon liian turpean ja väsyneen fiiliksen vuoksi jättänyt puuron syömisen. Harmi sinänsä, sillä tykkään kovasti hiutalepuuroista.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:16"]
[/quote]
Purkillinen raejuustoa? Ja puuron päälle vai? Kuulostaa aika ellottavalta.
[/quote]Joo päälle, ei sekaan. Kuullostaa yhtä ällölle kuin nämä raejuusto-mehukeitto, rahka-mehukeitto, puuro-mehukeitto/marjat jututkin mutta jos tykkää raejuustosta niin saattaa yllättyä. Jos ei niin ei varmaan kannata laittaa, omaa järkeähän saa tässäkin asiassa käyttää. Saahan sitä vaikka olla syömättä sitä puuroakin, tai syödä siltänään.
No ei pidä pelkkä puuro. Siis paljonko jossain desissä puurohiutaleita on energiaa? Ei ole paljon. Itse syön aamulla usein veteen tehtyä neljän viljan puuroa, päällä esim. mustikoita. Kolmen tunnin päästä on kauhee nälkä, sit voikkaria kehiin. Sillä jaksaa lounaaseen.
Mä en kyllä tajua tota raejuusto-puurosötkötystä. Mikä pakko ne on keskenään sotkea, eikö voi syödä ihan erikseen? Samoin tää naisten rahka-vimma. Duunissakin eukot vetää lounaaksi rahkaa jonkun mehutiivisteen kanssa. Ei oikeesti voi olla hyvää.
No ei. Ainoastaan sitten pitää jos sen puuron lisäksi syö paljon muutakin eli jotain joka pitää nälkää. Mieluummin syön sitten vaan niitä nälkää poissa pitäviä enkä turhaan lapa mahaani puuroa joka meikäläiselle on yhtä tyhjän kanssa.
Minä olen elämäni ensimmäiset 18 vuotta syönyt puuroa aamiaiseksi, ollut puolitajuton nälästä jo lounasaikaan mennessä, tarvinnut iltapäivällä jotain sokerista koska väsyttää niin paljon ja vielä illallakin on ollut nälkä. Kun syön reippaasti aamulla, ei iltapäivällä ole väsy eikä illalla haluta napostella vielä jotain pientä. Joten minun kohdallani puuro ei tosiaan ole koskaan ollut mitään täyttävää ruokaa, vaan päin vastoin tehnyt elämästä välillä tosi hankalaa.
Ja jos miettii loogisesti, niin eihän siinä ole mitään järkeä, että ensin nukkuu pitkän yön, ja sitten yrittää sinnitellä monta tuntia lounaaseen ruualla, jossa on yhtä paljon energiaa kuin parissa palassa näkkäriä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:43"]
No ei pidä pelkkä puuro. Siis paljonko jossain desissä puurohiutaleita on energiaa? Ei ole paljon. Itse syön aamulla usein veteen tehtyä neljän viljan puuroa, päällä esim. mustikoita. Kolmen tunnin päästä on kauhee nälkä, sit voikkaria kehiin. Sillä jaksaa lounaaseen.
Mä en kyllä tajua tota raejuusto-puurosötkötystä. Mikä pakko ne on keskenään sotkea, eikö voi syödä ihan erikseen? Samoin tää naisten rahka-vimma. Duunissakin eukot vetää lounaaksi rahkaa jonkun mehutiivisteen kanssa. Ei oikeesti voi olla hyvää.
[/quote]No itse en puurosta perusta, on vähän kuivakkaa ja liian vähärasvasen makusta eikä se pieni voinökäre lohduta. Siksi laitan sitä raejuustoa siihen. Rahkaakin syön, en tosin mehutiisteellä vaan mustikoilla. Molemmat on hyviä varsinkin kun vaihtoehdot on usein vähissä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:22"]
2, puhun 9-kuisesta vauvasta. Kun annan vauvalle iltapalaksi lämpimän aterian, on yön ensimmäinen ja ainoa syöttö joskus aamuyöllä 4-5 aikaan. Eli ei mikään pikkuvauva todellakaan enää.
Mutta kyllä tässä puurojutussa jokin mättää, jos jo tunnin - puolentoista tunnin kuluessa alkaa tuntea uutta nälkää. Vaikka voileivätkin pitää nälkää paljon paremmin loitolla. Miten muuten normirytmiin kuuluu 2-3 tunnin välein ruokailu? Kun kaikkiallahan toitotetaan sitä 3 tunnin ruokailuväliä, ja kaksi tuntia olisi sitten ihan liian usein. Hmm?
[/quote]
Ne heräilyt voi johtua muustakin kuin nälästä, hampaita voi tulla ja lapsi alkaa heräilemään aamuyöstä niihin. Tai päivärytmi on muotoutunut tuollaiseksi tai jos syynä olisi puuro niin koita sitten tosiaan vaikka velliä, lisäät vaikka rintamaitoa joukkoon jos imetät?
Tai annat jotain sosetta. Voi sitä porkkanaa antaa illalla siinä missä päivälläkin.
Meillä on kuopus varsinkin ollut hyvä esimerkki lapsesta joka herää yöunilta, syö aamupalan, vaihdan kuiviin ja lapsi jatkaa unia. Vuoden ikäisenäkin teki tätä mutta nyt muutama kuukausi myöhemmin taas erilainen.
Mutta hammaskipuilu voi olla syynä aamuyönheräilyihin tai se että lapsi alkaa olla iso ja alkaa unetkin sisältää jo oppimista.
Kannattaa ottaa huomioon että jos vertaa puuron syömistä leipään niin leipä sisältää usein voin lisäksi jotain muutakin kuin leivän? Ehkä salaattia, kurkkua ja tomaattia. Nappaa sellaisia puuron ohessa? Minä tarjoan puuron kanssa juureksia tai palan kurkkua. Saa samalla heviä ja monipuolisemmin vitamiineja yms.
Tuo on sitten makuasia tekeekö puuron maitoon vai veteen. Ihan saman ajaa jos juo lasin maitoa. Siitä saa myös protskuja jotka pitää nälkää. Kannattaa olla oikeasti rehellinen mihin vertailee asioita.
kakkonen
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:48"]
Minä olen elämäni ensimmäiset 18 vuotta syönyt puuroa aamiaiseksi, ollut puolitajuton nälästä jo lounasaikaan mennessä, tarvinnut iltapäivällä jotain sokerista koska väsyttää niin paljon ja vielä illallakin on ollut nälkä. Kun syön reippaasti aamulla, ei iltapäivällä ole väsy eikä illalla haluta napostella vielä jotain pientä. Joten minun kohdallani puuro ei tosiaan ole koskaan ollut mitään täyttävää ruokaa, vaan päin vastoin tehnyt elämästä välillä tosi hankalaa.
Ja jos miettii loogisesti, niin eihän siinä ole mitään järkeä, että ensin nukkuu pitkän yön, ja sitten yrittää sinnitellä monta tuntia lounaaseen ruualla, jossa on yhtä paljon energiaa kuin parissa palassa näkkäriä.
[/quote]
Lue mun viestini. Eihän sinun tavassa syödä olekaan mitään järkeä. Mutta et sinä varmasti syö kahta kuivaa leipääkään.. Seuraavaa kahdeltatoista ja kolmatta vasta iltapäivällä. Syöt kolme ruokaa päivässä?
kakkonen
Ap jatkaa. Yhteys puuroiltapalalla ja heräilyillä on ihan selvä. Ja puuron jälkeen lapsi herää nimenomaan nälkäisenä monta kertaa yössä ja haluaa syödä rintaa. Lämpimän aterian jälkeen heräilee kyllä melko usein, mutta tyytyy tuttiin ja silittelyyn. Hampaita tai muuta ei tee tällä hetkellä eli kyllä se vaan on se maanmainio puuro. Siispä annan suosiolla lapselle kunnon aterian illalla, miksi pitäisi väkisin antaa puuroa jos se vain vaikeuttaa entisestään yöunia? En ymmärrä tätä puuron tuputtamista lapsille, siis että vaihtoehtoja ei huomioida vaan on pakko vaan syödä sitä hiton puuroa.
Sen puuron kylkeen kannattaa keittää kaksi munaa syötäväksi myös, auttaa kummasti pitämään nälkää paremmin.
Hei ap, meillä on ollut lapsilla sama homma, puuro ei ole pitänyt nälkää. Siksi onkin vähän omituista, että sitä niin hanakasti suositellaan syötettäväksi lapselle joka välissä. Totta kai, jos sen höystää kananmunalla ja raejuustolla ja maidolla ja voilla ja banaanilla ja ehkä vielä leipäpalalla, niin lapsi jaksaa nukkua, mutta sehän ei tässä ole se pointti. ;)
Meillä lapset lopettivat puuronsyönnin melko varhain, ja ovat kasvaneet oikein mainiosti kaikella sillä muulla ruualla, mitä maailmasta löytyy. Älä turhaan stressaa puurosta, siinä ei ole mitään mitä lapsi ei saisi muustakin ruuasta. Pääasia että kasvava lapsi saa ruokaa ja unta.
Mullakin on aina tullut viimeistään tunnin päästä puuron syönnistä nälkä. Lisäksi puuro on räjähtänyt tuossa samassa ajassa läpi. Tykkään kuitenkin puuron mausta ja sen helppoudesta, joten ratkaisin ongelman rikkomalla valmiiseen puuroon kaksi raakaa kananmunaa. Sekoittelen kevyesti sen verran että valkuaiset kypsyvät mutta jätän keltuaiset ehjiksi. Ne on löysinä ihania, ja sen verran suolaisia ettei suolaa tarvitse kovin paljon lisätä.
Minkä ikäisestä vauvasta puhut? Yösyöttäminen on normaalia, puhumattakaan että helteellä lapsi juo enempi.
Se kuuluu olla niin että kun syöt lautasellisen puuroa niin vatsa täyttyy, jotenkin nykyihmiset vaan unohtaa sen että pitää tuntea nälkää ennen seuraavaa ruokailua.
Se on sitten taas ihmisestä ja hänen puuhastelusta kiinni ajatteleeko ruokaa ja onko mitään tekemistä. Olen itse tunnesyöjä ja napostelen tylsyyteen. Jos minulla ei ole mitään tekemistä niin alan tutkimaan mitä "söisi" kun järkevämpää olisi tehdä jotain ja unohtuu nälkä!
Normaaliin ruolarytmiin kuuluu että ravintoa tulee 2-3 tunnin välein, silloin riittää lautasellinen ruokaa ja tulee nälkä. Ruoka kannattaa pureskella hyvin, näin sylkituotanto toimii ja ruokailuun kuluu hyvä n. 20 minuuttia aikaa ja vatsa ilmoittelee että maha täyttyy, jos syö kovin nopeaan niin ahmii helposti liikaa.
Mutta kyllähän se puuro täytti vatsasi kun söit. Ja sinun alkaa tulla terve nälkä ennen seuraavaa ruokailua. Se ei siis kuulukaan siirtyä tuntikausiksi pois. Jos ajattelet että heräät klo 8 ja menet nukkumaan klo 22 ja syömällä 5 kertaa päivässä, kuvitellaan että klo 8.30, 11.30, 15, 16.30 ja 20 tai jos tuo saa liian nälkäiseksi niin yhden lisävälipalan voi ottaa niin saa syötyä ihan muutaman tunnin välein.
Näläntunne EI ole huono asia! Nimenomaan se kuuluu elimistön toimintaan.