Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka lukee kirjoja oikeasti?

Vierailija
28.07.2020 |

Tänä päivänä on niin paljon muitakin viihteen muotoja ja harrastuksia. Netflix, youtube, some, pelaaminen jne. Kuka jaksaa lukea kirjoja tänä päivänä? Jos totta puhutaan en muista lukeneeni kirjaa sitten lukion, kun se piti tehdä kirjaarvostelua varten. Tulee pakostikin mieleen, että ihminen joka lukee kirjoja on jotenkin hieman "yksinkertainen" ja pelkää muutosta.

N27

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanlukijat ovat tekopyhää eliittiä.

On kirjanlukijat ja ne, jotka kertovat kaikille lukevansa kirjoja. Jälkimmäiset ovat tekopyhiä, mutta eivät eliittiä.

Vierailija
22/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä luen edelleen kirjoja, vaikka toki on myönnettävä että nuo Netflixit sun muut vaikuttavat jonkin verran siihen, että kirjaan ei tule niin usein tartuttua. Mutta hyvä kirja on kyllä todella hieno kokemus, joten tietenkään en lopeta lukemista.

mikä netflix????

mikä siellä?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/12/jorma-palo-ja-sairaat-vallanpi…

katso, miin tiedät em linkkien kirjojen kirjoittajasta jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirjoja en ole koskaan lukenut, enkä lue!

....ja sen kyllä huomaa."

Erästä mainosta mukaillen.

Vierailija
24/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako aloitus olla provo, minua ainakin nauratti :)

Vierailija
25/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan viisivuotiaana ja siitä asti rakastanut kirjoja ja lukemista. Nyt viisikymppisenä luen, ikävä kyllä, vähemmän kuin ennen. Some ei vie aikaani ollenkaan, mutta pelaan yhtä varsin aikaavievää peliä iPadilla, ja tv-sarjojakin tulee katsottua aika paljon. En silti ole lopettanut kirjojen lukemista enkä voi kuvitella että koskaan niin tekisin. Useita kymmeniä tulee edelleen luettua vuodessa. Kirja ruokkii mielikuvitusta ja antaa aivoille pureskeltavaa aivan eri tavalla kuin liikkuva kuva. Sen verran olen toki teknologialle antanut periksi, että jos sama kirja on e-kirjana halvempi kuin perinteisenä paperikirjana, ostan sähköisen version.

Vierailija
26/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kirjoja en ole koskaan lukenut, enkä lue!

....ja sen kyllä huomaa."

Erästä mainosta mukaillen.

Jotkut tosin pitävät ihan oikeasti ylpeyden aiheena sitä, että eivät ole kouluaikojen jälkeen kirjaan tarttuneet.

Vierailija
27/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian harva.

Vierailija
28/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue oikeasti. Olen vain lukevinani, että luultaisiin viisaaksi.

Vierailija
29/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan leikisti luen.

😏

Ap, ootsie tyhmä?

Vierailija
30/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Lukeminen on ihan parasta <3 voittaa ruudun tuijottamisen 6-0.

Ja kirjan on ehdottomasti oltava fyysinen kirja. E-kirjat ovat vain lukukokemukseltaan surkeita. Kirjassa on tärkeää se tunne ja se kirjan tuoksu :) En tykkää yhtään lukea pidempiä tekstejä ruudulta, joten e-kirja ei ole vaihtoehto (olen kokeillut, en vain pysty lukemaan 1-2sivua enempää kerralla, kun kirjaa voin lukea yhdeltä istumalta parikin sataa sivua :D ).

Vierailija
31/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjojen kuunteleminen ei sitten ole lukemista, se on esittävän taiteen kuluttamista.

Vierailija
32/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.

Vierailija
33/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemisen pitää lähteä omasta halusta, sitä ei voi pakottaa. Itse olin nuorena sellainen hölmö, että yritin lueskellä kaikkia klassikoita, että pääsisin sitten pätemään jossakin bileissä. Täytyy myöntää, että esimerkiksi Rikos ja Rangaistus oli kauhistuttava, pitkäveteinen tekele, josta en saanut irti mitään. Sitten annoin periksi ja luin mitä halusin, mikä johti siihen että maku kehittyi ja ne klassikot tulivat myöhemmin mukaan luonnollisesti.

Vierailija
34/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä kuuntelen äänikirjoja, mutta kotona luen ihan oikeaa kirjaa. Kun olen yksin kotona, en kaipaa mitään mölylaitteita, vaan nautin hiljaisuudesta hyvää kirjaa lukien.

Töissä kuuntelen äänikirjoja... mikä työ on noin helppoa, että voi/saa kuunnella äänikirjoja?

Vierailija
35/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan. Avaan kirjan eteeni, mutta oikeesti en todellakaan lue sitä.

Vierailija
36/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin provo kuin tämä onkin, itse ainakin luen lähes päivittäin. Nyt on kesken englanniksi kaksi kirjaa ja polttelee aloittaa yksi suomeksi. Haluan vaan ensin saada edes toisen noista loppuun. Onhan se kamalaa, jos joku haluaa avartaa mielikuvitustaan ja yleensäkin kielioppia. Se kun ei aina näissä somehommissa toimi.

Vierailija
37/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa hieman perustetta sille, miksi kirjoja kannattaa lukea edelleen. Kaikki  aivoja nopeasti palkitseva toiminta tekee ihmisestä henkisesti laiskan, ei kerta kaikkiaan jaksa keskittyä sellaiseen, joka vaatii omia aivoja ja aktiivista ajattelua. Lukeminen syventää ja laajentaa ajattelua, vahvistaa luovuutta. Lukemalla ihminen oppii jatkuvasti. Lukeminen on ajattelua.

Vierailija
38/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät ihmiset lukevat kirjoja.

Vierailija
39/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa hieman perustetta sille, miksi kirjoja kannattaa lukea edelleen. Kaikki  aivoja nopeasti palkitseva toiminta tekee ihmisestä henkisesti laiskan, ei kerta kaikkiaan jaksa keskittyä sellaiseen, joka vaatii omia aivoja ja aktiivista ajattelua. Lukeminen syventää ja laajentaa ajattelua, vahvistaa luovuutta. Lukemalla ihminen oppii jatkuvasti. Lukeminen on ajattelua.

Tämä just! Jotkut tahtovat nähdä hieman vaivaa, koska lukeminen on erilailla palkitsevaa kuin tyhjän ajan täyttäminen ruutua tuijottamalla. Ei niin valmiiksi pureskeltua tekemistä. Kaikki eivät nauti vaistojen tyydyttämisestä, vaan monimutkaisemmasta tekemisestä. 

40/84 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen ihan huvikseni n. 3 kirjaa viikossa tällä hetkellä kun olen koronan vuoksi "lomautettuna". Mutta en minä siitä mitään ylemmyyttä tunne. Aviomieheni ei esimerkiksi lue ollenkaan kirjoja, eikä se minua haittaa. Lukeminen on minun juttuni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän