Olen tuttavapiirni ainoa joka jatkaa karppausta ja juoksua
Minulle karppaus sopii, voin paremmin kuin koskaan. Pari vuotta sitten rapakunnosta alkanut juoksuharrastuskin oli ensin niin suosittua, mutta vain minä jatkan sitä edelleen. Palstallakin se oli kuuma aihe. Muut alkoi kokea sen tylsäksi, eikä saaneet siitä mitään, minusta juoksemine on ihanaa, saa olla omissa ajatuksissaan ja kunnon koheneminen tuntuu myös arjessa. Tunnin lenkin menen 3 kertaa viikossa. Mikäköhän siinä on että yleensä ihmisten into lopahtaa, mutta mulle ne jää.
Yksi lisäesimerkki on se kun minä ja 2 kaveriani saatiin kaikki omat akvaariot. Kaverit lopetti niiden pitämisen parin vuoden jälkeen, mulla se on vielä 30 vuoden kuluttuakin. Ja samajuttu miehen suhteen, sama ukko jo vuosikymmenet =)
Kommentit (37)
Katkaisen tuon lainauspuun, mutta mulla itselläni on miinuksia sen verran etten ilman laseja löytäisi kotiini lähikaupasta, eikä mulle ole kukaan silmälääkäri koskaan sanonut mitään tuollaista. Vältäthän sitten myös esimerkiksi ratsastusta, rajuja jumppia, hyppimistä yms? Aivan naurettava pelko...
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:41"]
Ehkä se sidekalvon repeäminen on riski juuri sinulla, ei kuitenkaan kaikilla silmälasien käyttäjillä. Googlella en löytänyt aiheesta mitään. ja paljonko sulla niitä miinuksia on?
[/quote]
Meinasin juuri kysyä että saisiko tästä edes yhden tieteellisen lähteen? Alkoi oikeasti kiinnostamaan, että mihin tuo silmälääkäri perustaa väitteensä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:42"]
Katkaisen tuon lainauspuun, mutta mulla itselläni on miinuksia sen verran etten ilman laseja löytäisi kotiini lähikaupasta, eikä mulle ole kukaan silmälääkäri koskaan sanonut mitään tuollaista. Vältäthän sitten myös esimerkiksi ratsastusta, rajuja jumppia, hyppimistä yms? Aivan naurettava pelko...
[/quote]
Ei se ole mikään pelko, tutkittu juttu on. En jaksaisi riidellä tästä asiasta, mutta pointtini oli se, että juurikin se juoksemiseen liittyvä jatkuva tärisevä liike tekee huonoa silmälaseja käyttäville ihmisille, sillä verkkokalvo ja silmän rakenne on heikompi muihin verrattuna.
Nyt kuitenkin rauha, en halua tosissaan riidellä tällaisesta asiasta!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:46"]
Ei se ole mikään pelko, tutkittu juttu on. En jaksaisi riidellä tästä asiasta, mutta pointtini oli se, että juurikin se juoksemiseen liittyvä jatkuva tärisevä liike tekee huonoa silmälaseja käyttäville ihmisille, sillä verkkokalvo ja silmän rakenne on heikompi muihin verrattuna.
Nyt kuitenkin rauha, en halua tosissaan riidellä tällaisesta asiasta!
[/quote]
Ei kukaan halua riidellä, me halutaan lisää tietoa! Anna meille edes yksi linkki aiheesta, vaikka joltain juoksusivustolta tai urheilulääkäriltä tms. Mulle tämä oli ainakin ihan uusi juttu.
En ole tuo jolle jankkaatte, että juoksemaan siitä, vaikka lääkäri kehotti välttämään, mutta wikipedia antoi mm. tämän:
Risk factors for retinal detachment include severe myopia, retinal tears, trauma, family history, as well as complications from cataract surgery
Trauma-related cases of retinal detachment can occur in high-impact sports (e.g. boxing, karate, kickboxing, American football) or in high speed sports (e.g. automobile racing, sledding). Although some doctors recommend avoiding activities that increase pressure in the eye, including diving and skydiving, there is little evidence to support this recommendation, especially in the general population. Nevertheless, ophthalmologists generally advise patients with high degrees of myopia to try to avoid exposure to activities that have the potential for trauma, increase pressure on or within the eye itself, or include rapid acceleration and deceleration.
Juoksua ei mainittu, mutta käsittääkseni pitkäkestoinen juoksu tai usein harrastettu juoksu voi olla melkoisen High-impactia, maastosta ja vauhdista riippuen. Ja kaatumiset ovat yleisiä kuitenkin, eli pää voi ottaa iskua.
Jos kyseessä olisi minun näköni niin en helvetissä ottaisi riskiä vain että pääsisin juoksemaan kun monia muitakin, hellempiä lajeja on.
Eli voisitte lopettaa sen turhan jankkauksen ja harkita omaa riskikäyttäytymistänne uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:08"]
En ole tuo jolle jankkaatte, että juoksemaan siitä, vaikka lääkäri kehotti välttämään, mutta wikipedia antoi mm. tämän:
Risk factors for retinal detachment include severe myopia, retinal tears, trauma, family history, as well as complications from cataract surgery
Trauma-related cases of retinal detachment can occur in high-impact sports (e.g. boxing, karate, kickboxing, American football) or in high speed sports (e.g. automobile racing, sledding). Although some doctors recommend avoiding activities that increase pressure in the eye, including diving and skydiving, there is little evidence to support this recommendation, especially in the general population. Nevertheless, ophthalmologists generally advise patients with high degrees of myopia to try to avoid exposure to activities that have the potential for trauma, increase pressure on or within the eye itself, or include rapid acceleration and deceleration.
Juoksua ei mainittu, mutta käsittääkseni pitkäkestoinen juoksu tai usein harrastettu juoksu voi olla melkoisen High-impactia, maastosta ja vauhdista riippuen. Ja kaatumiset ovat yleisiä kuitenkin, eli pää voi ottaa iskua.
Jos kyseessä olisi minun näköni niin en helvetissä ottaisi riskiä vain että pääsisin juoksemaan kun monia muitakin, hellempiä lajeja on.
Eli voisitte lopettaa sen turhan jankkauksen ja harkita omaa riskikäyttäytymistänne uudestaan.
[/quote]
Kyllä suurempi terveydellinen ja kansanterveydellinen riski piilee varmasti siinä jos kaikki maan rillipäät lopettavat juoksemisen/liikunnan sen pelossa että silmämunat tipahtavat päästä.
ohis
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 11:08"]
[/quote]
Ensinnäkin tekstin mukaan suositukset koskevat vain potilaita, joilla on pahaa likinäköisyyttä, eivät kaikkia silmälasipäitä. Linkin mukaan tällä tarkoitetaan yleensä, että näkö on -6 tai huonompi.
Toisekseen tekstissä high-impact sportsilla viitattiin lähinnä lajeihin, joissa iskuja päähän tulee jatkuvasti, kuten nyrkkeily. Vaikka juoksussa silloin tällöin kaatumisia tulisikin, niin en laskisi sitä ihan samaan kategoriaan.
Itselläni on silmälasit,-4, ja näiden tietojen perusteella en aio lopettaa juoksuharrastustani. Toki jos joku toinen katsoo juoksemisen riskiksi silmilleen, niin siitä vain, kyllähän tässä maailmassa urheilulajeja riittää.
Mä haluaisin karpata, mutta haluan juosta vielä enemmän. Karppiruokavaliolla en vain jaksa juosta yli puolta tuntia, vaikka muuten voin silloin paremmin. Se on harmi. Mun on pakko popsia pastaa yms, jotta jaksan pitkät lenkit. Fyysinen suorituskyky on ihan erilainen kuin ilman hiilareita. Onnelinen sinä, joka pystyt molempiin!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 16:43"]
Mä haluaisin karpata, mutta haluan juosta vielä enemmän. Karppiruokavaliolla en vain jaksa juosta yli puolta tuntia, vaikka muuten voin silloin paremmin. Se on harmi. Mun on pakko popsia pastaa yms, jotta jaksan pitkät lenkit. Fyysinen suorituskyky on ihan erilainen kuin ilman hiilareita. Onnelinen sinä, joka pystyt molempiin!
[/quote]
Se on tottumiskysymys. Elimistö oppii hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi. Monet sitäpaitsi juoksevat aamuisin tyhjällä vatsalla.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:32"]
Hassua, minulle karppaus ei sopinut terveydellisesti
[/quote]
Mitä asia karppauksessa sulle ei sopinut? Vaatiiko sun kroppa tosiaan höttöhiilareita? Karppaus ei ole yhtä kuin munia ja pekonia kaksin käsin.
[/quote]
Mä jossain vaiheessa karppasin, kun mieskin karppasi. Ei mulle tullut siitä mitenkään hyvä tai energinen olo, päinvastoin. Taisin lihoakin hieman. Syötiin siis just kasviksia paljon ja sitten lihaa, ei mitään rasvamättöjä. Olen aina syönyt tosi paljon hiilareita pastan ja riisin muodossa, ja kappas, olen aina pysynyt hoikkana. Minä ainakin voin paljon paremmin, kun syön myös niitä hiilareita.
Ei kaikkien elimistölle todellakaan sovi karppaus, ei minullekaan. Karppausta ei liene ole vielä se, että vain jättää sokerit ja valkoiset jauhot vähemmälle/pois? Höttöhiilareita ei tietenkään kukaan tarvi.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:16"]
Silmälasien käyttäjillä silmänpohja on heikompi. Juoksemisen harrastamisessa on vaarana sidekalvon irtoaminen/repeäminen.
[/quote]
oho, ekaa kertaa moisesta kuulen. Sattuuko sua juokseminen silmiin?
[/quote]
Ei sitä huomaa kipuna, en tiedä sitten miten paljon se verkkokalvon repeäminen sattuisi. Tästä oli juttua joskus kolmisen vuotta sitten Juoksija-lehdessä ja samalla kysyin asiasta ravintoterapeutiltani kun suunnittelimme ruokavaliota ja jotakin mitä harrastaisin. Saahan sitä tietenkin juoksemista harrastaa vaikka olisikin silmälasit, mutta riski irtoamiseen kasvaa mitä enemmän on miinuslukuja.
Karppaaminen ruokavaliona aiheutti ummetusta, verenvuotoa peräsuolesta ja vatsakramppeja. Sen takia syön mieluummin kaikkea kohtuudella, ei kyse ole siitä että vetäisin hiilareita tuhottomasti poskeeni. :)
[/quote]
Miten paljon pitää olla miinusta, että voi käyttää tuota tekosyynä? -6 molemmissa silmissä ja koko ajan vaan huononee, ei estä juoksemista, tanssimista, ratsastamista eikä mitään muutakaan. Höpöhöpö-juttuja!
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 10:20"]
Ei kaikkien elimistölle todellakaan sovi karppaus, ei minullekaan. Karppausta ei liene ole vielä se, että vain jättää sokerit ja valkoiset jauhot vähemmälle/pois? Höttöhiilareita ei tietenkään kukaan tarvi.
[/quote]
Kyllä se on jo karppausta, että jättää perunan, pastan, riisin ja vaalean leivät ja kaikki sokerit pois. Merkittävä ero hiilareitten määrässä. Rasvan lisäämiseksi riittää oliiviöljy salaatin päälle.
-9,25 & -5 silmillä juostu vuosia ilman ongelmia, pelattu jalkapalloa jne. Eikä repeytyneet silmät synnytyksessäkään.
Tiedän kyllä riskistä, mutta olen ymmärtänyt, että se vaatii kunnon täräyksen tai ponnistamisen.
kaatuiletteko useinkin juostessanne =)
Kyllä siinä on enemmän vaarana, että ne lasit menee rikki kuin se että silmä irtoo..
Minäkin jatkan vähähiilarisella linjalla (sis. karppileivät). Rakastan leipiä (enkä halua niistä kokonaan luopua), mutten voisi palata takaisin tavallisiin leipiin. Auts, niitä vatsaväänteitä ja turvotusta. Kummasti paino on pysynyt hallinnassa, kun aterioihin ei enää sisälle vaaleaa höttöä (riisiä, pastaa). Perunaa voin syödä vähän.
Sekä mun painolle, että vatsaongelmille karppaaminen on ollut pelastus. Kohta vuosi täynnä tätä parempaa elämää :)
Ehkä se sidekalvon repeäminen on riski juuri sinulla, ei kuitenkaan kaikilla silmälasien käyttäjillä. Googlella en löytänyt aiheesta mitään. ja paljonko sulla niitä miinuksia on?