Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kielten opettajille ja muille experteille

Vierailija
27.06.2013 |

Minulla olisi tässä kahtena kuluvana vuonna tarkoitus suorittaa useita eri kielitutkintoja ja muutaman kohdalla ehkä käydä pelkkä tasotettu kurssi. Olen opiskellut lähinnä kansalaisopistossa ja ensimmäinen testitilaisuus olisi marraskuussa (kyseessä silloin espanja).

Mietin nyt vain sitä, että jaksaisinko päntätä niin paljon, että pystyisin ehkä suoriutumaan näistä testeistä tavoitearvosanalla 5 (kiitettävä) vai tyytyisinkö keskitason testiin ja arvosanaan nelonen (hyvä). Toki mieluiten kävisin ylimmän tason, mutta hylätty tulos pelottaa, kuten myös liittyvä rahanmeno. Saisin varmasti ainakin tuon nelosen (keskitason tutkinto parhaalla arvosanalla).

Haluaisin kuulla erityisesti lukion opettajilta ja vastaavilta, miten käsitätte näiden kielitutkintojen vaatimukset suhteessa koulujen oppimäärään? Ranskan opettajani sanoi kerran, että lukion lyhyellä oppimäärällä voisi ehkä täpärästi selviytyä keskitason kokeesta, jos hallitsisi sen erittäin hyvin (luullakseni hän tarkoitti kolmostasoa). Toisaalta kansalaisopistojen sivujen perusteella vaikuttaa vähän siltä, että lyhyt oppimäärä olisi sellaista A2-B1 tasoa. Joka tapauksessa se peruskielioppi tulee aina lyhyessä kielessä käytyä.

Pitkän kielen suorittamista vastaava työmäärä tulee ainakin kansalaisopistossa tosi hitaasti, ja lukiossa aloittaneelle tietäisi ainakin sen 12 kurssia (24 opintopistettä yliopiston logiikalla). Mikä olisi lukion pitkän kielen taidot hyvin tai erinomaisesti omaavalle sopiva ja tarkka tutkintotaso? Uskoakseni B1 on täysi selviö ja B2 täysin realistinen, mutta onko raja sitten siinä?

Minua kiinnostaisi eniten suhteuttaa oma osaamiseni juuri siihen työmäärään. Vaikka olen ollut kansalaisopistossa kolme vuotta ja lukenut monta eri kieltä, on etenemistahti ja opintopistemäärä kuitenkin suht pieni, mutta oman lukemisen kautta rahkeita on kuitenkin ainakin sinne B2-tasolle asti. Haluaisin käydä kielitutkinnon lisänäyttönä siitä, että oppimiseni on ylittänyt ne opistossa käydyt asiat. En kuitenkaan halua tavoitella liian korkealle, jos vähän pienempikin ponnistelu riittää jo sellaiseen kielitutkintotulokseen, mikä vastaisi tuota lukion lyhyen ja pitkän kielen yhdistelmää (koska en ole kuitenkaan virallisesti opiskellut niin paljon kursseissa tai opintopisteissä mitattuna, joten se osaaminen ei 'näy') ja saisin sitten todistuksen korkeammasta osaamistasosta. Tarkoituksena olisi myös saada helpommin hahmotettua, kuinka isoa työmäärää tämä omaehtoinen opiskelu täysiviralliseen kouluopiskeluun suhteutettuna (esim.telkkariohjelmien ja kirjojen lukeminen vs. koulussa olo) vastaisi.

Toivottavasti ymmärsitte mitä haen takaa. Kaikki palaute olisi tervetullutta.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Ketähän muuta se suomen kieli kiinnosta.Ja paljonko kiinnostaa. Eipä kiinnostaa. Heippa always and forever heppa.

Vierailija
2/4 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

upita kysymystäsi päiväsaikaan. Kieltenopet ovat nyt nukkumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heppa aamusta iltaan konessa,loistava esimerkki lapsille.Lapset jossain nettipeleissa roikku kanssas kenties kuinka paljon,ei sitä akka kiinnosta mitään. Lapset muuten istuvat kuin zombeja,ei b,ei m,ei kukareku. Hävyttön saatana,kosta itse itselle.Idiootti.

Vierailija
4/4 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

bumb

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä