Lapsen puheterapeutti on todella nuori!
Lapsi lähetettiin neuvolasta puheterapiaan ja käytiin siellä tänään ekaa kertaa. Puheterapeutti oli todella nuoren näköinen likka ja kävin tarkistamssa Valviran julkiterhikki-palvelusta, niin tyttö on 24-vuotias. Vähän epäilyttää, mitä sen ikäinen voi oikeasti tietää lapsen kehityksestä mitään tai ainakaan tarpeeksi...
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:02"]
Aika moni vastavalmistunut (nuori tai vanha, minkä tahansa alan ihminen) on uudessa työssä, uransa alkuvaiheessa hermostunut ja epävarma. Se ei tarkoita sitä, että ei olisi pätevä hoitamaan hommaansa tai osaava oman alansa edustaja. Kaikkien on aloitettava työuransa alusta, usein nollakokemuksella, on sitten valmistunut 24-vuotiaana tai 50-vuotiaana. Ei se ikä kerro mitään henkilön ammattitaidosta.
[/quote]
Vaikka ikä ei tee kenestäkään mestaria, nuori ikä tarkoittaa yleensä sitä että henkilö on vastavalmistunut eikä hänellä siis ole kokemusta. Korkeaa laatua vaativa ihminen voisi väittää kokematonta henkilöä jopa epäpäteväksi tekemään kaikkein vaativimpia tehtäviä.
Mun pojan puheterapeutti on 26v ja hyvin on sujunut viimeiset kaksi vuotta hänen kanssaan :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 17:47"]
MIten vanha sä itse olet, mietityttää vain minkä ikäinen on noin tyhmä?
[/quote]
Veikkaisin että on saman ikäinen, käy itsetunnonpäälle että samanikäinen opettaa lasta. Ihan vastaavasti muljauttelee parin vuoden päästä esikoulussa ja sitten alakoulussa miten voikin olla nuoria työelämässä! Juu, ap. Kyllä meinaan on hullua että ihminen menee opiskelemaan itselleen ammatin. Jostainhan ihmiset vaan putkahtaa 40- vuotiaina *puf* ei aikaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:02"]
Aika moni vastavalmistunut (nuori tai vanha, minkä tahansa alan ihminen) on uudessa työssä, uransa alkuvaiheessa hermostunut ja epävarma. Se ei tarkoita sitä, että ei olisi pätevä hoitamaan hommaansa tai osaava oman alansa edustaja. Kaikkien on aloitettava työuransa alusta, usein nollakokemuksella, on sitten valmistunut 24-vuotiaana tai 50-vuotiaana. Ei se ikä kerro mitään henkilön ammattitaidosta.
[/quote]
Vaikka ikä ei tee kenestäkään mestaria, nuori ikä tarkoittaa yleensä sitä että henkilö on vastavalmistunut eikä hänellä siis ole kokemusta. Korkeaa laatua vaativa ihminen voisi väittää kokematonta henkilöä jopa epäpäteväksi tekemään kaikkein vaativimpia tehtäviä.
[/quote]
Vastavalmistuneella on ehkä vähän kokemusta, mutta hänellä on alan tuorein tutkimustieto. Joku 60-vuotias puheterapeutti on saattanut seurata alan tutkimusta vuosi vuodelta laiskemmin, kun kohtahan se eläkeikäkin koittaa, ja uudet havainnot jäävät soveltamatta käytännön työhön. Perusoppi kun on sieltä yli 30 vuoden takaa.
Toisaalta ymmärrän nuoreen työntekijään kohdistuvan epäilyn, toisaalta se taas ottaa kovasti päähän. Menin itse työharjoittelijana päiväkotiin 19-vuotiaana. En koskaan kokenut (ainakaan suoraa) epäilevää asennetta vanhempien puolelta, mutta yksi työkaveri oli kamala minua kohtaan. Hän seurasi koko ajan vierestä, jos minulla oli lapsi sylissä ja kun lähdin kävelemään lapsi sylissäni, hän pari kertaa jopa seurasi perässä ja oli valmiina ottamaan kiinni, jos piltti vaikka putoaisi.. Hän tarkkaili isompien lasten kanssa käytymiäni keskusteluja kuin haukka ja yritti jopa kieltää minulta lapsen syöttämisen.
Nyt voisi ajatella, että olin vain huono työntekijä, but I don't think so. Tulin oikeasti hyvin toimeen lasten kanssa, osasin olla tarpeeksi topakka ja kykenin myös heittäytymään. (Tällä hetkellä opiskelen oppisopimuksella lastenohjaajaksi ja työpaikastani olen saanut oikein positiivista palautetta.) Pari muuta työkaveria kiinnittivät myös huomiota tuohon haukkaan, joka jatkuvasti pyöri ympärilläni. Kun hän sitten kerran otti lapsen sylistäni minun viedessäni häntä vaipanvaihdolle, tarttui kollega asiaan. Onneksi, itse en siinä iässä olisi vielä uskaltanut.
Sen jälkeen tämä nainen ei enää suoraan puuttunut tekemisiini, mutta jaksoi kyllä kommentoida viiltävästi sivulauseissa ja jos minun piti mennä hänen osastolleen exstrakäsiksi vaikka auttamaan pukeutumisessa, hän katsoi oikeudekseen mollata minua lasten edessä ja jos olin saanut jonkun lapsen kanssa viriämään keskustelun, hän surutta veti lapsen vaatteineen itselleen, jos vaan oli vapaa.
Vihaan vieläkin sitä emäntää.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 19:26"]
Vastavalmistuneella on ehkä vähän kokemusta, mutta hänellä on alan tuorein tutkimustieto. Joku 60-vuotias puheterapeutti on saattanut seurata alan tutkimusta vuosi vuodelta laiskemmin, kun kohtahan se eläkeikäkin koittaa, ja uudet havainnot jäävät soveltamatta käytännön työhön. Perusoppi kun on sieltä yli 30 vuoden takaa.
[/quote]
Ihan yhtä hyvin se vastavalmistunut voi olla lukenut laiskasti kokeisiin ja selvinnyt kursseista rimaa hipoen. Persoonallisuus, älykkyys, motivaatio, ja muut yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat ammattitaitoon, sekä vastavalmistuneilla että kokeneilla. Mutta silti kokemus on mielestäni yksi parhaista ammattitaidon mittareista. Itselläni on 6 vuoden kokemus ammatissani. Olen 30 vuotias.
Jokainen on joskus uransa alussa.
nuorna vitsa väännettävä