Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsutko / kutsuitko häihisi vieraaksi ne, jotka oikeasti halusit?

Vierailija
26.06.2013 |

Ystäväni juhlii häitään syksyllä ja valittaa, että joutuu kutsumaan vieraita, joiden ei oikeasti välittäisi olevan häissään. Tämä siksi, että morsiamen vanhemmat haluavat, että esimerksi joitakin hääparille etäisempiä sukulaisia kutsutaan. Vanhemmat kustantavat osan häistä ja vetoavat siihen.

Oletko joutunut kutsumaan häihisi ihmisiä, joita et oikeasti olisi halunnut? Miksi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuttiin tasan ne, jotka haluttiin. en mitään enoja, tätejä, yms. tuntemattomia. Vain kaverit ja sisaret vanhemmat.

Tosin me maksettiin häämme itse.

Mun mielestä jos kustantavat osan, niin saavat valita osan vieraistakin. Ehkä kompromissi siinäkin olisi paikallaan. Sen mukaan, mitä hääpari tuntee.

Vierailija
2/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuttiin vain ne ketä halusimme. Lähisuku ja lähimmäiset ystävät. En olisi kestänyt ketään ylimääräistä, sillä hääparin tehtävänä on kuitenkin jutella ja seurustella vieraiden kanssa, enkä olisi keksinyt mitään sanottavaa ihmiselle josta en pidä/jota en tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat kerran kustantaa osan häistä niin silloin heillä on myös (valitettavasti) päätäntävaltaa. Inhottava tilanne ystävällesi.

Me maksettiin miehen kanssa itse häämme, joten ei tarvinnut kutsua kuin läheiset, joiden kanssa ollaan aktiivisesti tekemisissä.

Vierailija
4/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhemmat kustansivat meidän häät ja halusivat kutsua sinne joitakin omia ystäviään. Eivätpä nuo paljon haitanneet vaikka en tyypeistä hirveästi pidäkään...

Vierailija
5/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin/kutsuimme vieraaksi ne, jotka oikeasti halusimme. Oli senverran erityisjärjestelyitä, että ei olisi ollut luontevaa toimia muutenkaan. Huippuhäät, tosin jo hopeahääpäivät sitten.:)

Vierailija
6/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun näitä pohdintoja lukee tälläkin palstalla niin muistaa miten hauskaa ja stressivapaata oli kun meidän häät oli "salaiset", vain alle 10 ihmistä tiesi koko asiasta ja vieraita oli 5, kaikista läheisimmät ystävät.

Ap:n ystävän vanhemmat voi järjestää ihan omat kemut niille sukulaisilleen joita haluavat nähdä ja jotka eivät kuitenkaan merkkaa hääparille mitään, älytöntä "ostaa" sukulaisille hääkutsuja vaikka itse osallistuisivatkin kuluihin.

Vierailija
7/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin! Vaikka meidän vanhemmat maksoi osan häistä niin periaattena oli se että hääpari kutsuu ne ketkä haluaa ja that's it!

Vierailija
8/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestäni (vaikka itse en ole naimisissa ollut enkä mene) myös on joitain tiettyjä ihmisiä jotka on pakko kutsua vaikkei juuri ehkä huvittaisi. Ja jos hitto vielä vanhemmat maksavat osan niin kyllä heillä on oikeus sanoa sanansa siihen ketä kutsutaan, jos muuten siitä voi tulla tiettyjä ongelmia heille suvun kesken.

Minä olen itse sellainen sukulainen että luulenpa etteivät lähimmätkään erityisesti halua tai kaipaa minua juhliinsa. Mä olen varmasti vain ylimääräinen kuluerä joka on pakko kutsua, kun emme muutenkaan ole tekemisissä ollenkaan. Teenpä sitten vain itse päätökseni, ja rohkean myös olla menemättä, jospa he eivät suuttuisi sitten siitä.

Vierailija
9/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 16:56"]enkä olisi keksinyt mitään sanottavaa ihmiselle josta en pidä/jota en tunne.

[/quote]

Onneksi tutustuit mieheesi heti synnyttyäasi, jotta et joutunut tilanteeseen, että pitäisi jutella ihmiselle, jota et tunne.

Vierailija
10/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin vain haluamani ihmiset eli lähiperheen, ystävät ja sellaiset sukulaiset ja tuttavat, jotka ovat minua jotenkin henkilökohtaisesti muistaneet ja pitäneet minuun yhteyttä aikuisiällä oma-aloitteisesti kutsumalla kylään tai soittamalla henkilökohtaisesti minulle. Eli molemminpuolinen yhteydenpito viime vuosiin saakka. Kutsumistani ihmisistä noin 1/3 ei tullutkaan paikalle. Harmitti, sillä sukulaisia olisi sittenkin mahtunut mukaan enemmän (tuolimäärä oli rajattu ja kun pari 4-5-henkistä perhettä jää pois lyhyellä varoitusajalla koti- tai ulkomailta...).

Tuli sanomista "tämä muistetaan"-henkeen jälkikäteen ei-kutsutuista sukulaisista, joten saattaisi olla viisaampaa kutsua nitä sukulaisia. Itseä jälkikäteen harmitti vähän tuo vähän liian tiukka rajaus. Tuskin olisivat sukulaiset edes tulleet kaikki toiselta puolelta Suomea. Serkkuihin asti olisi voinut kutsua tietty. Mutta toisaalta nämä olivat pienen piirin kaupunkilais-häät, ei sukuhäät!

Vierailija
11/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joitain sellaisia oli pakko kutsua, joita ei ehkä olisi välittänyt. Esim miehen opiskelukavereita kutsuttiin, ovat siis miehen hyviä kavereita. Heidän vaimonsa ja seurustelukumppaninsa piti tietysti kutsua myös, vaikka ei kumpikaan juurikaan niitä tunnettu.

Vierailija
12/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnostaisi lainkaan nähdä miehen kummitätiä ja serkkuja, mutta mies on aika sukukeskeinen ja ehdottomasti haluaa nämä mukaan. Muutenkin, jos päätös olisi yksin minun, niin menisimme naimisiin vain vanhempien läsnäollessa ilman suuria seremonioita.

Vierailija
13/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuttiin vain ne ketä haluttiin. Esim isovanhempia, tätejä yms. jäi kutsumatta. Samoin työkontaktit jäivät ilman kutsua. Häät onnistuivat hienosti. Ymmärrän kyllä myös koulukuntaa "häät ovat sukua, eivät hääparia varten". Meillä kuitenkin tällä kertaa näin.

Vierailija
14/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin häät ovat morsiamen juhla, aikoinaan kaksi sukua tutustui toisiinsa ja niitä tätejä ja serkkuja oli paikalla ihan siksikin, että heihin oltiin yhteydessä ihan eri tavalla kuin nyt. Monissa häissä on nykyisin vain hääparin kavereita sekä vanhemmat ja sisarukset , ei muita sukulaisia. Häistä on tullut teatteriesitys, jossa ei ole mukana mitään tunteita.

Vierailija
15/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häitä ei ole vielä ollut, mutta joudutaan todennäköisesti kutsumaan ihmisiä, joita ei haluttaisi. mm. minun isä ja mieheni äiti. Molemmat on narsisteja, miehen äiti pahempi. Nykyään asutaan eri kaupungissa vanhempiemme luota ja ei olla tekemisissä näiden kahden kanssa tosi usein ja siksi välit on pintapuolisesti ihan hyvät. Kumpikaan meistä ei tosin pätkääkään viihdy näiden ihmisten seurassa ja siksi ei heitä haluttaisi kutsua ja mahdollisesti osaltaan pilaamaan meidän päiväämme.

Toisaalta kumpikaan heistä ei oikeastaan tajua, miten me ei viihdytä heidän seurassa ja esim mun isä ei lainkaan ymmärrä, minkälaisia traumoja on mulle aiheuttanut. Heille on toki hyvin tärkeä ainakin muiden silmissä osoittaa, että heillä on hyvät välit lapsiinsa. Meillä on paljon läheisiä sukulaisia ja ystäviä, jotka ovet myös tekemisissä isäni ja varsinkin mieheni äidin kanssa. Siksi häitä olisi melko vaikea pitää salassakaan näiltä kahdelta... Eikä toisaalta haluttaisi riskeerata näitä nykyisin ihan korrekteja välejä ja tylysti jättää heidät kutsumatta.

Vähän on probleemia tässä siis....

Vierailija
16/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuttiin myös ne, keitä juhliin haluttiin. Tehtiin jopa niinkin rankka rajaus, että tädeistä ja sedistä kutsuttiin vain ne, joiden kanssa oltiin tekemisissä, mutta serkkuja ei kutsuttu kuin yksi (silloin 1v, eli koska äitinsä kutsuttiin, ei jätetty serkkua kutsumatta). Pidettiin melko pienet häät, ihan tarkoituksella.

Mutta tätä naimisiinmenoa venytettiin kyllä turhankin pitkään... taisi tehdä tiukkaa kummallekin tehdä se päätös, että häihin ei vaan kutsuta kaikkia vieraammiksi jääneitä sukulaisia pelkästään sen takia, että he ovat sukua.

Vierailija
17/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, juu ja ei. Kun menimme naimisiin, sovimme, että vanhempani, appivanhempani ja me kutsumme ne, jotka haluamme ja kukin maksaa kutsumansa vieraat.

Anopilla lähti sitten mopo kädestä ja häihin lähti kutsut 550 hengelle; anopin kutsumia noin 400. Paikalla oli vieraita, kiitos anopin, joita kumpikaan meistä, mieheni tai minä, emme tunteneet.

Hyvä puoli oli se, että eipähän kukaan napissut, että ei saisi kutsua haluamiaan tuttuja. jokainen myös maksoi nupisematta omien vieraidensa kulut.

Vierailija
18/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 18:40"]

Tuota, juu ja ei. Kun menimme naimisiin, sovimme, että vanhempani, appivanhempani ja me kutsumme ne, jotka haluamme ja kukin maksaa kutsumansa vieraat.

Anopilla lähti sitten mopo kädestä ja häihin lähti kutsut 550 hengelle; anopin kutsumia noin 400. Paikalla oli vieraita, kiitos anopin, joita kumpikaan meistä, mieheni tai minä, emme tunteneet.

Hyvä puoli oli se, että eipähän kukaan napissut, että ei saisi kutsua haluamiaan tuttuja. jokainen myös maksoi nupisematta omien vieraidensa kulut.

[/quote]

Jatkan vielä....."pahinta oli se, että paikalle myös tuli 530 henkeä.

Vierailija
19/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuttiin vain ne, jotka haluttiin. Aika paljon tuli purnausta siitä, että kutsuttiin miehen paras kaveri, mutta ei kaverin vaimoa ja miehen molemmat isänpuolen serkut mutta ei serkkuja äitinsä puolelta. Minun parhaan kaverini lapset sai tulla, mutta toisen kaason lapset tai mies ei, koska en heistä pidä. Äidin sisko on ruma, häntä ei kutsuttu ja toisaalta miehensä on tylsä, ei siis saanut kutsua hänkään. Mun kampaaja kutsuttiin, tosikiva tyyppi. Kivat häät, ei yhtään typerää vierasta.

Vierailija
20/23 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin halunnut ihan pienet häät joihin kutsutaan vain lähimmät. Miehen vanhempien mukaan suku suuttuu iäksi jos väkeä ei kutsuta heidän puoleltaan paljon. Näin ollen häät olivat _isot_. Olihan se päivä kärsimystä, mutta pieni hinta siitä että välit säilyivät. Jotkut ovat tehneet miehen suvussa erilaisen valinnan ja todellakin saaneet siitä kuulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme