Saanko muuttaa, vaikka lapsi ei yhtään haluaisi?
Olen yh ja minulla on yksi lapsi. Olemme muuttaneet monta kertaa, nykyinen kotimme on 12. koti lapselleni (13v). Haluaisin muuttaa edullisempaan asuntoon ja asuntoon, jossa on parveke ja autopaikka. Asunto ei olisi kaukana nykyisestämme, mutta toisella koulualueella. Lapsi jatkaisi entisessä koulussa, mutta naapurustossa ei olisi koulukavereita. Tosin pojalla on muutoinkin tosi vähän kavereita. Lapsi ei halua muuttaa. Muutammeko silti?
Kommentit (5)
Ja kohta tulisi 13 muutto ja sitten 14 muutto. Kunnioita lastasi ja rauhoitu.
Totta kai, eihän nyt lapset tuollaisia asioita päätä!
"Aikuisethan nämä päätökset tekee, mutta voi lapsiparka kun äiti ei osaa asettua paikoilleen."
Useimmat lapset kyllä sopeutuu kulkevaankin elämään. Minulla oli vanhempieni ja erityisesti äitini työn (esiintyvä taiteilija) takia lapsuudessa monet muutot, jopa maasta toiseen. Olen asunut Berliinissä, Milanossa, Lontoossa ja Helsingissä. En ole koskaan kokenut mitään maata tai paikkaa, saati taloa tai asuntoa, kodikseni, mutta minulle tämä juurettomuus ei ole mitenkään epämiellyttävä asia vaan päinvastoin, olen oppinut kokemaan kodikseni ihan minkä tahansa paikan missä satun kulloinkin olemaan.
Kyllä minäkin lapsena, kouluiässä lähinnä, joskus vastustin kovin maan vaihtoa, kun ei olisi jaksanut taas opetella uutta kieltä ja tottua uusiin koulurutiineihin ja kaveripiireihin, mutta kun sitä vaan muutettiin niin äkkiä sitä taas tottui.
Minä en muuttaisi. Lapsi on siinä iässä, että tarvitsee kavereitaan, ja mitä helpompi heitä on nähdä, sen parempi. Varsinkin murrosikäisten kanssa on etu, että pyörivät siinä kodin lähellä.
Poikasi on jo sen ikäinen, että hänen kanssaan voi keskustella ja neuvotella asioista ja kuunnella hänenkin mielipidettään. Istukaa miettimään asiaa ja kirjatkaa molempien mielestä plussat ja miinukset paperille, myös nykyisen asunnon ja uuden asunnon vuokrakulut ym. asiat ja mitä muuta niillä rahoilla on ehkä mahdollista tehdä (vai onko mitään - väheneekö tuet samassa suhteessa?). Vaikka päätyisittekin muuttamaan, pojalle jää ainakin tunne siitä, että häntäkin on kuunneltu ja hänenkin mielipidettään on pidetty tärkeänä. Saattaapa siinä tulla esille sellaisiakin seikkoja, jotka saavat muuttoaikeet raukeamaan. Muista oikeasti kuunnella poikaasi ja miettiä asioita myös tuon ikäisen kannalta (esim. harrastusmahdollisuudet, kaverit, kulkemismahdollisuudet, koulumatkat jne.) .
Aikuisethan nämä päätökset tekee, mutta voi lapsiparka kun äiti ei osaa asettua paikoilleen.