Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Geenit määräävät ihmiskohtalon

Vierailija
25.06.2013 |

Geenit ovat kaiken inhimillisen toiminnan lähtökohta: Ihmisen ulkoinen habitus, äly, temperamentti, sukupuoli, jne. määräytyvät jo syntymässä. Ihminen on siis geeniensä ja perimänsä orja.

On huvittavaa havaita, kuinka jotkut löysäpäät sanovat silmät kiiluen, että kaikki elämässä on lopulta itsestä kiinni. Todellisuudessa ihminen voi vaikuttaa elämässään vain hyvin rajallisesti eri asioihin, hyvä yritys ei johda pitkälle, jos geeniperimä on degeneroitunut.

Ihmisarvo ei siis lähtökohtaisestikaan ole eikä voi olla sama eri ihmisille: Toisilla käy parempi onni ja saavat syntyessään paremmat lähtökohdat elämälleen ja toiset joutuvat tyytymään rippeisiin.

Elämä on todellakin epäoikeudenmukaista ja maailman kovin epätäydellinen paikka. Mutta älä murehdi, ole vain onnellinen!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Geeneissä voi periytyä ikävä vamma tai sairaus.

Vierailija
2/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt Leena Palotie ei kyllä koskaan antanut moista lausuntoa, hän nimenomaan painotti, että geenit eivät determinoi sitä, mitä ihmisen elämä on.

En muista, onko tässä juuri tuota ajatusta mutta ainakin hyvä johdatus Leena Palotien ajatuksiin:

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/miten_minusta_tuli_mina_leena_palotie_45868.html#media=45872

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisen elämään vaikuttaa melko paljon se, jos hänellä on geneettinen sairaus.

Vierailija
4/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaankaan pidä paikkaansa. 

Geenit antaa tietyt rajat sille, mikä yksilölle on mahdollista, mutta ympäristön vaikutukset epigenetiikasta elämäntapoihin ja saasteisiin vaikuttavat merkittävästi. Itseasiassa nykyään geenien arvioitu osuus ihmisen ominaisuuksiin on pikemminkin laskemassa kuin nousemassa.

Vierailija
5/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:49"]

Geenit antaa tietyt rajat sille, mikä yksilölle on mahdollista, mutta ympäristön vaikutukset epigenetiikasta elämäntapoihin ja saasteisiin vaikuttavat merkittävästi. Itseasiassa nykyään geenien arvioitu osuus ihmisen ominaisuuksiin on pikemminkin laskemassa kuin nousemassa.

[/quote]

Jaa, itse olen kyllä havainnut, että suuntaus on juuri päinvastainen. ADHD, Asperger + muu autismi, mielenterveyden häiriöt ovat koko ajan lisääntymässä länsimaissa, ja selitys on pitkälle geneettinen.

Vierailija
6/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen onnellinen siitä että saan elää :)

Vierailija
7/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä vaan geenit aika pitkälle merkitsevät. 

Vierailija
8/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa

Monogeeniset sairaudet ovat oma lukunsa ja ne ovat varsin harvinaisia. 

Paskanakki tietysti, kun kohdalle osuu, mutta ei lisää geenien osuutta ihmiskohtaloihin yleisellä tasolla.

Vierailija
9/12 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen sitä mieltä, että geenejä enemmän aiheuttaa vahinkoa huonot vanhemmat (ryyppäävät, hakkaavat, tunnevammaiset), mutta niistäkin voi selvitä myöhemmin esim. terapialla

Vierailija
10/12 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos geeneistä puhutaan, niin tietenkin täytyy ottaa huomioon periytyvät sairaudet ja lisäksi lukuisat mahdolliset mutaatiot geeneissä. Eivät ole ollenkaan harvinaisia.

Vierailija
11/12 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:49"]

[/quote]

Jaa, itse olen kyllä havainnut, että suuntaus on juuri päinvastainen. ADHD, Asperger + muu autismi, mielenterveyden häiriöt ovat koko ajan lisääntymässä länsimaissa, ja selitys on pitkälle geneettinen.

[/quote]

Mistä sä tällaista olet havainnut?

Se, että jatkuvasti tunnistetaan enemmän sairauksien taustalla olevia geenejä (tai kuten usein on, osoitetaan assosiaatio tiettyjen varianttien ja tietyn taudinkuvan välillä) ei tarkoita, että geneettisten sairauksien määrä lisääntyisi. 

"Autismigeenit" eivät ole muutamassa vuosikymmenessä muuttuneet (evoluutio ei tapahdu niin nopeasti) mihinkään. Lisääntymisen syy on osin parantuneessa diagnostiikassa, osin tuntematon. Mahdollisesti kyse on ainakin osittain siitä, että nykymaailmassa on entisaikoja vaikeampaa selvitä esim lievästi autistisena kuin ennen ja siksi ongelmat ovat näkyvämpiä, eli niitä "on enemmän".

Vierailija
12/12 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite päätät, ootko veistos vai leivos.