Nuoria miehiä syrjitään vuokra-asuntojen hakijoina
"Vuokra-asunnon valintahierarkiassa edelle menee automaattisesti aina ensin nuori suomalainen nainen, sen jälkeen suomalainen vanhempi nainen tai työelämässä vakiintunut mies. Seuraavana listassa tulevat suomalainen nuori mies tai maahanmuuttajanainen. Vuokra-asuntojen vapailla markkinoilla maahanmuuttajamiehen mahdollisuudet ovat siis kutakuinkin olemattomat."
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Nämä joiden mielestä asia on siis täysin ok: Olisiko se myös ok että kun oma poikasi kasvaa aikuiseksi, että kukaan ei vuokraa tälle sukupuolen perusteella asuntoa?
Mikä meteli syntyisi jos naisia kohdeltaisiin samoin, tai esim. tummaihoisia?
Tämän artikkelin mukaanhan niitä tummaihoisia kohdellaan vielä huonommin kuin kantasuomalaisia miehiä...
Minun asunnossani asuu hiljainen nuorimies. Vuokrat tulevat toisinaan myöhässä ja asunnon vioista ei koskaan ilmoita oma-aloitteisesti. Ei luotettavimmasta päästä.
Ollaan juuri ostamassa sijoitusasuntoa ja vuokrataan se nuorelle miehelle. Tosin voimme olla varmoja nuoren miehen kohdalla vuokranmaksusta ja siitä, että kämppä pysyy kunnossa. Sen verran tuon oman pojan tuntee, että uskaltaa vuokrata.
Nykyinen vuokralaiseni on nuori opiskeleva ja työssä käyvä mies, edellinen oli nuori nainen, vielä alaikäinen vuokrasuhteen alkaessa, sitä edellinen määräaikaisella kesäsopimuksella nuori mies, naisopiskelija, miesopiskelija, sitä ennen taisi olla nainen ja sitä ennen useita vuosia työssä käyvä nuori mies.
Ei valittamista. Tori.fi kautta poimimiani osa, jokunen on ollut edellisen vuokralaisen kaveri ja sitä kautta vaihdot sujuvasti.
Nuorista naisvuokralaisistani moni on alkanut seurustella ja muuttanut parin kolmen vuoden sisällä sitten isompaan kämppään. Vähän työtähän uuden vuokralaisen järjestely aina aiheuttaa, mutta vuokraan edelleen mielellään nuorille. Muutokset kuuluvat elämään.
Nii-in. Kantsisko miesten katsoa peiliin ja alkaa opetella siivoamista ja kodista huolehtimista?
Tämän vuoksi en tule koskaan vuokraamaan asuntoa yksityiseltä. Kuulun niihin tunnollisiin työssäkäyviin ja vuokransa ajallaan maksaviin nuoriin miehiin, mutta periaatteellisella tasolla en hyväksy sitä, että sukupuoleni takia minulle asetetaan odotuksia, etten osaisi siivota asuntoa ja elää siististi. Hyvälle vuokranantajalle voisin tehdä jotain remonttiakin (hänen ostamillaan tarvikkeilla toki) siinä samassa asuessaan, mutta enpä ole kiinnostunut kilpailemaan markkinoilla, joissa ei voi voittaa.
Vuokrani kelpaa kyllä Avaralle, Lumolle tai mulle isolle yhtiölle, jossa moista syrjintää ei harjoiteta ja kämpän vuokraaminen onnistuu varsin vaivatta etänäkin nykyisin. Ja asunnon ylläpitokin hoituu huomattavasti mutkattomammin kuin yksityisten vuokraloordien kanssa.
Vinkki: ostakaa sijoitukseksi ennemmin osakkeita kun vuokra-asuntoja, jos teille on asunnon normaali kuluminen ongelmana. Tiedän normaalisen kulumisen määritelmän kyllä.
Miehissä tuntuu olevan suurin hajonta. Ne välinpitämättömät hulttio yksilöt ovat todellakin hulttioita, mutta toisaalta toisen ääripään hissukoitakin löytyy. Naisissa on varmaan pienempi riski sen vuoksi, että naisissa on vähemmän niitä oikeasti todella sotkuisia sekoilujoita, ja toisaalta keskiverto nainen on kuitenkin jostain syystä usein keskiverto miestä siistimpi. Riskianalyysiä tehdessä mies on siis ehkä tilastoja tuijottaessa huonompi valinta, mutta yksilö voi olla mitä vaan. Jos olisin vuokranantaja en syrjisi mitään ikää tai sukupuolta mutta kävisin kahvilla jokaisen ehdokkaan kanssa. Niin minullekin on tehty ja sain vuokrattua kämpän ihan perus käytöstavoilla ja hyvällä ensivaikutelmalla, mutta minun jälkeeni samaa kämppää taas ei myönnetty nuorelle naiselle koska hän olisi maksanut takuuvuokran kelan maksusitoomuksella. En usko että asiallinen mies on varsinaisesti mikään este mutta jos mietin kaikkia koteja joissa olen eläessäni vieraillut, miehillä on silti ollut keskimääräisesti likaisempaa vaikka ei olisi mistään syrjäytymisestä kyse. Elämänhallintaongelmia löytyy taas ihan kaikista ryhmistä ja ne toki korreloivat muidenkin ongelmien kanssa mutta eivät tietenkään välttämättä tarkoita että esim. työtön olisi huonompi vuokralainen. Ikävää mutta ymmärrettävää.
Yksityishenkilöiden asuntosijoittaminen pitäisi lailla kieltää.
Minä valitsen kenet tahansa, joka näyttää siistiltä, vaikuttaa luotettavalta ja on töissä. Ihan sama, onko mies vai nainen ja iälläkään ei ole väliä. Ensimmäinen sopiva saa kämpän.
Jaa, itse olen naisena kohdannut vähintään yhden aivan hirveän vuokranantajan: kyttäsi asuntoa koko ajan rimputti täysillä ovikelloa, oli koko ajan asiaa tulla vahtimaan asuntoa jne. Ilmeisesti valikoi naisia asukkaiksi juuri kiusaamista varten, tuossa myös yksi syy miksi jotkut valitsee naisia eikä miehiä asukkaiksi. Mutta naisena voinkin sitten jatkossa valita vuokranantajan joka on nainen.
Kaikki vuokranantajat eivät välttämättä halua pitkäaikaisia vuokralaisia, ja siksi ottavat juurikin niitä nuoria naisia. Asunnon vai aina muutaman vuoden välein laittaa uudelleen markkinoille korotetulla vuokralla. Esim. entistä asuntoani vuokrattiin heti 30 euroa korkeammalla vuokralla kuin millä olin sen itse vuokrannut, asuin alle kaksi vuotta asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin vuokranantaja, vanhempi työelämässä oleva nainen olisi ykkösvalinta.
Tällaiset ihmiset olisivat juuri niitä vanhoja sovinistirunkkareita jos olisivat syntyneet mieheksi. Näinpäin ei mitään ongelmaa tietenkään.
Kyllä myös naisia syrjitään, ainakin jos et näytä 100% eloveenatytöltä ja tavalliselta suomalaiselta et välttämättä ole tervetullut asumaan. Minulta on vuokratilanteessa kysytty "miksi" ja yksi vuokranantaja oli kamalan syrjivä, sitten kun hän sai uuden asukkaan (juuri sellainen elovenatyttö) niin laitteli pelkkiä kehuja vaan uudelle tulijalle, minua kohdeltiin kamalalla tavalla uhittelemalla ja juoksemalla salaa asunnossa. Lähes sama asia toistui myös toisessa ausntofirmassa jonka asunnossa asuin onneksi vain alle vuoden. Olen tullut siihen lopputulokseen että Suomessa yksityisille "paras" vuokralainen on eloveenatytön näköinen täysin tavallinen suomalainen nainen joka ei erotu massasta, muut ei ole joillekin yksityisille tervetulleita. Ja ei, minulla ei ole tatuointeja tai muuta sellaista en vain näytä eloveenalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokraisin oman asuntoni, niin toimisin juuri noin. Tosin ensimmäisenä ottaisin työssäkäyvän vanhemman naisen. Asunnon vuokraaminen ei ole hyväntekeväisyystyötä. Lisäksi mielenterveysongelmat ja syrjäytyminen ovat yleisimpiä jutussa olevilla henkilöillä, joille asuntoa ei vuokrata. Faktat näistä asioista selviävät ihan tilastoja seuraamalla. Mielenterveysongelmat ja syrjäytyminen taas johtavat siihen, että asuntoa ei jakseta pitää hyvässä kunnossa.
Mitä mun työssäkäyvänä ja koulutettuna miehenä pitäisi tehdä, että päätyisit minuun?
Hyvä koulutus on miehellä asia erikseen. Unohtui mainita, että miehistä työttömät ja matalasti koulutetut ovat poissulkukriteerit.
Okei, kiva kuulla. Mietin vain tilannetta, että jos haen töitä opettajana toiselta paikkakunnalta, niin menee vähän vaikeaksi, jos kukaan ei suostu vuokraamaan mulle asuntoa.
Jos laitat ilmoitukseesi olevasi opettaja, niin sinulla ei ole mitään vaikeuksia saada vuokra-asuntoa. Varsinkin vanhemmat vuokranantajat pitävät sinua jo lähtökohtaisesti siistinä, hiljaisena ja vuokran ajallaan maksavana.
Yritin olla olematta ennakkoluuloinen ja vuokrattiin pariskunnalle josta ainakin toisella rastat. No, siinähän se meni tuliterä kämppä muutamassa kuukaudessa remonttiin kun tämä rastapää vähän skitsahti. Jatkossa jatketaan vanhalla kaavalla, vain naisia, mahdollisimman hissukoita
Meillä on nyt seitsemän sijoitusasuntoa ja kaikissa on mies tai pariskunta vuokralla. Aluksi oli naisia vuokralaisina, mutta saimme tarpeeksemme.
myös vuokrafirmat harrastaa syrjimistä, olen nainen ja löysin asuntoja alueelta jonne olisin halunnut mutta en päässyt. Olin valmiiksi selannut ilmoituksia, sitten otin yhteyttä mutta kysymiäni vapaita asuntoja ei haluttu tarjota. Vuokrafirman työntekijä alkoi ehdottamaan toista aluetta jossa oli tiettyjä vanhoja asuntoja, eikä tarjonnut niitä vapaina olleita joita kysyin. Tein hakemuksen johon liitin ne alueet, mutta sitten tarjottiinkin eri aluetta. Ilmeisesti parempi jättää tyhjiksi/ottaa muita jos ne jämät ei kelpaa joita tarjotaan. On kummallista jos vuokraaja ei saisi itse edes valita sitä aluetta johon haluaa, että pitää antaa ohjat muiden käsiin että joku toimistotyöntekijä päättää missä saa asua. Yksityisistä on myös huonoja kokemuksia, yhdestä sellainen kokemus tuntui kuin olisi hotellissa asunut rappu oli täynnä kameroita ja omistaja halusi käydä tarkastuskäynneillä asunnossa.
En ole koskaan edes kuulut jonkun vuokraavan asunto sukupuolen perusteella.
Itse olen ollut vuokranantaja noin parikymmentä vuotta ja joukkoon on mahtunut parisuhteessa, naisia ja miehiä ja ihan ongelmitta.
Nyt viimeiset 5v on asunnossa asunut n. 30v mies ja mitään ongelmia ei ole ollut, päinvastoin, on vain hyvää sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vuokranantajat eivät välttämättä halua pitkäaikaisia vuokralaisia, ja siksi ottavat juurikin niitä nuoria naisia. Asunnon vai aina muutaman vuoden välein laittaa uudelleen markkinoille korotetulla vuokralla. Esim. entistä asuntoani vuokrattiin heti 30 euroa korkeammalla vuokralla kuin millä olin sen itse vuokrannut, asuin alle kaksi vuotta asunnossa.
Jos olet asunut pari vuotta, niin 30€ korotus selittyy hoitovastikkeen korotuksella. Asuntosijoittajat kun eivät tee hyväntekeväisyyttä. Asumiskulut ovat kaikilla nousseet, oli sitten vuokralainen vai asuiko omistamassaan asunnossa.
Keitä nämä "naiset" ja "miehet" ovat, jotka kollektiiveina edistävät jotakin politiikkaratkaisua? Minä luulin, että politiikassa toimitaan yleensä puolueiden kautta, ja jokaisessa puolueessa on molempia sukupuolia.
Sukupuoleen perustuva syrjintähän muuten on jo kielletty, eli vuokranantajat (ja työnantajat, ja monet muut) toimivat jo nykyisen lain vastaisesti. Ongelma ei siis ole lainsäädännössä vaan siinä, että lakia ei noudateta.