Mä näin viime yönä unta, että mä kuolin
Pakenin jotain takaa-ajajaa lapsi sylissä ja piilouduimme johonkin tilaan. Sitten tuli joko maanjäristys tai muu vastaava äänekäs ilmiö ja saimme maamassaa päällemme. Ehdin vain ajatella, että kuolen ja sitten kuolin. Heräsin samantien. Oli omituinen uni.
Kommentit (17)
Mä näen suhteellisen usein unta, jossa kuolen. Muutaman kerran mut on ammuttu, osassa olen viiltänyt ranteeni ja osassa taas hukkunut. Oudoimmassa unessa muhun pistettiin lääkettä, joka pisti sydämeni käymään ylikierroksilla ja sain lopulta sydänkohtauksen. Mäkin herään aina juuri sillä hetkellä, kun kuolen unessa.
Ja interesting fact: Eräässä unessa minut ampui itse Hitler, koska olin pidätettynä hänen salamurhansa yrityksestä.:D
3, Wautsi, sulla hyvä mielikuvitus. ap
3. jatkaa:
Niin, siis pointtini oli, että ilmeisesti nämä unet ovat jollain tapaa yleisiä. En tiedä/ole ottanut selvää, mistä ne johtuvat. Muutama tuttavani ja sukulaiseni näkee myös suht usein samankaltaisia unia. Kai se on alitajunnan tapa reagoida tiettyihin asioihin, en tiedä.
No olipa omituinen. Mä näen jatkuvasti tollaisia takaa-ajo ja hyökkääjä-unia, mutta kuollut en ole koskaan unessa. Kaikkea muuta on kyllä tapahtunut, ja tappanutkin olen, hakannut ties mitä zombie-exää palasiksi jne. Toisinaan syöksyy taivaalta jokin esine joka sitten on joku uffo ja sieppaa mut ja perheen jne.
Viimeksi taisi joku ruuvata ruuvia mun selkärankaan ja mietin että olisin voinut halvaantua, ja se tuntui aika villiltä, mutta mulle ei sit käyny kuinkaan. Mutta että jos tuo sun uni ois jatkunut niin olispa ollut mielenkiintoista.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:03"]
3, Wautsi, sulla hyvä mielikuvitus. ap
[/quote]
Pakko myöntää, että osa mun unista johtuu varmaan lääkkeistä, joita syön. (mieliala- ja unilääkkeet), mutta toisaalta, olen kyllä nähnyt samankaltaisia unia ennen lääkkeiden aloitustakin. Mene ja tiedä.:)
3
3, Juupa, mulle ekaa kertaa moisen unen näytti, mutta ehdin ajatella, että miltäköhän se kuolema tuntuu juuri silloin kun sitten olevinaan siinä unessa kuolin. Ei se tuntunut miltään, vain kuin filmi olisi katkennut. Mutta oli omituista herätä, kun herätessähän unen yleensä parhaiten muistaa. Ymmärtänet mitä tarkoitan.
Minkähän verran lääkkeiden vaikutusta uniin on tutkittu? Maailmalla varmaan ainakin on. Itse sairastuin masennukseen vuosia sitten ja söin vähän aikaa mielialalääkettä, se ei sopinut minulle, koska unenikin alkoivat olla tyyliin lentoja avaruudessa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:08"]
3, Juupa, mulle ekaa kertaa moisen unen näytti, mutta ehdin ajatella, että miltäköhän se kuolema tuntuu juuri silloin kun sitten olevinaan siinä unessa kuolin. Ei se tuntunut miltään, vain kuin filmi olisi katkennut. Mutta oli omituista herätä, kun herätessähän unen yleensä parhaiten muistaa. Ymmärtänet mitä tarkoitan.
[/quote]
Joo, mulla käy aina niin, että unessa (ampumisen, hukkumisen tms.) johdosta oikein odotan kuolemaa. En ole koskaan peloissani, vaan kipu muuttuu parin sekunnin sisällä oikein rauhalliseksi tyhjyydeksi. En oikein osaa selittää, mutta silti. Hirveintä kai on, että joskus herääminen on jopa ollut pettymys.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:14"]
Minkähän verran lääkkeiden vaikutusta uniin on tutkittu? Maailmalla varmaan ainakin on. Itse sairastuin masennukseen vuosia sitten ja söin vähän aikaa mielialalääkettä, se ei sopinut minulle, koska unenikin alkoivat olla tyyliin lentoja avaruudessa.
[/quote]
Joillain lääkkeillä on vaikutusta. Esim. omien lääkkeideni haittavaikutuksissa lukee: epänormaalit unet ja painajaiset.
3.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:14"]
[/quote]
6 jatkaa...
Mä olen myös ajoittain syönyt mielialalääkkeitä, ja silloin mun uneni alkoivat muuttua unihalvauksen tapaisiksi, tunsin jonkin jalkopäässä tai kumartuvan ylleni, enkä meinannut päästä hereille. Lopulta en uskaltanut oikein edes nukkua, aamuyöstä kampesin ylös, koska jos olisin nukahtanut, sama uhkaava uni olisi jatkunut.
Ja kuulin ääniä, kuten vaikka kissan rapsutusta hiekkalaatikossa, ja unet koiranpennuistakin olivat jotenkin tunnelmaltaan ahdistavia, ja pitkään herättyäkin oli ahdistava olla.
Lääkäri määräsi mulle psykoosinestolääkettä näihin uniin, mutta koskapa mä olin huomannut jo usean eri mielialalääkkeen kohdalla tän saman vaikutuksen, päädyin jättämään kummatkin lääkkeet pois, ja sen jälkeen ei noita halvausunia ole ollut.
Mutta aina mä olen nähnyt näitä väkivaltaisia, verisiä ja ties mitä seikkailu-unia. Joskus mietin että siksikö mä olen niin uupunut kun en öisinkään saa lepoa vaan taistelen ahdistuneena jotain vastaan.
Tai johtuuko ne unet vain mun masennuksestani ja elämäntilanteesta joka ei nyt maailman helpoin ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:24"]
Tai johtuuko ne unet vain mun masennuksestani ja elämäntilanteesta joka ei nyt maailman helpoin ole ollut.
[/quote]Mulla voisi myös selitys löytyä ihan läheltä tuolle unikokemukselleni, koska vappuna olin pienenessä haverissa, jossa olisin voinut kuolla ja tämän kevään aikana lyhyin väliajoin menetin kaksi tuttavaani. ap
6: Anteeksi, sivuaa aiheesta, mutta säkin olet saanut unihalvauksia? Olen ollut täysin yksin omieni kanssa, kukaan lähipiiristäni ei kuulemma ole niitä kokenut. Mulla ne on ollut osittain tosi kamalia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 18:46"]
6: Anteeksi, sivuaa aiheesta, mutta säkin olet saanut unihalvauksia? Olen ollut täysin yksin omieni kanssa, kukaan lähipiiristäni ei kuulemma ole niitä kokenut. Mulla ne on ollut osittain tosi kamalia.
[/quote] No juuri siis lääkityksen aikana niitä oli tosi tiheään, ja ne ovat todella karmaisevia. Ja kun lopulta pääset hereille, niin silmiä painaa, ja nukahtaa väkisin ja sama uni jatkuu... Ei noi ufounet ja muut taistelut ole ollenkaan niin ahdistavia, ja ne loppuvat viimeistään kun herää, eikä herättyä enää ahdista.
6
Mulle pahinta painajaisissa on juuri tuo, että joku yrittää saada minua kiinni ja minä pakenen ja yritän etsiä piiloa, mutta siinä onnistumatta. Saatan sitten taas huomata olevani samassa kohdassa kuin aikaisemmin ja samoja ihmisiä paikalla tekemässä jotain. Aivan kuin jokin pelikenttä periaatteessa. Ja sitten viime yönä tuli game over. Kenties. ap
Kuolema ei ole unessa huono asia vaan se kertoo miten tulee muutosta. Olet saattanut pelätä jotain ja se päättyisi. Unessa asiat menee monesti siis päinvastoin kuin oikeassa elämässä.
Talo kuvaa elämääsi, sitä mitä teet. Näin muistelen.
Ehkä sun kannattaa oma-alotteisesti koittaa tehdä jotain muutoksia elämässä kun sinua asia vaivaa unessa että pitäisi tehdä muutos?
Mä pelkään unessa kuolemista. Mä kerran tipuin jostain piikkien päälle ja kun heräsin en saanut kunnolla happea siitä lähtien mun kaikissa unissa joissa mä meinaan kuolla on kaukosäädin xD ja aina kun meinaan kuolla vaihdan kanavaa... :D Mut siis sillo ku en saanu happee nii mulla ei oo sit huom mitään sairauksia, astaa jne...
Okei.