Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholisoitunut narsisti-isä kiusaa aikuista tytärtään ja tämän perhettä?

Vierailija
25.06.2013 |

Uskomattomaltahan tämä tuntuu. 

Lähiperheessäni on tilanne, jossa pahasti alkoholisoitunut ja narsistisesti käyttäytyvä (mm. ylimielinen ja röyhkeä, vaatii jatkuvaa ihailua, on mielestään oikeutettu laukomaan ja tekemään toisille ihan mitä vain, ei noudata yleisiä normeja tai lakeja, ei minkäänlaisia hillitseviä mekanismeja, ei empatiakykyä, liioittelee mitättömiä saavutuksiaan, kateellinen ja katkeroitunut....) keski-ikäinen mies kiusaa lähiperhettään ja on ottanut erityisesti kohteekseen perheen aikuisen tyttären perheineen.

Aikuinen tytär on tälle miehelle syyllinen kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan. Hän näkee tyttäressään ja tämän miehessä (ja lapsissa) ainoastaan huonoja piirteitä. Kaikki tyttären hyväntahtoisetkin tekemiset ja sanomiset hän tulkitsee aina negatiivisesti, kuin piru raamattua lukien. Dynamiikka on aivan uskomattoman sairas.  Sivusta, mutta kuitenkin läheltä, olen tilannetta tähän asti seurannut.

Onko teillä muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi tällainen isänsä kiusaama aikuinen tytär. Muutkin tuntomerkit sopivat tilanteeseen paremmin kuin hyvin.

Kiusattu olen isäni toimesta ollut koko elämäni ajan, ihan kuin olisin syntynyt isäni uhriksi ja sylkykupiksi. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, alistamista ja alentamista, ivaamista ja vähättelyä... Inhottavalta tuntuu myös täydellinen huomiottajättäminen (vaikka se tietysti on parempi vaihtoehto kuin kiusaaminen), eli jos isä ei kiusaa minua "aktiivisesti", hän käyttäytyy kuin olisin ilmaa, eli ohittaa minut täysin puheissaan ja teoissaan (puhuttelee muita ja keskustelee muille), ei edes katso minuun päin, kävelisi varmaan päälle jos itse en häntä väistäisi, siis kaikin tavoin käyttäytyy kuin en olisi edes läsnä. Eli kiusaamistahan se tuokin on.

Miestäni hän ei ole koskaan arvostanut, vähättelee kaikkea mitä olemme yhdessä elämässämme tehneet (asunnon ostot, talonrakennus, autot, lapset, työpaikat, erityisesti opiskelu), kaikessa on jotakin väärää ja huonoa jonka vuoksi hän on oikeutettu kiusaamaan ja loukkaamaan meitä. Objektiivisestikin tarkasteltuna olemme kuitenkin mielestäni elämässämme menestyneitä, ehkä juuri se aiheuttaakin tässä narsistisessa ihmishirviössä kateutta ja katkeruutta?

Tilanne on johtanut nyt siihen, ettei minulla ole nähdäkseni isää ollenkaan, eikä ole koskaan ollutkaan. Minulla on vain äiti ja äidin mies. Isä on minulle vieras paha ihminen, joka sattuu olemaan naimisissa äitini kanssa. Jos äitiä ei olisi, en kävisi lapsuudenkodissani koskaan. Isään olen katkaissut kaikki siteet, ainoa kontakti häneen on niinä kertoina, kun olen äidin kanssa tekemisissä. Silloinkin olosuhteiden pakosta.

Vierailija
2/13 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa apu asiaan on totaalinen välien katkaiseminen. Miksi ihmeessä kiusata itseään noin myrkyllisen ihmisen seuralla? Jos tahtoo olla äitinsä kanssa edelleen tekemisissä, niin kuin moni varmasti tahtoo, kannattaa selvitellä onnistuisiko tapaamiset jossakin muualla ja mahdollisimman kaukana tuosta alkoholisoituneesta narskusta. Teet itsellesi vain pahaa, mikäli tuollaisen ihmisen seuraan itseäsi pakotat. Tuollainen isä saa juuri sen mitä omalla käytöksellään tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tullaista mutta koita tukea tätä tytärtä katkaisemaan välit isäänsä. Narsistien uhrit ry:n sivuilta saa tietoa. Ainoa tapa toimia narsistien kanssa on täydellinen välien katkaisu.

Vierailija
4/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Oma entinen aviomieheni monta vuotta vielä avioeron jälkeenkin.

Helvetin raskasta tää on ollut.

Mutta miksi aikuinen tytär antaa tuollaisen isän myrkyttää omaa elämäänsä, hän voi tiukasti sanoa että isällä ei ole mitään asiaa heidän tontilleen tai ottaa yhteyttä millään tavoin. Tai ymmärrän kyllä miksi antaa, isä on vuosien aikana ehtinyt istuttamaan ja kasvattamaan omalla tavallaan syvään juurtuneen syyllisyyden ja mitättömyyden tunteen jota ei pysty ulkopuoliset oikein ymmärtämäänkään jos eivät ole samantapaista kokeneet itse.

Mutta itsensä ja perheensä takia tyttären olisi hyvä saada voimaa irrottaa mätä köysi, eli isänsä.

Vaikka onkin oma isä, kaikkea ei tarvitse sietää. Ja jos vielä arkailee, että isä syyttelee häntä; niin millä tavalla se tilanne muuttuisi nykyisestä jos jo nyt on kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaankin syyllinen? 

Helppoa se ei tule olemaan, mutta kun itsevarmuus kasvaa ja pelko arjessa helpottaa, se palkitsee tyttären ja hänen perheensä uskomattoman hyvällä ololla. 

Vierailija
5/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypilliseltä kuulostaa.

Narsisteillahan on tapana valita vähintään yksi primääriuhri, siis sellainen syntipukki tai musta lammas, ns. peili, johon voi kaiken vihansa kohdistaa. JA erityisesti pakottaa tämä uhri kantamaan narsistin omia huonoja puolia ja heikkouksiksi kokemiaan juttuja. Eli kun narsisti vaikkapa haukkuu tätä uhriaan röyhkeäksi, narsisti itse on röyhkeä mutta ei kestä itsessään tätä piirrettä. TAi ei mahdollisesti edes ymmärrä itse sellainen olevansa. Tytär miehineen ja lapsineen ovat narsistille peilejä, joiden tehtävänä on näyttää mahdollisimman huonoilta narsistiin itseensä verrattuna. Mitä enemmän narsisti tytärtään kiusaa, haukkuu ja alentaa, sitä paremmalta hän sisäisesti itsensä tuntee ja kokee.

Kysymys AP:lle: onko tällä narsistilla muita peilejä tai vastavuoroisesti ns. hovia? Sellaisia alistuvia ressukoita, "luottoihmisiä", jotka vahvistavat narsistin kieroja kuvitelmia itsestään? Ihmisiä, jotka myötäilevät narsistia ja ovat täysin hänen pyöriteltävinään? Eivät uskalla vastustaa tai asettua millään tavalla häntä vastaan?

Vierailija
6/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  en ole muutamaan vuoteen ollut isäni kanssa missään tekemisissä.

Puhelimeen ei pidä vastata jos soittaa ei ikinä eikä missään tilanteessa (jos vastaat ei auta vaikka mitä sanoisit ja soittelee lisää) tekstiviestejä ei kannata lukea (viestit voi tietenkin olla sellaisia että kannattaa säästää poliisia varten) itse sanoin suoraan päin naamaa että suksii vittuun  ja jos tulee meidän pihalle vedän turpaan, soittelu jos ei lopu tulen ja vedän turpaan ja seuraavaksi häiriköinnistä tulee poliisi asia.

Teleoperaattorilta saa listan poliisia varten kuiinka monta sataa puhelua/viestiä on tullut ja jos on törkeitä viestejä kannattaa poliisille säästää, kun saat lähestymiskiellon on asiat helpompi hoitaa.

Sitä ei tietenkään voi estää että soittelee kännissä kaverisi ja sukulaisesi läpi ja haukkuu sinua japerhettäsi, mun kaverit kyllä tiesivät minkälainen isäni on ja sanoivat sille suoraan että lopettaa soittelun, kesti varmaan puoli vuotta häiriköinti ja sen jälkeen ollaan aika rauhassa saatu olla.

Mutta vaatii sen ettei itse ota mitään kontaktia ei millään tavalla.

Vierailija
7/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne. Eli molemmat vanhemmat edelleen elossa, isä on alkoholisoitunut ja käyttäytyy mua, tytärtään, ja mun perhettä kohtaan aivan kuin ap kuvaili. LApsesta asti olen saanut kiusaamista sietää. Jatkuvaa henkistä ja joskus myös fyysistä väkivaltaa. Kärsin seurauksista vieläkin.

Äiti haluaisi olla tekemisissä niin paljon kuin mahdollista, itkien pyytää käymään, suorastaan rukoilee että jaksettais olla tekemisissä (isästä huolimatta) ja pyytelee anteeksi isän "sairautta", jota ei siis koskaan ole diagnosoitu. Eikä koskaan tulla diagnosoimaankaan, ukon itsensä mielestä häntä ei vaivaa mikään, ainoastaan meitä kaikkia muita. Me kaikki muut (erityisesti minä tyttärenä) ollaan pahoja ja hulluja ja vaikka mitä, hän itse on ainoa normaali. Ja osaahan hän sujuvasti esittää ja näytellä tiettyjen ulkopuolisten ihmisten aikaan oikein mukavaa ja normaalia, ainoastaan lähimmilleen kulissien sisäpuolella hän paljastaa sen todellisen sairaan itsensä.

Tilanne on ihan mielipuolinen. Äitiä minun käy eniten sääliksi. Samanlainen uhri hänkin on. Samanlaista p*skaa hän saa niskaansa kuin minäkin, mutta itse hän on osansa valinnut. Ukko on pahimmanluokan kotikiusaaja, usein puhutaan koulukiusaajista, mutta mun isä on pahimman luokan kotikiusaaja. Koulukiusaajaa tarvitsi sietää vain koulussa, isän kiusaamista piti olosuhteiden vuoksi sietää koko ajan kotona. :((

Vierailija
8/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin ätini mutta hän ei ole alkoholisoitunut... Äiti on luultavasti persoonallisuushäiriöinen ja todella hankala tyyppi. Hän on nyt jäämässä eläkkelle ja on katkera siitä kun on vanha ja eläke on pieni ym. Koko lapsuuden ja nuoruuuden sain olla äidin oma "terapeutti" jolle hän haukkui isääni ja sukulaisia ym. Kaikissa oli aina vikaa ja kaikki "olivat epäoikeudenmukaisia" äitiäni kohtaan. Todellisuudessa nämä kaikki ihme salaliittoteoriat olivat/ovat vain äitini päässä. Hän on joskus ihan mukava, kun on hyvällä tuulella. Sitä kuitenkin käy harvoin. Yleensä hän valittaa ja syyllistää minua vaikka mistä, hänen mielialanvaihtelunsa ovat raskaita ihan kaikille. Muistan jo lapsena pelänneeni äitiä ja koittaneeni aina mielistellä häntä. Vihaisena äiti oli todella uhkaava ja arvaamaton, vaikka ei suoranaisesti väkivaltainen ollutkaan. Siis fyysisesti. Henkistä puolta riittikin ja riittää edelleen.

Nyt on vaikea tilanne kun minulla on omat lapset ja he toki haluavat mummolaan. Koskaan ei vaan tiedä miten munno jakselee. Viimeksi kun kävimme niin hän haukkui lasten kuullen isääni jatkuvasti, haukkui myös kasvatustaitojani (1 vee ei syönyt lautasta tyhjäksi) ja mm. vaatteitani.Kun sanoin että minulla ei ole palkallista kesälomaa ja tiukkaa teke lasten kanssa lomailu niin äitini alkoi huutaa että "minulla ei ole ollut 35 vuoteen lomaa, aina vaan saa teitä passata. Eikä minullakaan mitään isoja rahoja lomalla tule!". Todellisuuudessa kukaan meistä hänen lapsistaan ei ole asunut vuosiin enää kotona ja äidilläni on 9 viikon hyväpalkkainen kesäloma. Puuh. Olen ihan poikki noista hänen jutuistaan. Hän ei auta minua koskaan esim. lastenhoidossa ja kyläilytkin ovat hänen valituksensa vuodatusta ja riitelyä. Aina. Katkaisisin välit lopullisesti jos kehtaisin.

Vierailija
9/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 11:27"]

Kysymys AP:lle: onko tällä narsistilla muita peilejä tai vastavuoroisesti ns. hovia? Sellaisia alistuvia ressukoita, "luottoihmisiä", jotka vahvistavat narsistin kieroja kuvitelmia itsestään? Ihmisiä, jotka myötäilevät narsistia ja ovat täysin hänen pyöriteltävinään? Eivät uskalla vastustaa tai asettua millään tavalla häntä vastaan?

[/quote]

Ap vastailee....

Hovina mun nähdäkseni toimii esim. tämän miehen suosikkilapset. Siis ne lapset, joista narsisti konkreettisesti hyötyy ja joita hän hyväksikäyttää omiin tarpeisiinsa. Esim. yksi poika toimii narsistin viinantrokaajana, toisella eniten alistuvalla pojallaan narsisti teettää kaikki itselleen kuuluvat tavanomaiset perusarkiaskareet. Siis sellaiset ns. kotityöt, jotka normaalit ihmiset tekisivät automaattisesti itse, ruohonleikkausta jne. Mikään muu kuin laiskuus ei estä tätä ihmistä tekemästä noita töitä omatoimisesti ja tämä reppanin näistä pojista tuntee varmaan saavansa sitä hyväksyntää, jota ei koskaan lapsena osakseen saanut.

Nämä hovi-pojat on jo lapsina alistettu rooliinsa, isä on mun nähdäkseni murtanut heidän henkisen selkärankansa jo varhaisessa vaiheessa ja pojat eivät kyseenalaista isänsä huonoa käyttäytymistä. Perushovina toimii myös tämän miehen muutamat lähisukulaiset, lähinnä jotkut sisarukset perheineen. Mies pitää niihin, joihin välit eivät ole miehen törkeän käytöksen vuoksi jo kokonaan katkenneet, aktiivisesti yhteyttä ja levittelee itsekirjoittamaansa totuutta, pönkittää omaa agendaansa ja satuilee hatustaan sitä mitä haluaa ihmisten kulloinkin luulevan.

Perheen äiti taas on sekoitus uhria ja hovia, jos muita haukuttavia ei ole lähipiirissä, mies ottaa vaimonsa ensisijaiseksi uhrikseen. Tytär perheineen on se kiusaamisen ykköskohde, vaimo on jatkuva uhri joka saa hetkellisen hengähdystauon kun tytär on enemmän tekemisissä. Vaimonsa on päättänyt ilmeisesti alistua osaansa ja toimii myötäilevänä hovina koska ei enää jaksa edes vastustaa. Pääsee helpommalla kun on hiljaa ja myötäilee sairaan miehen mielenliikkeitä.

Vierailija
10/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välien lopullinen katkaisu on ainoa toimiva keino päästä tuollaisesta kiusaajasta eroon. Vaikeaa se varmasti on, sitä en kiellä. Ja vaikeampaa siitä tekee mahdollinen vielä elossaoleva toinen vanhempi ja sisarukset. Miten olla heidän kanssaan edelleen tekemisissä ilman että antaa isän käytöksen vaivata tai häiritä. Perhe on kuitenkin tärkeä, lukuunottamatta AP:n kuvaamaa mätämunaa.

Tsemppiä kaikille narskujen uhreille!

Vierailija
11/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko alkoholisti olla narsisti? Tarkotan vaan, että eikös noi ole suht tarkkoja siitä julkikuvastaan. No, jos se on narsisti, niin veikkaisin, että kunnon pikku nöyryytys tai sen uhka ole aina suht motivoiva kokemus noille? 

Vierailija
12/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 12:46"]

Voiko alkoholisti olla narsisti? Tarkotan vaan, että eikös noi ole suht tarkkoja siitä julkikuvastaan. No, jos se on narsisti, niin veikkaisin, että kunnon pikku nöyryytys tai sen uhka ole aina suht motivoiva kokemus noille? 

[/quote]

Mun kokemuksen mukaan useimmat narsistit ovat juurikin ns. kaappijuoppoja. Eli piilottelevat rankkaakin juomistaan, mutta todellisuudessa kulissien takana juovat paljon ja säännöllisesti ja lähipiiri kärsii kahta kauheammin. Alkoholi kun vapauttaa ja lisää jo valmiiksi v-mäisen ihmisen v-mäisyyttä entisestään. Alkoholisoitunut narsku tuntee toki arroganttia ylemmyyttä rapajuoppoja kohtaan, ei ymmärrä ettei itsekään ole niitä puhtaimpia pulmusia. 

Juomisen syiksi narsistiset tyypit usein sanovat huonon vaimon, huonot lapset jne. Eli narsistisen ihmisen elämä on hänen näkemyksensä mukaan pilalla aina muiden vuoksi, siksi hän juo. Jos olisi esim. parempi puoliso ja paremmat lapset, ei tarvitsisi juoda.

Syy on AINA muissa, tällainen ihminen ei koskaan ota vastuuta omasta käytöksestään.

Vierailija
13/13 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 13:30"]

Mun kokemuksen mukaan useimmat narsistit ovat juurikin ns. kaappijuoppoja. Eli piilottelevat rankkaakin juomistaan, mutta todellisuudessa kulissien takana juovat paljon ja säännöllisesti ja lähipiiri kärsii kahta kauheammin. Alkoholi kun vapauttaa ja lisää jo valmiiksi v-mäisen ihmisen v-mäisyyttä entisestään. Alkoholisoitunut narsku tuntee toki arroganttia ylemmyyttä rapajuoppoja kohtaan, ei ymmärrä ettei itsekään ole niitä puhtaimpia pulmusia. 

Juomisen syiksi narsistiset tyypit usein sanovat huonon vaimon, huonot lapset jne. Eli narsistisen ihmisen elämä on hänen näkemyksensä mukaan pilalla aina muiden vuoksi, siksi hän juo. Jos olisi esim. parempi puoliso ja paremmat lapset, ei tarvitsisi juoda.

Syy on AINA muissa, tällainen ihminen ei koskaan ota vastuuta omasta käytöksestään.

[/quote]

Niin tuttua. Mun isä löytää AINA syyn juomiselleen muista ihmisistä. Puoliso on valehdellut jostain --> juomaan. Lapsi tuli kotiin 15min yli sovitun ajan --> juomaan. Lapsi tiputti vahingossa kananmunan lattialle --> juomaan. Puoliso teki ruokaa, joka ei hänelle sattunut maistumaan --> juomaan. Ja niin edelleen. Kun kaikki nämä tapahtumat vain osoittavat sen, että häntä kohtaan on tehty vääryyttä, häntä ei tässä perheessä kunnioiteta eikä arvosteta. Hänellä on mielestään oikeus kostaa lähtemällä ryyppäämään. Ja koska koko perhe on häntä vastaan rikkonut, niin hänellä on oikeus soitella pitkin yötä, vaatia sekä puolisoa että täysi-ikäisiä lapsiaan kuskiksi useiden satojenkin kilometrien päähän ja lopulta tulla kotiin riehumaan. Kun puoliso on huora ja lapset saamattomia luusereita. Tämä tietenkin antaa täyden oikeutuksen väkivaltaan ja tappamisella pelotteluun.

Ainoa oikea ratkaisu on välien täydellinen katkaiseminen. Eihän kukaan kestäisi tuollaista käytöstä ystävältäänkään? Ei kai tuollaista käytöstä voi minkäänlainen sukulaisuussuhde oikeuttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä