Mitä tekisit tilanteessani? "Ei varaa" asua Helsingissä, mutta ei sopivaa koulutusta/kokemusta saada töitä muualta?
Eli olen siis viimeiset 5 vuotta ollut vaihtelevasti pienituloinen ja työtön, samoin puolisoni. En kuitenkaan niin huonossa jamassa että olisin saanut edullista asuntoa (ARA ym.), vaan joutunut maksamaan markkinahintaa eli n. 1000e+sähkö+vesi kaksiosta. Välillä loppuu rahat ja saadaan pari sataa asumistukea, sitten taas tilanne "paranee" ja on hetkeksi töitä. Kuitenkin tuntuu että elämä junnaa kun on jumissa huonoissa töissä ja hirveän hintaisissa asunnoissa. Ei ole ollut sellaista tilannetta että olisi lainaakaan voinut asua, ja mieluummin asuisinkin vuokralla joustavuuden vuoksi.
Opiskeltu on, mutta väärät tutkinnot. Oma vika toki, mutta opintotuki käytetty tutkintoon joka ei työllistä. Voisin opiskella lisääkin jos se olisi taloudellisesti mahdollista.
Hoitoala ei kiinnosta, mutta muuten olen aika avoin kaikelle... Ja siis voisin myös muuttaa pois Helsingistä, työn tai opintojen ja edullisempien kustannusten perässä. Ikää 30v.
Kommentit (40)
No teet niinkuin minä: asut halvemmalla paikkakunnalla ja kestät pidemmät työmatkat.
Ihan kaikkea ei voi saada. Mutta 500€ asumiskulut 80 neliön kivasta asunnosta lohduttaa kummasti.
Porissa vuokrataso on suht alhainen ja arkisin sieltä lentää Karhu Aero Helsinki-Vantaalle 50 euroa suunta.
Hyvinkäältä junamatka Helsingin keskustaan kestää 45 minuuttia, Järvenpäästä 30 minuuttia, Keravalta 20 minuuttia... Mikä pakko asua Helsingissä, kun esim. Arabianrannasta kestää ratikalla sama aika ytimeen kuin Keravalta? Mieluummin itse asun kivalla alueella keskustassa Hyvinkäällä, kuin kamalalla alueella Helsingissä, josta kuitenkin kestää sama aika julkisilla keskustaan.
Esim. tästä asunnosta kestää kävellä noin 1 minuutti juna-asemalle
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/hyvink%C3%A4%C3%A4/1578…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin tekosyiden keksimisen ja hankkisin töitä helsingin ulkopuolelta.
Minkä tekosyiden? Olen kyllä katsellut työpaikkoja muualtakin. Ei ole löytynyt ja tositilanteessa täytyy tuota puolisoakin miettiä, joten siksi jonkun myyjän työn perässä voisi olla kurja muuttaa muualle.
Ap
Tekosyy eli "ollaan katseltu, mutta ei olla saatu". No katselkaa laajemmin.
Tai "järkyttävä työmatka" Esim. Järvenpäästä noin 30 min junalla ja olet Helsingin keskustassa.
Minä tein näin: Muutin halvempaan asuntoon toiselle paikkakunnalle. Työmatka ajallisesti melkein sama kuin Helsingin sisällä. Vuokra 300e/kk vähemmän. Asunto 8m2 isompi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkäältä junamatka Helsingin keskustaan kestää 45 minuuttia, Järvenpäästä 30 minuuttia, Keravalta 20 minuuttia... Mikä pakko asua Helsingissä, kun esim. Arabianrannasta kestää ratikalla sama aika ytimeen kuin Keravalta? Mieluummin itse asun kivalla alueella keskustassa Hyvinkäällä, kuin kamalalla alueella Helsingissä, josta kuitenkin kestää sama aika julkisilla keskustaan.
Tässä on se ongelma, ettei kaikki työpaikat ole ydinkeskustassa ja kotoa junalle voi olla hankala matka.
Olen ap:n kanssa hieman samassa veneessä. Asun lasten kanssa alueella, jossa he ovat syntyneet ja kasvaneet. En halua muuttaa alueelta, koska lasten päiväkoti ja koulu vaihtuisi. Toisaalta on musertavaa ajatella, että maksan korkeaa vuokraa, koska mikään pankki ei myönnä järkevää lainaa, jotta voisin ostaa oman kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on se ongelma, ettei kaikki työpaikat ole ydinkeskustassa ja kotoa junalle voi olla hankala matka.
Olen ap:n kanssa hieman samassa veneessä. Asun lasten kanssa alueella, jossa he ovat syntyneet ja kasvaneet. En halua muuttaa alueelta, koska lasten päiväkoti ja koulu vaihtuisi. Toisaalta on musertavaa ajatella, että maksan korkeaa vuokraa, koska mikään pankki ei myönnä järkevää lainaa, jotta voisin ostaa oman kodin.
Valitaan koti paikalta, josta ei ole hankala matka. Sellaisia koteja on tuhansia. Elämä toki on vaikeaa, jos siitä tekee vaikeaa.
Minä muutin Lahteen. Vuokra puolittui. Työmatkaan tuli lisää 20min. Omasta mielestäni voitokas vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä minä keksin ihan Helsingin sisälläkin hankalia työmatkoja, jos niitä keksimällä pitää keksiä. Sanon nyt ihan suoraan, että sinun ongelmasi ei ole työmatkaan kuluva aika, vaan se, että haluaisit elää elämää, johon sinulla ei ole varaa. Muuta kauemmas (=halvempaan kämppään) niin jää rahaa elämiseenkin, tai lopeta valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitaan koti paikalta, josta ei ole hankala matka. Sellaisia koteja on tuhansia. Elämä toki on vaikeaa, jos siitä tekee vaikeaa.
Kun valitsee kodin paikasta, josta ei ole hankala matka, vuokra on tapissa. Katsos, kun moni muukin haluaa helpon matkan päästä kodin. Siksi ne hinnatkin nousee paraatipaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun valitsee kodin paikasta, josta ei ole hankala matka, vuokra on tapissa. Katsos, kun moni muukin haluaa helpon matkan päästä kodin. Siksi ne hinnatkin nousee paraatipaikoilla.
No missä se työpaikka oikein sijaitsee, kun ensin se ei ollut keskustassa, koska sinne ei voi kulkea junalla, mutta on kuitenkin paraatipaikalla jossain muualla??
Mikä on työ, jossa työpaikat on kaikki Helsingissä?
Sitä joko asuu paraatipaikalla ylihintaisessa huushollissa hautaan asti, tai sitten tekee kompromissin sijainnin suhteen nyt ja kerää pääomaa, jotta voi sitten myöhemmin asua siellä paraatipaikalla vaikka omistusasunnossa.
Opiskelisin paremmin työllistävää alaa ja muuttaisin opiskelijasoluun
Tämä on ikävä ongelma. Asumiskustannukset ovat törkeät, mutta toisaalta Helsingissä on töitä ja mikä parasta, vara valita. Pienillä paikkakunnilla on toki halvempaa asua, mutta työmahdollisuudet ovat heikommat ja monesti siellä ei ole vara valita, on mentävä siihen yhteen ja ainoaan firmaan duuniin ja sitten on täysin siitä riippuvainen.
En tiedä miten noita asumiskuluja voisi karsia, tai siis ei mitenkään, mutta jos saatte karsittua jostakin muusta pois, niin sitten rahaa jäisi enemmän. Itse lopetin tupakoinnin, säästöä 150 euroa/kk. Lisäksi järkevöitin ruokaostoksiani, säästöä 100 euroa/kk. Heti tuntuu budjetissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis.
Totta kai keskustassa vuokrat ovat stadissa kovia, mutta kaksi aikuista voi hyvin asua lähiössä, vaikka siellä paljon parjatussa Kontulassakin, ei siellä tarvitse kadulla yöaikaan notkua, ja nukkumalähiönä se toimii kyllä.
Halvimmillaan stadissa löytyy kaksioita alle 700 eurolla kuussa, ja jos menette vaikkapa Vantaan puolelle, hinta laskee siitäkin. Esimerkiksi lentokenttäjunaradan varrella on kelvollisia asuinalueita, ja junalla pääsee helposti duuniin kymmenen minuutin välein.
Ei minullakaan (ansaitsen bruttona viisi tonnia kuussa, mies hiukan vähemmän) ole varaa asua stadin keskustassa, joten miksi ihmeessä kenenkään pitäisi yhteiskunnan tuilla saada asua siellä?
En ole ikinä asunut keskustassa, asun Itä-Helsingissä. Ihan kaikesta en halua tinkiä, siis mieluummin asuisin jo jossain toisessa kaupungissa kuin vaikka Kontulassa, sieltä on vain huonoja kokemuksia. Ilman säännöllisiä tuloja asuntoja saa lähinnä kalliilta yhtiöiltä (esim. Sato). Mietinkin siis että mieluummin muuttaisin vaikka Tampereelle kuin kurjalle alueelle Helsingissä, mutta tosiaan jos ei töitä tai vaikka opintoja ole niin ikävä muuttaa aivan vieraaseen paikkaan.
Ap
Tämä on iso ongelma pk seudulla; köyhät työssäkäyvät EI saa hekan tai muita edullisia asuntoja vaan joutuvat vuokramaan juuri esim. lumon tai Saton ylihintaisia luukkuja koska niitä on saatavilla ja eivät vaadi vuokratakuita. Itse asun omistusasunnossa ja lähellä Hekan uutta kerrostaloa jossa asuu ihan hyvin toimeentulevia ihmisiä, ei niitä halpoja vuokra-asuntoja jaeta niitä tarvitseville. Ulkopaikkakuntalaiset saa kyllä asunnon Helsngistä. Hekan talon parkkiksella on toinen toistaan hienompia ökyautoja joten en usko että köyhällä on varaa ylläpitää.
Sun kannattaa muuttaa pois pk-seudulta ja sit ilmoittaa kelalle että olet asunnon tarpeessa ja haluat takais Helsinkiin (hekalta saa silloin kämpän kun asuukin muualla, asunnon tarve katsotaan silloin tarpeeksi kun et asuu enää Helsingissä). Koko systeemi on mätä.
Minkä tekosyiden? Olen kyllä katsellut työpaikkoja muualtakin. Ei ole löytynyt ja tositilanteessa täytyy tuota puolisoakin miettiä, joten siksi jonkun myyjän työn perässä voisi olla kurja muuttaa muualle.
Ap