Hankin sterilisaation, vaikka saatan haluta lapsia myöhemmin
Olen 34-vuotias lapseton nainen ja olen teettänyt sterin, vaikka olenkin vain 85-90 % varma, etten halua tulevaisuudessa lapsia.
Mielestäni tämä on enemmän kuin riittävä varmuus toimenpiteeseen, joka parantaa omaa elämänlaatua huomattavasti. Jos mieleni jostakin syystä muuttuu, seurauksena on varmasti voimakkaita harmin, pettymyksen ja surun tunteita. Ne ovat kuitenkin vain tunteita, eikä niissä ole mitään pelättävää. Tiedän, että pystyn elämään elämääni täysin onnellisena näin.
Ja vaikka muuttaisinkin mieltäni, katumusta en tule kokemaan. Olen tehnyt parhaan päätöksen sillä tiedolla, mikä minulla on nyt käytettävissäni. Olisi järjetöntä katua jotakin, mikä tuntui oikealta ja jota järkisyytkin puolsivat.
Tärkeissä päätöksissä ei kannata jäädä odottamaan täydellistä varmuutta tai pelätä epätodennäköisiä seurauksia. Riittää, kun toimii mielestään oikein ja tuntee olevansa riittävän vahva elämään päätöksen kanssa.
Kommentit (19)
Pointtini on kannustaa ihmisiä tekemään rohkeita päätöksiä ja haastaa sitä ajatusta, että "jos on vähänkään epävarmaa, haluaako lapsia tulevaisuudessa, ei kannata tehdä steriä" (lainaus tämänpäiväisestä keskustelusta). Ei monista isoista päätöksistä voi koskaan olla sataprosenttisen varma, ja moni hyvä päätös voi jäädä tekemättä turhan epävarmuuden vuoksi. -ap
Pointtini on kannustaa ihmisiä tekemään rohkeita päätöksiä ja haastaa sitä ajatusta, että "jos on vähänkään epävarmaa, haluaako lapsia tulevaisuudessa, ei kannata tehdä steriä" (lainaus tämänpäiväisestä keskustelusta). Ei monista isoista päätöksistä voi koskaan olla sataprosenttisen varma, ja moni hyvä päätös voi jäädä tekemättä turhan epävarmuuden vuoksi. -ap
Kunhan ne purkamiset tehdään sitten omilla rahoilla, eikä julkisella puolella.
Ap on ihan oikeassa siinä, että mitään: "mä olen täysin varma siitä, etten ikinä halua enempää lapsia" ei ole olemassakaan! Ihmismieli on ailahteleva!
Tästä syystä itse olenkin sitä mieltä, että sterilisaation ikärajaa pitäisi nostaa 35:een!
Tosin, jos tiedostaa riskit mielen muuttumisesta ja on valmis kantamaan siitä seuraukset, kuten ap, niin ymmärrän sterin paremmin.
Nämä: "Mul on jo kaks lasta ja 30v just täytin niin nyt meen steriin kun oon IHAN VARMA etten enää halua lapsia kun on ollut niin rankkaa näiden kahdenkin kanssa" on ihan puppua ja huonoja perusteluja! Niin ne ajat muuttuu ja rankkuudet unohtuu.
Miten sterilisaatio parantaa elämänlaatuasi? Miten se tehtiin?
Hyvä ap. Minäkin rohkaisen kaikkia naisia sterilisaatioon jotka eivät halua lapsia. Missään nimessä kenenkään ei pitäisi tehdä lapsia vain siksi, että 'olisihan se toisaalta kivaa', vaikka... vaan vasta sitten, kun on valmis sitoutumaan siihen 100% ja ymmärtämään mitä menettää, ennenkuin saa vastinetta äiteydestä.
Otitko sterin yksityisellä vai kunnallisella puolella? Ja saitko sen helposti ja ilman mitään moraalisaarnoja? Olen itse 35v lapseton, ja sterilisaatio tuntuu kovin houkuttelevalta.
Ei tarvitse huolehtia kondomeista tai hormoniehkäisyn sivuvaikutuksista tai riskeistä. Pillerin unohtamistakaan ei tarvitse jännätä. Ennen kaikkea olen huomattavasti paremmin sinut oman kehoni kanssa, koska se ei enää kykene sellaiseen, mitä en itse halua. Minussa ei ole enää mitään, mitä en voisi hyväksyä, ja se on tuonut mielenrauhaa ja tyytyväisyyttä.
Sterilisaationi tehtiin Essure-menetemällä. -ap
Minä olen tehnyt sterilisaation, kun lapsiluku tuli täyteen. Kamalasti ne tenttasi, että olenko ihan varma. Sanoin olevani ja toimenpide tehtiin. Tottakai tilanteet muuttuu, mutta tämä nyt on yksi iso päätös ja sen mukaan eletään. Ei muitakaan päätöksiä saa tekemättömäksi, jos mieli muuttuu, ei irtisanoutumisia työstä tai asuntokauppoja tai whatever. Jos en olisi tehnyt sterilisaatiota, olisin ehkä saanut/halunnut vielä yhden lapsen, mutta näillä mennään. Kertaakaan ei ole päätöstä katunut.
Jos nainen katuu sterilisaatiota, niin ei se maltaita maksa kokeilla kerran tai pari koeputkihedelmöitystä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 00:16"]
Sinulla lienee vielä kuitenkin kuukautiset? Saahan niitä lapsia koeputkimenetelmälläkin, esim. sellaiset naiset joiden johtimet ovat luontaisesti tukossa. Eli onhan sinulla vielä takaportti auki ja tiedät sen hyvin.
[/quote]
jos takaportti olisi ollut auki jo aiemmin ei koko sterilisaatiota olisi tarvinnut miettiä...
-Pera
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 09:43"]
Otitko sterin yksityisellä vai kunnallisella puolella? Ja saitko sen helposti ja ilman mitään moraalisaarnoja? Olen itse 35v lapseton, ja sterilisaatio tuntuu kovin houkuttelevalta.
[/quote]
En ole ap, mutta itseni steriloitiin 32-vuotiaana julkisella puolella.
Ei tullut mitään saarnoja, kunhan kyselivät joitain kertoja, että olenko ihan varma ja painottivat, että missä tahansa vaiheessa on ok vielä perua, jos sittenkin siltä alkaa tuntumaan, koska päätös kuitenkin on iso.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 23:29"]
[/quote]
Purkamisia ei tietääkseni tehdä julkisella puolella lainkaan, eikä Essuren purkaminen palauta kykyä saada lapsia, koska munanjohtimet saadaan siinä kasvamaan umpeen sidekudosta. Essure on sterilisaatiomuotona lopullisempi kuin johtimien klipsaaminen kiinni. -ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 23:58"]
Ei tarvitse huolehtia kondomeista tai hormoniehkäisyn sivuvaikutuksista tai riskeistä. Pillerin unohtamistakaan ei tarvitse jännätä. Ennen kaikkea olen huomattavasti paremmin sinut oman kehoni kanssa, koska se ei enää kykene sellaiseen, mitä en itse halua. Minussa ei ole enää mitään, mitä en voisi hyväksyä, ja se on tuonut mielenrauhaa ja tyytyväisyyttä.
Sterilisaationi tehtiin Essure-menetemällä. -ap
[/quote]
Mulle on tapahtunut ihan tämä sama asia, mutta se oli mieheni, joka kävi sterilaatiossa, en minä :)
Onnea sterin johdosta. Omat putkeni ovat ihan tavanomaisella tavalla solmussa. Oma periaatteeni on ollut, että parhaansa mukaan kun päätöksiä tekee, ei jää mitään kaduttavaa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 22:55"]
Onnea sterin johdosta. Omat putkeni ovat ihan tavanomaisella tavalla solmussa. Oma periaatteeni on ollut, että parhaansa mukaan kun päätöksiä tekee, ei jää mitään kaduttavaa.
[/quote]
Onnea ap:lle! Ja olen samaa mieltä teidän kanssanne. Oma steri vasta tulossa syksymmällä :)
Sinulla lienee vielä kuitenkin kuukautiset? Saahan niitä lapsia koeputkimenetelmälläkin, esim. sellaiset naiset joiden johtimet ovat luontaisesti tukossa. Eli onhan sinulla vielä takaportti auki ja tiedät sen hyvin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 01:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 23:29"]
[/quote]
Purkamisia ei tietääkseni tehdä julkisella puolella lainkaan, eikä Essuren purkaminen palauta kykyä saada lapsia, koska munanjohtimet saadaan siinä kasvamaan umpeen sidekudosta. Essure on sterilisaatiomuotona lopullisempi kuin johtimien klipsaaminen kiinni. -ap
[/quote]
Niin, mutta kyllähän lapsia siitä huolimatta voi saada.
Keinohedelmöitys on tänä päivänä ihan omallakin rahalla jo kaikkien, jotka lapsia todella haluavat, ulottuvissa.
Mielestäni et ole tehnyt mitään ihmeellistä päätöstä, vain ottanut sen riskin, että jos haluat vielä joskus lapsia, niin saattaa muutama tonni mennä rahaa.
Eli aivan kuten minäkin.
Miksi sitten laitoit tämän viestin, ellet epävarmuuttasi? Ikäänkuin vakuuttelet itsellesi, ettet todennäköisesti halua lapsia, mutta täysin varma et edes itse väitä olevasi. Kumma juttu.