Mitä mieltä olet siirtolapuutarhamökeistä?
Kommentit (24)
En ostaisi, mutta ymmärrän kyllä heitä, jotka ostavat.
Lapsuudenperheelläni oli ja on sellainen Helsingissä. Eihän siinä samanlaista eksotiikkaa ja luonnonrauhaa ole kuin maaseudun rauhassa sijaitsevassa mökissä ja erinäisiä käyttöön liittyviä sääntöjäkin on, mutta kiva vehreä rentoutumis- ja viljelypaikka kaupungin keskellä. Sopii yhteisöllisyyttä arvostaville ihmisille, tai sellaisille jotka eivät ainakaan pidä tuota isona haittana.
Mulla oli sellainen työsiirtolamökki. Olihan se kiva kylvää keväisin, mutta kasvien hoitamisessa, kitkemisessä ja kaikenlaisessa ylläpidossa oli liikaa hommaa ja se sitoi. Myin sen ja nyt nautin vapaudesta ja matkustelusta, Myöskään se ei ollut kivaa, kun mökkiin ei tullut juokseva vesi sisälle, vaikka sähkö olikin.
Ostaisin heti jos mies kiinnostuisi! Merimökkejä suvussa, siirtolapuutarha olisi kerrostalossa asuvan kaupunkilaisperheen kesäolohuone. Nyt vuokraan kaupungin viljelypalstaa ja tuskin sen suurempaa koskaan hankin. Mies niin erakko ettei kestäisi sosiaalisuutta ja toisaalta ei myöskään arvosta puutarhaa tai oman maan satoa juuri ollenkaan. Harmi!
Siirtolapuutarhamökki on varsinainen TYÖLEIRI. Meillä on ollut sellainen 3 vuotta ja alamme uupua siihen rikkaruohojen kurissapitämiseen, ruohonleikkuuseen viikottain jne jne- Milloinkaan etukäteen en osannut kuvitella, miten paljon työtä siinä on! Sitten ne palstantarkastukset stressaavat... Kaiken oltava niin viimeisen päälle, että ei tule huomautuksia :(
Ostin vuosi sitten oman mökin. Olen lapseton alle 30-vuotias sinkku. Asun ihan Helsingin keskustassa eikä minulla ole ajokorttia. Mökin hankkiminen oli todella onnistunut päätös! Se istuu elämäntilanteeseeni todella hyvin. Aivan ihanaa kun kotoa mökille pääsee ratikalla ja mökiltä ehtii hyvin töihin. Vanhemmillani on mökki maaseudulla järven rannalla. En viihdy siellä kovinkaan hyvin. Olen luonteeltani kaupunkilainen.
Kun olin pieni, matkustelimme perheeni kanssa asuntoautollamme leirintäalueilla Suomessa ja Euroopassa. Nautin siitä. Siirtolapuutarhamökissä on mielestäni hieman samaa tunnelmaa.
En. Liikaa sääntöjä ja velvoitteita ja kyttäävät naapurit siinä vieri vieressä. Mulla on jo kerrostalokoti, siirtolapuutarhamökki olisi vain toinen samanlainen. Sensijaan mulla on 300km päässä mökki ja puoli hehtaaria puutarhaa ympärillä, jossa SAAN TEHDÄ TAI OLLA TEKEMÄTTÄ IHAN MITÄ HUVITTAA. Joku siirtolapuutarha olisi todella ahdistava, ja haluan myös lähteä mökille ihan muualle, v'h'n kuin ulkomaille menisi :)
En ostaisi. Aika ahdistavaa pikku plänteillä vieri vieressä ahdistavan pieniä mökkejä ja siksi toiseksi kun ovat yleensä vuokramaalla niin en maksaisi kasasta lautaa 50 tonnia, ei kiitos!
Sitäpaitsi, yhtenä kauniina päivänä ne voidaan jyrätä maan tasalle jos niin päätetään.
ihania, mutta helsingissä ylihintaisia. kyttäävät naapurit hiukan mietityttäisi lasten kanssa.
Ihan jees. mutta itse en taida olla riittään sosiaalinen moiseen.
Kamalia. Ahtaita ja naapurit liian lahella.
Mitä tuo 50 tonnia on? Hyvä jos alle sadan saatte.
Tampereella on ihania siirtolapuutarhamökkejä reilusti alle 50 tonnin myytävänä. Harmi vaan että siirtolapuutarhayhdistys on riitainen, eli kaikki kokoukset käydään nyrkkitappelun uhan alla. Kyllä eläkeläiset pilaavat kaiken.
En osta mitään mökkiä. Asutaan riverissa järven rannalla, tässä mökkiä ihan tarpeeksi. Etu ja takapiha täynnä kukkia. Taas mennyt kolmepäivää pihan hoidossa ja en kaipaa enempää pihatöitä.
Siis eikö sitä pihaa saa laittaa sellaiseksi kuin itse haluaa?
Olen harkinnut siirtolapuutarhamökin hankkimista mutta en mä sitten jos jotkut muut tulee sanelemaan mitä siihen saa istuttaa....
Siirtolapuutarhamökit ovat menettäneet täysin merkityksensä. Aiemmin ne oli tarkoitettu pienituloisille kaupunkilaisille, joilla ei ollut mahdollisuutta maaseutulomailuun. Nyt ne ovat isotuloisten ylihinnoiteltuja leikkimökkejä, jotka eivät viitsi lähteä Helsingistä pois. Tuttavallani oli peritty mökki, ja naapureina oli juristia, lääkäriä, ym. kovapalkkaisia tyyppejä.
Ovat kivoja kaupungissa asuvalle ihmiselle, joka tykkää hyötykasvien viljelystä ja pelkkä parvekeviljely ei nappaa. Ostaisin, jos viihtyisin paremmin kaupungissa, mutta tilanne on se, että oma mökki löytyy jo keskeltä ei-mitään ja kotikin on maalla. No joo, kaupunki-tukikohtana olisi ihan jees, jos saisin vaikka perintönä siirtolapuutarhamökin!
Ei ole mun juttu ainakaan Hesassa, missä on pienet läntit ja liikaa ylisosiaalisia uteliaita, ja tosiaan paisuva kaupunki laittaa omat kaavoitusriskinsä. Mutta olen käynyt pienenpien paikkakuntien siirtolapuutarhamökeillä, ja aika kivoja olivat, ja melko tilaviakin tontteja (siis sellaisia, mille pkseudulla pykätään 150 neliön lasipalatsi).
Voisin ostaakin sellaisen, jos olisin vanhana paikkakuntalainen ja muuttaisin kerrostaloon. Meinaan sitten kun hommat alkaa käydä voimille, niin lähellä olevalle pihaläntille on helpompi mennä. Silloin voi olla naapuri ihan kivakin juttu.
Ostaisin heti jos olisi varaa. Helsingissä niitä on aika vähän yleisessä myynnissä ja hintakin alkaa jo olla 50 tuhatta. Mutta siis ehdottomasti haluaisin sellaisen.
Parempi mitä mökki jossain matkojen takana. Joskus tosi kiva ja toisaalta myös rasittava.