Vanhan parketin kunnostusapua!
Kyseessä on ns.paloista tehty parketti eli liimattu kiinni. On tummunut jo pahasti paikoitellen, jopa lohjennut paloja. N. 30 vuotta vanha. Miten tuo kannattaisi kunnostaa vai onko uuden laitto edessä? Kyse kerrostaloasunnosta ja parkettia n. 40 neliötä.
Kommentit (14)
Noin pieni tila, niin ei uusi parketti ole kallis. Asennuskin on helppoa. Hiomisessa on hirveä työ.
Kannattaa ainakin googlettaa parkettien hinnat ja asennusohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni tila, niin ei uusi parketti ole kallis. Asennuskin on helppoa. Hiomisessa on hirveä työ.
Laitetaanko uusi vanhan päälle vai pitääkö repiä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että joku laittaa vanhankin päälle mutta kai se yleensä otetaa irti. Käy ihan helposti, taltta vain sinne levyn alle ja nostat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päälle meinaat asentaa niin ota huomioon mahtuuko ovet aukeamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että joku laittaa vanhankin päälle mutta kai se yleensä otetaa irti. Käy ihan helposti, taltta vain sinne levyn alle ja nostat.
Ahaa, luinkin huonosti eli se oli sinulla liimattu kiinni. Siitä minulla ei ole kokemusta. Hiomisesta kyllä on ja siihen en lähtisi jos vain voi välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei uutta parkettia normaalisti vanhan parketin päälle laiteta.
Kyllä tuo liimattu parketti kannattaa hioa ja lakata, niin siitä tulee uudenveroinen ja se on myös edullisin vaihtoehto. Itse siihen ei toki kannata ryhtyä, ellei satu olemaan alan ammattilainen. Soita parkettiliikkeeseen ja pyydä hinta-arvio. Itse työ on päivässä tehty.
Huone / huoneet pitää tietysti tyhjentää sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, luinkin huonosti eli se oli sinulla liimattu kiinni. Siitä minulla ei ole kokemusta. Hiomisesta kyllä on ja siihen en lähtisi jos vain voi välttää.
No ei parketin hiomiseen itse kokemattomana todellakaan kannata ryhtyä. Se vaatii ammattitaitoa ja asianmukaiset koneet. Ammattilaisen tekemänä taas tuollainen 40 neliötä on päivässä hiottu ja lakattu.
Hiominen sujuu, kun vuokraat ison nauhahiomakoneen, ja nurkkia varten käsikoneen. Ilman muuta kannattaa hioja ja lakata, jos ei ole ollut isoja vesivahinkoja. Jos saumoissa on mustia tahroja, ne voivat olla koko parketin läpi, eivätkä lähde hiomalla. Silloin hyvänä vaihtoehtona on maalaus peittävällä maalilla.
Vierailija kirjoitti:
Hiominen sujuu, kun vuokraat ison nauhahiomakoneen, ja nurkkia varten käsikoneen. Ilman muuta kannattaa hioja ja lakata, jos ei ole ollut isoja vesivahinkoja. Jos saumoissa on mustia tahroja, ne voivat olla koko parketin läpi, eivätkä lähde hiomalla. Silloin hyvänä vaihtoehtona on maalaus peittävällä maalilla.
Jooei, älä edes harkitse itse tekeväsi parketin hiontaa, ellet ole ammattilainen tai jostain muusta syystä opetellut homman. Ensikertalaisella parketti menee varmuudella pilalle.
Taannoin hoidatin ammattilaisella parkettini noin 45 neliötä. Tonnin lasku, kun vaihdoin väriä. Pelkällä lakkauksella olisi ollut halvempi ja nopeampi. Nyt meni kolme päivää, että asuntoon sai tulla. Yhtenä iltana siirsin kaikki kamat ja irroitin listat parketin alueelta. Seuraavan aamuna tekijä tuli hommiin. Kolmannen päivän iltana tulin takaisin kotiin ja seuraavanlaitoin kamat paikoilleen sekä listat kiinni. Viidelle päivällä siis oli tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Taannoin hoidatin ammattilaisella parkettini noin 45 neliötä. Tonnin lasku, kun vaihdoin väriä. Pelkällä lakkauksella olisi ollut halvempi ja nopeampi. Nyt meni kolme päivää, että asuntoon sai tulla. Yhtenä iltana siirsin kaikki kamat ja irroitin listat parketin alueelta. Seuraavan aamuna tekijä tuli hommiin. Kolmannen päivän iltana tulin takaisin kotiin ja seuraavanlaitoin kamat paikoilleen sekä listat kiinni. Viidelle päivällä siis oli tekemistä.
Joo, näin se menee. Itse hionta ja lakkaus on päivässä tehty.
Isoin homma itsellä on huoneiden tyhjennyksessä. Listojen irrotuksen ja kiinnityksen ammattimies hoitaa myös sovittaessa.
Selvitä montako kertaa se on jo hiottu. Voi olla että noin vanha on jo pariin kertaan uudelleen hiottu ja lakattu joten poisto ja uusi tilalle on ainoa vaihtoehto.
Mulla on sama homma, 80-luvulla laitettiin noita mosaiikkiparketteja. Nyt se on kellastunut, kertaakaan ei ole hiottu vielä eli pystyy hyvin hiomaan. Väri juuri vielä mietityttää, riippuu minkälainen kaiken vuosien kulumisen ja kellastumisen alta paljastuu. Ehdottomasti ammattilainen asialle.
Hiomalla ja lakkaamalla jos on pintaa vielä niin paljon jäljellä