Kokkaustaidottomalla kylässä: kauhea tilanne takana
Sain mieluisan kutsun teelle ja iltapalalle tuttavalle, jonka kanssa minulla on muutama yhteinen ystävä. Nämä ystävät siis myös kutsuttiin ja tulivatkin. Tarkoitus tutustua ja yhdistää ihmisiä yli vanhojen rajojen.
Emäntä otti ylpänä uunista juustoisen sipulipiirakan. Sipuli oli pilkottu melko karkeaksi omaan tapaani verrrattuna, mutta pidän sipulista ja koska piirakka näytti ihan hyvältä, otin reiluhkon palan. Ystäväni eivät ottaneet kuin salaattia ja jotain muuta pientä, mikä oli tarjolla. Piirakka oli selvä päätarjottava.
Voi karmaistus, tämän nainen oli laittanut sipulin piirakkaan raakana, eikä se ollut kypsynyt uunissa juuri yhtään, hyvä kun kuumentunut läpi. Olen kaikkiruokainen, enkä juuri nirsoile, mutta tämä alle puolet kypsynyt sipulitäyte oli jotain niin kohtuuttoman pahanmakuista että vaikka tuskissani yritin saada sitä alas, palasta oli pakko jättää suurin osa syömättä.
Totta kai se huomattiin, totta kai siitä loukkaannuttiin vaikkei sitä selvästi näytettykään. Pilasin illan, pilasin kaikki suunnitelmat uudesta ystäväporukasta, joka voi viettää viatonta hauskaa yhdessä ja jonka takia kannattaa jokaisen järjestää omaa aikaa. Mutta mä EN voinut syödä sitä palaa mitenkään päin. Paha mieli, antakaa kivien sataa.
Kommentit (34)
Miten kukaan voi tuollaisesta loukkaantua? Noloahan se on, jos ei osaa syömäkelpoista piirakkaa tehdä.
Pikkuvinkkinä: kannattaa aina ottaa ensin pieni siivu tai annos ja sitten lisää jos maistuu. Suomalaisilla on erittäin nolo tapa kahmia lautaselle jättikasa tarjottavaa (pelätään kai että loppuu) ja sitten menee sormi suuhun, jos ei maistukaan/ei jaksa syödä.
No olisit sanonut, että olet nirso, etkä syö puoli raakaa sipulia. Mä olisin kyllä varmasti tykännyt! Nami :)
Olisin asian tajuttuani herättänyt pöydässä keskustelun siitä millaisilla resepteillä muut vieraat tekevät vastaavaa piirakkaa ja siinä yhteydessä hienovaraisesti maininnut kuinka tärkeää on muistaa esikypsentää sipuli.
No kyllä pienestä menee sullakin nenä nyrppyyn. Hah!
t. eräs joka on 20 vuotta kärsinyt täysin kokkaustaidottoman mutta valitettavasti helvetin kokkausintoisen anoppinsa tarjoomuksista ja sukupäivällisistä
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 17:35"]
Miten kukaan voi tuollaisesta loukkaantua? Noloahan se on, jos ei osaa syömäkelpoista piirakkaa tehdä.
[/quote]
Ilmeisesti emäntä ei tosiaan itse tajunnut piirakan olevan syömäkelvoton kun kerran tarjolle sen laittoi? Hän siis tarjosi omasta mielestään hyvää piirakkaa ja loukkaantui kun sitä ei syötykään, ja vieläpä loukkaantui ihan ymmärrettävästi kun ei tiedä todellista syytä miksi se ei kelvannut.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 18:07"]
Olisin asian tajuttuani herättänyt pöydässä keskustelun siitä millaisilla resepteillä muut vieraat tekevät vastaavaa piirakkaa ja siinä yhteydessä hienovaraisesti maininnut kuinka tärkeää on muistaa esikypsentää sipuli.
[/quote]
En minä ainakaan koskaan esikypsennä piirakan sipulia, kyllä se kypsyy ja pehmenee uunissakin, kun on pieneksi leikattu.
Entäpä jos kokki itse tykkäsi siitä? En mäkään todellakaan esikypsennä sipulia, se on parempaa, kun jää vähän raa'aksi, nam! :)
Minusta aikuisen ihmisen kyläkäytöstapoihin kuuluu syödä lautaselle otettu annos loppuun, joten nolo ei ollut emäntä vaan ap. Hyviin tapoihin ei myöskään kuulu aloittaa keskustelua siitä, miten kyseinen piirakka kuuluu valmistaa, jos emäntä on epäonnistunut siinä.
Mutta on se ennenkin huomattu, että av-mammoilla on käytöstavat ja hienotunteisuus hakusessa.
Raaka sipuli on parasta mitä tiedän. Takuulla voi olla tuossa piirakassakin tarkoituksella vähän purtavaa, eikä kokki ole mielestään epäonnistunut. Sinä sen sijaan voisit kertoa, että pystyt syömään vain täysin kypsää sipulia
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 16:11"]Pilasin illan, pilasin kaikki suunnitelmat uudesta ystäväporukasta, joka voi viettää viatonta hauskaa yhdessä ja jonka takia kannattaa jokaisen järjestää omaa aikaa.
[/quote]
Tässä lauseessa on jotain melkein runollista. Tulee vanhat Suomifilmit mieleen. Viatonta hauskaa :).
en kyllä ymmärrä kuinka vähän aikaa sitä piirakkaa on paistettu.Miten se taikinakaan on voinut olla kypsä. Sipuli kyllä kypsyy kohtuu nopsasti, jos on tarpeeksi kuuma uuni.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 18:49"]
en kyllä ymmärrä kuinka vähän aikaa sitä piirakkaa on paistettu.Miten se taikinakaan on voinut olla kypsä. Sipuli kyllä kypsyy kohtuu nopsasti, jos on tarpeeksi kuuma uuni.
[/quote]
Taikina oli kypsä, juustokerma oli päältä kullanruskea, mutta sipuli oli tosiaan puoliraakaa. Se oli sellaisina melko paksuina neljännesrenkaina ja purutuntumaa tosiaan oli. Minäkin tykkään raa'asta sipulista ja laitan sitä useinkin salaattiin. Mutta just noin puoliraakana, hyi olkoon miltä se miastui. Ei ollut raa'an makuista muttei kypsänkään vaan jotain aivan kamalaa.
Ja sanokaa mitä sanotte, muttei sipuli kypsy paksuhkossa piirakassa pelkän uunin voimalla, itse kun teen sipulipiirakkaa, kuullottelen 5-6 isoa talvisipulia vajaan puolisen tunnin ajan. Niin tulee hyvänmakuista, kypsyyskysymykset eivät ole tulleet tässä yhteydessä mieleen ollenkaan. Al dente sopii moniin vihanneksiin mutta sipuli ei ole yksi niistä.
ap