Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten järjestää häät, jos avioparin sukulaiset asuvat eri paikoissa?

Häädilemma
26.07.2020 |

Pohdimme mieheni kanssa hypoteettisia häitämme, ja törmäsimme ylitsepääsemättömään ongelmaan, johon kyselisin täältä nyt kokemuksia ja ratkaisuehdotuksia.

Mieheni ja minun sukuni asuvat eri puolilla Suomea. Etäisyyttä on semmoinen 500 km. Mieheni suku on keskiluokkaista, minun sukuni alempaa keskiluokkaa. Yritämme tulevaisuutta ajatellen miettiä, mikä olisi reiluin tapa viettää häät niin että mahdollisimman moni läheinen sukulainen pääsee juhliin.

Mieheni suvussa on paljon iäkkäitä ihmisiä, joille matkustaminen ei ole mikään pikku juttu. Ei heille olisi mitään yöpymispaikkaakaan. Toisaalta taas minun suvussani lähimmillä sukulaisilla on alle kymmenenvuotiaita lapsia, joten heillekään matkustaminen ja yöpyminen muualla ei ole helppoa.

Itse ehdotin että pidämme vihkimistilaisuuden (tylsä maistraattivihkiminen) toisen luona ja myöhäisjuhlat toisen luona. Tämä olisi sinänsä tylsää, etteivät sukulaiset tapaisi toisiaan. Lisäksi ainakin minun äitini tahtoisi olla vihkimisessä mukana, luultavasti myös poikaystäväni äiti. En ole semmoinen ihminen, jolle sopii prinsessahäät, joten sinänsä pikkukahvit olisi mieluisampi vaihtoehto.

Ja joo, nuoria ihmisiä ollaan, suurin osa teistä sanoisi kai tytöksi ja pojaksi vielä.

Miten järjestää häät, jos avioparin sukulaiset asuvat eri paikoissa?

Vaihtoehdot

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat teidän juhlanne. Voitte halutessanne pitää ne vaikka Madeiralla.

Ei taida teillekään olla olennaista se, mitä avioliittoon sitoutuminen tarkoittaa vaan vain juhlat. Oma aikuinen lapseni meni muutama vuosi sitten naimisiin enkä olisi surrut, vaikka olisivat avioituneet kokonaan ilman juhlia. Ei niitä juhlia minun takiani järjestetty.

Vierailija
2/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan normaali välimatka hääparin sukulaisten välillä. Ei se estä häiden järjestämistä toisen kotipaikkakunnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä, missä itse asutte.

Vierailija
4/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä nyt taas?

Vierailija
5/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että lähempänä morsiamen kotia, koska lapsiperheiden on vaikea matkustaa. Lisäksi keskiluokkaisilla on enemmän rahaa.

Vierailija
6/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule useimpien suvut ovat eri paikoista. Jossain sydänmailla ehkä naidaan serkkuja, muualla ei.

Oletko semmoisista kuullut kuin "liikenne" ja "hotellimajoitus"?

Vierailija
7/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäkää häät paikkakunnalla jossa itse asutte.

Vierailija
8/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te itse asutte? Pitäkää siellä. Tai sitten jos jommalla kummalla on joku tärkeä juhlpaikka jossa haluaa ehdotromasti juhlia, niin sitten siellä.

Vierailija
9/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ja miehen suvut asuvat eri maissa ja me vielä kolmannessa maassa, ratkaisimme asian viettämällä häät neljännessä maassa joten kaikilla me mukaanlukien oli about yhtä pitkä matka häihin. Emme maksaneet matkoja emmekä hotelleja, mutta sovimme edullisemman hinnan juhlapaikan lähellä olevan hotellin kanssa  ja  tarjosimme illallisen häitä edeltävänä iltana brunssin hääpäivän seuraavana päivänä ennenkuin lähdimme itse häämatkalle. 100 kutsutusta noin 70 saapui paikalle. 

Vierailija
10/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin juhlat siellä missä asutte. Varaisin juhlapaikaksi sellaisen paikan jossa on tilaa yöpymiseen.

Vierailija
11/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte häät siellä missä asutte. Simppeliä. Ne tulevat jotka pääsevät tulemaan. Lähettäkää kutsu ajoissa (siis hyvin ajoissa) että ihmiset pystyvät 1) suunnittelemaan tulonsa sekä siihen liittyvät käytännön asiat ja 2) säästämään tarvittaessa rahaa majoitukseen/matkoihin yms.

Vierailija
12/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei pidetty koronan takia ollenkaan hääjuhlia. Rahaa säästyi aika paljon.

Vierailija
13/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten ikävää, jos asumme jossain kerrostalopöksässä

-ap

Vierailija
14/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on Britti ja pidettiin häät Espanjassa. Kaikille yhtä epäreilu, eli tasapeli. Vanhukset suomessa ovat tarpeeksi nuoria matkustamaan, halpoja perhehotelleja lapsiperheille missä kaikki tarpeellinen ja mielekäs.

Yhdelle kun kumartaa, toiselle persettä näyttää. Vai miten se menikään?

Espanja oli kaikille "vaikea", eli ketään ei suosittu

Vierailija
15/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätte häät siellä missä asutte. Simppeliä. Ne tulevat jotka pääsevät tulemaan. Lähettäkää kutsu ajoissa (siis hyvin ajoissa) että ihmiset pystyvät 1) suunnittelemaan tulonsa sekä siihen liittyvät käytännön asiat ja 2) säästämään tarvittaessa rahaa majoitukseen/matkoihin yms.

Samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Lisäisin vielä että pitäkää häät kesällä, silloin on helpompi matkustaa ja majoittua (vaikkapa leirintäalueelle jos ei hotelliin ole varaa) eikä tarvitse ilmojen takia roudata yhtä paljon kamppeita kuin talvella.

Vierailija
16/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta se olisi ikävää jos asutaan jossain kerrostalopöksässä.

Vierailija
17/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraatte juhlatilan siltä paikkakunnalta missä asutte. Vihkiminen voidaan toimittaa juhlapaikalla niin vanhusten ei tarvitse jatkuvasti siirtyä paikasta toiseen. Jos ei ole varaa vuokrata paikkaa ja kestittää sukua niin menkää naimisiin ilman juhlia.

Vierailija
18/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät ovat teidän juhlanne. Voitte halutessanne pitää ne vaikka Madeiralla.

Ei taida teillekään olla olennaista se, mitä avioliittoon sitoutuminen tarkoittaa vaan vain juhlat. Oma aikuinen lapseni meni muutama vuosi sitten naimisiin enkä olisi surrut, vaikka olisivat avioituneet kokonaan ilman juhlia. Ei niitä juhlia minun takiani järjestetty.

Mielenkiintoista, minun päässäni häät ovat nimenomaan perhejuhla ja siinä tavallaan kerrotaan sukulaisille että tämän kanssa olen vakavissani.

-ap

Vierailija
19/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestäkää häät paikkakunnalla jossa itse asutte.

Tämä. Vieraat saavat itse päättää onko heillä tarpeeksi vointia ja jaksamista tulla paikalle. Jos ei ole, älkää loukkaantuko.

Vierailija
20/26 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olette vain järjestämässä kahvittelua hääjuhlana. Minkään kahvittelun vuoksi ei varmaan suku lähde häihin monen sadan kilometrin päähän.

Menkää maistraatissa naimisiin ja käytte kahvilla molempien luona, jos teillä ei ole aikomusta panostaa ja vuokrata paikkaa ja järjestää kunnon juhlaa.