Miten järjestää häät, jos avioparin sukulaiset asuvat eri paikoissa?
Pohdimme mieheni kanssa hypoteettisia häitämme, ja törmäsimme ylitsepääsemättömään ongelmaan, johon kyselisin täältä nyt kokemuksia ja ratkaisuehdotuksia.
Mieheni ja minun sukuni asuvat eri puolilla Suomea. Etäisyyttä on semmoinen 500 km. Mieheni suku on keskiluokkaista, minun sukuni alempaa keskiluokkaa. Yritämme tulevaisuutta ajatellen miettiä, mikä olisi reiluin tapa viettää häät niin että mahdollisimman moni läheinen sukulainen pääsee juhliin.
Mieheni suvussa on paljon iäkkäitä ihmisiä, joille matkustaminen ei ole mikään pikku juttu. Ei heille olisi mitään yöpymispaikkaakaan. Toisaalta taas minun suvussani lähimmillä sukulaisilla on alle kymmenenvuotiaita lapsia, joten heillekään matkustaminen ja yöpyminen muualla ei ole helppoa.
Itse ehdotin että pidämme vihkimistilaisuuden (tylsä maistraattivihkiminen) toisen luona ja myöhäisjuhlat toisen luona. Tämä olisi sinänsä tylsää, etteivät sukulaiset tapaisi toisiaan. Lisäksi ainakin minun äitini tahtoisi olla vihkimisessä mukana, luultavasti myös poikaystäväni äiti. En ole semmoinen ihminen, jolle sopii prinsessahäät, joten sinänsä pikkukahvit olisi mieluisampi vaihtoehto.
Ja joo, nuoria ihmisiä ollaan, suurin osa teistä sanoisi kai tytöksi ja pojaksi vielä.
Kommentit (26)
Asuvatko kaikki sinun sukulaisesi siis samalla paikkakunnalla ja miehen kaikki sukulaiset siis toisella, vai luinko huonosti? Me pidimme häämme sillä paikkakunnalla, jossa itse asuimme. Miehen vanhemmilla oli matkaa häihin 500 km, omilla vanhemmillani 200 km, he yöpyivät kaikki hotellissa. Sukulaisia ja ystäviä häihin tuli ympäri Suomea, 0-700 km säteellä. Ne tulivat, jotka pääsivät, kaikki eivät päässet joko matkan, sopimattoman päivän tms. syyn vuoksi. Minusta tämä on niin normaali käytäntö kuin vain voi olla.
En vastaa noihin vaihtoehtoihin, koska siinä ei ollut sopivaa. Mutta tässä yhdet lähisuvun häät esimerkkinä: vaimon suku suurimmaksi osaksi Pohjois-Suomessa, miehen suku Saksassa, kaverit ympäri maata ja maailmaa. Häät järjestettiin pariskunnan asuinpaikkakunnalla, josta oli vuokrattuna seurakunnan leirikeskus majoitustiloineen. Niin vihkiminen kuin hääjuhla järjestettiin täällä ja osa vieraista siis yöpyikin samassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten ikävää, jos asumme jossain kerrostalopöksässä
-ap
Vuokrakatto jonkun tilan??? Miten on noin avutonta.
Meilläpä miehen sukulaiset asuivat Australiassa, omat sukulaiset Suomessa ja itse asuimme Hollannissa. Pakko oli vaan hyväksyä että suurin osa ei tule pääsemään paikalle. Ei häitä onneksi vieraita varten vietettykään.
Pitäisin häät siellä missä itse asutte, jos ei muuta erityistä paikkaa ole mielessä. Kutsutte kaikki ja ne tulee, jotka tulee. Osa ei ikinä lähde kauas kotoa, huonokuntoiset ei myöskään välttämättä lähde minnekään. Kaikilla ei voi olla lyhyt matka juhliin. Yleensä sukulaiset voi yöpyä toisillaan ja hotellit on keksitty.
Mentiin ulkomailla naimisiin eikä pyydetty ketään häihin muuta kuin todistajat.