Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja ja lääkäri

Vierailija
23.06.2013 |

Olisiko suhde jotenkin eriskummallinen?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 21:09"]

Jos pelkkä koulutus riittää kertomaan älykkyyden, niin taidan olla itse sitten varsin fiksu lähihoitaja. Opiskelen lääkiksessä nyt ensimmäistä vuotta, mutta takana ei ole kuin ammattikoulututkinto eli lähihoitajan opinnot. Kaikki lähihoitajat ovat automaattisesti älyllisesti tyhmiä... vai miten se menikään?

[/quote]

Mutta sinä et jäänytkään lähäriksi.

Vierailija
42/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

42:

Kyse ei ollutkaan siitä kuka jää lähihoitajaksi ja kuka ei, vaan olettamuksesta, että kaikki lähihoitajat ovat tyhmiä.

Voin myös kertoa sellaisen asian yleisesti, että työskentelin itse lähihoitajana erikoissairaanhoidossa ja minulle kuului lääkehoito (pois lukien n-lääkkeet ja iv-ab), joten meillä ei ainakaan sh/lh ero näkynyt juurikaan. Toimin myös vuorollani osaston vastuuhoitajana niin kuin meillä kaikki muutkin, samalla tavalla kun hoidimme myös jokainen omien potilaidemme perseet - niin lähihoitajat kuin sairaanhoitajatkin. Että nyt jos nousisitte sieltä ph/ah -tasolta nykypäivään niin ymmärtäisitte kyllä. Lähihoitajan työ on monipuolista ja riippuu aivan täysin siitä, missä työskentelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi nainen, kumpi mies. Mä tunnen parin, jotka olleet naimisissa otain 40v, mies lääkäri ja nainen lähäri (ta varmaankin perushoitaja ta apuhoitaja). Hyvä liitto!

Vierailija
44/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 20:07"]

Jos ulkonäköä riittää ja on edustava niin kantaa ylpeänä mukana;) Jos olet niiiin kovin koulutettu mutta muuten epäkiinnostava,tylsä ja ei niin hemaiseva, arvaas kumman valkkaa:) Ei paljon koulutus siinä lämmitä! Nim. kokemusta on.

[/quote]

Miksi ihmeessä ajattelet, että lääkäri on automaattisesti se mies joka valkkaa, ja lähäri taas se nainen, jonka tehtäväksi jää olla hemaiseva? Taitaa lääkiksessä olla nykyään jo enemmän naisia.

Vai onko niin, että lääkärinaisen valitessa puolisoa se koulutus lämmittääkin kummasti...

Vierailija
45/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lääkäri satsaa tulevaisuuteensa ja hommaa itselleen vanhuusiän hoitajan. Muuten ei vaikuta kovin tasapäiseltä liitolta. Kyllä tasapäisellä parilla on paljon paremmat edellytykset onnistua.

Vierailija
46/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tunnen yhden joka ällän papereilla meni lähihoitajaksi (pitkine matikoineen). Ei kaikki janoa diplomeja ja akateemista tutkintoa vaikka kapasiteettia riittäisi.

Minä tein yliopistotutkinnon, ja se taas ei mielestäni älykkyydestä kerro mitään. Kuka tahansa normaalijärjellä varustettu pystyy siihen, jos kiinnostusta riittää. En kuitenkaan jaksa kotona keskustella uusimmista tutkimuksista, ne eivät ole elämäni sentään. Puolisoni on ammattikoulututkinnon käynyt. Hän ei ole millään muotoa tyhmempi kuin minä, häntä vain ei ole kiinnostanut kouluttautua samalle alalle kuin minä.

Henkilökemiat ratkaisee, koulutuksella voi olla merkitystä tai sitten sillä ei ole.

Pahin mahdollinen skenaario on se että molemmat pariskunnan osapuolet ovat samassa työpaikassa, eli näkevät toisiaan 24/7 eikä muuta elämää ole. Toki se voi toteutua lähihoitajan ja lääkärin tapauksessa, ja vain siinä tilanteessa nuo koulutukset voisivat olla pienoinen ongelma.

Vierailija
47/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 19:44"]

Ehdottomasti epätasapainoinen noilla lähtökohdilla.

[/quote]

Perustele, millä tavalla? Jos kaikki synkkaa muuten... Palkkaero on kuitenkin aika huima, mutta kyllähän aika monia pariskuntia on, joissa mies tienaa tuplasti paremmin kuin nainen ja silti suhde toimii. Mikä tässä asetelmassa olisi sitten niin outoa? Kyllä periaatteessa lähihoitajakin voi päästä ihan hyville ansioille lisien avulla.

[/quote]

Niin, miksiköhän tässä taas heti oletettiin, että lääkäri = mies ja hoitaja = nainen?

Vierailija
48/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se ei ollut se olennainen asia vaan se, mitä lähäri EI saa tehdä. Lähärille ei esim. anneta lääkekaapin avainta, ja sh:lla on muitakin vastuualueita, joita lähärillä ei ole. Siinä missä lähäri pesee perseitä, sh tekee sen lisäksi aika paljon muutakin ja vaativampaakin hommaa."

Tuohan riippuu työpaikasta, sairaalassa noin että lh ei tee lääkejakoja. Sairaanhoitajat kyllä pesee siinä missä muutkin ainakin siellä sairaalaosastolla missä olin. Kotihoidossa lh tekee lääkejakoja, jakaa huumaavia lääkkeitä, pistää ihonalaisjutut jne. Ei muuten sairaanhoitajan titteli ole autuaaksi tekevä ammattitaidossa, esim. aseptiikassa nähnyt mokia joihin lh(perushoitajan nimikkeellä sairaalassa) täytynyt puuttua kesken sairaanhoitajan tekemän toiminnon...

Vierailija
49/51 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon, että jossain osastoilla sh ja lh tekee samat lääkinnälliset hommat. Kirurgisella lh mm. jakoi tbl lääkkeet, laimensi iv lääkkeet ja lääkitsi potilaita s.c. ja i.m. Sairaala- ja osastokohtaista.

Vierailija
50/51 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä koulutus ei kerro älykkyysosamäärästä (ehkä joskus joo) mutta jotakin arvoista ja prioriteeteista. Opiskellakko yleislääkäriksi sen 9 vuotta lääkiksessä vai mennä peruskoulun jälkeen kolmeksi ammattikouluun... aika naiivia väittää ettei näillä ihmistyypeillä olisi mitään eroa, tai että koulutus ei vaikuttaisi heidän elämään millään tavalla. kolmekymppinen lääkäri olisi opiskellut yliopistossa kolmasosan koko elämästään. Voisi sanoa että tullaan vähän eri maailmoista.

Vierailija
51/51 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 21:29"]

Kumpi nainen, kumpi mies. Mä tunnen parin, jotka olleet naimisissa otain 40v, mies lääkäri ja nainen lähäri (ta varmaankin perushoitaja ta apuhoitaja). Hyvä liitto!

[/quote]

Ennen tuollaiset liitot olivat yleisiä, mutta eivät enää. Lääkäri-lääkäripariskunta taitaa nykyään olla vallitseva. Lääkiksessä naisiakin on suurin osa, joten aika luuseri mies saa olla, jos ei onnistu sieltä naista hankkimaan itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi