mitä synnytystapa-arviossa tapahtuu?
Mistä koostuu, pelkkä ultraus? Minulla tosi tukala ja hankala olla selällään, mahtaako onnistua ultran ajan? Paljonko varaan aikaa?
Kommentit (27)
Makaat gynepöydällä ja lääkäri ronkkii röörin. Moukaroi nyrkillä ja mittaa mahtuuko. Helvetin epämukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Makaat gynepöydällä ja lääkäri ronkkii röörin. Moukaroi nyrkillä ja mittaa mahtuuko. Helvetin epämukavaa.
Oikeasti? Tämä käyntini on Turun ultraääniyksikössä. Eli kuuluuko sisätutkimus arvioon ultran lisäksi vai näkevätkö pelkällä ultralla?
kokemuksia kellään? kauanko menee?
Omassani olin tutkimuspöydällä synnytysasennossa jalat koukussa polvitaipeista kiinni pitäen ja lääkäri painoi nyrkillä emättimen päältä. Kun luita ei tuntunut, hän sanoi, että lantioluissa on tilaa. Muistaakseni otettiin myös lantio röntgenkuva. Ne koko nyrkki sisään -jutut on vain pelottelua, koska tutkimuksessa tutkitaan luiden sijaintia eikä emättimen joustavuutta.
Ultralla katsotaan sikiön koko.
nro 6
Ei minulla ainakaan mitään lantioluita mittailtu tai mitään nyrkkiä minnekään tungettu. Sikiö mitattiin UÄ:llä ja arveltiin syntymäpainoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan mitään lantioluita mittailtu tai mitään nyrkkiä minnekään tungettu. Sikiö mitattiin UÄ:llä ja arveltiin syntymäpainoa.
Eikä lantioluut kyllä periksi antaneetkaan, että sektioksi meni vaikka käynnistykseen laitettiin.
Onko ultrassa oltava selällään? Tuntuu että happi loppuu siinä asennossa...
Ei kestänyt kauaa. Mulle tehtiin todella kivulias sisätutkimus, melkein itku tuli. Toisessa synnytystapa-arviossa sanoin heti alkuun, että sitä ei tarvitse sitten toista kertaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ultrassa oltava selällään? Tuntuu että happi loppuu siinä asennossa...
Sano tuosta, siellä pitäisi olla kolmiotyyny, joka laitetaan toisen kyljen alle. Selällään ollessa verisuonet joutuvat puristuksiin, jolloin päässä alkaa huipata ja tulee huono olo. Minä sain tyynyt jopa sektioon, kun en voinut olla ollenkaan selällään.
Mikä tuosta tutkimuksesta tekee kipeän? Sisätutkimus ei yleensä käy minulle kipeää.
Mua ei sattunut synnytyksen sisätutkimukset joissa laitetaan kai pari-kolme sormea sisään. Ei satu erityisesti gynetutkimukset yleisestikään. Eli sitä ei tartte pelätä, jos noi ei yleensä satu. En tiedä tehdäänkö synnytystapa-arviossa tosin.
Tehdäänkö tää kaikille raskaana oleville?
Nyrkki (liukastettu tottakai) laitetaan emättimeen sisälle jotta nähdään mahtuuko vauvan pää (tässä tapauksessa se nyrkki) niin tulemaan sieltä.. Jos ei nii sit sektiolla..
Millä perustein tähän arvioon? Jos vatsan koko ja sf mitat normeja ei varmaan tehdä?? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Nyrkki (liukastettu tottakai) laitetaan emättimeen sisälle jotta nähdään mahtuuko vauvan pää (tässä tapauksessa se nyrkki) niin tulemaan sieltä.. Jos ei nii sit sektiolla..
No ei laiteta.
Minulle ei tehty edes viime vuonna (TAYS), vaan tosiaan ultralla ainoastaan katsottiin sikiön koko ja päältä painelemalla koitti lantioluita, ei siis sisätutkimusta edes.
Näemmä systeemit on eri paikoissa ja samassakin paikassa ehkä lääkärien välillä erit. Ei se mikään vitsi ollut, että nyrkillä runnoi. Ahtaaksi totesi ja ehkä siksi kokeili ikuisuudelta tuntuvan ajan. Sattui aivan hirveästi ja myös synnytys käynnistyi samana yönä. Kyseessä kuitenkin 38+4, joten ei edes kyse siitä, että yliajalla olisi ollut muutenkin. Imukupilla syntyi, ahdasta oli.
Noin tunti per kilo 200°