Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

no kertokaas ny hyvät äiti-ihmiset miksi lasten seurassa pitää dokata?

Vierailija
23.06.2013 |

En ole vielä oppinu ymmärtämään miksi lasten läsnäollessa juodaan alkoholia. Mikä siinä on idea?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 00:24"]

En ole vielä oppinu ymmärtämään miksi lasten läsnäollessa juodaan alkoholia. Mikä siinä on idea?

[/quote]

Eihän tuolla kukaan lasten seurassa juonut vaan arvosteltiin sitä että mammat toimittavat kakaransa juhannuksenakin muualle jotta saisivat ryypätä rauhassa.

Vierailija
2/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai palstalla? En tarkoittanut sitä vaan ylipäätänsä. Mikä ilo siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas isäihmiset miksi lasten läsnäollessa pitää ajaa ylinopeutta tai syödä makkaraa? Toinen noista on laitontakin.

Vierailija
4/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa ap miksi ei ? En ole koskaan ymmärtänyt tätä ehdotonta eitä. Haluan lasten saavan nähdä oikean suhtautumisen alkoholiin .

Vierailija
5/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äitien ja isien pitää kiroilla lasten läsnäollessa? Tai tapella tai hakata toisiaan?

Vierailija
6/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viini ja olut on ruokajuomia siinä missä maito, mehu ja vesikin.

ja jos omalla pihalla nauttii kesäpäivästä, miksei sitä saisi paria lasia viiniä ottaa, kun lapset ui.

vain suomessa tehdään asiasta ongelma. eihän täällä saa huvipuistoissakaan edes ruuan kanssa olutta. Naurettavaa käytöstä.

Vierailija
7/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ettei lasten läsnäollessa saisi juoda ollenkaan alkoholia? Miksei? Mun vanhemmat joi aina viiniä ruuan kanssa ja meilläkin melkein joka päivä. En tiedä mitä haittaa siitä lapsille on, ei ne sitä juo.

Vierailija
8/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä kestää selvinpäin?

Vierailija
9/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 00:33"]

Kerropa ap miksi ei ? En ole koskaan ymmärtänyt tätä ehdotonta eitä. Haluan lasten saavan nähdä oikean suhtautumisen alkoholiin .

[/quote]

Juuri näin: Perheissä, joissa ei käytetä ollenkaan alkoholia, lapset ei tätä opi ja saattaa sattua vahinko, etteivät opi alkoholinkäyttöä ollenkaan.

Miten sitä sitten osataan olla niin eurooppalaisia

Vierailija
10/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei? Miten se vahingoittaa lasta, jos juon oluen?

Sitä en hyväksy, että ollaan lasten nähden humalassa ja tämä pätee sekä äiti- että isäihmisiin sekä mahdollisiin vieraisiin. Humaltua voi sen jälkeen, kun lapset on menneet nukkumaan. Ja joo, mun mielestä voi jopa äiti-ihminen humaltua, kun lapset nukkuu. Kun ei humalassa oleminenkaan tarkoita sitä, että tapellaan, oksennetaan ja sammutaan, eikä aamulla kyetä hoitamaan lapsia.

Vierailija
11/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina täällä vauhkotaan vanhemman oikeuksista pämpätä miten vaan kun lapset nukkuu. Ei tajuta että jos sattuis jotain lapsille yöllä ja kaikki on ympäripäissään, niin kukaan ei pystyis lasta viemään esim tk:een. Puhumattakaan siitä, että seuraava päivä menee lapsille kiroillessa ku päätä särkee ja on huono olo. Olut tai lasi viiniä on ok, pämppääminen silloin kun lapset on omalla vastuulla ei. Silloin lapset joutaakin muualle hoitoon kun viinaa tekee enemmän mieli. Lapsella on oikeus selvään vanhempaan.

Vierailija
12/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 08:02"]

aina täällä vauhkotaan vanhemman oikeuksista pämpätä miten vaan kun lapset nukkuu. Ei tajuta että jos sattuis jotain lapsille yöllä ja kaikki on ympäripäissään, niin kukaan ei pystyis lasta viemään esim tk:een. Puhumattakaan siitä, että seuraava päivä menee lapsille kiroillessa ku päätä särkee ja on huono olo. Olut tai lasi viiniä on ok, pämppääminen silloin kun lapset on omalla vastuulla ei. Silloin lapset joutaakin muualle hoitoon kun viinaa tekee enemmän mieli. Lapsella on oikeus selvään vanhempaan.

[/quote]

Puusilmä!

Vierailija
13/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 08:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 08:02"]

[/quote]

Puusilmä!

[/quote]

Se vaan yleensä menee niin, että täällä aletaan kovasti puolustamaan vanhemman oikeuksia, kun puhutaan alkoholin käytöstä ja tiesin jo kirjoittaessa, että kommenttini provosoi tätä tiettyä äiti-ryhmää.

Vierailija
14/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kato av-mammojen mukaan lapsi ei muutoin opi asiallisa alkoholinkäyttöä ilman että av-mamma näyttää että "kattokaas, näin juodaan siiderii!!" Olen melkoisen varma että käytettiin kodeissa alkoholia tai ei niin ne teinit silti kokeilee rajojaan ja oppivat ns. kantapään kautta alkoholin haitat. Jos ei muuten niin sitten 18v. synttäreillään! :D

Itse en hyväksy alkoholinjuomista lasten läsnäollessa. Yksi saunaolut ok, kaksi alkaa olla jo liikaa! Mun mielestä on jo säälittävää että aikuinen ihminen ei pysty olemaan ilman alkoholia niin kauan kun lapset paikalla. Ja ihan turha vetää tähän väliin tätä Välimeren maiden kulttuuria, olen itse asunut viisi vuotta juuri tälläisessä Välimeren maassa ja siellä ei kukaan ole humaltanut edes illanistujaisessa vaikka onkin juonut lasillisen, kaks, viiniä. Av-mamma takeltelee jo puolikkaasta siideristä ja shönköttää että en mä kyl kännis oo, ei täst lapsille mitä traumoi tuu!! Uskokaa pois, tulee!

Vierailija
15/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi väsyttävää, että näissä keskusteluissa hakemalla haetaan jyrkkiä vastakkainasetteluja, joissa ollaan joko absoluuttisesti juomatta tai sitten hirveessä tuubassa "eikä voida viedä lapsia terveyskeskukseen".

Suomessa alkoholinkäytön tilastoja muokkaa suhteellisen iso määrä alkoholin suurkuluttajia, mutta todellisuudessa on olemassa ISO määrä aikuisväestöä, joka käyttää alkoholia maltillisesti, kyeten mm. hoitamaan lapsiaan samanaikaisesti.

Ei jaksaisi aina lukea vain jankutuksia tällä akselilla törkeet lärvit vs. puhdasmielinen äiti - itse pidän kovasti muutaman oluen aiheuttamasta miellyttävästä kevyestä juopumuksen tunteesta, enkä silti ole koskaan ollut äitinä epävakaa, pelottava tai huolimaton lastani kohtaan.

Vierailija
16/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkään meillä ei "dokata" vaan alkoholi (viini, olut) liittyy aina ruokaan. Voimme ottaa snapsin kalan kanssa, konjakin tai jälkiruokaviinin ja jäädä vielä istuskelemaan hyvän viinin ja seuran ääreen pöytään kun kaikki ovat syöneet.

Mukana on aina ollut lapsia, eikä ainakaan kuluneen 32 vuoden aikana ole tapahtunut mitään ihmeellistä. Eivät edes ole poikkeavia alkoholinkäyttäjiä itse, ruoka ja viini on heilläkin se paras yhdistelmä.

Vierailija
17/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini puolustelee tissutteluaan sillä että lapsellaan ei ole kylmä, nälkä tai yksinäistä. Todellisuudessa parinkin oluen jälkeen se äiti miellyttävässä kevyessä juopumuksen tunteessaan muuttuu kovaääniseksi vieraaksi ihmiseksi.

Et sinä sitä muutosta juodessasi itse huomaa, mutta lapsesi kyllä huomaavat.

Myönnän kyllä että mielipiteeni tästä asiasta on värittynyt kasvettuani alkoholin keskellä. Vanhemmat joivat eurooppalaisittain pari viinilasia/olutta päivittäin, ja pitivät meille lapsillekin kovia puolustuspuheita tästä tavastaan. Minä vihasin alkoholille haisevia, muka-älykkäitä juttuja kailottavia vanhempiani. Nyt aikuisena olen tarkkaillut vanhempiani heidän juodessaan, ja esim. äiti muuttuu jo puolikkaan kuoharilasin jälkeen.

Vierailija
18/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin pieni niin isäni ja äitini saattoivat juoda vähäsen olutta tai viiniä, koskaan ei oltu kaatokännissä (paitsi ehkä 2-4 kertaa koko elämäni aikana) ja muutamia kertoja isäni antoi minun juoda siemauksen olutta. En ole alkoholisti vieläkään... Itseasiassa edellisen kerran join olutta viime jouluna 1 pullollisen.

Vierailija
19/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 00:24"]

[/quote]

Ai miksikö juon esimerkiksi lauantaina olutta jo iltapäivällä 2-3 tölkkiä? Siksi, että jos juon ne kaikki annokset illalla, mulla on seuraavana aamuna krapula ja nukkumaan mennessä olen humalassa. Se ei kuitenkaan ole tarkoitus, vaan ainoastaan rentoutuminen. Kun alkoholia juo vähän ja tasaisesti pitkin vapaapäivää, ei ole humalassa, eikä seuraavana aamuna ole krapulaa, ja mikä tärkeää, JAKSAA NOUSTA YLÖS NIIDEN LASTEN KANSSA. Voisin tietysti vetää lärvit sitten kun lapset nukkuu, mutta sitten saisivat olla aamulla ilman äitiä, kun äiti makaa krapuloissaan. Kiitos ei. Krapulat ei ole mua varten, tissuttelu on :D

Vierailija
20/43 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi pitää juoda kun se on rentouttavaa ja kivaa. Ei kai kukaan joisi jos näin ei olisi :-D.Vanhempani joivat esim juhannuksena mökillä kun olin lapsi. Olivat av-kukkahattujen määritelmän mukaan humalassa. Eivät ajokuntoisia eivätkä kaatuilukuntoisia. Mutta arvatkaapa mitä. En saanut traumoja. En ollut turvaton enkä hädissäni. Sain limua, herkkuja ja valvoa serkkujen kanssa! Ehdottomasti lapsuusmuistoista parhaat on noista mökin sukujuhlista. Miten se on mahdollista? 

Enpuolustele enkä syyttele juomareita mutta tämä on asia mikä minua häiritsee, että juomisesta tulee aina hirveitä traumoja lapsille. Kyllä tulee jos lapsia siksi laiminlyödään tai vanhemmat on todella rajuja ryyppääjiä, mutta kun on muutakin kuin musta ja valkoinen.