Siis käyttääkö joku laiska oikeesti valmiita piirakkapohjia???!
Ootteko niin laiskoja että etre edes ite omaa piirakkapohjaa saa tehtyä! Järkyttävää. Ei silloin 60-luvulla olisi kuuloonkaan tullut, että tällaisia tehdään.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 13:27"]
Nykynuoriso on kyllä todella laiskaa. Pesevät pyykit koneella, eivät edes keitä lakanoita, puhumattakaan siitä, että avannon reunalla pesisivät! Ruokaakin valmistetaan sähköhellalla, kenelläkään ei ole tulisijaa. Vedetkin tulevat nykyään suoraan sisään! Minun nuoruudessani vedet piti kantaa kylän yhteisestä kaivosta, ja voi pojat, siinä olikin tekemistä, kun monta kilometriä kannettiin sankoja, että saatiin vettä kotiin. Eikä juuri kukaan enää itse pidä sikoja ja lehmiä, lypsä ja teurasta ja tee makkaraa ja savusta.
Hävetkää!
[/quote]
Tää on niin hauska vouhotus, vaikka tommosiahan noi vanhat tahtoo välillä vähän olla. Unohtavat kuitenkin sen tärkeän asian, että eivät kovastikaan tykänneet tuonkaltaisesta elämästä ja keksivät sitten ne koneet ja laitteet, joilla voi elämää helpottaa.
60-luvulla ei ollut joka torpassa pakastinta, tuskin jääkaappiakaan. Jos olisi ollut, varmaankin olisivat emännät ilomielin ostaneet pakkaseen monen monta valmistaikinaa vastaisen varallle.
Minä tykkään erityisesti murotaikinasta, se on hyvänmakuista. Myös joulun luumujutut teen valmistaikinasta. Kaikki muut taikinat teen itse, pullataikinat ja piparkakkutaikinat ym., koska ne ovat mielestäni paremman makuisia itse tehtynä.
Mä kerran päätin olla laiska ja kokeilin kaupan piirakka pohjaa ja se oli aivan hirveää!!! Kyllä itsetehty pohja on paljon parempi. Tosin mä nyt olen aika kulinaristi muutenkin enkä pidä teollisesta mausta missään ruoassa.
mökillä käytän vain valmispohjia jos leivon. Kotona teen yleensä itse. Kiva kun on mista valita.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 22:37"]
Toiset haluavat syödä sitä lisäainepaskaa koska se on heistä niin hyvää. Onhan se tietty kätevää, kun se säilyy kaapissa 10 vuotta.
[/quote]
En tiedä mitä pohjaa olet kaupassa vilkuillut, nimittäin en yhteenkään ole törmännyt missä olisi vielä enemmän lisättyä lisäainetta. Ja pakastimen ansoista säilyy pidempään, ei aineiden. Ja kuules, onhan voissa ja jauhoissakin osassa sitä lisäainepaskaa, joista sinä teet pohjasi, joten suu kiinni vaan ;)
Toiset haluavat syödä sitä lisäainepaskaa koska se on heistä niin hyvää. Onhan se tietty kätevää, kun se säilyy kaapissa 10 vuotta.
Mä en käytä, kun piirakkataikna on niin helppo tehdä itse, suolainen etenkin kun ei tarvi vatkata tai mitään. Jauhot, voi sekaisin ja loraus jääkylmää vettä niin se on siinä. Toki monimutkaisempiakin reseptejä on mutta tuo perusohje ilman säilöntäaineita on ihan ok ja nopeampi kuin valmistaikinan sulatus.
Ei tietenkään.
Kukaan ei ole ikinä ostanut niitä, ja ajattele, etteivät silti ole ymmärtäneet lopettaa valmistusta :(
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 13:44"]
hei! mitä pohjia te käytätte? tai käytättekö niitä valmistaikinoita? t: eräs laiska mutta hyvä leipuri kyllä halutessaan,,
[/quote]
tuota minä käytän, myöskin se rukiinen piirakkapohja on loistava :)
Siis voi helvetti... On sullakin murheet. Onneksi olkoon, olet päässyt erittäin helpolla elämässäs jos sun ainoa murhe on joku saat...an PIIRAKKAPOHJA!
Sunnuntai-piirakkataikinaa käytän suolaisiin. Makeita piirakoita teen harvoin, koska en ole löytänyt mieleistä pohjaa, en itse tehtynä enkä valmiina.
Mitä tulee 60-lukuun, äitini oli kotirouva toisin kuin minä. Tosin ei hänellä ollut pakastintakaan eikä käsi-ihottumaa kuten minulla.
Kyllä se muropohja on ihan samanmakuinen kuin itsetehtykin, kukaan ei huomaa eroa. Eri juttu sitten jos kikkailee ja tekee jotain kummallisia erikoisia versioita. Varmasti äitini äiti olisi käyttänyt myös valmiita jos niitä olisi ollut saatavilla, hänellä oli aikoinaan kymmenen lasta, ja avioliiton alkuaikoina elukoiden ja lasten lisäksi appivanhemmat hoidettavana jotka makasivat sängyissään ja paskoivat alleen, vesi piti kantaa kaivolta. Kaikki lapsetkin syntyivät kotona, ja toiseksi viimeisen kohdalla meinasi kuolla verenvuotoon. 60-luvulla äitini oli lapsi, enkä todellakaan tee asioita samalla tavalla kuin mumma silloin, eikä tee muuten äitikään.
Ei sillon 60-luvulla ollut paljon muutakaan mitä nykyään on :D
En usko, että kukaan niitä oikeesti käyttää. Ostavat vaan jalomielisyyttään, jotta kauppias pystyy ruokkimaan perheensä. Kotona heittävät ne kompostiin, jotta madoille tulee hyvä mieli.
En käytä edes niitä valmiita, en koskaan leivo.
Elin jo 1960-luvulla, eikä silloin ollut pakastimia, joissa säilyttää valmiita piirakkapohjia.
Sitten kun oli, muistan ensimmäisenä meilläkin ne torttutaikinat, kun kauliminen on aika työlästä ja vaivalloista, ja toiseksi leipomovoi oli silloin rasvaveron vuoksi halvempaa ja sen ansiosta ei itse tehty taikina ollut edes halvempaa.
Ja kyllä käytän joskus valmiita taikinoita, vaikka teen pienen piirakan muropohjan itsekin lähes kirjaimellisesti käden käänteessä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 13:27"]
Nykynuoriso on kyllä todella laiskaa. Pesevät pyykit koneella, eivät edes keitä lakanoita, puhumattakaan siitä, että avannon reunalla pesisivät! Ruokaakin valmistetaan sähköhellalla, kenelläkään ei ole tulisijaa. Vedetkin tulevat nykyään suoraan sisään! Minun nuoruudessani vedet piti kantaa kylän yhteisestä kaivosta, ja voi pojat, siinä olikin tekemistä, kun monta kilometriä kannettiin sankoja, että saatiin vettä kotiin. Eikä juuri kukaan enää itse pidä sikoja ja lehmiä, lypsä ja teurasta ja tee makkaraa ja savusta.
Hävetkää!
[/quote]
Minä melkein teen kaiken tuon, joten häpeän vain osaksi.
Minä laitan ruokaa ympäri vuoden puuhellalla ja leivinuunissa joka ikinen päivä, meillä ei ole sähköliettä ei edes mikroaaltouunia.
Meillä on omat possut, lampaat ja kanat, yksi lypsykuttukin löytyy. Itse teurastetaan ja laitetaan lihoiksi. Villalangat tehdään omista villoista ja taljatkin otetaan lampaista talteen. Sianihrat saippuoiksi.
Vesi tulee kyllä sisään ja pyykkään koneella, tosin tässä yksi talvi meni putket jäähän, joten jouduttiin kanniskelemaan vesiäkin oikein urakalla ja hellalla lämmittämään pesuveet.
Ikää on 30v ja käyn kodin ulkopuolella palkkatyössäkin.
[/quote] Tuo elämä ei ole kyllä pätkääkään sitä mitä haluaisin elää, mutta jos joku haluaa, niin siitä vaan.