Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitko asunnon yksityiseltä vai luotatko vain välittäjään?

Vierailija
26.07.2020 |

Mitä riskejä suoraan yksityiseltä ostamiseen voi liittyä?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto-osakkeen kauppaan ei liity mitään muodollisuuksia.

Kauppakirjan laatiminen? Rahojen ja osakekirjan siirto? Kaikille sopivan ajan järjestely pankkiin?

Vierailija
42/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntokaupassa liikkuu suuret rahat, yleensä suurimmat yksittäisen ihmisen elämässä. Kaupassa on monta osaa, jotka täytyy hoitaa oikein ja monta asiaa, joista olla tietoinen. En siksi haluaisi ostaa asuntoa maallikolta. Tai myydä itse asuntoa omatoimisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ostaa yksityiseltä, jos tuntisin alueen ja sen neliöhinnat hyvin. Muutaman kerran olen bongannut törkeää ylihinnoittelua näissä yksityisissä ilmoituksissa. Toki niissä on ollut myös halpaa hinnoittelua verrattuna välittäjien myymiin asuntoihin.

Vierailija
44/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skippaan heti ilmoitukset, jossa on yksityinen myyjä. En luota, että osaa arvioida tönönsä hinnan. Jos ei raaski maksaa välittäjästä, niin asunnon rempoissakin säästetty

Välittäjäthän rientää kilpaa antamaan ilmaiseksi arvionsa talon arvosta. Fiksu myyjä ottaa arvion parilta - kolmelta välittäjältä ainakin, ennen kuin tekee sopimuksen jonkun kanssa - tai päättää myydä itse.

Onkin muuten aika "ihmeellistä", kuinka paljon eri välittäjien arviot voivat heittää...

Vierailija
45/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntokaupassa liikkuu suuret rahat, yleensä suurimmat yksittäisen ihmisen elämässä. Kaupassa on monta osaa, jotka täytyy hoitaa oikein ja monta asiaa, joista olla tietoinen. En siksi haluaisi ostaa asuntoa maallikolta. Tai myydä itse asuntoa omatoimisesti. 

Noi muodollisuudet on lähes pakko hoitaa pankissa jo sen takia että rahansiirrot ei onnistu muualla kuin konttorilla(suuret summat). Pankki hoitaa korvausta vastaan muodollisuudet, ei halvalla mutta huomattavasti välittäjää halvemmalla. Lisäksi sen välittäjän voi ottaa tekemään vain paperit niin palkkio liikkuukin jo järjellisissä lukemissa, kun jää se "työläs ja kallis" myyntityö pois.

Vierailija
46/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skippaan heti ilmoitukset, jossa on yksityinen myyjä. En luota, että osaa arvioida tönönsä hinnan. Jos ei raaski maksaa välittäjästä, niin asunnon rempoissakin säästetty

Ostajahan sen välittäjän viime kädessä maksaa 😁

Vierailija
47/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että usein kun omistaja myy itse, hintapyyntö on kovempi ja monesti jopa aika epärealistinen.

Kyllä välittäjä on palkkionsa ansainnut. Ihan niinkuin minkä tahansa palvelun tuottaja.

Moni ei laske myymiseen ja esittelyyn käytettyä aikaa ollenkaan. Ihminen, joka on ostamassa kotia itselleen haluaa usein nähdä asunnon toisenkin kerran, usein jonkun läheisensä yhdessä.

Jos on aikaa, niin tottakai voi myydä itse.

Kaverini myi hiljattain Helsingin keskustasta itse, oli tosin ottanut välittäjältä maksuttoman hinta-arvion. Asunnosta oli kaksi oikeasti kiinnostunutta ja siitä syntyi kilpailu. Kaverini onneksi, ja hinta kipusi helposti välittäjän hinta-arviota korkeammaksi. Mutta kyllä se myyntityö aikaa ja vaivaa otti, monen monia sähköposteja.

Vierailija
48/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että usein kun omistaja myy itse, hintapyyntö on kovempi ja monesti jopa aika epärealistinen.

Kyllä välittäjä on palkkionsa ansainnut. Ihan niinkuin minkä tahansa palvelun tuottaja.

Moni ei laske myymiseen ja esittelyyn käytettyä aikaa ollenkaan. Ihminen, joka on ostamassa kotia itselleen haluaa usein nähdä asunnon toisenkin kerran, usein jonkun läheisensä yhdessä.

Jos on aikaa, niin tottakai voi myydä itse.

Kaverini myi hiljattain Helsingin keskustasta itse, oli tosin ottanut välittäjältä maksuttoman hinta-arvion. Asunnosta oli kaksi oikeasti kiinnostunutta ja siitä syntyi kilpailu. Kaverini onneksi, ja hinta kipusi helposti välittäjän hinta-arviota korkeammaksi. Mutta kyllä se myyntityö aikaa ja vaivaa otti, monen monia sähköposteja.

Saattoi kyllä tulla sillä ajalla ja vaivalla sellainen tuntipalkka ettei töistä irtoa.

Vierailija
49/49 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut ilman välittäjää sekä Asuntoja että kiinteistöjä. Sillä välittäjällä ei ole mitään luotettavuutta lisäävää tekemistä kaupassa, välittäjä ei vastaa mistään.

Ainoa lähipiirin ongelma asuntokaupoissa syntyi kun äitini myi talonsa välittäjän avulla, ja välittäjä kirjasi myyntiesitteeseensä virheellisiä tietoja lämmitysjärjestelmän uusimisvuodesta ja kattilan koosta. Kun äiti huomasi ne, hän soitti välittäjälle, joka lupasi korjata asian, muttei koskaan korjannut. Ostaja sitten pääsi niiden perusteella vaatimaan hinnanalennusta.

Opetus: älä koskaan soita, laita kaikki kirjallisena. Välittäjä olis ollut vastuullinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi