Ostaisitko asunnon yksityiseltä vai luotatko vain välittäjään?
Mitä riskejä suoraan yksityiseltä ostamiseen voi liittyä?
Kommentit (49)
Välittäjät osaavat myydä asunnon, jos ostaja on epävarma tms. Itselleni on sama keneltä ostan, mutta laitan välittäjän myymään asunnon.
En. Tälläkin hetkellä asunnonvaihto on ajankohtainen ja skippaan kaikki ilmoiitukset joissa omistaja myy itse.
Vierailija kirjoitti:
Välittäjän käyttö on pelkkää laiskuutta.
Voi olla. Palvelusta ja helppoudesta tulee maksettua muissakin asioissa, ja itse teen sen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ostan sellaisen missä on välittäjä. Asia on juuri ajankohtainen ja niitä itse asuntonsa myyjiä tulee välteltyä jos vaan suinkin mahdollista.
Eli maksat mielelläsi sen hintaan lisätyn välityspalkkion? Ok.
Tai myyjä maksaa. Markkinahintaan asunnot pääsääntöisesti myydään kauppaa niitä sitten välittäjä tai omistaja itse.
Kun tässä olen asuntoilmoituksia sattuneesta syystä seuraillut pidemmän ajan varsin tiiviisti, niin ei liene sattumaa, että aika usein näkee ilmoituksia joissa omistaja hoitaa myyntiä ensin kuukausien ajan, ja sen jälkeen kohde löytyykin joltakin välittäjältä.
Kerran olen yksityiseltä ostanut.
Se oli viimeinen kerta.
Tyyppi yritti kusettaa ja vedättää.
Vierailija kirjoitti:
Pari asuntoa olen ostanut yksityiseltä. Löytyi lehti-ilmoituksesta haluamastani talosta. Ei mitään ongelmia. Paperit tehtiin pankissa.
Yhden talon ostin välittäjän kautta koska sekin ”unelmien talo”. Tämän myyjä oli tosi tarkka ja ikävä, joten ihan hyvä, että,välittäjä oli välissä sovittelemassa. Välittäjä kuitenkin ovelasti sai vedätettyä hintaa kymppitonnilla, kun oli taitava myyjä ” kannattaa heti tehdä paras tarjous”
Taitava myyjä saa manipuloitua ostajan tekemään tarjouksen täydestä hintapyynnöstä silloinkin kun ostajan kannattaisi nukkua rauhassa ensin yön yli. Harva lähtee enää perumaan kun on erehtynyt tekemään tarjouksen kirjallisena. Itsekin joskus tähän haksahdin :D Ihan kivan talon sain, olisin varmasti saanut halvemmallakin kun olisin malttanut. Joten jokaiselle asunnostajalle vinkki, älkää ikinä tehkö tarjousta näytössä. Nukkukaa yön yli tai parinkin yön yli ensin. Jos asunto/talo menee sillä välin niin sitten menee. Harva, siis todella harva, asunto on niin haluttu että siitä tarjotaan täysi hinta jo näytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asunnot olen myynyt ja ostanut yksityiseltä. En voi ymmärtää sitä laiskuutta välittäjien käytössä... Rahallisesti puhutaan kuitenkin 5-10 tuhannesta eurosta, ja varainsiirtoverosta.
Ei välittäjän käyttö varainsiirtoveroon vaikuta.
Varainsiirtoveroa ei voi välttää ostipa yksityiseltä tai välittäjältä.
Palkkiot ovat suunnilleen samaa luokkaa kuin juristin palkkio silloin, kun asunnossa ilmeneekin ongelmia ja asia viedään oikeuteen tai joutuu antamaan alennusta myyntihinnasta. Jos sitä riskiä ei ole ja tietää tasan tarkkaan, että se itse omin käsin rakennettu omakotitalo tai kaverin kanssa rempattu huoneisto on priimakunnossa sen tekniseltä osuudeltaan mikäpä on myydessä omatoimisestikin.
Viisaus ja varovaisuus ei ole laiskuutta. Ahneus ja oman edun tavoittelu, myös asuntoa myydessä., on vastuuntunno laiskuutta.
Mutta kun se välittäjä ei vastaa kuin esittämiensä tietojen oikeellisuudesta. Siitäkin on helppo yrittää karkuun kun sanoo asiakkaan antaneen tiedot. Välittäjästä saattaa toki olla joissain tapauksissa hyötyä mutta lähinnä myyjän kannalta, hankala-alue myydä, välittäjällä ostaja jo kiikarissa ym.
Kuntotarkastus välittäjää tarpeellisempi vaikka sekin melkoista tuuripeliä. Kuntotarkastus tulisikin tehdä niin että myjä, ostaja ja tarkastaja tekevät sen yhdessä niin että osapuolet ymmärtävät mitä ja miksi tarkistetaan sekä sen jälkeen tehdään pöytäkirja jonka kaikki osapuolet allekirjoittavat.
Skippaan heti ilmoitukset, jossa on yksityinen myyjä. En luota, että osaa arvioida tönönsä hinnan. Jos ei raaski maksaa välittäjästä, niin asunnon rempoissakin säästetty
Välittäjästä on hyötyä siinä että lähestulkoon kaikissa välitystoimistoissa on virallinen kaupanvahvistaja, joka on käytännössä välttämätön tehdessä kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
En. Tälläkin hetkellä asunnonvaihto on ajankohtainen ja skippaan kaikki ilmoiitukset joissa omistaja myy itse.
Kiinnostaisi tietää miksi? Ostajan hyödyt Välittäjästä minimaaliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan että kauppaa ja siihen liittyviä muodollisuuksia hoitaa edes jollakin tapaa ”puolueeton” taho.
Näytössä on huomattavasti mukavampi keskustella välittäjän kuin asunnon omistajan kanssa. Jos kaupassa tulee ongelmia, esim asunto ei vapaudu sovitusti, on ihan kiva olla välittäjä tukena. Yleensä välittäjä on kirjannut kauppakirjaan sanktiot tällaisesta tilanteesta huomattavasti tiukemmiksi kuin mitä itse olisin tehnyt tai mitä ehkä olisi myyjän kanssa suoraan neuvoteltavissa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen yksityiseltä ostanut.
Se oli viimeinen kerta.
Tyyppi yritti kusettaa ja vedättää.
Tuo(kin) on yksi syy, miksi en halua alkaa hieromaan kauppoja asunnon omistajan kanssa. Välittäjällä ei ole samanlaista motiivia kusettaa ostajaa ja lisäksi aivan eri tavalla mainekin pelissä.
Vierailija kirjoitti:
Skippaan heti ilmoitukset, jossa on yksityinen myyjä. En luota, että osaa arvioida tönönsä hinnan. Jos ei raaski maksaa välittäjästä, niin asunnon rempoissakin säästetty
Mutta se yksityinen myyjä on voinut arvioittaa myytävän kohteen hinnan usealla välittäjällä, jättänyt vaan toimeksiannon tekemättä.
Mitä tarkoitat että rempoissa säästetty? Ainakin itse teen/teetän kustannustehokkaasti. Ei ylihinnan maksaminen tarkoita että se olisi tehty erikoisen hyvin vain erikoisen kalliisti. Etenkin osakehuoneistossa ei omistaja valtavia remontteja edes voi tehdä kun ne kuuluvat taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan että kauppaa ja siihen liittyviä muodollisuuksia hoitaa edes jollakin tapaa ”puolueeton” taho.
Se on hyvä että laitoit tuon puolueeton lainausmerkkeihin koska yleensä on vähintään "5000 syytä" miksi välittäjä on hieman puolueelinen.
Vierailija kirjoitti:
Välittäjästä on hyötyä siinä että lähestulkoon kaikissa välitystoimistoissa on virallinen kaupanvahvistaja, joka on käytännössä välttämätön tehdessä kauppaa.
Ei kaupanvahvistajaa tarvita kuin kiinteistökaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto-osakkeen kauppaan ei liity mitään muodollisuuksia.
Välittäjän käyttö on pelkkää laiskuutta.