Suomalaiset ovat nyt "virallisesti" siirtyneet tekemään päivittäiset ruokaostokset netistä
Ruuan ja päivittäistavaran verkkokaupan vähäistä suosiota Suomessa on ihmetelty maailmalla jo pitkään. Nyt siihen ei ole enää syytä Ruuan verkkokauppa kasvoi 500% kuluneen kevän ja kriisin aikana kertoo Kesko. Kesko odottaa verkkokaupan osuuden ruuan ja päivittäistavaroiden myynnistä kasvavan samalla tahdilla vielä ensivuonna ja aloittanut miettimään pienten lähikauppojen sulkemisaika. Ruokakaupan tulevaisuus on selvästi verkossa eikä kivijalassa. Kaupungissa asuvat ihmiset ovat kiireisiä ja kiinni töissä joten aikaa säästyy kun ruokakassin voi tilata nopeasti kotiovelle netistä. S-ryhmän mukaan sellaista konseptia, joka voittaisi ruuan ja päivittäistavaran verkkokaupan, ei ole löytynyt. Esimerkiksi muissa Euroopan maissa tavallisten ruokaostosten suorittaminen netissä on ollut jo vuosia tavallista arkipäivää.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kesko-kasvatti-ruuan-verkkokauppaans…
Jos kuitenkin epäilee että asuu yli 10 kilometrin päässä lähimmästä ruokakaupasta ja että kauppa ei lähde kuskaamaan ruokaa siksi luoksesi, niin ainahan voi myös toki muutta lähemmäksi sitä ruokaa kuljettavaa Prismaa/Cittaria tai alkaa sitten kokonaan omavaraiseksi ja kasvaa ruuat itse. Se on ollut jokaisen oma valinta missä haluaa asua. Suomen kaupat ovat nyt kuitenkin valinneet Suomessa tuon verkkokaupan ruuan ja päivittäistavaroiden pääasialliseksi myyntikanavaksi niin että lähtevät kehittämään sitä ja kasvattamaan sen osuutta myynnissä eteenpäin. Se on sikäli erittäin iso harmi monen monen suomalaisen kannalta jotka asuvat toimitusalueiden ulkopuolella. Onneksi on vielä Lidl joka ei ole vielä lähtenyt tähän rumbaan mukaan.
Kommentit (40)
Pah. Ostin keväällä ruoat netistä ja niin nopeasti kuin koronan kannata mahdollista lopetin sen. Kalaa ainoastaan lohta tarjolla ja se paskin pala siitä paketissa. Koko ajan tavaroita loppu ja korvattu ties millä. Ikinä ei alennuksia. Kivikovia avocadoja tai kaikki jo lähes ylikypsiä jne. Haluan valita itse kiitos. Citymarket.
Me ollaan nyt pääsääntöisesti tilattu ruoka verkon kautta. Iso ongelma on se, että kauppa lykkää joka kerta meille niitä tuotteita, joissa viimeinen käyttöpäivä on tyyliin huomenna.
On kurjaa tilata 3 pakettia leikkeleitä, joiden piti riittää 2 viikoksi ja sitten saada sellaisia, jotka kaikki pitää käyttää viimeistään ylihuomenna.
On kurja saada herkkusieniä, jotka on niin vanhoja, että heitettiin ne pois.
On kurja saada kallis naudan sisäfile, jonka viimeinen käyttöpäivä oli kuukausi sitten JS kauppias väittää, että he laittoi sen silloin pakkaseen. Kyllä voi vielä syödä.
Ap oli sujuvasti tehnyt aloituksen yhdistäen Kauppalehden artikkelin (eka kappale) ja oma mielipide (toinen kappale) provokatiiviseksi sekamelskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ensimmäinen lause :"Ruuan ja päivittäistavaran verkkokaupan vähäistä suosiota Suomessa on ihmetelty maailmalla jo pitkään.".
Mikä ihme se on kun palvelu on ollut saatavissa lähinnä vain suurissa kaupungeissa, heille joilla on helppo käydä kaupassa muutenkin, ja sitten pelkällä keruulla on hintaa joku vitonen ja kotiintoimituksella 15€?
Tai jos ainoa toimittava kauppa on joku kallis ja valikoimaltaan onneton?
Vasta tänä keväänähän tarjonta alkoi laajentua.
Ei maksa niin paljon. Kuljetus on 10 euroa ja keruu ei ole hinnoiteltu.
Cm turku. Sieltä tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhillä ole varaa tilata netistä kun ruokaan on vähemmän rahaa kuin mitä tilauskulut on.
Asenne kysymys. Jos köyhät jättää terassikäynnit väliin, oluet juomatta ja tupakat pois, niin on varaa...
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan nyt pääsääntöisesti tilattu ruoka verkon kautta. Iso ongelma on se, että kauppa lykkää joka kerta meille niitä tuotteita, joissa viimeinen käyttöpäivä on tyyliin huomenna.
On kurjaa tilata 3 pakettia leikkeleitä, joiden piti riittää 2 viikoksi ja sitten saada sellaisia, jotka kaikki pitää käyttää viimeistään ylihuomenna.
On kurja saada kallis naudan sisäfile, jonka viimeinen käyttöpäivä oli kuukausi sitten JS kauppias väittää, että he laittoi sen silloin pakkaseen. Kyllä voi vielä syödä.
Yksityinen pieni kauppias ilm. Kyseessä. Tälläkin palstalla ja omien ja tuttavien kokemusten perusteella noin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kauppaa. Tuo on huonoa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on huono kauppias. Täällä kotiinkuljetus on toiminut erinomaisesti.
Kotiinkuljetus toimisi muuten hyvin mutta aika usein vihannesten laadussa olisi parantamista ja päiväykset tosi lyhyitä. On tullut sellaisia mitä en itse koskaan ottaisi sillä hinnalla, itse kun käy kaupassa voi valkata ainakin päältä päin hyvän oloiset. Viime tilauksen mukana sain kitukasvuisen nuhjuisen parsakaalin joka pyöri laatikon pohjalla ilman pussia tai muovia ja salaattipussin missä oli viimeinen käyttöpäivä heti seuraavalle päivälle ja seassa selkeästi huonoja osia. Luulen että pitää siirtyä tekemään niin, että käyn kerran viikossa ostamassa tuoretuotteet kaupasta itse ja tilaan kuivatuotteet ja muut hyvin säilyvät kotiin kerran kuussa tai ehkä jopa harvemmin, harmi koska haluaisin käyttää aikaa muuhun kuin kaupassa käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ensimmäinen lause :"Ruuan ja päivittäistavaran verkkokaupan vähäistä suosiota Suomessa on ihmetelty maailmalla jo pitkään.".
Mikä ihme se on kun palvelu on ollut saatavissa lähinnä vain suurissa kaupungeissa, heille joilla on helppo käydä kaupassa muutenkin, ja sitten pelkällä keruulla on hintaa joku vitonen ja kotiintoimituksella 15€?
Vasta tänä keväänähän tarjonta alkoi laajentua.Ei maksa niin paljon. Kuljetus on 10 euroa ja keruu ei ole hinnoiteltu.
Cm turku. Sieltä tilaan.
Pääkaupunkiseudulla on kauppoja, joissa kuljetus esim. 100€ ostossumman jälkeen ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta tänä keväänähän tarjonta alkoi laajentua.Ei maksa niin paljon. Kuljetus on 10 euroa ja keruu ei ole hinnoiteltu.
Cm turku. Sieltä tilaan.
No maksaapas. Kuljetus 14,90 €
Nouto 4,90 €, ainoa kauppa joka täällä toimittaa.
On turun cittari vähän kaukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista ettei monikaan kauppa myy kuivatavaraa netissä postin toimittamana. Saataisiin mekin tilata joilla kaupat eivät toimita, eikä kyllä olisi varaakaan 15€ tai yli maksaa kuljetuksesta.
Tokmannilla on pienehkö valikoima, ja sieltä olen tilannutkin, kärkkäiseltä usein taloustavarat kuten leivinpaperit, foliot, jne. Mausteita saa sieltä jonkin verran.Minusta olisi kiva kun lidl myisi kaikkea netin kautta, ei vain satunnaisia koneita ja kattiloita.
Meillä toimitusalueiden ulkopuolella kun lidliäkään ei ole esim. 50 km säteellä.Unohtui että halpa-hallilla on myös vähän kuivaruokaa nettikaupassa.
Mutta suppea on näillä tarjonta.
Olisi mukava saada valikoimaa vähän enemmän tänne syrjäseuduillekin, vaikka sen paketin postin toimipisteestä itse noutaisikin.
Tokmannilla oli yllättävän iso valikoima! Ihan yllätyin.
Asun keskisuuressa kaupungissa ja ennen tätä kevättä kotiintoimitusta ja noutoa on tarjonnut yksi K-supermarket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen pieni kauppias ilm. Kyseessä. Tälläkin palstalla ja omien ja tuttavien kokemusten perusteella noin ei ole.
Pieni, kunnan ainoa kauppa.
Kyllä ihan Turussakin saa joistain kaupoista tilatessa vanhoja vihanneksia ja lihaa, jonka viimeinen käyttöpäivä on huomenna. Iso S-ketjun kauppa kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Pah. Ostin keväällä ruoat netistä ja niin nopeasti kuin koronan kannata mahdollista lopetin sen. Kalaa ainoastaan lohta tarjolla ja se paskin pala siitä paketissa. Koko ajan tavaroita loppu ja korvattu ties millä. Ikinä ei alennuksia. Kivikovia avocadoja tai kaikki jo lähes ylikypsiä jne. Haluan valita itse kiitos. Citymarket.
Ai, meillä soittavat pakkausvaiheessa ja kysyvät vaihtoa jos jotain ei ole. Päivän tarjoukset lihatiskiltä ja kalatiskiltä kuuluu myös toimitukseen. Itse olen tilannut ihan kokonaisia kaloja. Vihannekset tulee lähitiloilta. Hedelmät on olleet hyvälaatuisia. Ehkä tässä on paikallisia eroja. Meillä on kauppias ollut hyvin aktiivinen, tuopa jopa toisinaan ruuat itse ovelle asti reippaan tervehdyksen kanssa.
Ollaan tilattu koronan aikana paljon ruokaa Pirkkalan Citymarketista ja aina on ollut tuoretta. Silloin tällöin joku tuote puuttunut, mutta harvoin. Ollaan tosi tyytyväisiä palveluun ja varmasti jatketaan koronan jälkeenkin. Välillä sitten paikan päälle kauppaan bongaamaan tarjoustuotteita (päivämääräalennetut, joita ei kotiinkuljetuksena saa) ja uutuuksia.
Koko kevään olen tilannut safkat, pesuaineet ym. netistä. Osa kotiinkuljetuksella, osa noudettuna.
Päiväykset on olleet pitkiä, ja tuotteiden laatu poikkeuksetta hyvä. Kerran oli virhe toimituksessa, ja sen huomasin vasta kun sain asiasta viestin.
Palvelun hinnoittelu on kohdillaan kun miettii, miten paljon työaikaa tuotteiden keräilyyn menee. Olen fiilisostaja, eli todennäköisesti suunnitelmallisuudella säästän joka tapauksessa, vaikka palvelusta maksankin.
Satunnaisesti varmasti jatkossakin tulee ruokakaupoissa käytyä, mutta itsepalveluasiakkaaksi en näillä näkymin enää kokonaan siirry.
Mä siirryin kotiinkuljetuspalveluiden käyttäjäksi jo 2017, kun liikuntakykyni sairauksien vuoksi heikkeni. Olen tilannut siitä asti päivittäistavaraostokseni netin kautta ja kotiinkuljetuksella. Liikuntakykyni parani vuosi sitten leikkausten jälkeen, mutta totesin tämän palvelun niin helpoksi ja käytännölliseksi, että jatkoin tilaamista. Tiedän monia, jotka ovat pandemian aikana havainneet saman käytännöllisyyden ja aikovat jatkaa tilaamista pandemian jälkeenkin.
Olen siirtynyt pysvästi tilaamaan elintarvikkeet kotiinkuljetuksella, ja olen ollut hyvin tyytyväinen. En ala enää koskaan roudaamaan painavia ostoksia itse. Tilaan kaupasta, joka toimii vain tilausperiaatteella, eli niitä tuotteita ei ole lukuisat asiakkaat hypistelleet ja yskineet päälle.