Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ovat nyt "virallisesti" siirtyneet tekemään päivittäiset ruokaostokset netistä

Vierailija
26.07.2020 |

Ruuan ja päivittäistavaran verkkokaupan vähäistä suosiota Suomessa on ihmetelty maailmalla jo pitkään. Nyt siihen ei ole enää syytä Ruuan verkkokauppa kasvoi 500% kuluneen kevän ja kriisin aikana kertoo Kesko. Kesko odottaa verkkokaupan osuuden ruuan ja päivittäistavaroiden myynnistä kasvavan samalla tahdilla vielä ensivuonna ja aloittanut miettimään pienten lähikauppojen sulkemisaika. Ruokakaupan tulevaisuus on selvästi verkossa eikä kivijalassa. Kaupungissa asuvat ihmiset ovat kiireisiä ja kiinni töissä joten aikaa säästyy kun ruokakassin voi tilata nopeasti kotiovelle netistä. S-ryhmän mukaan sellaista konseptia, joka voittaisi ruuan ja päivittäistavaran verkkokaupan, ei ole löytynyt. Esimerkiksi muissa Euroopan maissa tavallisten ruokaostosten suorittaminen netissä on ollut jo vuosia tavallista arkipäivää.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kesko-kasvatti-ruuan-verkkokauppaans…

Jos kuitenkin epäilee että asuu yli 10 kilometrin päässä lähimmästä ruokakaupasta ja että kauppa ei lähde kuskaamaan ruokaa siksi luoksesi, niin ainahan voi myös toki muutta lähemmäksi sitä ruokaa kuljettavaa Prismaa/Cittaria tai alkaa sitten kokonaan omavaraiseksi ja kasvaa ruuat itse. Se on ollut jokaisen oma valinta missä haluaa asua. Suomen kaupat ovat nyt kuitenkin valinneet Suomessa tuon verkkokaupan ruuan ja päivittäistavaroiden pääasialliseksi myyntikanavaksi niin että lähtevät kehittämään sitä ja kasvattamaan sen osuutta myynnissä eteenpäin. Se on sikäli erittäin iso harmi monen monen suomalaisen kannalta jotka asuvat toimitusalueiden ulkopuolella. Onneksi on vielä Lidl joka ei ole vielä lähtenyt tähän rumbaan mukaan.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ryhmä saa haluamansa kassatyövoiman kun Thaimaasta tuodaan 90 000 "marjanpoimijaa" Suomeen. Varsinkin SOK:n toimitusjohtaja Taavi Heikkilä on ollut harmissaan kun "Suomesta ei löydy lainkaan halukkaita työntekijöitä asiakaspalvelun ja kanssatyöntekijöiksi" ja "varsinkin nyt koronan aikaan suomalaisten innokkuus vältellä töitä ja jäädä kotiin lisääntyi." Mitään ajatuksia tästä asiasta mistä valtamedia vaimenee täysin vaikka me S-ryhmän entiset työntekijät haluttiin siitä kertoa.

Vierailija
2/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Not me. Käyn edelleen päivittäistavarat n. 3krt/vko marketeista ostamassa. Kengät, vaatteet, sisustus ym olen siirtänyt verkkokauppoihin jo vuosia sitten. Ruuan haluan edelleen itse valita, jo ihan laadun ja tuoreuden takia. En luota siihen ettei kauppa yrittäisi dumpata vanhoja paskoja jos tilaan ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yksi koronakevät nyt vielä vakiota tee, kyllä kaupoilla näkee ihmisiä vielä ihan samaan malliin kuin ennenkin.

Vierailija
4/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole. En käytä edes itsepalvelukassaa.

Ja olen sataprosenttisesti suomalaisempi kuin yksikään muu tämän pallon asukas :|

Vierailija
5/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se yksi koronakevät nyt vielä vakiota tee, kyllä kaupoilla näkee ihmisiä vielä ihan samaan malliin kuin ennenkin.

Sano se kauppojen johtajille jos he nyt edes tavallisia ihmisiä kuuntelee. Ovat nyt tällä hetkellä innoissaan ja haltioissaan siitä että ruoan verkkokaupoa kasvoi sen 500% yhden kevään aikana ja odottavat että 500% kasvu jatkuu vielä ensi keväänä. Tuo on hälyttävää!

Vierailija
6/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten jos lähin Prisma on toisella puolella Suomea?

Vierailija
8/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista ettei monikaan kauppa myy kuivatavaraa netissä postin toimittamana. Saataisiin mekin tilata joilla kaupat eivät toimita, eikä kyllä olisi varaakaan 15€ tai yli maksaa kuljetuksesta.

Tokmannilla on pienehkö valikoima, ja sieltä olen tilannutkin, kärkkäiseltä usein taloustavarat kuten leivinpaperit, foliot, jne. Mausteita saa sieltä jonkin verran.

Minusta olisi kiva kun lidl myisi kaikkea netin kautta, ei vain satunnaisia koneita ja kattiloita.

Meillä toimitusalueiden ulkopuolella kun lidliäkään ei ole esim. 50 km säteellä.

Vierailija
9/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn edelleen itse kaupassa koska en halua että joku myyjä valitsee mulle hedelmät vaan haluan itse tarkistaa laadun. Sama pätee esim. lihaan, kalaan jne.

Satuin myös kuulemaan tällä viikolla kauppareissulla kun kerääjä soitti kolmatta kertaa samalle asiakkaalle jostain tuotteesta joka oli loppu. Ja kyllä, tiedän sen olevan sama asiakas koska kaksi kertaa sanoi ”xxxx Kaupasta täällä taas hei...”.

Vierailija
10/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn edelleen itse kaupassa koska en halua että joku myyjä valitsee mulle hedelmät vaan haluan itse tarkistaa laadun. Sama pätee esim. lihaan, kalaan jne.

Satuin myös kuulemaan tällä viikolla kauppareissulla kun kerääjä soitti kolmatta kertaa samalle asiakkaalle jostain tuotteesta joka oli loppu. Ja kyllä, tiedän sen olevan sama asiakas koska kaksi kertaa sanoi ”xxxx Kaupasta täällä taas hei...”.

Meilläkin parin kolmen seuraavan päivän ruoat oikeastaan lyödään lukkoon vasta kauppareissulla saatavuuden ja tuoreuden perusteella, ei etukäteen. 

Vierailija
11/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista ettei monikaan kauppa myy kuivatavaraa netissä postin toimittamana. Saataisiin mekin tilata joilla kaupat eivät toimita, eikä kyllä olisi varaakaan 15€ tai yli maksaa kuljetuksesta.

Tokmannilla on pienehkö valikoima, ja sieltä olen tilannutkin, kärkkäiseltä usein taloustavarat kuten leivinpaperit, foliot, jne. Mausteita saa sieltä jonkin verran.

Minusta olisi kiva kun lidl myisi kaikkea netin kautta, ei vain satunnaisia koneita ja kattiloita.

Meillä toimitusalueiden ulkopuolella kun lidliäkään ei ole esim. 50 km säteellä.

Unohtui että halpa-hallilla on myös vähän kuivaruokaa nettikaupassa.

Mutta suppea on näillä tarjonta.

Olisi mukava saada valikoimaa vähän enemmän tänne syrjäseuduillekin, vaikka sen paketin postin toimipisteestä itse noutaisikin.

Vierailija
12/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kyllä yhtään ymmärrä, miksi verkkotilaukset olisivat kaupassa kävijöiltä tai keneltäkään muulta pois. Omaan kauppaani on tämän vuoden aikana tullut mahdollisuus tilata ruoka kotiin, ja ostosten keräilijöistä päätellen, sitä mahdollisuutta myös käytetään. Loput käyvät kaupassa ihan kuten ennenkin.

Vierailija
13/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään kaupassa 2-3krt viikossa, haluan itse katsoa tuotteiden päiväykset ja nähdä hedelmien ja vihannesten ulkonäön.

Vierailija
14/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 10 vuotta tilannut ruuat kotiinkuljetuksena. 

Vierailija
15/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaan säännöllisesti ruuat kotiinjulketuksena, ja aina on tullut priima tavaraa eikä mikään tuote ole koskaan ollut loppu. 

Vierailija
16/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ensimmäinen lause :"Ruuan ja päivittäistavaran verkkokaupan vähäistä suosiota Suomessa on ihmetelty maailmalla jo pitkään.".

Mikä ihme se on kun palvelu on ollut saatavissa lähinnä vain suurissa kaupungeissa, heille joilla on helppo käydä kaupassa muutenkin, ja sitten pelkällä keruulla on hintaa joku vitonen ja kotiintoimituksella 15€?

Tai jos ainoa toimittava kauppa on joku kallis ja valikoimaltaan onneton?

Vasta tänä keväänähän tarjonta alkoi laajentua.

Vierailija
17/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autoa, ei kunnollista paikallisliikennettä ja kaupalle ja kotiin tulee useampi kilometri. Ilolla olen ottanut vastaan nettikaupan avautumisen. Stressitasoni on laskenut huomattavasti kun ruuan hankkiminen ei ole enää voimia vaativa harrastus. Painostakin lähtenyt lähes 10% . Voi vihdoin ostaa ruokia muullakin kuin bulkkiperiaatteella. Syömämme ruoka on monipuolistunut ja laatu kohentunut. 

Vierailija
18/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten jos lähin Prisma on toisella puolella Suomea?

Mitä väliä sillä on vaikka se prisma olisi vaikka uudessa seelannissa JOS kotiinkuljetus toimii....

Vierailija
19/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimpään kauppaan (Prisma) on Jyväskylän keskustasta (Gummeruksen katu) noin kolme ja puoli kilsaa eikä se ole edes työmatkan varrella joten ihan mielelläni tilaan ruuat ja muut kauppa ostokset netistä kotiin niin ei tule turhaa ajelua autolla.

Vierailija
20/40 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhillä ole varaa tilata netistä kun ruokaan on vähemmän rahaa kuin mitä tilauskulut on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän