Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 3e opiskelijalounas mielestäsi halpa?

Vierailija
25.07.2020 |

Työpaikkalounaaseen verrattuna tietysti, mutta itse tehden tekee kotiruokaa halvemmalla. Itse kun aikoinani opiskelin (90-luvulla), opiskelijalounas oli suhteessa halvempi.

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa joo mutta halvemmallakin pääsee. Itse tein opiskeluaikana tämmöistä: paketti jauhelihaa, paketti pekonia, purkki papuja, tomaattimurskaa, iso pussi pakastevihanneksia, juustoraastetta. Hiilarilisäkettä vaihtelee fiiliksen mukaan. Varmasti tulee halvemmaksi kuin 3e/annos.

Vierailija
102/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 eurolla saa kotona tonnikalamössöä. Syön todella hyvin ruokalassa kun lastaan salaattia/kasviksia ruuan kanssa, puhumattakaan maitotuotteista + useampi leipäpala. Päivän pääruoka minulle.

Kolmella eurolla saa 400gr laadukasta naudan jauhelihaa ja siihen vähän makaronia ja ketsuppia lisäksi, niin hinta on jotain 3.06, mikä onkin se opiskelijalounaan maksimihinta. Taatusti maha täynnä tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on halpa kaikille, paitsi niille opiskelijoille. 3€ tekee moneksi päiväksi esimerkiksi maksronilaatikkoa tai hernekeittoa.

Vierailija
104/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo 5.9€/ateria tulee? Kela.fi kertoo, että valtio maksaa ateriatukea 1.94€/ annos. Eli käytännössä annoksen hinta on 4.94€, jos opiskelija maksaa 3€. Osa opiskelijaravintoloista ei nosta hintaa tuohon 3 euroon. Muistan itse Turusta yhden opiskelijaravintolan, jossa ainakin 2011 oli valikoimassa myös alle 2 euron ruoka, vaikka perushinta tuolloinkin oli 2.5€.

Pääasiassa opiskelijaravintoloiden ruuat ovat hyviä ja monipuolisia ja 3€ on ok hinta mielestäni. 

Vierailija
105/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 eurolla saa kotona tonnikalamössöä. Syön todella hyvin ruokalassa kun lastaan salaattia/kasviksia ruuan kanssa, puhumattakaan maitotuotteista + useampi leipäpala. Päivän pääruoka minulle.

Kolmella eurolla saa 400gr laadukasta naudan jauhelihaa ja siihen vähän makaronia ja ketsuppia lisäksi, niin hinta on jotain 3.06, mikä onkin se opiskelijalounaan maksimihinta. Taatusti maha täynnä tuosta.

Niin. Maha täynnä mössöä. Lounas erittäin monipuolinen tohon verrattuna.

Vierailija
106/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmalla saa jos tekee itse, mutta ruoka on aika yksipuolista jos pääraaka-aineet on makaroni ja riisi. Tonnikalapurkkikin on aika kallis ja talvella vihannekset ovat järjettömän kalliita.

Vierailija
107/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Maha täynnä mössöä. Lounas erittäin monipuolinen tohon verrattuna.

Tuosta mössöstä syö 3 kertaa mahansa täyteen ja vaikka joka kerta söisi myös eurolla maitoa, leipää ja kasviksia, hinta jäisi silti opiskelijalounasta halvemmaksi.

Vierailija
108/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä Fazerin ruokalassa kasvisruoka oli vielä keväällä 1,58 e, joten on halpa. Liharuuat 20 c enemmän. Myös Unicafen 2,60 e on halpa.

Miksi?

No, siellä on ruuan lisäksi laaja lisukesalaattivalkoima. Olisi kallista ja vaivalloista niin monipuolisesti kotiin ostaa ja sitten raastella sekä pilkkoa.

Myös leivät kuuluu ja tietenkin helppous.

Maksaisin 4 e mielelläni. 😁

Vierailija
109/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä sisältää. Jos on keittoa ja leipää niin ei ole halpa. Jos on ”normaalia” ruokaa niin en osaa sanoa. Kyllähän halvemmalla pääsisi kun tekisi ruoan kotona (tai riippuu mitä on tottunut syömään).

Mikä estää opiskelijoita tuomasta omia eväitä ja syömästä niitä, jos 3€ ateria tuntuu liian kalliilta.

Ketään ei pakoteta syömään, ei edes peruskoulussa, vaan peruskouluunkin voi vanhemmat laittaa lapselle omia eväitä.

Suurin osa käyttää opiskelijalounas etua ja lounaalla ahtavat itsensä täyteen ja pärjäävät sillä iltapalaan. Harvat kait syövät enää kotona päivällistä eli 3€ opiskelijalounaalla korvataan kaksi ateriaa.

Kuka pystyy syömään kerralla niin paljon ettei iltapäivällä ole nälkä? En minä ainakaan.

Vierailija
110/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyi. Kuka tollasta jaksaa syödä?

Siihen lounaaseen kuuluu ne kasvikset, joilla kannattaa puolet lautasesta täyttää.

Vierailija
111/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvemmalla saa jos tekee itse, mutta ruoka on aika yksipuolista jos pääraaka-aineet on makaroni ja riisi. Tonnikalapurkkikin on aika kallis ja talvella vihannekset ovat järjettömän kalliita.

Kyllä siinä saa olla melkoisen mielikuvitukseton ja uusavuton, jos ei pysty ostamaan 3 eurolla aineksia kunnollisen ruokaan. Oletko koskaan kuullut esim. linsseistä, pavuista ja herneistä? Tai edes broilerin koipi-reisistä?

Talvella ei yleensä kannata ostaa kurkkua ja tomaattia, koska ne on silloin kalliita. Talvella kannattaa suosia kaalia, porkkanaa, lanttua, sipulia, banaaneja, appelsiineja, omenoita ja muita kasviksia, jotka on silloin halpoja tai ainakin kohtuuhintaisia.

Vierailija
112/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä väliä jos kotona voi tehdä halvemmalla?! 😅

Toinen korkeakoulu menossa ja ikinä ei ole niin köyhää opiskelijaa tullut vastaan, että edes 3 e lounas kirpasee.

En minä ainakaan kesken päivän lähde 40 min matkan kotiin syömään, joten tuo oman tehdyn syöminen ei ole relevanttia.

Meidän yliopistossa se lounas on muutenkin vain 1,60-1,90 e paikkeilla ja on parempaa kuin Unicafe.

Vierailija
113/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä Fazerin ruokalassa kasvisruoka oli vielä keväällä 1,58 e, joten on halpa. Liharuuat 20 c enemmän. Myös Unicafen 2,60 e on halpa.

Miksi?

No, siellä on ruuan lisäksi laaja lisukesalaattivalkoima. Olisi kallista ja vaivalloista niin monipuolisesti kotiin ostaa ja sitten raastella sekä pilkkoa.

Miksi kasvikset pitäisi syödä raastettuna ja pilkottuina? Porkkana on ihan yhtä terveellistä riippumatta siitä, syökö sen raasteena vai rouskuttaako kokonaisena.

Vierailija
114/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On halpa. Eipä tuolla rahalla osta juuri mitään kotiin. Jos syöt tuolla hinnalla pääruoan, salaatin, leipää ja juoman, hinta on alhainen.

Esimerkkejä pääruuista:

2 rapeaa kalapalaa (eli käytännössä kalapuikkoja) ja kermaviilikastiketta

1 pala pakasteseitä juustokastikkeessa

1 uunimakkara (eli halpa jauhomakkara halpisjuustolla)

4 lihapullaa

Lisukkeena riisiä ja perunaa.

Salaattia saa ottaa yhdelle pienelle lautaselle, ja salaattipöytä sisältää:

1) maapähkinöitä tai purkkipapuja

2) kaalia

3) porkkanaraastetta, jonka joukossa on joskus rusinoita tai purkkiananasta

4) pakasteherneitä, pakastemaissia tai herne-maissi-paprikaa

Juomana veden lisäksi lasi rasvatonta maitoa tai sekamehua.

Lisäksi saa ottaa 2 palaa leipää ja margariinia.

2 eurolla saa taatusti paljon tehtyä isomman annoksen maukkaampaa ja terveellisempää kotiruokaa.

Olen kanssasi samaa mieltä. Mutta eihän valmiin ruoan tarvitse ollakkaan samanhintaista itse tehdyn kanssa. Ei tarvitse käydä ostoksilla, laittaa, lämmittää, siivota jälkiä, tiskata, viedä roskia jne.

Sen sijaan täytyy kävellä tai pyöräillä opiskelijaravintolaan, jonottaa pahimmillaan jopa yli 20 minuuttia, syödä ruokansa ikävän hälyisessä ympäristössä ja lajitella roskat ja astiat lopuksi omille paikoilleen.

Höpö höpö.

Suurin osa meillä ainakin menee suoraan luennolta tai kirjastosta syömään.

Ahdasta on jonottaa joo, mutta kun saa ihan hyvän aterian (+ leipä, mehu/maito ja salaatit/hedelmät/kasvikset) alle kahdella tai kolmella eurolla, niin ei siinä kukaan viiti valittaa.

Vierailija
115/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi kasvikset pitäisi syödä raastettuna ja pilkottuina? Porkkana on ihan yhtä terveellistä riippumatta siitä, syökö sen raasteena vai rouskuttaako kokonaisena.

No kyllä mä äsken söin kirsikkatomaatteja sellasenaan ja eilen söin kokonaisia porkkanoita hummukseen dipattuna.

Mutta haluan syödä kasviksia sen pääruoan kanssa. Usein jopa samaa aikaa lappaan suuhun niitä kasviksia tai salaatteja + lämmintä ruokaa.

Menee myös kätevämmin, kuin se että vedän eka lämpimät ja sitten rouskutan porkkanat.

Vierailija
116/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On halpa. Eipä tuolla rahalla osta juuri mitään kotiin. Jos syöt tuolla hinnalla pääruoan, salaatin, leipää ja juoman, hinta on alhainen.

Esimerkkejä pääruuista:

2 rapeaa kalapalaa (eli käytännössä kalapuikkoja) ja kermaviilikastiketta

1 pala pakasteseitä juustokastikkeessa

1 uunimakkara (eli halpa jauhomakkara halpisjuustolla)

4 lihapullaa

Lisukkeena riisiä ja perunaa.

Salaattia saa ottaa yhdelle pienelle lautaselle, ja salaattipöytä sisältää:

1) maapähkinöitä tai purkkipapuja

2) kaalia

3) porkkanaraastetta, jonka joukossa on joskus rusinoita tai purkkiananasta

4) pakasteherneitä, pakastemaissia tai herne-maissi-paprikaa

Juomana veden lisäksi lasi rasvatonta maitoa tai sekamehua.

Lisäksi saa ottaa 2 palaa leipää ja margariinia.

2 eurolla saa taatusti paljon tehtyä isomman annoksen maukkaampaa ja terveellisempää kotiruokaa.

Olen kanssasi samaa mieltä. Mutta eihän valmiin ruoan tarvitse ollakkaan samanhintaista itse tehdyn kanssa. Ei tarvitse käydä ostoksilla, laittaa, lämmittää, siivota jälkiä, tiskata, viedä roskia jne.

Sen sijaan täytyy kävellä tai pyöräillä opiskelijaravintolaan, jonottaa pahimmillaan jopa yli 20 minuuttia, syödä ruokansa ikävän hälyisessä ympäristössä ja lajitella roskat ja astiat lopuksi omille paikoilleen.

Höpö höpö.

Suurin osa meillä ainakin menee suoraan luennolta tai kirjastosta syömään.

Ahdasta on jonottaa joo, mutta kun saa ihan hyvän aterian (+ leipä, mehu/maito ja salaatit/hedelmät/kasvikset) alle kahdella tai kolmella eurolla, niin ei siinä kukaan viiti valittaa.

Minäkin menen suoraan luennolta syömään, kuten useimmat muutkin. Niin on melkein pakko tehdä, jos tahtoo syödä rauhassa ja ehtiä seuraavalle luennolle ajoissa. Luentoni on usein eri rakennuksessa kuin opiskelijaravintola, enkä siis ehdi syömään ensimmäisten joukossa vaikka kuinka pitäisin kiirettä. Kun pääsen lopulta perille, edelläni on yleensä 15-20 minuutin jono. Joskus jonottamisessa kestää pidempäänkin.

Tällaista se opiskelijan arki on.

Vierailija
117/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

No kyllä mä äsken söin kirsikkatomaatteja sellasenaan ja eilen söin kokonaisia porkkanoita hummukseen dipattuna.

Mutta haluan syödä kasviksia sen pääruoan kanssa. Usein jopa samaa aikaa lappaan suuhun niitä kasviksia tai salaatteja + lämmintä ruokaa.

Menee myös kätevämmin, kuin se että vedän eka lämpimät ja sitten rouskutan porkkanat.

Makumieltymyksiä on tosiaan monia, ja jos tahdot maksaa makusi mukaisesta ruuasta ylimääräistä, se on ihan ok. Makuasiat on kuitenkin syytä erottaa halpuudesta ja terveellisyydestä, joista tässä keskustelussa puhutaan.

Vierailija
118/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minulle tuntuu aika isolta rahalta näin opiskelijana. 15 euroa viikossa pelkkiin lounaisiin. Sen jälkeen pitää vielä ostaa kotiin tarvikkeet aamu- ja iltapalaan ja toiseen lämpimään ruokaan. Joskus viikon ruokabudjetti on vain n. 20-25 euroa ja jos siitä menisi jo 15 koulun lounaisiin niin aika vähän voisi kotona enää syödä.

Vierailija
119/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä saa hyvää proteiinia 200-300g, hyviä kasviksia, piimää, hitaasti sulavia hiilareita kuten ruisleipää, perunaa jne., lämpimänä ja maustettuna.

Hintahan on naurettavan halpa vaikka olisi koditon ja tuloton, entinen 2,6e hinta suorastaan poskettoman halpa ottaen huomioon miten laadukasta ruokaa saa nenän eteen toisen valmistamana ja lämmitettynä.

Mikä 2,60? Eikä tästä kyse ollut siitä että se nousee yli kolmeen euroon.

Vierailija
120/171 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä saa hyvää proteiinia 200-300g, hyviä kasviksia, piimää, hitaasti sulavia hiilareita kuten ruisleipää, perunaa jne., lämpimänä ja maustettuna.

Hintahan on naurettavan halpa vaikka olisi koditon ja tuloton, entinen 2,6e hinta suorastaan poskettoman halpa ottaen huomioon miten laadukasta ruokaa saa nenän eteen toisen valmistamana ja lämmitettynä.

Mikä 2,60? Eikä tästä kyse ollut siitä että se nousee yli kolmeen euroon.

Jos se 40 sentin ero on kynnyskysymys, voivat ravintolat kilpailla hinnalla. Aterian MAKSIMIHINTA nousee, minimihintaa ei ole, kunhan ravitsemukselliset säädökset täytetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi