Ompelukoneista tietävät: alalanka suttaa
Kaivoin 90-luvun ompelukoneen naftaliinista ja yritän ommella sillä, mutta alalanka suttaa. Ensin se teki sutun noin viiden sentin välein, mutta kokeilin laittaa alalangan uudelleen ja muutenkin puhdistin konetta. Laitoin yläpistot lyhyemmiksi ja nyt jokainen alalangan pisto on löysä.
Katsoin ohjeista, että langat on laitettu oikein. Puolaus ei toiminut, joten jouduin puolaamaan alalangan käsin. Olenko puolannut alalangan jotenkin huonolla tekniikalla? Luin, että alalanka voi olla liian löysällä, mutta miten sitä kiristetään? Onko kenelläkään vinkkejä?
Olen ihan aloittelija ompelussa.
Kommentit (19)
Voi liittyä myös neulan kokoon tai kuntoon, ja kangasgyyppiin, mitä yrität ommella.
Ai juu, enpäs hoksannut tuota käsin puolaamista; se lienee todennäköisin syy sylttäämiseen...
Katso Googlesta koneesi ohjekirja, siellä on yleensä neuvoja yleisimpiin ongelmiin.
Muutenkin nuo hakukoneet on mainioita...
Varmista että alalanka lähtee puolasta oikeaan suuntaan ja puolakotelon jousen alta.
Koita löysätä ylälankaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että on liian löysällä se sun itsepuolaama alalanka kyllä. Miten se puolaus ei toiminut siis?
Siitä kuuluu puolaamisen ääntä, mutta se puola hädin tuskin liikkuu. Ilmeisesti joku osa ei saa ihan kosketusta johonkin. Viimeksi ommeltaessa se vielä toimi.
Vaihda neula. Tarkista, että lanka menee kunnolla ylä-, ja alalangan kiristimien kautta ja säädöt ovat oikeat. Jos koneessa on irrallinen puolakotelo, sen kyljessä on pieni ruuvi. josta säädetään alalangan kiristystä. Kokeile ensin lankaa vetämällä, onko kiristystä eli pientä vastusta. Jos ei, kiristä ruuvia hiukan. Joskus lankakin voi olla huonoa. Kokeile toisella langalla.
Noilla aloittaisin. Voi myös olla, että kauan varastoitu kone kaipaa huoltoa.
t.kässäope
Katso, että puola on puolattu riittävän tiukasti ja tasaisesti. 90-luvun koneessa on käsintehtävät säädöt niissä tikin pituudessa yms. Tarkista, että mikään ei ole liian löysällä. Onhan lanka pujoteltu oikein joka kohdassa?
Jos suttu tulee kankaan alapuolelle, ongelma ei välttämättä ole alalangassa, vaan ylälangassa, joka on löysällä. Kokeile siis kiristää ylalankaa.
Tarkista myös, että puolasi on oikein päin kotelossa. Tarkista, kummin päin sen kuuluu tässä koneessa olla - niitä on eri laisia ja jos se on väärin, se voi aiheuttaa noita sotkuja. Tarkista vielä myös, että se on kunnolla puolattu (liian löysä puolaus kiristimien ohi voi aiheuttaa tuota).
Varmista, että sulla on laadukasta lankaa, eikö jotain Laatikon pohjalta löytynyttä. Marketeissa myytävä coats on ihan ok lanka, mutta ainakin itselleni on eksynyt myös kaikenlaista muuta. Ne kangaskaupan tarjouslaatikosta ostettavat ei ole aina kovin hyviä.
Ja varmista, että sulla on oikean kokoinen neula käytössä. Liian ohut neula vahingoittuu liian paksussa kankaassa ja alkaa sitten katkoa lankaakin. Vaihtoehtoisesti liian paksu saattaa repiä kangasta, varsinkin trikoota.
meinasin juuri kirjoittaa, että ylälanka voi olla liian kireällä, mutta tuossa yllä jo joku ehdottikin sitä... no, vara ei venettä kaada?
En ole myöskään mikään mestari ompelussa joten ap:n tilanne on tuttu. Mä vaihdan langan johonkin toiseen jos suttuaa...niin tai lykkään koneen takaisin kaapin perälle.
Vierailija kirjoitti:
Ai juu, enpäs hoksannut tuota käsin puolaamista; se lienee todennäköisin syy sylttäämiseen...
Hitto. Voikohan sen jotenkin puolata käsin paremmin?
Osaispa ommella ja tehdä itse vaatteet. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Tilly Walnesin kirjaa Pistoksissa. Se on tarkoitettu täysin aloittelijalle. Siinä on projekteja alkeista eteenpäin ja asiat on selitetty tosi hyvin. Suurin osa vaatteista on hameita ja mekkoja, joten jos ne ei iske, niin sitten kannattaa ehkä etsiä toinen kirja.
Teen pyjamahousuja, joka on siis toinen projekti, jos ompelukone haluaisi toimia. Päädyin kokeilemaan puolauksen korjaamista... :D
Ap
Laitoin joskus väärän puolan koneeseen ja se alalanka suttasi. Puola oli vanhasta koneesta eikä käynyt seuraavaan koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda neula. Tarkista, että lanka menee kunnolla ylä-, ja alalangan kiristimien kautta ja säädöt ovat oikeat. Jos koneessa on irrallinen puolakotelo, sen kyljessä on pieni ruuvi. josta säädetään alalangan kiristystä. Kokeile ensin lankaa vetämällä, onko kiristystä eli pientä vastusta. Jos ei, kiristä ruuvia hiukan. Joskus lankakin voi olla huonoa. Kokeile toisella langalla.
Noilla aloittaisin. Voi myös olla, että kauan varastoitu kone kaipaa huoltoa.
t.kässäope
Tämä. Ja varaa monia samanpaksuisia kangaslappuja kokeiluun. Säädä ylälangan kiristyksiä, säädä irrallisen alapuolakotelon kiristystä (siitä ruuvista sivusta). Kokeilemalla onnistuu oikeat kireydet. Niin ja tietty katso, että mekaaniset osat ovat öljytty.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat kaavantuottajat myyvät kaavoja, joissa on määritelty niiden vaikeusaste. Sieltä löytyy easy-kaavoja, ja aloittelijan kaavoja. Niihin kuuluvat aina ohjeet, joita seuraamalla homma onnistuu. Joskus on myös viedeo-opastuksia.
Ks esim
https://www.ottobredesign.com/ottobre-lab/ilmaiskaavat/
https://www.toppatterns.fi/collections/simplicity-kaavat?gclid=EAIaIQob…
Sain puolauksen korjattua ja puolasin tuoreen puolallisen lankaa. Nyt alalanka ei suttuuntunut ollenkaan. En tajunnut miten suuri merkitys alalangan oikeaoppisella puolaamisella oli lopputulokseen. Kiitos tosi paljon!
Ap
Vierailija kirjoitti:
ymmärrän tämän ajatuksen, mutta tahdon kertoa, että ompeleminen on helppoa. Olet varmaan joskus leikannut paperista jotain ja liimannut palat yhteen? Vaatteen tekeminen on aika lailla samanlaista puuhaa, paitsi että liiman sijaan käytetään neulaa ja lankaa.
maalasin tuossa kuukausi sitten talon seiniä ja kun unohdin ottaa maalausvaatteet mukaan, tein itselleni suojavaatteen isosta jätesäkistä. Sinne jätesäkin suljettuun päähän leikkasin aukon päälle ja vähän alemmas molemmin puolin jätesäkin sivuja aukot käsivarsille, vyötärölle laitoin paperinarua, kun sitä oli kerässä rakennustavaroissa ja näin olinvalmistanut itselleni maalauspaidan.
Vaatteen tekeminen voi olla noin yksinkertaista. tuolla mallilla ei varmasti kehtaisi kylille mennä kävelemään, voisi olla että poliisit tulisivat kyselemään onko vointi ihan hyvä, mutta kirjoitin tuon siksi, että ihmiset karsitaisivat pois pelkoja siitä, että vaatteen valmistus on vaikeaa.
Kuulostaa siltä että on liian löysällä se sun itsepuolaama alalanka kyllä. Miten se puolaus ei toiminut siis?