Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v:n korvat putkitettu, silti jatkuva korvatulehdus, antibiootit eivät enää toimi. Mitäs nyt sitten?

13.07.2006 |

Niin, ennen putkitusta ja kitarisan poistoa oli noin 5 korvatulehdusta, putkitus lapsen ollessa 1v7kk, jonkin aikaa tilanne oli OK, mutta parin viime kuukauden aikana jatkuva tulehdus molemmissa korvissa, lääkkeet eivät enää auta kuin sen aikaa, kun kuuri on päällä.

Sairastelu alkoi siinä vaiheessa, kun lapsi meni perhepäivähoitoon. Jatkuva flunssa ja räkätauti. Nyt viime kuukausina flunssa ei enää ole ollut, mutta korvissa jatkuva tulehdus. Itse putket eivät lääkärin mukaan aiheuta tulehdusta, iho putkien vieressä on ihan siisti. Korvia on imetty lääkärissä puhtaaksi ja niitä putsattu keittosuolalla, ei auttanut.

Lapsi on perusterve, koira-allergia testattu, sitä ei ollut.

Tässä alkaa kohta ihmetys iskeä. Mikä neuvoksi?

Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Tai onko kokemuksia antioksidanttihoidoista (esim. Rauli Mäkelä tmv.)? Oletteko omatoimisesti kokeilleet eri vitamiinien ja hivenaineiden antamista?

Netistä koetin etsiä tietoa ja löytyyhän sitä, mutta KOKEMUKSIA ei juuri löytynyt.

Itse en usko allergiaan tässä tapauksessa, minkäänlaisia iho-oireita, vatsaoireita tms. ei lapsella ole. Olen ajatellut, että nyt ollaan niin " pohjalla" , että lapsen oma immuunijärjestelmä ei enää toimi.

Flunssa- ja korvakierteen alussa kokeilimme homeopaattia, ei tuloksia monien erilaisten kokeilujenkaan jälkeen.

Olen avoin kaikenlaisille mielipiteille ja neuvoille.

t:kokemuksistanne kiitollinen

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti meidän tytön korvatautihistoria:

- eka tulehdus 8kk josta kehitty liimakorva

- putkitus 9kk

- putkituksen jälkeen seuraavan 7 kk aikana 13 korvatulehdusta, 1 keuhkokuume ja 1 ahtauttava keuhkoputkentulehdus.

Putkituksen jälkeen seuraavan 7 kk:n aikana tyttö söi lukuisia ab-kuureja, korvia puhdistettiin jokaisen tulehduksen yhteydessä monta kertaa ja käytössä oli myös korvatipat. Mikään ei tuntunut auttavan. Olimme kerran jopa osatolla hoidettavana (osasyynä ab-allergiaepäily). Estoantibioottikin olin kerran käytössä, mutta silti korvat alkoivat taas vuotamaan. Mikään ei tuntunut auttavan. Sitten korvalääkärimme kehoitti menemään allergialääkärille ja samoihin aikoihin myös itse rupesin miettimään koko kuviota. Ensin kieltäydyin suunkautta otettavasta antibiootista, kun ne eivät tehonneet (viljelyt tehtiin ja piti olla tehokas). Tippoja ja puhdistusta edelleen tarvittaessa. Ruokavaliosta jätettiin pois maito, viljat ja muna. Vatsaoireet parani vähitellen (olin luullut niiden johtuvan antibiootista). Annoin säännöllisesti maitohappobakteereja, vit. ja kiv.lisää ja rasvalisää (omega-3-rh). Tytölle aloitettiin myös astmalääkitys ja kitarisaotettiin pois. Ja ihme tapahtu 3kk aikana vain yksi korvavuoto ja se taltutetiin tipoilla. Huraa, kierre saatiin katki.

Nyt tilanne on aika hyvä, ekasta korvatulehduksesta on yli vuosi. Korvat vuotavat välillä kun on nuhaa, muttei enää joka kerta. Ja usein vuoto talttuu tippoilla. Yhden ab-kuurin on syönyt viimeisen 6kk aikana. Allergiaruokavalio on purettu lähes kokonaan ja oireita ei ole tullut. Astmalääkitys on edelleen ja syksyllä kontrolliin.

Tarinassa on monta mutkaa, mutta pääpiirteittäin näin. Rauli Mäkelän oppeihin olen tutustunut ja hän suositteleekin samoja ravintolisiä kuin itse käytin. Mielestäni on tärkeää saada kierre katki ja tosiaan vahvistaa lapsen omaa vastustuskykyä. Jatkuva turha ab-kuurien syönti pilaa kyllä vastustuskyvyn. Suosittelen käyntiä hyvän korvalääkärin luona ja miettimään vielä kuitenkin vielä allergian(ruoka, eläin, siitepölyt, home) ja astman mahdollisuutta. Usein kuitenkin korvatulehdustena takana on joku muu syy.

Paljon voimia ja toivotaan että teillä helpottaa.

PL

Vierailija
2/14 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli luomumaitoa saa juoda ja luomujogurtteja, juustoja, viiliä, voita, oivariinia yms.

Maitohappobakteereja myös lisäksi. Meillä juodaan talvisin myös aloe-juomaa ja annan muutenkin lapsille Frantsilan yrttitilan tuotteita, esim. Urticalsin on erinomainen vastustuskyvyn lisääjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauli Mäkelän klinikalta.

Meillä nyt tilanne myös hankala; kävimme lapsen kanssa viime viikolla korvalääkärillä, joka määräsi taas ab-kuurin (sulfaa) siten, että kuuri kestäisi 3 viikkoa (suht pienellä annostuksella) jotta korva pääsisi paranemaan. No, viikonloppuna lapsi sai kovan nuhan ja eilen lastenlääkärillä käytiin ja joku uusi virustauti kuulemma liikkeellä johon liittyy koviakin hengenahdistuksia (lapsen hengitys vinkui ulos-hengittäessä). Kun sieltä kotiin päästiin, alkoivat korvat taas vuotaa. Ja ab-kuuri oli siis päällä koko ajan!!! Lastenlääkäri sanoi sulfasta, että se kehittää todella nopeasti resistenssin ja niin varmaan oli tässä käynytkin. No, illalla takaisin lastenlääkärin pakeille ja taas imettiin korvia ja otettiin viljely. Ja uusi ab-kuuri.

Saiko sukulaislapsesi minkälaista apua Rauli Mäkelän klinikalta, onko vaikutusta ollut?

Iän myötähän nämä vaivat usein katoavat, mutta on se kurjaa kun toistuvasti samat ongelmat pyörii ja mikään ei auta.

Tsemppiä meille!

eemu

Vierailija
4/14 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, toivon kyllä ett toi klinikka tois jotain apuja meille,kerron sit miten kävi.

kyllä teilläkin on huolta ja vaivaa noista korvista....meillä ei kans sulffa tehoa enää ollenkaa ja muksu saa siitä vielä kamalan ripulin.

mä nyt odottelen kun meillä käynti korvalääkärillä 22.8. ett mitä sanoo...viimeks ku korvat oli tulehtuneet määräs vaan tippoja ( jotain tosi vahvoja kortisooneja) ett pysyis auki...eikä huuhdellu niitä ollenkaa!!!! mä sit sanoin asiasta ett kun muksulla jo neljännet putket enkä todellakaan halua niiden menevän tukkoon sen takia ettei niitä huuhdella ( lääkäri oli eri kuin yleensä muksua hoitanut)...ett oottelen nyt kauhun sekaisin tuntein mitä on käyny....ja mulla varmaan oikeesti repee pää jos putket nyt tukossa...plääh.

kyllä tää tuntuu niin ihmeelliselle ett miten joidenkin lasten korvat voi olla noin hankalaa hoitaa terveiksi....meille yks lasten lääkäri sanoi ett pahimmillaan kestää 3-4 ikä vuoteen asti...joo tosi lohduttavaa...meidän muksu nyt siis 2v...

hullukshan tän ainaisen sairastamisen kanssa tulee...nyt nuorempi ollu viikon terve...( oli kyl samaan aikaan ab-kuurilla) joten eiköhän joku tauti taas kyttää ovella piakkoin....sai sit tietty hiivatulehduksen ab-kuurista....hemmetti sentään....krrr...

onneksi sentää vanhempi muksuista ei sairastele näin...pari flunssaa vuodessa.

onko teillä kokeiltu antaa ab-piikkiä eli kerta-annos rosephalin (tai joku sinnepäin) lihakseen? meillä vauvana muksulle annettiin tuota aina ja nyt tosiaan kesällä viimeks kun vahvakaan ab ei purru...seuraava vaihtoehto on sit suonen sisäinen...

ja meillä nykyään korvissa kasvaa aina se " vahvin" bakteeri....mihin tosiaan tarvitaan kovia lääkkeitä....ja kai se bakteeri kanta aina sit vaan muuttuu pahemmaksi...

ai,oliko teilläkin hengenahdistusta? voi että...se on kyllä tosi kurjaa...saiko spiraa siihen...toivotaan että vain tuo virus aiheutti ettei tulis uudestaan...meillä aikoinaan alkoi kun sairasti rsv-viruksen ja siit sit joka flunssan yhteydessä...ja nykyään jo ilman flunssaa....

meillä sukulaismuksu kävi vasta nyt elokuun alussa tuolla klinikalla....ottivat verikokeita mm.keliakia,maito-allergia, vasta-aineet, hivenainetasot yms....tulokset saa reilun viikon päästä.keliakia vastaus oli negaa...sairastelun takia hekin kävivät mutta ei niillä tosiaan ees tälläistä sairastelua kun meillä tai teillä....ehkä kerran kk sairastanut...

saa sit nähdä mitä meille tehdään siellä...muksulta on kyl tutkittu keliakia,maito-allergia,heliko-bakteeri, vasta-aineet, ulosteen elastaasi, kromosomit,allergiat (tai osa) yms...en ees muista kaikkia....

ja lääkäri vaan todennut ett on infektioyliherkkä....ei sit tiedä mistä tullut....

ootko hakenut kelan sairaan lapsen hoitotukea?

jaksamista teillekin!!!!

jos haluat jutella lisää niin siirrytäänkö ihan spostiin....mun osoite on: kati.kulmalahti@vantaa.fi

Vierailija
5/14 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari vuotta sitten ja siihen eivät tuntuneet perinteiset menetelmät tepsivän. Ystävämme rupesi antamaan pojalleen sellaista aloe vera-geeliä, jossa ilmeisesti on myös vitamiineja jne. Muistaakseni tuotteen valmistaa Forever living products tai ainakin sinnepäin. Mutta tuon aloe veran (siis niellään oliko ruokalusikallinen päivässä) avulla poika pääsi kierteestä. Sama lapsi on kärsinyt myös monista allergioista, astmasta ja atooppisesta ihottumasta mm. ja tuosta tropista oli apua muutenkin parantaessa elimistön omaa vastustuskykyä ja sitä kautta yleiskuntoa.

Vierailija
6/14 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eemu,tarinasi on kuin meidän nuorimman....eli meillä alkoi sairastelu kun tyttö oli 4kk ikäinen.korvatulehdusta,vatsatautia,rota,rsv.virus,räkätautia,korvatulehdusta yms....ehkä päivä terveenä tai pari...jatkuvaa korvatulehdusta,ekat putket laitettiin neidin ollessa 6kk,sit seuraavat kun neiti 8kk,kolmannet ku 9kk ja nyt vikat laitettiin kun neiti oli 1v7kk...meillä putket joko irroneet tai menneet tukkoon.korvia ollaan hoidettu aina korvalääkärin vastaanotolla...on laitettu oftan-tippoja,huuhdeltu,laitettu kortisoonitippoja.imetty,syötetty varmaan 50ab.kuuria ja tuloksena sama kuin teillä...ab-ei enää auta...viimeksi kesäkuussa söi kuurin keuhkoputkentulehdukseen ja heti ku kuuri loppui niin alkoi korvat vuotaa...ja ab:n ois pitänyt tehota tuohon korvassa olevaan bakteeriin,sai sit ab-piikin lihakseen...ja neidillä myös tapana ett saa alapäähän hiivan ab-kuurin yhteydessä vaikka syötetään maitohappobakteereita...tytöllä myös infektioastma joka ei meinaa pysyä kurissa vahvoista lääkkeistä huolimatta....

mä olin tytön ekan vuoden kotona ja sairastelu oli jatkuvaa...(on myös isosisko nyt 3v5kk) ja viime syksynä aloitti yksityisessä allergia-ja astma päiväkodissa,jossa vain 8 lasta.sairastelu on selvästi vähentynyt vaikka jostakin tämäkin vois tuntua ihan helvetiltä kun käydää lähes viikoittain sairaalassa spiralla astman takia tai sit korvien takia....tiedän tarkkaan tunteen...ei meinaa ymmärtää millää kun sairastelu vaan jatkuu ja jatkuu....viime kesä meillä oli aika hyvä mut nyt tää kesä taas yhtä sairastelua...oli vesirokko kummassakin,pienempi sairaalassa,sit taas astma paheni ja sairaalassa, nyt joku bakteeritulehdus johon ab-kuuri (eikä taida auttaa tuokaan)

on vastuskyky mennyt jo niin alas kaikista kuureista ja lääkkeistä...eikä tyttö sitten myöskään kasva samanlailla kuin muut ikäisensä.

me ollaan menossa rauli mäkelän vastaanotolle syyskuussa.mun pikkuserkku on käyttänyt lastansa hänellä ja kehui kovasti.

mä olen ainakin valmis tekemään mitä vaan että tuon tytön sairastelu edes hetkeksi helpottais...tekee niin pahaa toisen puolesta kun on ollut melkein puolet elämästään sairaalassa,on tutkittu päästä varpaisiin ja edelleen vaan jatkuu tutkimukset....

ehkä tästä suosta vielä noustaan....mä en ois jaksanut olla kotona enää tuon sairastelun takia....onhan se koetellut isosiskoakin kun jäänyt paljon vähemmälle huomiolle kun äiti koko ajan vie pikku siskoa sairaalaan....

sori tää vuodatus....mut " mukava" huomata että muitakin paljon sairastelevia löytyy...tai eihän se tietenkään mukavaa ole....

Vierailija
7/14 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille määrättiin aina Oftan akvakol -tippoja tulehduksen aikaan ja lisäksi piti käydä päivittäin imemässä korva puhtaaksi. Tipat ja antibiootit eivät auttaneet, määräsivät korvapolilla Ciproxin hydrocortison -tippoja. Nämä sitten yhdessä antibiootin kanssa auttoivat. Onko korvasta otettu bakteerinäyte, että löytyvät täsmälääkkeet? Meillä otettiin polilla... vaadi sinäkin.

Korvalääkäri jo " uhkasi" ottaa lapsen osastolle hoitoon, että saavat putsattua korvaa ja laitettua tippoja monta kertaa päivässä. Tipathan auttavat vain puhtaassa korvassa. Onneksi meillä ei tähän tarvinnut mennä vaan saatiin tulehdukset kuriin. Tsemppiä teille!

Vierailija
8/14 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloma meni meillä korvien vuotaessa, edelleen. Mitään nuhaa ei ole pitkiin aikoihin ollut. Oftan-korvatippoja olemme saaneet jokaisen ab-kuurin yhteydessä. Korvia on imettykin lääkärin toimesta, ei apua. Sulfaakin kokeiltu, ei apua. Korvista otettu myös bakteeriviljely, todettiin ihan tavalliseksi bakteeriksi, johon antibiootin pitäisi purra. Ei pure.

Mitään allergiaan viittavia oireita ei ole ollut, ei iholla eikä vatsankaan kanssa ole ollut ongelmia. Urticalcin meillä käytössä jatkuvasti.

Kävin ostamassa luontaistuotekaupasta lasten monivitamiinia (omega3+helokkiöljy), jota nyt olen muutaman päivän antanut. Lisäksi annan sinkkiä.

Varasin ajan korvalääkärille, katsotaan mitä hän sanoo. Kunhan vaan olisi sellainen lääkäri, joka uskoisi muuhunkin, kuin perinteiseen lääke-tieteeseen..

Koira-allergiaa ei ollut, mutta miksiköhän samalla ei otettu mitään muita allergioita, luulisi että samalla olisi voinut testata muutkin..

Varmaan oma vikani kun en tajunnut vaatia niitä samalla.

Pohdituttaa vaan, että onko jatkuvasta tulehduksesta seurauksena joitain muita ongelmia..

Vierailija
9/14 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en usko, muutimme vuodenvaihteessa ja samat ongelmat korvien kanssa jatkunut uudessakin asunnossa.

Olis kyllä huonoa tuuria, jos vanhassa ja uudessa paikassa olisi hometta..

-ap-

Vierailija
10/14 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOI!! meillä aikanaan putkituksen jälkeen oli vuoden ajan joka kuukausi tulehdus, korvia imettiin, huuhdeltiin ja laitettiin tippoja. Mikään ei auttanut, sitten korvalääkäri määräsi 11viikkoa ns. estolääkityksen antibioottia, eli pienempi määrä kuin normaalisti, mutta pitkä aika. Näin korvan limakalvo pääsi paranemaan ja tulehdukset jäi sikseen. Voimia teille.

Vierailija
11/14 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttava perheen lapset sairastivat paljon hengitystieinfektioita jotka menivät aina korviin vaikka korvat oli putkitetukin. Toisella lapsella jopa 2 kertaa. Muuttaessaan uuteen asuntoon loppui sairastelu kuin seinään. Myöhemmin selvisi että heidän entisessä (onneksi vuokra) asunnosta oli löydetty reilusti homekasvustoa ja asunto meni täyteen remonttiin kuten moni muukin sen yhtiön asunto.

Vierailija
12/14 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis voihan se olla niinkin että vanhassa kodissa ei ollut- siis korvakierre voiu tulla normitalossakin. mutta nyt jos on hometta lähettyvillä niin korvat eivät pääse paranemaan putkista huolimatta.

teinä selvittäisin tuon homeasian. mun siskon lasten sairasyteluun selvisi syyksi home...

Vierailija
13/14 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista allergiatesteistä sen verran, että tiedättekö voidaanko eri allergeenit ottaa yhdellä kerralla vai pitääkö jokainen testata erikseen? Otetaanko verikokeilla vai altistuksella?

Koirahan meillä testattiin, muttei mitään muuta. Tätä sitten jälkeenpäin pohdin (jälkiviisaana) että miksei mitään muuta testattu samalla kertaa! Turhaa lapsen rääkkäämistä, jos otetaan taas uudet verikokeet :(

-ap-

Vierailija
14/14 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan pääsette ainakin prick-testeihin, joissa testataan harkinnan mukaan tosi iso määrä kerralla. mm. jotain pölyjäkin ruoka-aineiden ja eläinten lisäksi.

lapputesteinkin voidaan testata. tämä testaa vähän eri mekanismilla.

verikokeinkin voidaan selvitellä jos ei mitään näy.

eli kyllä keinoja on. voitte pyytää korvalääkäriä konsultoimaan allergilogia näissä asioissa.