Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Motocross harrastuksena

Vierailija
19.06.2013 |

Lapseni harrastaa motocrossia ainoana kaveripiirissään.

Mitä mieltä harrastuksesta? Voisiko oma lapsesi harrastaa? Minkälainen lapsi mielestäsi harrastaa tuollaista?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi lapseni harrastavan monestakaan syystä

1. liian kallis harrastus meille, varsinki sitten kun lapsi kasvaa

2. liian vaarallinen harrastus, en haluaisi olla koko ajan sydän syrjällään ja pelätä, että lapseni halvaantuisi tai kuolisi

3. en muutenkaan oikein arvosta moottoriurheilua, pitää kovaa meteliä, saastuttaa jne. enkä jaksa seurata niin tylsää lajia muutenkaan. 

Vierailija
2/21 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni halusi harrastaa, meille se on kuitenkin liian hankalaa a)mekaanikon b)kuljetuskärryn c)autotallin puutteessa.

Lisäksi laji on kyllä tosi vaarallinen, juuri muutama viikko sitten motocrossissa yksi aikuinen kuoli ja eräältä lapselta meni käsi poikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän juntti harrastus. Ohjaa varovasti vaika shakin tai muun älyä kehittävän harrastuksen pariin

Vierailija
4/21 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt omakohtainen kokemus. Olen harrastanut motocrossia lapsena/nuorena. Omistan vieläkin kyllä motocrosspyörän ja välineet. Ei kukaan minunkaan kavereista harrastanut motocrossia, varsinkaan tytöistä. Harjoituksissa, kisoissa ja leireillä tutustuin kuitenkin moneen muuhun motocrossia harrastavaan.

Motocross on mielestäni hauskaa ja haastavaa urheilua, vaikka moni saattaakin ajatella moottoriurheilun olevan leppoista hommaa. Harrastus on kehittänyt voimaa, keskittymiskykyä ja kestävyyttä. Olen saanut kilpailla suljetulla alueella luvallisesti moottoripyörällä, eikä ole tarvinnut liikenteessä koheltaa. Laji sopi/sopii minulle koska pidän vauhdikkaista lajeista. Vaikka monta vuotta olen ajanut en ole loukkaantunut koskaan vakavasti. Toki mustelmia ja venähdyksiä on tullut. Toki tiedän muita joille on käynyt pahastikin, mutta ajajiin nähden heitä on vähän.

Haittapuolena on tietysti tuo harrastamisen hinta ja harrastuspaikalle kulkeminen ja pyörän kuljettaminen. Vanhemmilta lapsen harrastus vaatii rahan lisäksi aikaa seistä radan lähellä, kuljettaa (harjoituksiin, kisoihin ja leireille) sekä ostella varusteita ja huoltaa kalustoa.

Jos minulla olisi lapsia antaisin heidän harrastaa kyseistä lajia, koska itse olen nauttinut siitä. Toki vain jos itse haluavat.

Vierailija
5/21 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista. En oikein äitinä tiedä, mitä ajatella. Harrastus on miehen ja lapsen innostusta. Vielä ei mitään todellista loukkaantumisvaaraa ole, kun lapsi vasta aloittelee eli nopeutta ei juurikaan ole ja juosten pysyy perässä...

En ole tutustunut muihin perheisiin, joissa tätä harrastetaan, ja ystäväni antoi epäsuorasti ymmärtää, että kyse on äärimmäisen juntista harrastuksesta, jota vähän koulutetut perheet suosivat. En todellakaan ole tämän takia lapseltani harrastusta kieltämässä, mutta vähän kyllä mietitytti se, minkälaisia kavereita voi tämän harrastuksen tiimoilta saada. Vai saakohan?

Vierailija
6/21 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Haluaisin aloittaa motocrossin. Olen 26v nuorekas nainen. En ole koskaan ajanut crossipyörällä.. ajokortti kyllä on. Karkkilassa katsastanut motocrossiradan ja kysellyt laina pyörää. 85, kakstahtinen olla pitäisi, mutta Karkkilassa heillä on vuokrattavana ainoastaa 65:sia. Olen erittäin kiinnostunut harrastuksesta, mutta täälta Nurmijärveltä en tunne ketään joka edes omistaisi motocrosspyörää.. jos omistat/harrastat motocrossia ja haluaisit vaikka hengailla ja tutustuttaa minua lajiin voit laittaa viestiä emailiin. Heiliva@wippies.fi tai facebookkiin yksityisviestillä Heili Vanka
:) cheers!

Vierailija
7/21 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve, katsokaapas vähän Suomalaisia kuljettajia crossissa ja endurossa. MM-mitaleita kymmeniä viimevuosien aikana. Erittäin fiksuja ja filmaattisia henkilöitä. Junttiahan on nykyään vähän kaikki, kuka mistäkin tykkää. Jätän henkilökohtaisesti omaan arvoonsa moiset väitteet. Kuntoilumuotona vastaa bodypumppia, triathlonia.

Vierailija
8/21 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on harrastanut enduroa ja sai kovan kunnon sen tuloksena. Toisaalta myös polvivamman joka on oireillut aika ajoin jo 20 vuotta. (Oletan että aika lähellä toisiaan ovat enduro ja motocross). En toivoisi ykköslajina lapselleni tuollaista harrastusta sen takia, että vammat voivat olla vakavia jos jotain sattuu. Tosin sattuu stä jääkiekossa ja ratsastuksessakin. Mutta ymmärrän hyvin että moottoriurheilu poikia innostaa ja jos poikamme haluaisi isänsä kanssa tuollaista tehdä, en minä sitä estäisi. 

Vierailija
9/21 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä harrastus motocrossi, vaatii kovaa kuntoa, kehittää tasapainoa, kehonhallintaa ym. Tekninen tietous kasvaa, MUTTA TURVAVARUSTEET PITÄÄ OLLA KUNNOLLISIA ja polvitukia kannattaa käyttää estää kiertymistä ja ylikääntymistä, kaveri pilasi plvensa, leikattu useita kertoja.

Moottoriurheilu ei ole oikein köyhien ja kädettömien touhua.

Serkku kuoli konikaakin kanssa, eläimet paljon vaarallisempia kuin moottoriurheilu.

Vierailija
10/21 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu taitaa olla hieman vanha... Mutta kerronpahan kuitenkin :) oon ite 11v tyttö ja mulla on 125cc crossi ja oon vetäny ympäri keuliessa muutaman kerran eikä tuntunu missään vähän vaa kirpasi eri asiahan on jos lapsesi käy stunteilla vetämässä voltteja yli 150cc crossilla:) mutta jos kuitenkin on pieni crossi ja kaatuu ei satu yhtään muutenkin ite ostin käytettynä bsen ei maksanu ku 200€ sitte eihän sun lapses välttämättä kunnon varusteita tarvi ku kypärä (uutena maksaa 20€-900€) ja jotkut kyyner ja polvi suojat itelläni ei ollu kaatuessa kyllä muutaku kypärä xd mutta jos haluaa mennä ostamaan suojat ni siitä vaan :) ei ne kai paljon maksa...

Vierailija
11/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon aloittanut motocrossin tänä kesänä 85cc hondalla ja tällä hetkellä näyttää siltä et oon vihdoin löytäny sen lajin mistä oikeeeti pidän. En tajua mikä määrittelee ns. juntin harrastuksen? Mutta eikös suomalaiset loppunlopuks oo kaikki aika juntteja eikä vaan jonku harrastuksen edustajat? Ja eihän sitä voi kieltää etteikö laji olisi aika kallis ja suht vaarallinenkin mutta kyllä vahinkoja voi sattua lajissa kun lajissa!

Vierailija
12/21 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ois liika kallis/hankala harrastus pojalle. Mun mies kun ei oo oikeen mikään mekaanikko :D hyvä että renkaat saa vaihdettua autoon..

Vierailija
13/21 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän harrastusta erittäin hyvänä sillä kunto kasvaa ja oppii käsittelemään moottoripyörää ja myös huoltamaan minä itse kunnioitan ehkä pyörää enemmän kuin kunnioittaisin ilman tämän lajin harrastusta kun kohta on mopoikä niin olen nähnyt monesti kun mopoja on huudatettu kytkin pohjassa eli moottoria kulutettu turhaan niin motocrossin ansiosta ei semmoinen tulisi mieleenkään ja minä olen ajanut nyt 7 vuotta crossia ja ajanut muutaman vuoden kilpaa eikä ikinä ole mitään vakavaa sattunut eikä minusta kuljettajat ole mitään vähän koulutettuja vaan erittäin mukavia ja asiallisia ihmisiä eli kannattaa kaikkien ehdottomasti kokeilla tätä mahtavaa lajia alussa kannattaa muistaa olla kärsivällinen kun tuntuu ettei mikään suju mutta kyllä se siitä nopeasti ohi menee

Vierailija
14/21 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan mopon ostettuani, vähän viritetty. Ajelimme kavereiden kanssa montuilla ja minä viihdyin usein miten metsikössä. Näin jälkeenpäin harmittaa kun en lähtenyt ostamaan isompaa pyörää. Ei tietenkään ole myöhäistä vielä.

Lajina enduro ei ole kallis harrastus, esimerkiksi taito luistelukin on moninkertaisesti kalliimpi.

Tarvitsee investoida itse pyörään sekä suojavarustukseen. Polttoaineet ja lisäksi enduropyörä tarvitsee liikenne vak. Joten miksei samantien pidä kilvissä sitä.

Jos ei osaa huoltaa, niin paikallisten moottorikerhon jäsenet varmasti auttavat alkuun.

Tämä harrastus on yhtä juttimaista kuin nukkuminen jotkut pitää sitä tärkeänä ja jotkut eivät voi elää ilman. Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä.

Vierailija
15/21 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse motoristi, mutta lapsen en antaisi harrastaa motocrossia. Meille tulee Moto-1-lehti, jonka päätoimittaja on pitkän linjan motocross-harrastaja. Hän on jo vuosia kirjoittanut siitä, miten lajista on tullut vaarallinen, kun pyörät ovat koko ajan tehokkaampia. Vakavat loukkaantumiset ja kuolemantapaukset ovat tulleet liian yleisiksi.

-

Muuten hyvä harrastus, itseänikin kiinnostaisi sorasurauttelu.

Vierailija
16/21 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuulostaa aivan mahtavalta lajilta, jota olisi upeaa päästä harrastamaan! Mahdollisuutta ei kuitenkaan ole, kun meille liian kallis laji eikä äiti varmaan tykkäisi ;)Kivaa ois opetella ajamaan ja itsekseen käydä ajelemassa, ilman kisatavoitteita :) ps. Olen 13v tyttönen

Vierailija
17/21 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, onpa ystävälläsi juntti mieli. Crossin harrastaminen ei mitenkään liity sivistyksen tasoon. Niillä ei ole keskenään pienintäkään tekemistä. Kommentti kertoo kyllä ystävättären rajoittuneesta ja ahdasmielisestä asenteesta, t Crossia ikänsä harrastanau filosofian maisteri ja tohtori.

Vierailija
18/21 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin junteille, köyhille tai matalasti koulutetuille eivät motocross-piireissä liikkuvat perheet pääsääntöisesti vaikuta. Lapsi/nuori noudattaa tarkkoja sääntöjä radalla ollessaan, eikä kropalle ole tehnyt pahaa tehokkaan moottoriajoneuvon hallinnan harjoittelu. Hän on myös osannut ajatella, että crossiin käytettävä aika ja raha on jostain muusta pois. Motocross on se hänen juttunsa -hänen sekä iskän. Toisaalta minä äitinä murehdin mm. lajin vaaroja ja ympäristövaikutuksia. Jos valinta olisi ollut minun, lapseni harrastaisi jotain turvallista ja vaikkapa sitten niitä akateemisia taitoja kehittävää. Hänen innostuksensa ja riemunsa on kuitenkin niin suuri, että yritän olla murehtimatta vaaroista ja ajatella, että vaaranpaikkoja on myös joka päivä liikenteessä. Totta on myös, että hänen ikätoverinsa kaahailevat (viritetyillä) mopoilla ilman suojavarusteita asfaltilla liikenteen seassa ja kaveri kyydissä. Vaarallinen, kallis, kehittävä ja kiva laji.

Vierailija
19/21 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärää ei saa mistään 20 eurolla

Vierailija
20/21 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan ylös.

Ostin pojalle 7v crossipyörän, tein tuohon pellolle ajouran ruohonleikkurilla, ei ole lunta.

Poika on nyt 4h tahkonnut tuota rataa, mitenköhän kauan se jaksaa vielä?

Itsellä alkaa jo olemaan niin kylmä.

Kenen muiden pienet lapset ovat ajaneet crossia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan