Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri aikoo estää meidän talonrakentamisen! Kellään kokemusta tästä?

Vierailija
25.07.2020 |

Ymmärrän, että naapuri ei halua pitkän aikaa tyhjänä olleelle viereselle tontille taloa, mutta niin me vain olemme sen tontin ostaneet, ja siihen talon suunnittelleet. Nyt oli naapureiden kuuleminen, ja huolimatta siitä että suunnitelemamme talo ei poikkea kaavamääräyksistä mitenkään, eikä vaadi poikkeuslupia, naapuri ilmoitti valittavansa niin pitkälle ja pitkään kuin haluaa.

Oikeastiko Suomessa toinen voi tehdä tällä tavalla??? Pikaisen googlauksen mukaan valitusajat korkeammille tahoille on 1-2 vuotta!!! Eli me asumme vuokralla pahimmillaan kaksi vuotta saamatta tontilla mitään aikaiseksi, yhden naapurin takia???

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte pitää tontin, ettekä halua jatkuvia ongelmia, tehkää seuraavasti.

1. Vierailkaa sopivan liivijengin päämajassa ja sopikaa että tulevat isolla porukalla katsomaan rakennustyömaata kun tiedätte että naapuri on kotona. Olkaa hyviä kampua niiden kanssa. Varmistakaa että naapuri näkee.

2. Toistakaa 2-3 kertaa puolen vuoden/vuoden aikana.

3. Käykää naapurinne luona ja sopikaa että haluatt hyvät naapurisuhteet ja paras naapuri on sellainen joka ei valita turhasta. Lupaatte että teette samoin.

4. Nauttikaa rauhallisesta loppuelämästä.

22/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Naapuri ei saa valituslupaa edes käräjäoikeuteen asti, jos tontille suunniteltu rakennus on kaavan mukainen ja kunnan rakennustarkastaja on sen piirustukset hyväksynyt. Valitus jätetään käsittelemättä.

Olen oman kuntani rakennuslautakunnassa ja naapurustosta kerättiin yli 30 omakotiasujan allekirjoittama valitus, kun vuosikausia tyhjänä olleelle tontille annettiin teollisuushallin rakennuslupa. Käsittelimme asian  rakennuslautakunnassa ja pidimme rakennustarkastajan päätöksen voimassa, jolloin asuukkaat valittivat käräjäoikeuteen. Käräjäoikeus ei myöntänyt valituslupaa.

Rakennusluvista valitetaan hallinto-oikeuteen, ei käräjäoikeuteen. 

Aivan, hallinto-oikeuteen. Kirjoitin väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää ihmeessä kun vielä voitte. Itellä oli vastaava tilanne ettei naapuri tykännyt, että uusi asuntoalue alkoi rakentua heidän vanhan talon lähellä olevalle alueelle. Olimme ensimmäiset rakentajat. Seitsemän vuotta kestettiin jatkuvaa kiusaa ja huutelua ja sitten myytiin talo. Mielenterveys oli mennä.

Jos on unelmatontti, niin ei siitä nyt kannatta lähteä luopumaan tuommoisen takia. Ootte vaan noteeraamatta naapureita mitenkään. Ei pikkulapsillekaan tule antaa periksi kun ne huutaa. 

Olen eri, mutta tuo taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty. Katoin joskus jotain ohjelmaa vaikeista naapureista ja en yhtään ihmettele, että mielenterveyttä voi koetella. 

Vierailija
24/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte pitää tontin, ettekä halua jatkuvia ongelmia, tehkää seuraavasti.

1. Vierailkaa sopivan liivijengin päämajassa ja sopikaa että tulevat isolla porukalla katsomaan rakennustyömaata kun tiedätte että naapuri on kotona. Olkaa hyviä kampua niiden kanssa. Varmistakaa että naapuri näkee.

2. Toistakaa 2-3 kertaa puolen vuoden/vuoden aikana.

3. Käykää naapurinne luona ja sopikaa että haluatt hyvät naapurisuhteet ja paras naapuri on sellainen joka ei valita turhasta. Lupaatte että teette samoin.

4. Nauttikaa rauhallisesta loppuelämästä.

Kuka normaali ihminen haluaa jäädä ns. velkaa jollekin paikkakunnan liivijengille? 

Luuletko, että ne ihan huvikseen lähtee vähän kuin harjoitusmielessä kovistelemaan jonkun random-Sepon naapureita? 

Vierailija
25/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää ihmeessä kun vielä voitte. Itellä oli vastaava tilanne ettei naapuri tykännyt, että uusi asuntoalue alkoi rakentua heidän vanhan talon lähellä olevalle alueelle. Olimme ensimmäiset rakentajat. Seitsemän vuotta kestettiin jatkuvaa kiusaa ja huutelua ja sitten myytiin talo. Mielenterveys oli mennä.

Jos on unelmatontti, niin ei siitä nyt kannatta lähteä luopumaan tuommoisen takia. Ootte vaan noteeraamatta naapureita mitenkään. Ei pikkulapsillekaan tule antaa periksi kun ne huutaa. 

Olen eri, mutta tuo taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty. Katoin joskus jotain ohjelmaa vaikeista naapureista ja en yhtään ihmettele, että mielenterveyttä voi koetella. 

Naapurin mielestä meidän talo koettelisi hänen mielenterveyttään. Ap

Vierailija
26/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luultavasti koetteleekin. Ottaisin hankalan naapurin huomioon suunnittelussa. Yhtenäistä seinää ja aitaa tuota naapuria kohden. 

Joidenkin ehdotukset on kyllä maailman huonoimpia: jos alatte nokittelemaan, niin häviätte varmasti. Itse kutsuisin katsomaan piirrustuksia ja kysyisin onko hänellä toiveita. Jos hän kokee tulleensa kuulluksi, saattaa meno rauhoittua. Jos ei, niin tuskin ystävällisyydellä se meno huonommaksiaan menee. Muistakaa, että aina voitte myydä kämpän parin vuoden päästä.

Vierailija
27/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa vielä. Olisikin jäänyt pelkkään huutamiseen.. Meidän tontilta kaivettiin istutuksia pois, rajalla poltettiin roskia, rajalle laitettiin hautakumpuja, talo uhattiin polttaa yms. Koskaan ei tiennyt kun kotiin tuli takaisin, että mitä oli tehty. Oli pakko laittaa valvontakamerat, kun yölläkin hiippailtiin tontilla. En voi edes kaikkea kirjoittaa ettei tunnisteta.

Vierailija
28/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja luultavasti koetteleekin. Ottaisin hankalan naapurin huomioon suunnittelussa. Yhtenäistä seinää ja aitaa tuota naapuria kohden. 

Joidenkin ehdotukset on kyllä maailman huonoimpia: jos alatte nokittelemaan, niin häviätte varmasti. Itse kutsuisin katsomaan piirrustuksia ja kysyisin onko hänellä toiveita. Jos hän kokee tulleensa kuulluksi, saattaa meno rauhoittua. Jos ei, niin tuskin ystävällisyydellä se meno huonommaksiaan menee. Muistakaa, että aina voitte myydä kämpän parin vuoden päästä.

Ai pitäisi mennä naapurilta kysymään hattu kourassa, että miten naapuri haluaa että talo rakennetaan?? Ei hemmetti sentään. Jos kerran pysytään kaavassa jne niin MIKSI naapurin pitäisi päättää toisten talosta mitään?

Vierailija
29/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollainen naapurihaitta tullut esiin kaupanteon yhteydessä?

Vierailija
30/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratkaa tai myykää tontti romaneille. He pärjäävät hankalien naapureiden kanssa.

Vierailija
31/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kukaan ei ole ennen siihen halunnut rakentaa, niin miten se olisi tullut esiin? 

Vierailija
32/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perinyt pari tonttia ja suunnittelen niiden myymistä. En ole ikinä tavannut naapureita, joten ei ole mitään tietoa miten he asiaan suhtautuisivat. 

Vierailija
33/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ostanut tonttia itselleen jos halusi sen tyhjänä pitää?

Kannattaa laittaa kamerat kuvaamaan alusta saakka, jos on hullu niin voi keksiä tehdä kiusaa rakennukselle/materiaaleille.

Vierailija
34/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Naapuri ei saa valituslupaa edes käräjäoikeuteen asti, jos tontille suunniteltu rakennus on kaavan mukainen ja kunnan rakennustarkastaja on sen piirustukset hyväksynyt. Valitus jätetään käsittelemättä.

Olen oman kuntani rakennuslautakunnassa ja naapurustosta kerättiin yli 30 omakotiasujan allekirjoittama valitus, kun vuosikausia tyhjänä olleelle tontille annettiin teollisuushallin rakennuslupa. Käsittelimme asian  rakennuslautakunnassa ja pidimme rakennustarkastajan päätöksen voimassa, jolloin asuukkaat valittivat käräjäoikeuteen. Käräjäoikeus ei myöntänyt valituslupaa.

Itse olen hakemassa näiden tapausten vuoksi rakennustarkastajaksi, olen koulutukseltani rakennusinsinööri. Haluan elää näille riita-asioille. Minulla on vahva oikeudenmukaisuuden tunto ja haluan tehdä elämän vaikeaksi näille valittajaihmisille. AP:n tapauksessa ei olisi ollut pienintäkään epäselvyyttä antaa rakennuslupa, naapureiden kuulemisista huolimatta. Kuuleminen on vain byrokratian vaatima muodollisuus, ei niillä todellista merkitystä ole yleensä. Varsinkaan yksityishenkilöiden taholta. Joskus yritysten tai muiden kunnan/valtion instanssien kanssa on tilanne eri ja sieltä tulee varsin yksityiskohtainen ja perusteltu mielipide, joka on yleensä yhteisten asioiden kannalta katsottu. Yksityishenkilöiden valitukset ei ole yhteistä asiaa nähneetkään. 

Vierailija
35/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karpolla on asiaa -ohjelmassa oli ihan hullut naapurit. Muistaakseni iskivät jopa kirveellä päähän ja miehellä oli puoli puoli otsaa montulla, jos nyt oikein muistan.  Jos tuntee olonsa mitenkään uhatuksi, niin silloin on kyllä parempi myydä ihan oman mielenterveyden vuoksi. Ei ole mukavaa elää pelossa 

Vierailija
36/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liivijengeiltä voi ostaa palveluksia ihan rahalla. Ei niille mitään sen enempää jää velkaa jos kaikki hoidetaan asianmukaisesti.

Vierailija
37/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Ihan hyvä stoori, mutta hallinto-oikeus käsittelee lupavalitukset eikä koskaan käräjäoikeus.

Vierailija
38/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö miksi hän aikoo valittaa rakentamisesta?

Vierailija
39/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Itse olen hakemassa näiden tapausten vuoksi rakennustarkastajaksi, olen koulutukseltani rakennusinsinööri. Haluan elää näille riita-asioille. Minulla on vahva oikeudenmukaisuuden tunto ja haluan tehdä elämän vaikeaksi näille valittajaihmisille. AP:n tapauksessa ei olisi ollut pienintäkään epäselvyyttä antaa rakennuslupa, naapureiden kuulemisista huolimatta. Kuuleminen on vain byrokratian vaatima muodollisuus, ei niillä todellista merkitystä ole yleensä. Varsinkaan yksityishenkilöiden taholta. Joskus yritysten tai muiden kunnan/valtion instanssien kanssa on tilanne eri ja sieltä tulee varsin yksityiskohtainen ja perusteltu mielipide, joka on yleensä yhteisten asioiden kannalta katsottu. Yksityishenkilöiden valitukset ei ole yhteistä asiaa nähneetkään. 

Parempi, että kommunistit pysyvät poissa.

Vierailija
40/66 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ihan hyvä stoori, mutta hallinto-oikeus käsittelee lupavalitukset eikä koskaan käräjäoikeus.

Hän jo korjasi virheensä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan