Muuttuuko maailma liian nopeasti?
Sanotaan, että maailma muuttuu aina vain nopeammin. Monista tämä tuntuu olevan huono asia, mutta asiaan vaikuttanee moni asia. Osa muutoksista on hyviä, osa huonoja.
Itse muistan etenkin nuorena toivoneeni maailmaan monenmoista muutosta, josta osa on tapahtunutkin. Vanhemmat ihmiset sen sijaan kaipaavat "vanhoja hyviä aikoja", kuten tietotekniikan kanssa ongelmissa oleva äitini.
Kumpaan ryhmään kuulut ja mitä hyvää tai huonoa kehitystä olet huomannut?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että en pysy enää vanhana maailmassa mukana, jos siis elän vanhaksi.
Tietotekniikka on muuttanut aivan liikaa maailmaa hankalaksi, vaikka sen luulisi helpottavan. Kaikki muuttuu itsepalveluksi.
Esimerkiksi lapseni meni pari vuotta sitten Helsinkiin ja ajoi raitiovaunulla pummilla, koska ei osannut hankkia lippua. En minäkään tiedä mistä sellainen hankitaan.
Matkojakin täytyy osata itse varata. Ennen hankittiin kivat katalogit ja mentiin sitten matkatoimistoon varaamaan tai soitettiin sinne ja saatiin palvelua. Onhan se mukava katsoa netistä hotelleja.
Lentoa vetten tehdään matkatavaraselvitys ym itsenäisesti.
Kaiken huippu oli, kun menimme kerran Sokos-Hotelliin ja olsrtimme saavamme siinä tiskillä Sokos-alennuksen kuten ennenkin. Nuori tyttö sanoi, että teidän pitää tehdä itse varaus ensin netissä, että saatte alennuksen. Lopulta hoitui.
Koko ajan täytyy opetella eri systeemejä, miten pitää itse palvella itseään. Ja kun luulee oppineensa, sitä systeemiä onkin taas muutettu.
Iän myötä oppiminen huononee. Pelkään putoavan kelkasta vanhana.
Puhuin tänään samasta asiasta, kun jouduin eilen viemään 80-vuotiaan äitini sairaalaan. Kaikki mainostavat, miten helposti asiat hoituvat omalta kotisohvalta netin välityksellä. Sanoin äidillenikin, että minä haluan palvelua enkä itsepalvelua ja olen myös valmis maksamaan siitä.
En mene itsepalvelukassalle, en osta vakuutusta netistä enkä käytä self-check-inniä lentokentällä, vaikka se olisi helpompaa tai halvempaa. Jos kaikki siityvät halvempaan itsepalveluyhteiskuntaan, olemme vielä vanhana pulassa.
Nelinkerainen määrä ihmisistä on sitä mieltä, että maailma muuttuu liian nopeasti, vaikka jonkun gallupin mukaan palstalaisten enemmistö on nuoria ihmisiä.
Olen jostain lukenut, että aika kultaa muistot ja tulevaisuudenpelko on ihmisille luonnollista. Onko kyse vain tästä, vai onko maailma oikeasti menossa huonompaan suuntaan? Elinikä, terveystilanne, varallisuus ja yleinen hyvinvointi on kuitenkin parantunut maailmanlaajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Gallupin tuloksesta huomaa suurimman osan vastaajista olevan persuja. Jos persut olisivat saaneet päättää, emme olisi koskaan nousseet kahdelle jalalle.
T.
Ensimmäinen ketjunpilaaja.
Mietin Kiinaa.
Nwo:ta. Käteisen kieltoa. Sirutusta.
Geenitekniikkaa.
Pelkään, että en pysy enää vanhana maailmassa mukana, jos siis elän vanhaksi.
Tietotekniikka on muuttanut aivan liikaa maailmaa hankalaksi, vaikka sen luulisi helpottavan. Kaikki muuttuu itsepalveluksi.
Esimerkiksi lapseni meni pari vuotta sitten Helsinkiin ja ajoi raitiovaunulla pummilla, koska ei osannut hankkia lippua. En minäkään tiedä mistä sellainen hankitaan.
Matkojakin täytyy osata itse varata. Ennen hankittiin kivat katalogit ja mentiin sitten matkatoimistoon varaamaan tai soitettiin sinne ja saatiin palvelua. Onhan se mukava katsoa netistä hotelleja.
Lentoa vetten tehdään matkatavaraselvitys ym itsenäisesti.
Kaiken huippu oli, kun menimme kerran Sokos-Hotelliin ja olsrtimme saavamme siinä tiskillä Sokos-alennuksen kuten ennenkin. Nuori tyttö sanoi, että teidän pitää tehdä itse varaus ensin netissä, että saatte alennuksen. Lopulta hoitui.
Koko ajan täytyy opetella eri systeemejä, miten pitää itse palvella itseään. Ja kun luulee oppineensa, sitä systeemiä onkin taas muutettu.
Iän myötä oppiminen huononee. Pelkään putoavan kelkasta vanhana.