Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sos.tsto: meillä oikeus tietää rahankäyttösi

Vierailija
19.06.2013 |

Toimeentulotuen sosiaalityöntekijä Helsingissä sanoi, että heillä on oikeus tarkkailla tiliotteiden kautta rahankäyttöäni, sillä sos.toimiston raha ei kuulema ole mitä vaan rahaa. Jos tiliotteista näkyy, että ihminen vaikkapa pelaa paljon tms. ilmoitus menee sos.työntekijälle ja sitä seuraa jatkotoimenpiteitä.

Tämä tuli ilmi, koska toimitin heille tiliotteen, jossa varsinainen rahankäyttöni ei näkynyt. Se, miten rahani käytän on mielestäni ihan oma asiani ja kuuluu yksityisyyden suojan piiriin.

Maksetun toimeentulotuen käytöstä ei kuitteja tarvitse toimittaa, joten miksi rahankäyttöni muutenkaan kuuluisi heille? Minulla ei siis ole pähdeongelmia tai muutakaan, olen uusi asiakas.

Tämä asiaa käsittelevä työntekijä sanoi, että:"kuules ystäväiseni, jos meiltä haluat kielteisen päätöksen, niin sitten sinä et toimita meille kokonaista tiliotetta, jossa näkyy myös rahankäyttösi."

Muistelen, että ihan joku aika sitten tästä samasta asiasta oli julkisuudessa juurikin sillä tavalla, että tiliotteesta saa piilottaa sen mihin rahansa on käyttänyt. Muistaako kukaan? Mitäs laki sanoo noin muuten? 

Melko Neuvostoliittolaista tomintaa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 korjaa: vaunuja ei makseta kantasuomalaisille tai tavallisille mamuille. Somalit saavat maksusitoumukset ja voivat valita mitä vaan, vaikkapa nahkaiset valkoiset Emmaljungat tai parhaimman Teutonia-mallin. (ja jos joku nyt tulee selittämään miten ne ovat muka rahat itse säästäneet, niin..!)

Vierailija
22/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvät sossut sain nämä tiedot eilen ihan puhelimitse ilmoitettuna, mustamaalaamisesta ei ole kyse. Niin kuin tuo tietosuojavaltuutetun linkki kertoo ei rahankäyttöään tarvitse kertoa, vaan ne tiedot voi peittää. Tällä menettelyllä Helsingin sossu kuitenkin omien sanojensa mukaan antaa suoraan kielteisen päätöksen. Ilmeisesti siellä jollain on kuitenkin aikaa näitä tietoja tutkia.

Teille muille, jotka oletatte suoraan, että olen jonkinlainen sossupummi: olette väärässä. 

Veronmaksajat, joihin myös minä kuulun, ovat itse kansalaisina vaikuttaneet systeemin syntyyn asumistukineen, äitiyspäivärahoineen, lapsilisineen jne., jottei kukaan joutuisi kohtuuttomasti kärsimään. Sitä miten heikompiosaisista huolehditaan pidetään myös jossain määrin yhteiskunnan sivistyksen mittarina. Se, että on asemassa, jossa joutuu näitä yhteiskunnan tukitoimia käyttämään ei kai saisi vaikuttaa kansalaisen aemaan muiden silmissä millään tavalla. Jälleen tulemme sivistyksen äärelle, myös sen sydämen.

Purkakaamme siis systeemi, sillä onhan kohtuutonta, että hän joka JOUTUU systeemiin turvautumaan haluaa pitää kiinni perusoikeuksistaan, ihmisarvo mukaan lukien.

Ihan ekana luopunette lapsilisistänne? Ainakin laitatte valtiolle kuitit siitä sitten miten olette rahanne käyttäneet, ok?

Terveisin AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisarvo ei kuulu työttömille eikä sossun asiakkaille. Eikä raiskauksen uhreille. Eikä lapsille eikä koulukiusatuille. On myös muitakin ihmisryhmiä, jotka eivät ole oikeutettuja ihmisarvoon.

Ihmisarvo kuuluu Suomessa vain omistusasunnossa asuvalle kokoaikaisessa palkkatyössä käyvälle.

Vierailija
24/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa tukea vähennetään n.puolella mikäli epäillään,ettei asiakas käytä rahoja ruokaan.Eipä siis rahojen nostaminen tililtä täällä kannata.Olen harkinnut myös tuota yliviivaamista,koska kyseessä on pieni paikkakunta ja onpa nokka työnnettykin yksityselämään häiritsevän lähelle joten ajattelin ottaa etäisyyttä.Tuo sosiaalityöntekijä sai kyllä sittemmin potkut.

Vierailija
25/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tiliotteet ole kyttäämistä varten, vaan sitä varten että sossu pystyy tekemään puhtaasti matemaattisen laskutoimituksen siitä kuinka paljon toimeentulotukea myönnetään. Toimeentulotuki myönnetään asumismenojen (vuokranmaksut tiliotteessa ja vuokrasopimus), ja perusosan mukaan. Välttämättömät menot hyväksytään ja niihin saa tukea, perusosaan sisältyy ruuat, hygieniatuotteet, jotkut laskut ym. eivätkä ne katso hankitko sinä niitä, vaan vähentävät perusosasta ne summat jotka olet saanut jostain tulona.

Jos Marttamummo on laittanut tilillesi 50 euroa, se katsotaan tuloksi, ja vähennetään sitten perusosastasi.

Laskelmaa on mahdotonta tehdä ilman tiliotetta. Hanki muualta rahaa jos tämä systeemi mielestäsi on kyttäämistä. Ilmeisesti sinulla on ihan tarpeeksi varaa elämiseen kun noin paljon pännii parin tiliotteen sossulle näyttäminen.

Vierailija
26/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos hankkisit itse tarvitsemasi rahat, silloin ei tarvitse selvittää mihin olet ne käyttänyt? Ihmisarvon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, jos tiliotteelta näkee, että joka ilta on istuttu paikallisessa ravintolassa kavereiden kanssa (200€/päivä) ja pari kertaa viikossa on käyty alkossa. Ei sossun tarvitse antaa lisää rahaa tuohon tarkoitukseen eivätkä ne ole arkaluonteisia tietoja, joita voi viivailla yli. Tiliotteelta ei myöskään suurinta osaa maksuista voi suoraan yksilöidä mihinkään tiettyyn tuotteeseen tai palveluun, ei niitäkään tarvitse peittää. Olennaisinta on se, että näkevät paljonko sinulla on säästöjä tilillä, jos niitä on, niin ei sinun kuulukaan saada raha-avustusta.

Vierailija
27/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliittolaista toimintaa nimenomaan! Aika lopettaa tuollainen tyhjän maksaminen. Hyi helkkari. Kaikkia loisia sitä pitää toisten elättää!

Vierailija
28/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minä kyllä ihmettelen, että miksi sossu ei anna edes ruokaan tarkoitettua osaa (prosenttia en muista, mutta nämä eri osa-alueet on tarkasti laskettu) sellaisena lahjakortin tyyppisenä, jolla voisi maksaa kaupassa ruokansa? Näin rahaliikennettä olisi vähemmän ja ehkä se spurgukin menisi ruokaostoksille, jos kortilla ei saisi alkoa/tupakkaa ja tuo summa olisi vähennetty toimeentulotuesta.

Vierailija
29/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:56"]

Eikö sos.toimiston pitäisi kyttäämisen sijaan auttaa ihmisiä hoitamaan itse maksunsa ja asiansa? Eikö lähtökohdan tulisi olla, että sos. toimistosta saa hätäapua ja asiakas itse osaa käyttää saamansa rahat elämiseensä? Eli kaikenlainen kyttääminen ja valvominen ei ole perusteltua koska silloin asiakas jää helposti järjestelmän uhriksi kun oppii luottamaan siihen, että kyllä sossut hoitaa, ettei itse tarvitse miettiä mihin rahat on järkevä käyttää ja millä symmalla pitää pärjätä.

[/quote]

Arvaapa, paljonko ihmisiä olisi hakemassa vastikkeetonta rahaa sossusta, jos rahankäyttöä ei kytättäisi.

Vierailija
30/44 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta "kyttääminen" kuuluu asiaan. Jos sossu näkee että toimeentulotuesta (joka on se viimeisin ja pyrkimyksenä se että vain väliaikainen tukimuoto) menee iso osa esim. Alkoon, niin silloin minusta tuon summan voisi vöhentää esim. seuraavan kuun toimeentulotuesta. Ei ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa kenenkään viinoja. Minäkin kannatan sitä, että tuet annettaisiin lahjakorttina ruokakauppaan, ei rahana tilille.

Lisäksi AP:n (nro.23) viestissä mainitsema lapsilisä ei liity asiaan mitenkään. Lapsilisä on nimenomaan kädenojennus lapsiperheille suhteessa lapsettomiin jotta saadaan vähän lapsen tuomia kustannuksia tasattua.
Lapsi lisää aina perheen kuluja (toinen vanhemmista pois työelämästä, tulot laskevat, lisäksi lapseen menee rahaa monella eri tavalla) lapsilisä ei todellakaan kata tuota eroa, mutta se hieman tasaa tuloeroja esim. kahden työssäkäyvän aikuisen jossa lapsi/lapsia perheen vert. kahden aikuisen lapsettoman perheen tulot.

Kannattaa muistaa, että lapsilisä on harvoja tukia jonka ns. tavallinen työssäkäyvä perhe saa, sossun eläteillä tukia tulee joka tuutista (asumistukea, sossuntukia jne.) ja kaikki maksetaan (esim. sairaalamaksut synnytyksen jälkeen) mitkä tavallinen työssäkäyvä perhe maksaa jokaista euroa myöten ITSE.

Vierailija
31/44 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on hätäapua. Se ei ole elintason ylläpitämistä. Siksi sossuilla on velvollisuus selvittää, onko hätäavulle todellinen tarve ja jos on, mistä se johtuu. On vain oikein, että selvitykseen sovelletaan samoja kriteereitä kaikille hakijoille. Nuo kriteerit ovat se tiliote.

Vierailija
32/44 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:29"]

Toimeentulotuen sosiaalityöntekijä Helsingissä sanoi, että heillä on oikeus tarkkailla tiliotteiden kautta rahankäyttöäni, sillä sos.toimiston raha ei kuulema ole mitä vaan rahaa. Jos tiliotteista näkyy, että ihminen vaikkapa pelaa paljon tms. ilmoitus menee sos.työntekijälle ja sitä seuraa jatkotoimenpiteitä.

Tämä tuli ilmi, koska toimitin heille tiliotteen, jossa varsinainen rahankäyttöni ei näkynyt. Se, miten rahani käytän on mielestäni ihan oma asiani ja kuuluu yksityisyyden suojan piiriin.

Maksetun toimeentulotuen käytöstä ei kuitteja tarvitse toimittaa, joten miksi rahankäyttöni muutenkaan kuuluisi heille? Minulla ei siis ole pähdeongelmia tai muutakaan, olen uusi asiakas.

Tämä asiaa käsittelevä työntekijä sanoi, että:"kuules ystäväiseni, jos meiltä haluat kielteisen päätöksen, niin sitten sinä et toimita meille kokonaista tiliotetta, jossa näkyy myös rahankäyttösi."

Muistelen, että ihan joku aika sitten tästä samasta asiasta oli julkisuudessa juurikin sillä tavalla, että tiliotteesta saa piilottaa sen mihin rahansa on käyttänyt. Muistaako kukaan? Mitäs laki sanoo noin muuten? 

Melko Neuvostoliittolaista tomintaa.

[/quote]

Älä valita. Sinä saat rahaa tekemättä mitään, joten sinulla ei ole mitään oikeutta valittaa

Vierailija
33/44 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:56"]

Eikö sos.toimiston pitäisi kyttäämisen sijaan auttaa ihmisiä hoitamaan itse maksunsa ja asiansa? Eikö lähtökohdan tulisi olla, että sos. toimistosta saa hätäapua ja asiakas itse osaa käyttää saamansa rahat elämiseensä? Eli kaikenlainen kyttääminen ja valvominen ei ole perusteltua koska silloin asiakas jää helposti järjestelmän uhriksi kun oppii luottamaan siihen, että kyllä sossut hoitaa, ettei itse tarvitse miettiä mihin rahat on järkevä käyttää ja millä symmalla pitää pärjätä.

[/quote]

On pakko kytätä että järjesteömää ei ihan pilkkana pidetä. Todella iso osa sosiaalitoimiston asiakkaista käyttää järjestelmää hyväksi eikä heillä ole mitään mielenkiintoa päästä pois sosiaalitoimiston asiakkuudesta

Vierailija
34/44 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 23:28"]

Minusta "kyttääminen" kuuluu asiaan. Jos sossu näkee että toimeentulotuesta (joka on se viimeisin ja pyrkimyksenä se että vain väliaikainen tukimuoto) menee iso osa esim. Alkoon, niin silloin minusta tuon summan voisi vöhentää esim. seuraavan kuun toimeentulotuesta. Ei ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa kenenkään viinoja. Minäkin kannatan sitä, että tuet annettaisiin lahjakorttina ruokakauppaan, ei rahana tilille.

Lisäksi AP:n (nro.23) viestissä mainitsema lapsilisä ei liity asiaan mitenkään. Lapsilisä on nimenomaan kädenojennus lapsiperheille suhteessa lapsettomiin jotta saadaan vähän lapsen tuomia kustannuksia tasattua.
Lapsi lisää aina perheen kuluja (toinen vanhemmista pois työelämästä, tulot laskevat, lisäksi lapseen menee rahaa monella eri tavalla) lapsilisä ei todellakaan kata tuota eroa, mutta se hieman tasaa tuloeroja esim. kahden työssäkäyvän aikuisen jossa lapsi/lapsia perheen vert. kahden aikuisen lapsettoman perheen tulot.

Kannattaa muistaa, että lapsilisä on harvoja tukia jonka ns. tavallinen työssäkäyvä perhe saa, sossun eläteillä tukia tulee joka tuutista (asumistukea, sossuntukia jne.) ja kaikki maksetaan (esim. sairaalamaksut synnytyksen jälkeen) mitkä tavallinen työssäkäyvä perhe maksaa jokaista euroa myöten ITSE.

[/quote]

Eipäs nyt liioitella. Kukaan Suomessa ei maksa synnytyskuluja itse. Sillä ne on tuhansia euroja.

Iso osa yössä käyvistä asuu kaupungin asunnoissa tai on osta nut hitas-assunnon. Kummatkin ovat sosiaalitukea. Ainoastaan täysin vapaat asunnot eivät ole sosiaalitukea.

Lapsilisää ei pitäisi maksaa koskaan. Sillä on jokaisen oma asia hankiiko lapsen vai ei.

Vierailija
35/44 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kuuluu kun maksavat verorahoista toimeentulosi kun et itse kykene elättämään itseäsi.

Vierailija
36/44 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:45"]Tuo on se hinta mikä maksaa siitä ettei kykene itseään elättämään. Jos yhteiskunta maksaa sinulle elämisesi, on ihan reilua että se myös tietää mihin rahasi käytät. Olettavallaan "holhouksen alainen". Samaan tapaan esimerkiksi lapsi on vastaavassa suhteessa vanhempiinsa: vanhemmilla on oikeus tietää mihin lapsi käyttää esim. viikkorahansa,ja  jos huomaamavat että meneekin ryyppäämään eikä leffaan niin asiaan pitää puuttua (esim. ottamalla viikkoraha pois tmv. keinoin).

Minä menisin jopa niin pitkälle, ettei sosiaalitoimiston asiakkaille annettaisi lainkaan rahaa (HUOM: poislukien esim. eläkeläiset ja sairaat jotka ovat työnsä jo tehneet/eivät kykene työelämään esim. vamman takia) vaan sossu maksaisi suoraan esim. vuokran vuokranantajan tilille, samoin sähkölaskun ym. ja ruoka annettaisiin valmiina paketteina, samoin vaatteet saisi valmiina jne. Tuo tekisi hyvää parillakin tapaa 1. raha todella menisi sinne minne kuuluu, eli terveelliseen ruokaa, lasten vaatteisiin jne. eikä saarioisten pitsoihin/viinaa tmv. 2. ihminen ponnistelisi nopeammin pois sossun asiakkuudesta koska se ei olisikaan vain raha-automaatti (kuten nykyään) vaan sieltä saisi elämisen perustarpeet rahan sijasta.

[/quote] Minua ärsyttää, että toimeentulotuen hakijan oletetaan automaattisesti olevan ihminen joka loisii vuodesta toiseen yhteiskunnan rahoilla. Kun on paljon meitäkin joille se on lähinnä kertaluontoinen "pakko". Määräaikainen työsuhteeni päättyi, uusi ei ollut vielä alkanut, ja liiton rahoissa kesti. Hain toimeentulotukea yhdelle kuukaudelle, ja kyllä se totta helvetissä otti päähän toimittaa sossuun tiliotteeni monen kk: n ajalta varsinkin kun kyseessä olivat omalla työlläni ansaitsemani rahat. Niin, ja sekin " toimeentulotuki" perittiin takaisin liiton rahoista ( mikä sinänsä ok onkin, mutta rahankäytön kyttääminen oli silti nöyryyttävää). En muutenkaan usko että kokoomuslainen köyhien nöyryyttäminen ja kyykyttäminen lisää heidän motivaatiotaan tehdä töitä. Tuo ehdotuksesi lisäisi lähinnä rikoksia ja tekisi yhteiskunnasta entistäkin eriarvoisemman. Ihmettelen kaltaistesi ajatusmaailmaa, kun ei tarvitse kuin katsoa ympärilleen maailmassa näkee että hyvinvointivaltiotyyppisessä yhteiskunnassa on kaikkien, myös rikkaiden ja hyvätuloisten, paras ja turvallisin elää. Haluatko todella vaikkapa eteläamerikkalaista tyyliä tänne, eli rikkaat asumaan aidattujen alueiden sisälle ja aina saa pelätä esim kidnappauksia?

Vierailija
37/44 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vittu mikä kokkarimeininki täällä on. Aletaanko vaatia yrityksiltä julkisia selvityksiä siitä mihinne ovat käyttäneet yritystukensa? Ai ei? Haluaisin myös tietää mihin meni pankkitukirahat. Haluan julkiseksi myös jokaisen kansanedustajan taksimatkan, kuka meni ja minne ja millä asioilla liikuttiin.

Eikö se ollut jotenkin niin, että mitä vapaammin ihmiset saavat ohjata omaa elämäänsä, niin sitä paremmin heillä menee? Ai niin eiku. Se olikin klassisen liberalismin periaate. Nyt olemme siirtymässä Neuvostoliittoon. Meillähän on jo koneisto joka valvoo kaikkea mitä sanomme ja teemme ja työnantajat omistavat paitsi työaikamme, niin myös vapaa-aikamme ja persoonamme.

Hyi vittu. Täytyy päästä pois täältä.

Vierailija
38/44 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä se tosiaan kuulu sossun tädille mihin rahasi pistät, koska toimeentulotuki on lakiin perustuva oikeus. Voit ryypätä kaiken tai pelata, sama se. Mutta lisää rahaa ei tule sillä verukkeella että rahat ovat, hupsista keikkaa, menneet niinsanotusti kankkulan kaivoon. Voihan toki olla että jotkut sossut ottavat puheeksi jos näkevät että asiakkaalla on paljon esimerkiksi pikavippejä tai alkossa käydään päivittäin. Koska haluavat auttaa asiakasta kokonaisvaltaisesti, ei vain rahaa antamalla. Voidaan ehdottaa päihdehoitoon hakeutumista tai ohjata velkaneuvojalle. Mutta mitään ehtoja ei voida toimeentulotuen saamiselle asettaa siinä mielessä että rahalla saisi ostaa vain tiettyjä asioita. Tämä tietysti harmittaa suuresti "kunnollisia" veronmaksajia, mutta tarkoitushan on että toimeentulotuen saajaa ei leimata eikä holhota. Koska ihmisillä on tapana käyttäytyä normaalisti silloin kuin heitä kohdellaan normaaleina ihmisinä.

Vierailija
39/44 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:29"]21 korjaa: vaunuja ei makseta kantasuomalaisille tai tavallisille mamuille. Somalit saavat maksusitoumukset ja voivat valita mitä vaan, vaikkapa nahkaiset valkoiset Emmaljungat tai parhaimman Teutonia-mallin. (ja jos joku nyt tulee selittämään miten ne ovat muka rahat itse säästäneet, niin..!)

[/quote]PAKOLAISET saavat uudet vaunut mutta niitä käyttääkin sitten monet lapset. Suomalaisista jotkut ovat myyneet uudet vaunut heti ja käyttäneet rahat ja sitten taas mennään sossuun vinkumaan. Pakolaisilla on korotettu tuki jonkun aikaa, EUn yhteinen linjaus. Tulet tänä vuonna näkemään myös Syyrialaisia leireiltä joilla on uudet vaatteet ja muut.

Vierailija
40/44 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:29"]21 korjaa: vaunuja ei makseta kantasuomalaisille tai tavallisille mamuille. Somalit saavat maksusitoumukset ja voivat valita mitä vaan, vaikkapa nahkaiset valkoiset Emmaljungat tai parhaimman Teutonia-mallin. (ja jos joku nyt tulee selittämään miten ne ovat muka rahat itse säästäneet, niin..!)

[/quote]PAKOLAISET saavat uudet vaunut mutta niitä käyttääkin sitten monet lapset. Suomalaisista jotkut ovat myyneet uudet vaunut heti ja käyttäneet rahat ja sitten taas mennään sossuun vinkumaan. Pakolaisilla on korotettu tuki jonkun aikaa, EUn yhteinen linjaus. Tulet tänä vuonna näkemään myös Syyrialaisia leireiltä joilla on uudet vaatteet ja muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä