Sos.tsto: meillä oikeus tietää rahankäyttösi
Toimeentulotuen sosiaalityöntekijä Helsingissä sanoi, että heillä on oikeus tarkkailla tiliotteiden kautta rahankäyttöäni, sillä sos.toimiston raha ei kuulema ole mitä vaan rahaa. Jos tiliotteista näkyy, että ihminen vaikkapa pelaa paljon tms. ilmoitus menee sos.työntekijälle ja sitä seuraa jatkotoimenpiteitä.
Tämä tuli ilmi, koska toimitin heille tiliotteen, jossa varsinainen rahankäyttöni ei näkynyt. Se, miten rahani käytän on mielestäni ihan oma asiani ja kuuluu yksityisyyden suojan piiriin.
Maksetun toimeentulotuen käytöstä ei kuitteja tarvitse toimittaa, joten miksi rahankäyttöni muutenkaan kuuluisi heille? Minulla ei siis ole pähdeongelmia tai muutakaan, olen uusi asiakas.
Tämä asiaa käsittelevä työntekijä sanoi, että:"kuules ystäväiseni, jos meiltä haluat kielteisen päätöksen, niin sitten sinä et toimita meille kokonaista tiliotetta, jossa näkyy myös rahankäyttösi."
Muistelen, että ihan joku aika sitten tästä samasta asiasta oli julkisuudessa juurikin sillä tavalla, että tiliotteesta saa piilottaa sen mihin rahansa on käyttänyt. Muistaako kukaan? Mitäs laki sanoo noin muuten?
Melko Neuvostoliittolaista tomintaa.
Kommentit (44)
Sosiaalitoimella on lainsäädännön mukaan oikeus saada tiliotteet asiakkaan mahdollisten TULOJEN tarkkailuun. Silloin niitä ei kuulu käyttää menojen tarkkailuun. Te voitte jauhaa täällä vaikka maailman tappiin asti siitä mikä on oikeudenmukaista, mutta laki on kuitenkin vahvempi määräävä tekijä kuin jonkun yksittäisen av-mamman käsitys oikeudenmukaisuudesta.
Tuo että monet sosiaalitoimistot ovat alkaneet tarkkailla tiliotteilta myös menoja on ilmiö joka ei perustu lakiin vaan viranomaisten tarkoitukselliseen rajanylitykseen.
Olen tilanteessa, jossa toimeentulotuki on ainoa tulonlähteeni. Ymmärrän että saadakseni tukea on kriteerit täytettävä ja yksi niistä on selvitys tuloista joka näkyy tiliotteista. Minulla ei ole mitään 'kiusallisia' menoja joten ei se haittaa tuon vieminen sellaisenaan. arvostan yhteiskunnan tukea tässä taloudellisessa ahdingossa ja vaikka siihen kuuluu ns. Paperisotaa ja toimistossa ravaamista olen siihen valmis. Kokeilkaa asua ulkomailla ja saada vain kylmää vettä niskaan kun pyydätte apua, yhtäkkiä Suomen tuet ja systeemit saavat uuden arvostuksen. Seuraavaksi itsekin kysymässä apua lastenrattaiden, pinnasängyn ym. hankintaan. Jos ne tulevat lainaan, saan ne silti käyttöön mikä onkin juuri se pääasia.
Nimim. Arvostus takaisin apuun jota saa
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Oletko varma ettei joku ilkeä tuttusi/sukulainen ole tehnyt sinusta jotain valitusta sos.toimistoon jonka takia "kuvittelevat" sinun olevan esim. pimeissä töissä tai muuten vaan rikas?
minulle kävi noin ja kaksikin eri sos.työntekijää olivat äärettömän ilkeitä minua kohtaan. Olen nuori ja jouduin olemaan sos.toimiston asiakas pari vuotta, koska en oikein tiennyt mitä tekisin ja mihin hakisin. Koko ajan samalla hain töitä mm. kaupoista mutta minua ei vaan otettu, niinpä sosut kokivat oikeudekseen kohdella kuin vanhaa tiskirättiä.
Yksi sos.virkailija sekoitti minut täysin eri ihmiseen ja rupesi syyttämään minua jostain koulun keskeyttämisistä, en tiedä käyttikö virkailija aineita vai oliko muuten vain sekaisin, sillä toisella ihmisellä johon hän minut sekoitti oli vieläpä eri nimi. Virkailija myös aina muisti kysyä että menivätkö rahat shoppailuun. Tietääkseni sosiaalitukiraha on tarkoitettu elämiseen: ruokaan ja kaikkeen tarpeelliseen. Kyllä siihen joskus saattaa vaatteetkin kuulua, mutta tuollainen syyllistäminen ei ole oikein etenkin huomioon ottaen että he sossusta maksavat romaneille monen sadan euron hameet joka vuosi! ja muut suomalaiset eivät todellakaan saa tuollaisia ylimääräisiä vaaterahoja sossusta, mutta silti he ovat syyllistämässä.
Toinen, uudempi sos.virkailija syyllistä minua sosiaalitoimistossa käymättä jättämisistä. Hänen mielestään minun olisi pitänyt käydä toimistossa samana päivänä kun oli isäni hautajaiset, myöhemmin myös ukkini hautajaiset. Virkailija sanoi tämän todella syyllistävään ja ilkeään sävyyn käskyttäen. Ilmeisesti natsiluonteiset hakeutuvat sos.toimistoon töihin asiakkaita kiusaamaan, näin itä-helsingissä vuosia sitten.