Tiukassa on 12 kg! Nyt näyttäisi siltä, että olen löytänyt tasapainon ruokailuissa
Eli tosiaan, lihoin liian kiireisen ja surullisen elämänvaiheen aikana 2 vuodessa 12 kg. Itseasiassa painoin melkein 90 kg pahimillaan. Nyt 82 kg. Pituus 171 cm. Lihasta löytyy jonkin verran, kunto on hyvä ja voin vetää rankkoja treenejäkin.
Olen yrittänyt jättää herkut pois ja syödä lautasmallin mukaisesti, seuraavaksi kokeillut hiilaritonta, seuraavaksi vähäkalorista.
Taustasta sen verran, että olen painanut 2016 64 kg, joka oli minulle liian vähän. Ajattelen että 72 kg on hyvänolon painoni, jolloin myös olen normaalissa painossa. Olen kahden raskauden jälkeen tosiaan päässyt omiin mittoihini ja 2016 raskauden jälkeen sain treenattua ihan kunnon vatsalihakset.
Nyt ei enää nappaa kitudietit, kun tietää mihin ne johtaa. Lisäksi liian vähän hiilarit aiheuttavat minulle aurallisia migreenikohtauksia, saman tekee liian rankka treeni. Kaikkien kehot ei toimi samalla tavalla ja nyt olenkin huomannut että olen saanut viime viikkojen aikana uutta puhtia kookosöljyn lisäämisestä aamukahviin (Klo. 7.00), sitten syön seuraavaksi lounaan, joka on yleensä kanasalaatti tai jokin lämmin terveellinen ateria (11.30), seuraavaksi välipalalla proteiinirahka ja/tai miniluumutomaattirasia (14.00), seuraavaksi päivälliseksi terveellinen lämmin ateria (17.00) ja iltapalaksi Eloven pikapuuro, johon laitettu teelusikallinen tai ruokalusikallinen kookosöljyä (21-22.00). Olen huomannut, että uni tulee nopeasti ja olen saanut täydellisen unirytmin takaisin (toisinkuin sillä hiilarittomalla, jolloin humppasin klo. 1.00-2.00 asti yöllä ja sit kuudelta herätys ja töihin). Hiilariton ei sopinut minulle lainkaan, aiheutti hitollista levottomuutta.
Yritän tosiaan edelleen vältellä herkkuja, ja olen tehnyt herkkuja ilman valkoisia jauhoja ja sokeria. Jossakin vaiheessa voisi taas ottaa viikonlopuksi karkkipäivän, mutta nyt tuntuu tasapainoiselta tää ruokavalio.
Onko muilla samanlaista ongelmaa ollut? Jossakin vaiheessa mietin, että miten on mahdollista että 2015 tiputin kilot tuosta vaan ja nyt vaikka olen käynyt salilla ja kokeillut kaikkea, niin mitään ei tapahdu. Kehon on ollut pakko muuttua tässä vuosien varrella, koska ennen pikadietit ja pienikin liikunnan lisääminen vei minulta samantien kiloja. Nyt ei nähtävästi taida enää auttaa kuin oikea tasapainoinen ruokavalio, liikuntaa en edes viitsi nyt lisätä, koska se johtaa minulla samantien ruokahalun kasvuun ja sitten kierre alkaa uudestaan. Ajattelin nyt siis testata tätä että 1-2 kk normaalia kevyttä liikuntaa ja tätä ruokavaliota, katsotaan mitä tapahtuu.
Ja joo, tiedän mitä kookosöljystä sanotaan.. on terveellistä ja toiset sanoo, ettei ole, on tehty kokeita puolesta ja vastaan. Älkää takertuko siihen. Itse en oikein pysty syömään noin aikaisin aamupalaa, joten ajattelen myös tuon rasvan tuovan vähän energiaa aamuun.
Kommentit (9)
Mä pätkäpaastoan 14:10 ja syön neljä tasapainoista ateriaa päivässä: lounas, välipala, illallinen ja iltapala.
Kitukuurit ei tosiaan auta, nuorempana niillä sai muutaman kilon nopeasti pois, mutta yli nelikymppisenä ei toivoakaan.
Omat paino-ongelmani olen ratkaissut hankkimalla rutkasti lihasta vuosien myötä ja rajoittamalla syömiset ainoastaan ruoka-aikoihin.
Tsemppiä urakkaan!
Minä vain aloin syödä ihan normaalisti, mutta vajeella. Jätin salirääkit pois. Liikun kun tekee mieli ja silloinkin siltä pohjalta, että en suorita. Nautin luonnossa samoilusta ja pitkistä kävelylenkeistä. Kaikki mikä stressaa, niin pois elämästä. Vuosien yrittämisen ja itsensä rääkkäämisen ja kituketo ties mikä dieettien jälkeen paino lähti laskuun ja nyt olen normaali painossa. Koska homma oli niin helppoa niin ajattelin saman tien jatkaa nuoruuden painooni. Mitään en ole itseltäni kieltänyt. Kaikkea saa syödä. Olemisesta ja elämästä pitää nauttia. Se kai on tämän "dieetin"kulmakivi.
Sama kuin edellisellä. Kaikki muotidieetit pois. Ja kaikkea saa syödä ja juoda. Kunhan huolehtii, että vajetta jää. Hirveää nälkävelkaa ei saa tulla, johtaa vaan ahmimiseen.
Laitan kaurapuurooni myös kookosöljyä ja pellavansiemenrouhetta. Olen hoikka ja terve, en usko että siitä kookoksesta on haittaa, päinvastoin. Moni mielestäni välttelee rasvoja ihan turhaan, ne pitävät terveinä ja kylläisinä. Kalaöljyä otan päivittäin ja oliiviöljyä käytän paljon.
Kunhan on terveellisisä rasvoja monipuolisesti.
Niin se vaan on, että kun ikää tulee, jokainen ylimääräinen gramma istuu tiukassa kuin s**tana :( Mulla tuntuu toimivan parhaiten se, että tiputan hiilarit vähiin (alle 100 g/vrk) ja teen aerobista mahdollisimman paljon. Lihaskuntoa toki sitten lihasten kasvattamiseen. Olin keväällä tosi hyvässä kunnossa ja paino tippui kuin itsestään pari kiloa. Nyt kesällä vähän kuri höllentynyt kun ei jaksa kokkailla vähänhiilarista ja olen paikkaillut aterioita mm. leivällä :( eikä terveysongelmien vuoksi lenkillekään ole päässyt.
Aamupalaa en ole vuosiin syönyt ennen kuin 2-3 h heräämisestä (paitsi esim. reissussa). Herättyä menee pari kuppia kahvia kermalla, eli rasva tosiaan toimii aamussa mullakin hyvin, pitää vähän nälkää. Ei mitään järkeä syödä, jos ei tee mieli. Ja aamuunhaan pitäis saada liikettä, että aineenvaihdunta lähtis kunnolla liikkeelle. Mä hikoilen kuin possu jos kävelen aamulla koirien kanssa reippaammin tai pidemmin.
Kookosrasvaa en ole kokeillut. Varmaan voi ajaisi saman asian.
N46, 166 cm ja nyt kai 60 kg
Vierailija kirjoitti:
Laitan kaurapuurooni myös kookosöljyä ja pellavansiemenrouhetta. Olen hoikka ja terve, en usko että siitä kookoksesta on haittaa, päinvastoin. Moni mielestäni välttelee rasvoja ihan turhaan, ne pitävät terveinä ja kylläisinä. Kalaöljyä otan päivittäin ja oliiviöljyä käytän paljon.
Kunhan on terveellisisä rasvoja monipuolisesti.
Kalanmaksaöljyissä on kyllä dioksiinia, ethän semmosta?
Ajattele painonhallintaa pitkäjänteisenä projektina. Eli 2 kk on lyhyt aika. Pudotin painoa 8kuukaudessa kaloreita laskemalla 8kg, keskimäärin kilon kuussa tahtia. Eli - 400- - 500kcal dieettiä 10 viikkoa ja sit kaloreiden nosto hitaasti kulutuksen tasolle ja kulutuksen mukaan syömistä pari kk. Sitten taas uusi dieetti. Lisäksi lihaskuntotreeniä ja arkiliikunnab lisäämistä. Pointtina on se, ettei aineenvaihdunta hidastu liikaa. Kun paino laskee, keho kuluttaa vähemmän ja vähemmän syödessä aineenvaihdunta hidastuu. Kun taas välissä on jaksoja, jolloin syö enemmän, niin tämä ilmiö voidaan osittain kiertää. Tavoitteenahan on päästä eroon lopullisesti kiloista, ilman järkyttävää nälkää tai aineenvaihdunnan hidastumista.
Suosittelen hankkimaan koulutetun valmentajan, joka on erikoistunut järkevään rasvanpolttoon. Siten minä onnistuin, vaikka en uskonut, että saisin painoa pudotettua, kun aina laohdutukset ovat tyssänneet 1-2kk jälkeen.
Oletko tehnyt liikunnan pilates -menetelmän avulla? Millaista?
Ainiin pätkäpaastoakin on tullut kokeiltua. Se vaikutti vievän aluksi hyvin nesteitä pois ja pääsin 78 kiloon, mutta koska lisäsin liikuntaa enkä huolehtinut rasvojen ja proteiinin saannista kävikin niin, etten jaksanut. Pätkäpaastolla venytin tosiaan päivän ekaa ateriaa tuonne 11-12, olin yleensä just sen 16 h syömättä. Nyt olen yleensä 13-14 h syömättä ja olen huomannut että tämä sopii minulle. Yritin 2 kk syödä väkisin rahkaa tai puuroa aamulla klo. 9, mutta tuntui että keho meni siitä ihan ”tukkoon” ja se lisäsi ruokahalua ja teki mieli jo 12.00 aikaan suklaapatukkaa yms.
Oletteko te sitä mieltä että aamupala on aina välttämätön?