Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totteleeko teidän 3.5v. pojat, seuraavatko sääntöjä?

Vierailija
18.06.2013 |

Meidän poika ei. Hermo pitää mennä täysin ennen kun kuuntelee sanaakaan mitä sanotaan. Ei kuuntele vanhempia, tarhantätejä joskus, ei aina. Normaalia? Yritetty ollaan palkitsemista, kivan pois ottamista jne. mikään ei auta!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 22:13"]

No todella harva lapsi tottelee jos antaa viereisestä huoneesta huutamalla ohjeita tai komentaa monta kertaa peräkkäin. Siinähän erityisesti opetetaan se, että vasta se kerta merkitsee kun äiti huutaa naama punaisena.

Mene lapsen tasolle, ota katsekontakti. Kerro ohje. Katso, että lapsi tekee sen. Jos ei tee viimeistään tokan kerran jälkeen, niin kädestä pitäen teette yhdessä. 

Älä menetä hermojasi, älä jankuta, älä huuda, älä komenna samasta asiasta sataa kertaa.

 

 

 

 

[/quote]

'Kuka tässä on viereisestä huoneesta huutanutkaan? Meillä ainakin sanotaan ne pyynnöt/käskyt ihan siinä vieressä ollen. Jos nyt sanon lapselle esim. käy pesemässä kädet tai pue housut jalkaan, niin tarviiko siinäkin polvistua lapsen tasolle? Minä lähden siitä ajatuksesta, että kohta 4-vuotiaalle voi jo puhua niin kuin normaalille ihmiselle eikä tarvita mitään vippaskonsteja. Eri asia sitten, jos lapsi tekee jotain kiellettyä, pitää mennä jäähylle tms. Mutta kun poika ei kuuntele tai tottele edes tuollaisia kehotuksia ilman montaa toistoa. Miten pitäisi toimia tilanteessa, kun kehottaa lasta tekemään jotain, ja mitään ei tapahdu? Eli lapsi ei vain reagoi mitenkään, korkeintaan sanoo "joo" ja jää seisomaan paikoilleen. Kädestä pitäen tekemään sitten, ja se johtaa yleensä uhmaraivariin ja huutoon. Onko se todella ainoa keino?

 

- 2

 

[/quote]

 

Valitettavasti mun mielestä on. Toistoa ja toistoa. Vuosia vierähtää ja yhtäkkiä huomataankin että on kasvanut ja sittenkin sisäistänyt ne säännöt ja oppinut ne rajat. Näin ainakin toivon!

Vierailija
2/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 3,5v lapsipuoli, poika siis. Ei tottele juuri mitään. Minua tottelee jonkin verran, yleensä toisesta tai kolmannesta sanomisesta, kun en kuitenkaan ole niin tuttu kuin omat vanhemmat. Mutta esim. isäänsä ei kuuntele juuri lainkaan. Mies voi sanoa että siivoa kirjat hyllyyn ja toistaa tämän käskyn viisi kertaa, eikä poika näy edes kuulevan. Lopulta sitten kädestä pitäen tai ääntä korottamalla jotain tapahtuu. Aika rasittavaa, siis kun toinen ei tunnu yhtään edes kuuntelevan. Tulee vähän sellainen olo, että eikö se tajua mitä puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermojen menettäminen ei ole tehokas keino. Kädestä pitäen tekeminen on. Ja ei, ei se lapsi aina tottele mutta tilanne on huomattavasti helpottunut vuodentakaiseen. 

itse toimin niin että jos haluan lapsen tekemään jotain, pyydän pari kertaa nätisti, jos mitään ei tapahdu, lasken melko hitaasti yksi.. Kaksi.. Ja kolmosta ei koskaan tule vaan puutun tilanteeseen niin että lapsi joutuu tottelemaan, halusipa tai ei. Esim jos lapsi ei

tule luo, käyn hakemassa sen, tai jos ei siivoa lelujaan talutan lapsen lelun luo, odotan että poimii lelun ja talutan sitten lelukopalle tai jos lapsi pelleilee pöydässä poistan pöydästä jne.

Jossain vaiheessa lapsi sitten useimmiten alkaa totella siinä vaiheessa kun laskeminen alkaa kun tietää että seuraus on tulossa.

Vierailija
4/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei totellut. Nykyään tottelee ja on 9v.

Vierailija
5/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Tosi ärsyttävää kun kuitenkin tiedän että tämä ei ole mikään ymmärtämisongelma, ei siis ole mitään kielen viivästymisiä tai sellaisia. Täytyy mennä hänen tasolleen ja uhata lelun poisottamisella tms. että temppuilu loppuisi, ja ei silloinkaan läheskään aina. Ei näytä ollenkaan oppivan, tekee saman heti uudestaan.

Vierailija
6/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se hermojen menetys olekaan tehokasta mutta välillä se tapahtuu. Olen myös käyttänyt tätä laskemista jonkin verran, joskus kuitenkin on toimittava nopeammin kun esimerkiksi vaarantaa itseään tai muita joka on usein. Hyvä että toivoa kuitenkin on. Uhmaikä alkoi siina vähän alle 2v. ja vieläkin jatkuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todella harva lapsi tottelee jos antaa viereisestä huoneesta huutamalla ohjeita tai komentaa monta kertaa peräkkäin. Siinähän erityisesti opetetaan se, että vasta se kerta merkitsee kun äiti huutaa naama punaisena.

Mene lapsen tasolle, ota katsekontakti. Kerro ohje. Katso, että lapsi tekee sen. Jos ei tee viimeistään tokan kerran jälkeen, niin kädestä pitäen teette yhdessä. 

Älä menetä hermojasi, älä jankuta, älä huuda, älä komenna samasta asiasta sataa kertaa.

 

 

 

 

Vierailija
8/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mistään toisesta huoneesta huuda, menen hänen tasolleen ja pyydän rauhallisesti. Yritän pari kertaa. Seltän syyn. Mitään ei tapahdu. Jos yrittän ottaa kädestä kiinni tai siirtää vaarasta pois, heittäytyy maahan karjumaan, potkii, puree, lyö, joskus satuttaa itsensä siinä riehuessa. Ei siinä yhdessä sitten enää tehdä mitään. Sitten vaan mahdollisuus lopettaa kolmeen laskun mennessä tai lempilelu menee kaappiin. Ja melkein aina menee. Ja sitten hirveä raivari. Monta kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 22:13"]

No todella harva lapsi tottelee jos antaa viereisestä huoneesta huutamalla ohjeita tai komentaa monta kertaa peräkkäin. Siinähän erityisesti opetetaan se, että vasta se kerta merkitsee kun äiti huutaa naama punaisena.

Mene lapsen tasolle, ota katsekontakti. Kerro ohje. Katso, että lapsi tekee sen. Jos ei tee viimeistään tokan kerran jälkeen, niin kädestä pitäen teette yhdessä. 

Älä menetä hermojasi, älä jankuta, älä huuda, älä komenna samasta asiasta sataa kertaa.

 

 

 

 

[/quote]

'Kuka tässä on viereisestä huoneesta huutanutkaan? Meillä ainakin sanotaan ne pyynnöt/käskyt ihan siinä vieressä ollen. Jos nyt sanon lapselle esim. käy pesemässä kädet tai pue housut jalkaan, niin tarviiko siinäkin polvistua lapsen tasolle? Minä lähden siitä ajatuksesta, että kohta 4-vuotiaalle voi jo puhua niin kuin normaalille ihmiselle eikä tarvita mitään vippaskonsteja. Eri asia sitten, jos lapsi tekee jotain kiellettyä, pitää mennä jäähylle tms. Mutta kun poika ei kuuntele tai tottele edes tuollaisia kehotuksia ilman montaa toistoa. Miten pitäisi toimia tilanteessa, kun kehottaa lasta tekemään jotain, ja mitään ei tapahdu? Eli lapsi ei vain reagoi mitenkään, korkeintaan sanoo "joo" ja jää seisomaan paikoilleen. Kädestä pitäen tekemään sitten, ja se johtaa yleensä uhmaraivariin ja huutoon. Onko se todella ainoa keino?

 

- 2

 

Vierailija
10/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän nyt vaaratilanteessa mitään laskemisia ja selittelyitä tehdä. Lapsi kainaloon ja pois vaarasta. Kun tilanne on ohi ja mieli rauhallinen, niin selität asian. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva tottelee uhmaiässä. Kokeilee rajojaan. Oman lapseni ollessa 3v minulle sanottiin nauvolassa että kun uhmaikä tulee noin kovana niin teini-ikä tulee helpompana- tiedähäntä nähtäväksi jää.

Kuitenkin nyt taas ihan normaali lapsi.

Tee aamukampa ja ajattele että tämä onb vaan ikä joka lapsen ja teidän pitää käydä läpi. ...ja pidä puolesi rajoja se lapsi etsii ja niitä koettelee.

Vierailija
12/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottelee pääsääntöisesti eli lähes aina. Tosin todella harvoin käsken yhtään mitään ja silloinkin lapsi tietää, että sanon vain kerran, toista kertaa ei tule, koska käskyä seuraa välitön toiminta. Minä siis toimin ja menen lapsen vierelle ja varmistan, että käskyä noudatetaan.