Minkäikäisinä opetatte tyttönne leipomaan ja tiskaamaan sukujuhlissa?
Kommentit (27)
Meillä ei kutsuta juhliksi sellaisia yhteisiä tapaamisia, joissa "jokainen tekee jotain ja kaikilla on kivaa". Juhla on jotain ihan muuta kuin grillaamista tms.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:43"]
Sori, mutta se pointti ei ole ettei lapsi leikkisi, hän voi silti täyttää kahvinkeittimen. Ei siihen mene aikaa ja mikä siinä on ongelmana jos lapsi itse tahtoo osallistua. Oma 4- vuotias poika tykkää auttaa! :)
5
[/quote]
Miten tämä käytännössä menee? Lapsesi leikkii muiden kanssa pihalla ja sitten käyt huikkaamassa ovella, että tulisitko nyt laittamaan kahvinkeittimen päälle?
[/quote]
Lapsi tykkää täyttää kahvinkaitintä, lasketaan yhdessä porot jne. On itse pyytänyt että saako auttaa. Kyllä mä käyn pihalle sanomaan että laitan kahvia, tuletko auttamaan. Jotain kovin väärää tuossa on. :(
5
Kaikki lapseni sukupuolesta riippumatta osaavat leipoa ja tiskata. Pojat ovat tytärtä innokkaampia. Sukujuhlissa ei meilä leivota eikä tiskata vaan keskitytään seurusteluun ja juhlaan. Leipomukset tehdään ja hankitaan etukäteen. Joskus astioita saatetaan hiukan tiskata koneessa jo juhlan jossakin loppuvaiheessa. Tiskikonetta useimmin täyttää mies, joka ei ole kovin sosiaalinen ja vetäytyy mielellään tämän verukkeen nojalla juhlan kestettyä jo jonkin aikaa. Jos juhla on todella iso, saatetaan palkata joku lasten kaveri avuksi, jotta saadaan rauhassa keskittyä itse juhlaan..
VOI Luoja, milloin opetatte TYTTÖNNE!?!?! Siis ei helv että tollasia ihmisiä onkin vielä olemassa! Oksetus ja ällötys!!!!!
Huomaan, että varsinkin sukujuhlissa on pitkälti perinteinen työnjako. Miehet maalaavat portaita, pystyttävät telttoja, annostelevat juomia ...
Siitä alkaen ovat tiskanneet ym kun ovat yltäneet tiskialtaaseen. Sukujuhlissa harvemmin, mutta sekin käy ja alkavat olla nyt aikuisena jo ammattilaisia siihen hommaan, mutta enimmäkseen vieraitten juhlissa
Huomaan kyllä aloittajan taka-ajatuksen: eräitten TYTTÖlapset opetetaan pienestä pitäen toisten piioiksi.
Minä jouduin aina hommiin asuessani vanhempien luona. Nuorempi ja vanhempi veli vähemmän. Juhlissa tiskaaminen, vessojen ja lattioiden pesut, aina mulle, veljet vaan istuskeli koneillaan ja heitti puvun niskaan siinä vaiheessa ku vieraat saapuivat.