Mitä mieltä meidän juhannusmenusta
Aattomenu: erilaisia grillimakkaroita muutama paketti, grillitassuja, salaattia (tomaatti, kurkku, lehtisalaatti, paprika), limpparia, vichya, kahvia ja lettuja+kaupan lettuhilloa. Syöjät ikä 20-82. 82v ei voi syödä mitään kokolihaa, joten pitää olle pehmeää syötävää.
Oikeastaan kysyn, että kenellä muulla on suunnilleen samanlaista?
Kommentit (66)
Unohdin mainita perunalastut ja karkit ja sen, että Vichy haetaan Lidlistä. Ei ukki syö kalaa eikä kanaa ja makkaratkin pitää kuoria. Siksi grillitassuja.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:08"]
Unohdin mainita perunalastut ja karkit ja sen, että Vichy haetaan Lidlistä. Ei ukki syö kalaa eikä kanaa ja makkaratkin pitää kuoria. Siksi grillitassuja.
[/quote]
Miksi kaikkien pitää syödä samaa kuin ukki? Ihme sakkia. Toivottavasti se ei menetä viimeisä hampaitaan pian, aika ankeaksi käy teidän ruokailut sen jälkeen
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:01"]
Ainesosat: Liha 60 % (sika, nauta), vesi, soijaproteiini, happamuudensäätöaineet (E 326, E 262), perunatärkkelys, suola, mausteet (mm. mustapippuri, valkosipuli, inkivääri, korianteri, paprika, chili), aromit, maltodekstriini, sokeri, hapettumisenestoaine (E 300), väri (E 150c). Suolapitoisuus 1,1 %.
Yllä lukee mitä grillitassut sisältää. Jos haluaa syödä lihaa, niin syökää ihan oikeata lihaa. Ei voi olla terveellistä tunkea elimistöön kaikenmaailma lisäaineita. Jos ukki ei voi syödä sitkeämpää lihaa, niin hänelle kalaa tai kanakin on aika pehmeää.
[/quote]
Ja sitten ihmeteltiin meikäläisen sisäfilepostausta kun jotkut suostuu syömään tälläistä paskaa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:10"]
[/quote]
Miksi kaikkien pitää syödä samaa kuin ukki? Ihme sakkia. Toivottavasti se ei menetä viimeisä hampaitaan pian, aika ankeaksi käy teidän ruokailut sen jälkeen
[/quote]
Ei käy, kun se haetaan palvelutalosta juhannuksena kotiin. Meillä kuha ja taimen on arkiruokaa, eikä tämä ole snobeilua. Asutaan alueella, mistä noita saa ihan mitat täyttävinä helposti - tai no taimenta huonommin, mutta kuhaa paljon. Samoin kanaa syödään kotona ja porsaanlihaa ei yleensä ollenkaan, juhannus on poikkeus. Ei vaan jakseta mitään mikä vaatii pitkää kypsennysaikaa ta grillata koko iltaa jokaiselle erikseen sopivaa. Ehkä voisi harkita, että tekisi jauhelihasta itse jotain pihvejä, mutta katsotaan.
(Mulla ei ole nyt yhtään tylsää...)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 11:14"]
Kovin aidan aloitukselta tuntuu grillitassujen ja kaupan lettuhillon syönti. Alla oleva menu on ennenkin koeajettu, ja ei ole vaikeudessaan mikään ennennäkemätön:
Aattolounas: Graavattua siikaa, kylmäsavulohta sekä loimulohta. Uudet perunat, silli. Ruokajuomana kevyehkö valkoviini tai kevyt olut.
Aattoillallinen: Brassihärän sisäfile, ostetu kokonaisena. Kalvot pois, ämpäriin marinoitumaan päivää aiemmin, kaveriksi punaviiniä, öljyä, pippuria, suolaa, sokeria, mitä sattuukaan löytymään. Kaveriksi pihville joku salaatti, oliiviöljy+balsamico. Ruokajuomaksi joku tarpeen runsas mutta silti kevyeltä laidalta oleva punaviini. Olutta. Grey Goosea snapsina.
Jälkiruokana itsetehty mansikkakakku. Makea kuohuviini.
Juhannusbaari: Drinkkejä juhannusyöhön. Shampanjaa.
Aattoyöpala: Perniön lihan makkara ja joku itsetehty perunasalaatti varmaankin.
[/quote]
Annetaan siis muumun olla ihan pääruokaa, kun muut haluaa kokolihaa... Jos haluat brassailla omalla ruokalistalla, niin avaa oma ketju. Lisäksi teillä ei alkon määrästä päätellen kuulu lapset juhannuksen viettoon. No, tapansa kullakin. Niin, en ole ap, mutta ihmettelen tuota tyylia vastata kysymättömään kysymykseen.
[/quote]
Ai minä luulin että tässä kysyttiin mielipidettä. En suostuisi syömään grillitassuja arkenakaan, niin miksi juhannuksena. Makkarakin on siinä ja siinä, mutta perinteen vuoksi menee yöpalana. Ja oman menuni laitoin mukana koska muutkin laittoivat. Anteeksi.
Ja ei, lapsia ei paikalla ole eikä toivottavasti tulekaan pariin vuoteen pilaamaan juhliamme. Olemme juuri niitä 30v lapsettomia ihmisiä jotka tulevat hyvin toimeen.AV-mammojen lempikohteita, go nuts.
Meillä nuorin "lapsi" on 20-vuotias.
On muuten aika huvittavaa saada riita aikaiseksi simppelillä viestillä riitelemättä itse. Ap.
No, jos minulta kysyt niin aika arkinen on tosiaan ruokanne, tai me syödään kyllä arkenakin "hienompaa" sapuskaa (omasta mielestäni ei ole hienoa, mutta sinun määritelmälläsi kyllä). Tuo listaamasi on sellaista, jota syödään jossain telttaretkellä kun käytössä on vain trangia ja esim. kertakäyttögrilli (no, lettuja ei ruveta tekemään jos ei ole kunnon nuotiota tai muuta tulisijaa).
Mutta siis pääasia jos tykkäätte, eihän se muille kuulu! Mekään emme jaksa mökkioloissa erityisen hienoja sapuskoja vääntää, joten juhannuksen menu on varmaan samaa luokkaa kuin perus-perjantai-iltana, en tarkkaan tiedä vielä mitä mutta varmasti tulee sisältämään tuoretta kalaa, kokolihaa, paljon tuoreita kasviksia ja yrttejä. Ja illalla grillataan sitten ne makkaratkin. :)
Grillitassut o ihan kaameeta shaissea. Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 10:25"]
Aattomenu: erilaisia grillimakkaroita muutama paketti, grillitassuja, salaattia (tomaatti, kurkku, lehtisalaatti, paprika), limpparia, vichya, kahvia ja lettuja+kaupan lettuhilloa. Syöjät ikä 20-82. 82v ei voi syödä mitään kokolihaa, joten pitää olle pehmeää syötävää.
[/quote]
Ohis: jos tuo vanhuksen lihattomuus johtuu nielemisohgelmasta, olkaa tarkkana myös lehtisalaatin kanssa. Niillä lehdillä on ilkeä tapa liimaantua suulakeen ja jos esim. kielen liikerata on kaventunut, niin sen saaminen pois voi olla hankalaa. Kaikkineen tuo lista kuulostaa hyvältä, kaikki voivat syödä samaa. Ai niin, ottakaa makkarankuoret pois, jos siis kyse nielemisvaikeudesta.
Miksi ap kysyy mielipidettä, jos rehelliset mielipiteet ei kelpaa? Menu on se mikä se on ja that's it, kaikki muut vaihtoehdot on pois suljettuja, kun ap ei viitsi tehdä mitään itse ja kaikkien on syötävä samaa yhden ruokarajoitteisen papparaisen mukaan valittua.
Sori, en vaan ymmärrä mitä ap haluaa kuulla.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 10:25"]
[/quote]
Ohis: jos tuo vanhuksen lihattomuus johtuu nielemisohgelmasta, olkaa tarkkana myös lehtisalaatin kanssa. Niillä lehdillä on ilkeä tapa liimaantua suulakeen ja jos esim. kielen liikerata on kaventunut, niin sen saaminen pois voi olla hankalaa. Kaikkineen tuo lista kuulostaa hyvältä, kaikki voivat syödä samaa. Ai niin, ottakaa makkarankuoret pois, jos siis kyse nielemisvaikeudesta.
[/quote]
Noin on, se salaatti pitää pilkkoa pieneksi ja kurkut makkarat kuoritaan, sen makkaran kuorimisen kirjoitinkin jonnekin. Tekohampaat hänellä on hyvässä kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:25"]
Miksi ap kysyy mielipidettä, jos rehelliset mielipiteet ei kelpaa? Menu on se mikä se on ja that's it, kaikki muut vaihtoehdot on pois suljettuja, kun ap ei viitsi tehdä mitään itse ja kaikkien on syötävä samaa yhden ruokarajoitteisen papparaisen mukaan valittua.
Sori, en vaan ymmärrä mitä ap haluaa kuulla.
[/quote]
Älä sekoita minua noihin muutamiin riidanhalusiin tyyppeihin, ne ovat ihan jotain muita. Minun viesteissäni on paitsi yhdessä tuolla alussa puumerkkini. Ap.
Niin ja miksei ukille omia ruokia: Ei huvita, pääsee helpommalla.
Nyt se todistettu, naiset pystyvät riitelemään vaikka makkarasta. Voitin vedon. Kiitos teille.
Voi ei mikä ketju :D nomutta tärkeintä että jokaiselle maistuu, oli ruoka mitä tahansa. Mielipidettä kun kysyit, niin itse olisin tuohon menuun pettynyt. Mulle juhannukseen kuuluu lohi, uudet perunat, salaatit, kenties paremmat grillattavat. Ja jotakin hyvää kuohuvaa juomaa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:35"]
Voi ei mikä ketju :D nomutta tärkeintä että jokaiselle maistuu, oli ruoka mitä tahansa. Mielipidettä kun kysyit, niin itse olisin tuohon menuun pettynyt. Mulle juhannukseen kuuluu lohi, uudet perunat, salaatit, kenties paremmat grillattavat. Ja jotakin hyvää kuohuvaa juomaa.
[/quote]
Kaikki muut on miehiä paitsi minä. Löin poikain kanssa siivousvuorosta vetoa, että tämä menu haukutaan täällä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
Ei käy, kun se haetaan palvelutalosta juhannuksena kotiin. Meillä kuha ja taimen on arkiruokaa, eikä tämä ole snobeilua. Asutaan alueella, mistä noita saa ihan mitat täyttävinä helposti - tai no taimenta huonommin, mutta kuhaa paljon. Samoin kanaa syödään kotona ja porsaanlihaa ei yleensä ollenkaan, juhannus on poikkeus. Ei vaan jakseta mitään mikä vaatii pitkää kypsennysaikaa ta grillata koko iltaa jokaiselle erikseen sopivaa. Ehkä voisi harkita, että tekisi jauhelihasta itse jotain pihvejä, mutta katsotaan.
(Mulla ei ole nyt yhtään tylsää...)
[/quote]
Mut jos ukki on palvelutalossa niin onko se kuha ja taimen hänelle sitä arkiruokaa? Varmaan menis ihan hyvin ukille alas se kala.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:39"]
[/quote]
Kaikki muut on miehiä paitsi minä. Löin poikain kanssa siivousvuorosta vetoa, että tämä menu haukutaan täällä.
[/quote]
No minkäs me sille mahdetaan jos perheesi miesten mielestä grillitassut ovat kulinarismin huippu? Varmaan syövät sitä mihin ovat tottuneet.
Mahtavaa ap, että haette ukin palvelutalosta juhannuksen viettoon! Siitä annan tuhannesti enemmän arvostusta kuin jostain marinoidusta brassihärästä. Varmasti mukavampaa hänelle syödä samaa kuin muutkin yhteisessä pöydässä. Käyttäkää panokset ja aika olennaiseen eli yhdessäoloon ja kesästä nauttimiseen!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 12:39"]
[/quote]
[/quote]
No minkäs me sille mahdetaan jos perheesi miesten mielestä grillitassut ovat kulinarismin huippu? Varmaan syövät sitä mihin ovat tottuneet.
[/quote]
Ei siinä, yksi parhaista kavereistani on myös tälläinen, muut vetävät aikaisemman sisäfilemenuni kaltaista tavaraa, ja tämä vetää grillitassuja ja koffia vieressä. Ja ollaan ihan parhaita kavereita. Kyllähän me sitä nauretaan ja haukutaan mutta ei se silti siitä sen huonompaa tee.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 11:51"]
Meillä on perinteisesti syöty:
- ribsejä, lampaan ja possun. Lihakaupasta haettu kunnon marinoimatonta tavaraa, ei mitään tyhjiöpakattuja cittarin nivelkasoja. Oma marinadi ja grilliin.
- sillejä useampaa sorttia, itse tehtyjä
- tsatsikia
- salaattia, paria eri sorttia. raikkaita, ei pastamajoneesisörsseleitä.
- uusia perunoita
- saaristolaisleipää, itse tehtyä
- patonkia, itse tehtyä
- jälkkäriksi mansikkakakkua
- juomana vissy, viiniä, olut/siideri
Illemmalla savukalaa, laji riippuu mitä kulloinkin on saaliiksi tullut, yleensä kuhaa ja ahventa.
Meillä tykätään kovasti ja maistuu kaikille, porukkaa yleensä n. 20.
Makkarat sun muut ei kuulu meidän juhannusperinteisiin. Onhan nekin joskus syötyinä ihan ok ja meillä maistuu lapsille, mutta enimmäkseen tulee grillattua ihan kunnon lihaa ja kasviksia. Älä ap stressaa palautteesta, te syötte miten teille parhaiten sopii ja maistuu!
[/quote]
Kuulostaa tosi hyvältä mut meillä on budjetti tälle juhannukselle reilusti alle satasen.