Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä kiinteiden aloitukseen

Vierailija
17.06.2013 |

Rintaruokittu 4kk vauvani tihensi yösyöntivälit 2-3h, aiemmin öissä oli ainakin yksi 4h syömäväli. Aloin olla tosi väsynyt, joten päätin aloittaa kiinteitä. Homma on kuitenkin menossa kovaa vauhtia päin puuta. Vauva on saanut aamulla muutaman tl muussattua perunaa ja illalla hiukan peruna-porkkana-velliä. Ajattelen, että luopuisin vellistä piakkoin, joten kokeilin iltaan mangososetta, jota on nyt saanut kahdesti muutaman tl. Kiinteiden maistattelu ei ole totisesti rauhoittanut öitä, päinvastoin, vauva vaatii yhä maitoa 2-2.5h välein, mutta lisäksi väliajat nyt itkeskelee ja nostattaa tuttia 30-60min välillä. 

Mitä teen? Syöttövälejä on saatava pidemmäksi tai muuten pääni kosahtaa. Maitoallergiasta ei ole kyse, koska lapsi sietää normikorvikkeen aivan hyvin. Mitä antaisin ja miten?

Yöllä todella vaatii maidon, eli sen aikana tutti ei rauhoita vaan karjuu kunnes saa tissin. Ja tuttia pyytäessä ei vain hiukan inahda vaan itkee aivan oikeasti. Viime yönä annoin lopulta kovaan itkuun kipulääkkeenkin, eli mistään ylireagoinnista vauvan ääniin ei ole kyse.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopuksella oli tuossa iässä tiheänimunkausi joka kesti 3 viikkoa. Tuntui, että vauva oli tosi nälkäinen ja minultakin lähti tuossa ajassa 5kiloa! Maistatin myös kiinteitä, mutta tilanne vaan paheni. Kiinteet oli selvästi liian aikaisin vauvan vatsalle ja alkoikin sitten itkeskellä vatsaansa ja halusi lohduttaa itseään rinnalla vielä useammin. Jatkoin sitten pelkällä imetyksellä ja yhtäkkiä olikin taas tyytyväisempi vauva.

Saisitko vauvaa tankkaamaan iltaisin pidempään? Miten vauva nukahtaa?

Vierailija
2/2 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako vauva nälkäiseltä? Eivät nuo yöheräilyt välttämättä nälästä johdu, meillä tuossa iässä on kaikilla lapsilla ollut levottomampi kausi ja yöt muuttuneet risaisemmiksi. Useinhan tuohon liittyy uusien taitojen oppimista, ryömimistä jne, ja vauvan maailma avartuu muuten vaan. Samalla tavalla yöt ovat menneet risaisiksi n. 9 kk iässä kun lapsi liikkuu enemmän, nousee seisomaan pitkin yötä jne.

Jos heräily johtuu selkeästi nälästä, niin anna kiinteitä reilummin ja kokeile vaikuttaako. Itse olen aloittanut bataatilla ja riisillä, ovat helposti sulavia ja harvoin aiheuttavat allergiaa tai vatsavaivoja. Peruna ärsyttää monien vauvojen vatsaa ja hedelmäsoseet ovat aika kevyttä syötävää, jos on tarkoitus lisätä lapsen energiansaantia. Pari teelusikallista on myös määränä niin pieni, ettei sillä ole kylläisyyteen vaikutusta, korkeintaan saa ne vatsavaivat. Kokeile löytää joku kiinteä, joka ei vaikuttaisi aiheuttavan vatsavaivoja ja anna sitä reilummin. Noin pienellä riittää pari sopivaa ruoka-ainetta, ei niitä makuja tarvitse maistella mitenkään kiireellä, ehditte hyvin rauhallisemmallakin aikataululla. Itse jättäisin hedelmät ja perunan pois ja antaisin vaikka sitä velliä tai vaikka jollain maulla maustettua riisipuuroa illalla. Siis vaikka vähän porkkanaa riisiin mauksi...  Illallahan vauva yleensä tankkaa yötä varten, joten ajoittaisin lisäruoan iltaan. Ja tietysti maitoa entiseen malliin, se on kuitenkin energiarikasta vatsantäytettä moniin kasvissoseisiin verrattuna.

Jos olet itse väsynyt, niin voisit kokeilla myös seuraavaa: mene itse ennen vauvaa nukkumaan ja anna miehen tai jonkun muun henkilön hoitaa viimeinen syöttö antamalla vaikka sitä velliä pullosta. Pääset näin nukkumaan yhden syöttövälin pidempään, mikä voi auttaa. Ja nuku päivällä, kun vauvakin nukkuu, jos vain mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla