Mitä kannattaisi sanoa, kun ei tulekaan valituksi työpaikkaan?
Olin alkuviikosta työhaastattelussa, ja olen melko varma, että en tullut valituksi. Työnantaja sanoi palaavansa ensiviikolla asiaan, kävi miten kävi, kunhan on saanut kaikki haastattelut suoritettua. Antoi ymmärtää, että hän soittaa. Hiukan jännittääkin nyt, että mikä olisi paras tapa vastata asiallisesti, jos (kun?) valinta ei taaskaan kohdistunut minuun... Puhelussa kun ollaan kuitenkin välittömässä vuorovaikutuksessa, niin haluan kyetä hoitamaan tilanteen asiallisesti alta pois. Yleensä kielteiset vastaukset ovat tulleet s-postilla, ja niihin on ollut helpompi reagoida, jos tilanne sitä edellyttää.
Neuvoja?
Kommentit (23)
Kiittäisin soitosta ja toivottaisin hyvää kesää.
Itse sanoin kerran myös, että uskon heidän tehneen oikean valinnan, koska en olisi enää halunnutkaan ko. työtä :D
Olen yleensä sanonut jotain että ”kiitos ilmoituksesta, ja jos yrityksessänne tulevaisuudessa avautuu vastaavia paikkoja, niin olen kiinnostunut myös niistä”.
Olen saanut työpaikan kerran ”varasijalta”, eli työhön tuli valituksi toinen, mutta hänen työsuhteensa päättyikin koeajalla parin kuukauden päästä, joten työnantaja soitti minulle ja kysyi että olenko vielä kiinnostunut tulemaan heille töihin.
Itse olen yleensä kiittänyt soitajaa ja sanonut esimerkiksi seuraavaa: vaikka valintanne ei nyt kohdistunut minuun, niin toivon, että teitte hyvän valinnan.
Kiitä ilmoituksesta, mulle unohdettiin soittaa että valitsivat toisen. Puhelu tuli 2 viikkoa haastattelusta. Antoi myös selityksen miksi kävi näin, mutta mulla meni hermo siinä kohtaa kun alkoi ominaisuuksiani haukkua. En ollut kuulemma valmistautunut tarpeeksi ja työkokemustakaan ollut. Puolustauduin, mutta ei korvaansa lotkauttanut. Eli oli ihan hyväkin, etten siihen lafkaan päässyt, ja sanoin senkin sitten ääneen 😅
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yleensä kiittänyt soitajaa ja sanonut esimerkiksi seuraavaa: vaikka valintanne ei nyt kohdistunut minuun, niin toivon, että teitte hyvän valinnan.
Soittaminen työpaikasta on nykyään niin harvinaista että todellakin kantsii kiittää XD Ja onhan se hyvien tapojen mukaista.
Sen sijaan itse en lähtisi kommentoimaan tehtyä valintaa mitenkään enkä etenkään toivottelemaan menestystä tehdyn valinnan suhteen. Jos en tule valituksi, mua ei erityisemmin kiinnosta miten valittu henkilö suoriutuu. Joskus sisäisessä haussa on tullut mielenkiintoisia tilanteita kun "kaikki" on tienneet että valittu henkilö on täysin väärä tehtävään. Eikä siinä yleensä kauaa mene niin selviää rekrytoineellekin... Ohis tämä.
Hain keväällä yhtä paikkaa. Haastattelija, jota olisin mennyt tuuraamaan, vaikutti hyvin jämptiltä henkilöltä. Hän lupasi ilmoittaa valinnastaan, kävi miten päin tahansa. Tähän päivään mennessä ei ole kuulunut mitään.
Haluan etukäteen miettiää sanomiseni senkin takia, että pelkään hiukan, että pahimmassa tapauksessa käyn itkemään tai sitten tsemppaan puhelussa liikaa, ja kuulostan liiankin iloiselta, etten tullut valituksi 😅
Työn haluan kyllä oikeasti, joten pieni harmitus äänessä on varmasti hyväksyttävää.
- ap.
Vastaan aina iloisesti "kiitos ilmoituksesta ja hyvää kesää/jatkoa/whatever. Ei mitään muuta, epätoivo on säälittävää. Jos minua ei haluta sinne, miksi itsekään haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Haluan etukäteen miettiää sanomiseni senkin takia, että pelkään hiukan, että pahimmassa tapauksessa käyn itkemään tai sitten tsemppaan puhelussa liikaa, ja kuulostan liiankin iloiselta, etten tullut valituksi 😅
Työn haluan kyllä oikeasti, joten pieni harmitus äänessä on varmasti hyväksyttävää.
- ap.
Parempi tsempata liikaa kuin itkeä. Luultavasti työnantaja tajuaa, että iloisuus on pettymyksen peittelyä.
Älä odota liian kauan soittoa vaan jos mitään ei kuulu, soita itse. Itse soitin kerran ja toinen henkilö oli valittu. Aktiivisuuteni jäi kuitenkin mieleen ja sain pari kuukautta myöhemmin toisen paikan kun sieltä vapautui.
Itse varmaan kiittäisin, että ilmottivat ja kysyisin esim muista mahdollisuuksista tai että jos tulevaisuudessa tarvitsevat työntekijää niin olisin kiinnostunut. Tai sitten vaan toivottaisin hyvää jatkoa. Pitäisin äänen ja asenteen kevyenä ja iloisena, ei siis mitään masistelua tai epätoivoisuutta. Sitten vasta puhelun päätyttyä voisin hajota.
Voit myös pyytää palautetta.
"Kiitos ilmoituksesta. Olen pahoillani etten tullut valituksi, tämä työ vaikutti hyvin mielenkiintoiselta/minulle sopivalta/whatever. Olen kiinnostunut työskentelystä teillä jatkossakin, jos paikkoja vapautuu. Onko jotain, jota minun olisi mielestänne hyvä kehittää jotta parantaisin jatkossa mahdollisuuksiani?"
Kiität ilmoituksesta ja kysyt palautetta miksi et tullut valituksi. Joku muu oli tietysti parempi, mutta rakentava kritiikki auttaa sinua jatkossa. Haastatteluun pääseminen tarkoittaa, että he ovat harkinneet palkkaamistasi, mutta siellä olet sitten jotenkin "mokannut" mahdollisuutesi. Joskus nämä on ihan sellaisia huomaamattomia asioita, esim. löysä kädenpuristus, jotka on helposti korjattavissa.
Jos itku tulee niin sitten tulee. Joskus näin käynyt kun olen soittanut hakijoille. Viestii siitä että oli tosissaan ja olenpa joskus palkannutkin ihmisen joka oli tosi pettynyt ja ääni särkyi puhelimessa ja tiesin että hän oli todella kiinnostunut ja pettynyt ekalla kerralla kun ei tullut valituksi.
Yleensä pelätään tunteita mutta minusta on hienoa että ne osataan näyttää. Ei ainakaan mitään tekopirteää ei tunnu missään - asennetta, olet tosissasi hakenut ja pettymys on suuri jos et tule valituksi.
Sanoisin että voi harmi mutta kiitso kun ilmoitit ja jatkossa olen kyllä ehdottomasti kiinnostunut työpaikasta teillä jos sellainen avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos itku tulee niin sitten tulee. Joskus näin käynyt kun olen soittanut hakijoille. Viestii siitä että oli tosissaan ja olenpa joskus palkannutkin ihmisen joka oli tosi pettynyt ja ääni särkyi puhelimessa ja tiesin että hän oli todella kiinnostunut ja pettynyt ekalla kerralla kun ei tullut valituksi.
Yleensä pelätään tunteita mutta minusta on hienoa että ne osataan näyttää. Ei ainakaan mitään tekopirteää ei tunnu missään - asennetta, olet tosissasi hakenut ja pettymys on suuri jos et tule valituksi.
Sanoisin että voi harmi mutta kiitso kun ilmoitit ja jatkossa olen kyllä ehdottomasti kiinnostunut työpaikasta teillä jos sellainen avautuu.
No joo, jokuhan ne rasittavat, joka asiaa itkevät työkaverit palkkaa. Emme me muut mitään tunteita pelkää, osaamme vain käyttäytyä töissä kuin aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää mikä tässä vastauksessa nyt ni-in mahdottoman huonoa on. Ainakin minusta on asiallisa kiitää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että voi harmi mutta kiitso kun ilmoitit ja jatkossa olen kyllä ehdottomasti kiinnostunut työpaikasta teillä jos sellainen avautuu.No joo, jokuhan ne rasittavat, joka asiaa itkevät työkaverit palkkaa. Emme me muut mitään tunteita pelkää, osaamme vain käyttäytyä töissä kuin aikuiset.
Aikuinen = Aina ilmeetön ja eleetön, joka tuijottelee puhuessaan kenkiään ja samalla mutisee itsekeen, kuinka kaikki viat on aina muissa?
"Kiitos soitosta. Olen kiinnostunut, jos yrityksessänne aukeaa tulevaisuudessa uusia paikkoja." Missään tapauksessa ei kannata lähteä mihinkin en mä ois teille halunnutkaan -kiukutteluun, varsinkaan jos on hyvin spesifi ala. Rekrytoija saattaa tulla myöhemmin vastaan yhteistyökumppanina tai jonkun muun yrityksen rekrytoijana, ja silloin ei kannata tulla muistetuksi kiukuttelijana.
Ikävä kuulla, olin tosiaan kiinnostunut työskentelemään teillä, pitäkää yhteystietoni tallessa jos tilanne muuttuu tai muita paikkoja avautuu